Gå til innhold

Minst 27 personer drept i en barneskole i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. USA har nær 90 våpen pr. 100 innbyggere, Norge litt over 30. Israel har under 10.

 

Tallene du siterer er dessuten summen av drap og selvmord (og vådeskudd.) I USA er 1 av 3 dødsfall med skytevåpen drap, i Norge er bare 1 av 40. Vi har mange menn som begår selvmord med skytevåper her i landet, det gjør tallet så høyt som det er.

 

I USA skjer 60% av alle drap med skytevåpen, i Norge bare 8%. Det gir 60 ganger så mange drap med skytevåpen i USA som i Norge, pr. 1000 innbyggere. USA har også rundt 50 drap pr. million innbyggere, Norge har 6.

 

Kilde.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei. USA har nær 90 våpen pr. 100 innbyggere, Norge litt over 30. Israel har under 10.

 

Tallene du siterer er dessuten summen av drap og selvmord (og vådeskudd.) I USA er 1 av 3 dødsfall med skytevåpen drap, i Norge er bare 1 av 40. Vi har mange menn som begår selvmord med skytevåper her i landet, det gjør tallet så høyt som det er.

 

I USA skjer 60% av alle drap med skytevåpen, i Norge bare 8%. Det gir 60 ganger så mange drap med skytevåpen i USA som i Norge, pr. 1000 innbyggere. USA har også rundt 50 drap pr. million innbyggere, Norge har 6.

 

Kilde.

 

Geir :)

 

Problemet med sammenligning mellom land som har mer eller mindre skytevåpen og kriminalitet er rollen som kultur spiller og som ikke kan måles. Japan er meget homogent og meget kollektivistiske land som betyr at de har en tendens å se seg selv som en helhet, hva en gjør påvirker andre og derfor må alle ta hensyn mot alle andre, de tenker ikke på seg selv alene. USA er det motsatte, fokus er på individet og en blir lært å bli selvstendig, ta selvansvar og ikke stoler på andre. Hadde alle japanerne tre skytevåpen så vlille det antagelig mye mindre drap med skytevåpen enn i USA.

 

Kultur faktoren ble undersøket med å måle drap i Japan og kriminalitet blant japanske amerikaner i USA. To land med helt forskjellige våpenlover men med folk fra samme kulturen. Dreper japanske amerikaner mer fordi de har det lettere å få tak i skytevåpen eller er det deres verdier som er imot vold som spiller en større rolle?

 

Undersøkelse indikerer at japanske amerikaner har lignende drap statistikk som japanerne i Japan.

 

Thus, crudely

controlling for Japanese culture in this way indicates that in Japan,

where civilian gun ownership is virtually nonexistent and gun control

laws are extremely strict, the homicide rate is 2.3 times as high as it

is among Japanese-Americans living where guns are easily available and

gun laws are far less restrictive

 

http://scienceblogs.com/deltoid/1993/09/20/japan-00002/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med sammenligning mellom land som har mer eller mindre skytevåpen og kriminalitet er rollen som kultur spiller og som ikke kan måles. Japan er meget homogent og meget kollektivistiske land som betyr at de har en tendens å se seg selv som en helhet, hva en gjør påvirker andre og derfor må alle ta hensyn mot alle andre, de tenker ikke på seg selv alene. USA er det motsatte, fokus er på individet og en blir lært å bli selvstendig, ta selvansvar og ikke stoler på andre. Hadde alle japanerne tre skytevåpen så vlille det antagelig mye mindre drap med skytevåpen enn i USA.

 

Kultur faktoren ble undersøket med å måle drap i Japan og kriminalitet blant japanske amerikaner i USA. To land med helt forskjellige våpenlover men med folk fra samme kulturen. Dreper japanske amerikaner mer fordi de har det lettere å få tak i skytevåpen eller er det deres verdier som er imot vold som spiller en større rolle?

 

Undersøkelse indikerer at japanske amerikaner har lignende drap statistikk som japanerne i Japan.

 

Thus, crudely

controlling for Japanese culture in this way indicates that in Japan,

where civilian gun ownership is virtually nonexistent and gun control

laws are extremely strict, the homicide rate is 2.3 times as high as it

is among Japanese-Americans living where guns are easily available and

gun laws are far less restrictive

 

http://scienceblogs....20/japan-00002/

Nå har Japanere en ekstrem god kultur som går på hjelpe sine medmennesker, selv mafiaen der nede bidrar til et bedre samfunn noe land som USA har vansker med skjønne og dermed presser Japanske myndigheter til en mer "hard linje" med påfølgende økning i vold etc..

