Gå til innhold

110 KG - 15 ÅR - Ned i vekt


Anbefalte innlegg

Som sagt tidligere så får man energi av å spise frokost. Dette er ikke noe å diskutere engang. Som sagt tidligere så er TS 14 år og jeg antar at han går på skole. Derfor anbefaler jeg han på det sterkeste å spise frokost slik at han får energi og dermed greier å følge med i timene tidlig på morgenen.

 

Har aldri sagt at du ikke får energi av å spise frokost. Men at han ikke klarer følge med i timene om morgenen uten frokost, det er bare tull. Jeg har erfaring med mange måter å spise på, og i perioder med lite tid til matlaging eller dårlig tid om morgenen som følge av lite lyst til å stå opp, har jeg brukt PF. Jeg har ikke hatt noen som helst problemer med å konsentrere meg på jobb, har ikke hatt sultfølelse når jeg har blitt vant med det (og dette passer TS ypperlig siden han ikke vil spise frokost).

Kan du fortelle meg hvorfor så mange anbefaler PF til folk i lignende situasjoner, selv om kostholdsguruen stevia som baserer seg på eldgammel spis-hver-tredje-time-med-sunt-norsk-brødmatkosthold-og-bli-sunn-av-det-forskning?

 

Jo, det har mye å si det og spise lite og ofte. Det å få i seg jevnt med energi er mye bedre enn å spise mye to ganger på en dag.

Om jeg skulle spist to enorme porsjoner på en dag, altså frokost klokken 07:30 og en klokken 19:00, så hadde ikke jeg hatt nok energi til å dra på trening når jeg var ferdig med forelesningene.

Sett deg inn i ting før du svarer. Ved PF spiser man ikke bare to enorme porsjoner mat og lever på det. Altså spiser man ikke klokken 0730 og 1900. Les mine tidligere innlegg, og aktuelt innhold i Double0Steven sine innlegg.

 

Om jeg derimot spiser litt frokost, litt lunsj, litt før jeg drar på trening (en banan for eksempel), middag etter trening og så litt kveldsmat, så har jeg nok energi til å kunne følge med i forelesningene, trene, lage middagen og så studere på kvelden.

 

Og så er det faktisk sånn at om man spiser enorme porsjoner med mat, så utvider magesekken seg og da spiser man mer og mer.

Man kan faktisk minske magesekken selv ved å spise lite (og ofte) og dermed blir man fortere mett.

Nei. Det er bare feil. Man utvider magesekken ved å spise mye.

Dessuten er det ikke et poeng å spise lite i seg selv, det er kcal inn vs kcal ut i hovedsak har noe å si. Du blir ikke like mett av å innta (hypotetisk sett) 3000kcal av burger og melk som av 3000kcal brokkoli - det sier seg selv - både grunnet proteininnhold i forhold til KH i brokkoli, og fett vs prot i burger.

 

Som sagt tidligere så får man heller ikke godtesug når man spiser lite og ofte.

Ok. Jeg får heller ikke godtesug når jeg spiser i et PF-basert spisevindu og spiser mye over åtte timer. Forklar det.

 

Jeg har drevet med friidrett og dette sier olympiatoppen og andre utøvere også. Sitter også rett ved siden av en bokser nå som kan bekrefte dette.

 

Artig. Da kan du vel mer om kosthold enn Martin Berkhan og Børge Fagerli, du, da.

Hvis den flinke bokservennen din hadde avkreftet det, hadde du da svart like bastant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var jeg i gang!

 

Etter det ble litt sent før jeg la meg i går, våknet jeg i halv 2-tiden, noe som resulterte i at dagens første måltid ble middag i 4-tiden. På menyen ble det laks, - kun laks, uten noe tilbehør. Jeg spiste èn laksebit, og følte at det ble nok mat.

 

Når det kommer til hvor mye jeg veier, så har 110 KG vært "sånn ca". For noen dager siden tok jeg en tur på vekta - da veide jeg 107 KG. Etter middag i dag veide jeg meg, og da var jeg nede på 105.

 

Når det kommer til trening er jeg ikke sikker på hva jeg skal gjøre, jeg må finne på noe, og jeg vil begynne i dag.

 

Målet mitt innen 1. Februar er 95 KG, og det vet jeg at jeg klarer :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er et stort mål du har satt deg - det er bra; og du kan godt bli knust og forbanna hvis du ikke når det - så lenge du bruker det sinnet til å trene mer og spise smartere ;)

 

Når det kommer til treningsform: Finn noe du liker. Pass på joggingen og andre støtbelastende treningsformer dersom du ikke har jogget mye eller gått mye tung tur før; knærne klarer ikke å takle en slik belastning med en gang dersom du ikke er vandt med den fra før.

 

Ellers ønsker jeg deg masse lykke til, dette blir knallbra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vei deg om morgenen uten klær. Alt annet er juks.

Var ett laksestykke alt du spiste til middag? Den beste måten å gå ned i vekt på er ikke å la være å spise...

Forresten, begynn og trene styrke, og få målt fdttprosenten. Så fokuserer du på å få i deg en del protein (fordi det metter og er nødvendig dersom du skal trene styrke). Som sagt vil beg anbefale deg å finne din bmr (google it) - vær ærlig. Det et vesentlig for å finne korrekt bmr. Så legger du deg ca 500 kcal i underskudd for dagen, det gir deg et underskudd på 3500kcal i uka, som tilsvarer omtrentlig vektnedgang på 0,5 kg i uka.

 

Om jeg var deg hadde jeg heller satt som mål å gå jevnt ned over tid, istedenfor å være ekstrem (type kutte ut alt sukker og trene seg gal) i 8 uker for så å gi opp og gå opp igjen til startvekt og kandkje litt mer. 2kg i måneden er nesten 25 kg på et år = 75 kg. Ikke er det vandkelig hwller, og sannsynligvis klarer du lettere holde vekta.

 

Det som er viktig om du også teener styrke er å ikke bare se på vekta, men på fettklypa og fettprosenten. Det er det som betyr. Det er godt mulig å gå ned en kilo fett på en mnd men øke en kilo muskler på en liten stund, og tro at du ikke går fort nok ned, og miste motivasjonen. Ikke gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret! Det betyr mye for meg.

Når det kommer til middagen, så følte meg meg mett etter ett laksestykke, men ca etter en halvtime ble jeg sulten igjen.

 

Greia med meg er at jeg vil se forandring på den kroppen jeg ser i speilet - raskt. "Vekta" betyr egentlig ikke noe for meg, bare jeg ser drastiske endringer på kroppen min i løpet av ca ett halvt år (det er det som er drømmen/ målet mitt).

 

Når det kommer til styrketrening - som jeg er veldig positiv til å prøve ut, er det slike vekter jeg burde kjøpe meg da?

 

post-292344-0-57802200-1357068379_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kjøp heller medlemskap i treningssenter, eller aller helst i styrkeløftsklubb - de kan biiittelitt mer om teknikk enn de fleste "personlige trenere" på elixia og lignende. I lengden lønner det seg sånn sett, pluss at å ha hjemme-treningsrom tar plass, koster mye på en gang, du må ha god teknikk alene, du kan ikke trene svært tungt (litt teit å feile på et sett med knebøy uten å ha noen til å hjelpe deg. Mora di er sannsynligvis ikke nok når du bøyer 170 kg heller.

Bra du ikke tenker på vekta - for mange er det bedre å følge med på den fordi det er lettere. Selv anbefaler jeg som nevnt over å følge med på fettprosenten. Du kan miste mye fett uten å gå merkbart ned i vekt - fordi du har økt mye i muskelmasse.

 

Du skal få gjette hva som ser best ut på kroppen din av de to nedenfor...

fett-vs-muskler_84697081.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder mat på kvelden, er det ofte da man spiser det vi forbinder med "snop", som potetgull, pizza, kjeks og kaker. Slik mat er det klokt å unngå på kvelden.

Hvis du sliter med å sove eller sovne inn om kvelden er det uklokt å spise rett før du legger deg. Rådet er å spise senest to timer før du legger deg, for da rekker du å "tømme magesekken" og du blir ikke så urolig.

Når det gjelder å legge på seg av maten du spiser på kvelden er det mengde energi/kalorier som betyr mest.