 

hvis man skal sammenligne land er det bedre bruke eks Tyskland,England etc som du nevner er Japan dårlig å sammenligne med..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Nå har Japanere en ekstrem god kultur som går på hjelpe sine medmennesker, selv mafiaen der nede bidrar til et bedre samfunn noe land som USA har vansker med skjønne og dermed presser Japanske myndigheter til en mer "hard linje" med påfølgende økning i vold etc..

 

hvis man skal sammenligne land er det bedre bruke eks Tyskland,England etc som du nevner er Japan dårlig å sammenligne med..

 

Det er bedre fordi kulturene er mer like enn de er til Japan. Denne undersøkelse fra Harvard studerte ni land i Europa og hevder-

 

If the mantra "more guns equal more death and fewer guns equal less death" were true, broad cross-national comparisons should show that nations with higher gun ownership per capita consistently have more death. Nations with higher gun ownership rates, however, do not have higher murder or suicide rates than those with lower gun ownership. Indeed many high gun ownership nations have much lower murder rates.

 

Consider Norway and its neighbors Sweden, theNetherlands, and Denmark. Norway has far and away WesternEurope’s highest household gun ownership rate (32%), but also itslowest murder rate. The Netherlands has the lowest gun ownershiprate in Western Europe (1.9%), and Sweden lies midway between(15.1%) the Netherlands and Norway. Yet the Dutch gunmurder rate is higher than the Norwegian, and the Swedish rate iseven higher, though only slightly

http://www.law.harvard.edu/students/orgs/jlpp/Vol30_No2_KatesMauseronline.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hadde USA hatt tilsvarende våpenlover som Norge fra "starten av", så hadde nok ikke en Glock vært 60 dollar på gata.

 

Og hadde Norge hatt tilsvarende våpenlover som USA fra "starten av", så hadde kanskje Breivik blitt stoppet før han drepte så mange. 2 sider av alle saker. Vår strenge våpenlov hindret tydeligvis ikke Breivik å utføre sin massakre. En strengere våpenlov ville ikke hindret massakren i USA, fordi han tok våpna fra sin mor, som var aktiv i skyttermiljøene. Selv i Norge er det ikke problemer for folk som er medlemmer i skyteklubber å skaffe seg våpen.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sant. Men jeg vil fortsatt si at skytespill har en viss innvirkning i hvordan Ola Nordmann behandler og tenker på våpen i dag. Etter timer etter timer med spilling er det noen tankeganger som sitter igjen når man går ut i den virkelige verden. Og dette sier jeg som en aktiv gamer selv.

Jaha? Jeg spiller selv krigssimulatorer samt mw2, mw2, bo, bo2 o.s.v. men når jeg er på jakt er det meg som er den som har høyest fokus på våpensikkerhet og etikk.

Jeg har selv en rifle satt opp for hold på 800meter pluss, men kunne ALDRI I LIVET engang tenkt tanken på å skyte mennesker.

 

Så de tankegangene som sitter igjen får du stå for selv...

Lenke til kommentar

Nei. USA har nær 90 våpen pr. 100 innbyggere, Norge litt over 30. Israel har under 10.

 

Tallene du siterer er dessuten summen av drap og selvmord (og vådeskudd.) I USA er 1 av 3 dødsfall med skytevåpen drap, i Norge er bare 1 av 40. Vi har mange menn som begår selvmord med skytevåper her i landet, det gjør tallet så høyt som det er.

 

I USA skjer 60% av alle drap med skytevåpen, i Norge bare 8%. Det gir 60 ganger så mange drap med skytevåpen i USA som i Norge, pr. 1000 innbyggere. USA har også rundt 50 drap pr. million innbyggere, Norge har 6.

 

Kilde.

 

Geir :)

Og sånn bare for å "add to the confusion" så kan det nevnes at av alle de helautomatiske våpnene som er solgt over disk i USA siden 1978 så er det TO! av de som er blitt brukt i kriminell sammenheng...

 

Nå er det forøvrig meningsløst å sammenligne USA og Norge hva våpenpolitikk angår ;)

Lenke til kommentar

Jaha? Jeg spiller selv krigssimulatorer samt mw2, mw2, bo, bo2 o.s.v. men når jeg er på jakt er det meg som er den som har høyest fokus på våpensikkerhet og etikk.