For eksempel 2 knekkebrød som inneholder mye fiber, litt mager ost med fin pynt (paprika e.l) og en kopp te (uten sukker) er både lurt og gir god metthetsfølelse og lite energi. Det holder forbrenningen i gang, men forbrenningen synker noe i løpet av natten, og det skal den også gjøre. Du forbrenner faktisk ganske mye fett når du sover og forbrenningen er lav.

 

REF. APOTEK1

Lenke til kommentar

Spis når du vil, det har veldig lite å si. På toppnivå som idrettstjerner ligger på, har det kanskje noe å si.

 

Vil anbefale en enkel treningsvideo hvor du ikke trenger mer utstyr enn noe å ligge på, og to vekter:

 

http://www.youtube.com/watch?v=1Pc-NizMgg8

 

Hold på til du klarer den 10 dager på rad, gå så over til Level 2, ti dager på rad, og deretter level 3, ti dager på rad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk! :)

 

103,5 kg, mandag morgen.

 

Det er flott å se flere som tar tak i kostholdet:-) Ut i fra min egen erfaring er nok resultatene den beste motivasjonen, det er så hærlig når man virkelig har jobbet hardt og kan se at resultatet er bra! Kan ikke tenke meg en bedre følelse:-)

 

Kan skrive ned et par setninger som har hjelpet meg gjennom årene:

- Spise hver 2-3 time! Frokost er det viktigste måltidet om dagen; etter en lang natt må du fylle opp lagrene. Jeg tar gjerne karbohydratene til frokost(jeg trener kl 6 om morgenen) og spiser etter trening.

- Hvis du bruker protein tilskudd; ta shake om morgenen, etter trening og rett før du legger deg slik at du får bygget opp musklene til neste økt. Det er viktig å få i deg mye proteiner, og som jeg bruker å si: Det er bedre med for mye enn for lite!

- Drikk mye vann. Du aner ikke hvor viktig det er å holde seg hydrert, det hjelper bare ikke muskler, men også det psykiske. Hvis du ikke holder seg hydrert kan du plages med hodepiner, og det kan svekke kraftig på motivasjonen. Vann er et must, helst vann men pepsi max etc funker fett det og.

 

Lykke til videre!

 

Edit: Grammatikk

Endret av Roger Nystad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

Burde jeg begynne med proteinshake elns?

 

Jeg drikker veldig mye farris (ca 1,5 dl per dag)

 

Dette har jeg spist i dag, blir nok havregrøt til kveldsmat.

 

Frokost: 08:30 - omelett (2 egg)

Lunsj: 12:00 - 200g kyllingkjøttdeig, 4 fedd hvitløk og 2 ts tomatpurre

"Middag" 17:00 - havregrøt (1 dl havregryn, 1 dl lettmelk og 1,5 dl vann)

Mellommåltid: 20:00 - banan

 

Lenke til kommentar

 

Vil anbefale en enkel treningsvideo hvor du ikke trenger mer utstyr enn noe å ligge på, og to vekter:

 

http://www.youtube.c...h?v=1Pc-NizMgg8

 

 

Gjennomførte den der for første gang nå i kveld, og synes det var veldig gøy. Jeg har ikke kjøpt meg vekter enda - så jeg brukte to bananer (lol). Jeg kunne jo ventet til jeg har fått ordnet meg vekter, men jeg ønsker å komme igang fortest mulig.

 

Er det en dårlig idè og trene mere en det som blir vist på videoen? Dog vet ikke jeg hvor sliten jeg kommer til å bli når jeg bruker vekter, så kanskje det holder.

Lenke til kommentar

Takk for tipset! I dag brukte jeg to 1,5 liters-flasker fylt med vann (1,7 kg per flaske).

 

Jeg spydde i det 23. minuttet (jeg er litt syk for tiden så det kan skyldes det), så jeg avsluttet dagens trening da. Det var uansett nesten bare uttøyning igjen, og den gjorde jeg noen minutter senere.

Lenke til kommentar

Eller så kan du kjøpe medl.skap i styrkeløftklubb å få trent skikkelig styrke + løpe intervaller + 4-500kcal mindre i mat per dag.

 

Hva tror du metter mest? 1000kcal fra brokkoli eller 1000kcal fra poteter og stekt laks? Å spise seg veldig mett på salat istedenfor mer mat utover det du strengt talt trenger er ikke så dumt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...