Jeg har selv en rifle satt opp for hold på 800meter pluss, men kunne ALDRI I LIVET engang tenkt tanken på å skyte mennesker.

 

Så de tankegangene som sitter igjen får du stå for selv...

Jeg mente ikke i forhold til det å drepe, men mer i hvordan det kan gjøre våpen ganske trivielt.

Lenke til kommentar

Våpen skaper frykt. Frykt er en av de mest drivende, sterkeste og fundamentale instinktene i mennesket. Hvorfor i helvete skal vi da ha mer våpen i samfunnet?

 

De som ønsker mer våpen, er de samme menneskene som ønsker å innskrenke individuell frihet, innføre mer overvåkning, mer politi og mer sentralisert makt. Jeg gidder i hvert fall ikke leve i et samfunn som er basert på frykt, slik som retarden som uttalte seg i amerikansk presse her om dagen der han støttet opp om våpen til lærere og rektor.

 

Det er altså en så fuckings kvalm og hjernedød verden vi lever i, der menneskene på toppen stort sett er de aller dummeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som ønsker mer våpen, er de samme menneskene som ønsker å innskrenke individuell frihet, innføre mer overvåkning, mer politi og mer sentralisert makt.

 

Tror du er helt på villspor her. De som ønsker frihet til å kjøpe våpen, er ofte de som, ja du gjettet riktig, er for frihet, og liberalisme. De som er for det greiene du babler om er sosialister, kommunister o.s.v.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tror du er helt på villspor her. De som ønsker frihet til å kjøpe våpen, er ofte de som, ja du gjettet riktig, er for frihet, og liberalisme. De som er for det greiene du babler om er sosialister, kommunister o.s.v.

 

Resultatet er nå likevel at in the land of the brave and free, tar de livet av hverandre over en lav sko ...

 

noe er helt ute av sporet

Lenke til kommentar

Tror du er helt på villspor her. De som ønsker frihet til å kjøpe våpen, er ofte de som, ja du gjettet riktig, er for frihet, og liberalisme. De som er for det greiene du babler om er sosialister, kommunister o.s.v.

Jeg sier ikke at våpen bør være ulovlig, jeg sier bare at mer våpen i samfunnet er det motsatte av frihet, fordi det sprer frykt. Og jeg driter i om folk gjemmer våpnene sine i kjelleren eller i nattbordsskuffen sin, men når forslagene fra disse republikanske retardsene går ut på å dele ut våpen til ansatte på skoler, så omhandler det ikke frihet i det hele tatt.

 

Man er potte tett i hodet dersom man mener at våpen bør besvares med mer våpen.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at våpen bør være ulovlig, jeg sier bare at mer våpen i samfunnet er det motsatte av frihet, fordi det sprer frykt. Og jeg driter i om folk gjemmer våpnene sine i kjelleren eller i nattbordsskuffen sin, men når forslagene fra disse republikanske retardsene går ut på å dele ut våpen til ansatte på skoler, så omhandler det ikke frihet i det hele tatt.

 

Man er potte tett i hodet dersom man mener at våpen bør besvares med mer våpen.

Da kan jo DU komme med et forslag som vil for all overskuelig fremtid sørge for at noe slikt aldri skjer igjen.

Hadde lærerne hatt våpen så hadde de nok daua, men hadde ivertfall gjort noe for å forhindre flere drap.

Langt bedre enn å sitte på gjerdet å godta å bli drept.

Lenke til kommentar

Det er utvilsamt vanskeleg å finne ei god løysing på problemet, men eg meiner dei går feil vei ved å væpne heile landet. Til slutt går alle som har lov med våpen ute. Dei har våpen i bilen, på hytta og opptil fleire gøymd i kvart hjørne av huset. Blir nokon skutt på eit kjøpesenter så skal alle tilsette i butikkar gå med våpen. Me har allereie hatt ei tilsvarande hending i ein kinosal.

 

Dersom det skulle skje på eit kjøpesenter, korleis veit folk kven dei skal skyte på? Det er ikkje alle som går i militærbekledning.

 

Personar som har motivasjon og evne til å gjennomføre noko sånt vil alltid klare det. Breivik hadde ikkje blitt stoppa av strengare våpenlov i Norge. Problemet er at ustabile ungdomar får tak i opptil fleire automatvåpen og gjennomfører sånt som dette. Den store problemstillinga går kanskje djupare, men eg trur ikkje det blir betre med meir våpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...