Gå til innhold

Minst 27 personer drept i en barneskole i USA


Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke at våpen bør være ulovlig, jeg sier bare at mer våpen i samfunnet er det motsatte av frihet, fordi det sprer frykt.

 

Det er mange som mener at retten til å ha våpen er frihet fra frykt. Fordi du blant annet har redskap til å forsvare familien din, og deg selv om nødvendig. Frihet er ikke det motsatte av frykt. Frykt er en følelse, som ikke har noen motsetning. Frihet er definert, men har også en grad av subjektivitet.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personar som har motivasjon og evne til å gjennomføre noko sånt vil alltid klare det. Breivik hadde ikkje blitt stoppa av strengare våpenlov i Norge.

 

Det kan du da umulig vite, man kan ta logiske slutninger etter sannsynlighet. Men det at du konkluderer med at det ikke ville stoppet eller hindret han på noen måte er et dårlig resonnement.

Lenke til kommentar

Det kan du da umulig vite, man kan ta logiske slutninger etter sannsynlighet. Men det at du konkluderer med at det ikke ville stoppet eller hindret han på noen måte er et dårlig resonnement.

No spesifiserte eg ikkje "strengare", så det er ikkje feil i den samanhengen.

 

At det finnes personar som er i stand til å skaffe seg våpen her i landet, enten nasjonalt eller internasjonalt, det er eg ikkje i tvil om. Du må kanskje til Nord-Korea før det blir bortimot umogleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange som mener at retten til å ha våpen er frihet fra frykt. Fordi du blant annet har redskap til å forsvare familien din, og deg selv om nødvendig. Frihet er ikke det motsatte av frykt. Frykt er en følelse, som ikke har noen motsetning. Frihet er definert, men har også en grad av subjektivitet.

Frykt har ingen konkret motsetning nei, men det har ingenting med frihet å gjøre, det å ha massevis av våpen i samfunnet. Det å bruke våpen mot andre er en frihetsberøvende handling, og det å bære våpen rundt andre er en handling som sprer frykt og autoritet. Ingen liker å ha våpen rundt seg, og derfor ser jeg ikke poenget med å spre mer frykt enn nødvendig. Men som sagt: Jeg driter i om folk har våpen, så lenge de holder dem langt unna meg. Jeg ser bare ikke poenget.

 

Da kan jo DU komme med et forslag som vil for all overskuelig fremtid sørge for at noe slikt aldri skjer igjen.

Hadde lærerne hatt våpen så hadde de nok daua, men hadde ivertfall gjort noe for å forhindre flere drap.

Langt bedre enn å sitte på gjerdet å godta å bli drept.

Mer våpen --> flere potensielle våpendrapsmenn. Er det bedre at begge partene i en konflikt dør av et pistolskudd enn at bare en av dem gjør det? Våpen er skapt for å spre frykt, fordi folk flest er redde for å dø. Så hvorfor bringe flere slike frykt- og maktmidler inn i samfunnet? Da foreslår jeg heller at folk bruker pengene sine på LSD.
Lenke til kommentar

Frykt har ingen konkret motsetning nei, men det har ingenting med frihet å gjøre, det å ha massevis av våpen i samfunnet. Det å bruke våpen mot andre er en frihetsberøvende handling, og det å bære våpen rundt andre er en handling som sprer frykt og autoritet. Ingen liker å ha våpen rundt seg, og derfor ser jeg ikke poenget med å spre mer frykt enn nødvendig. Men som sagt: Jeg driter i om folk har våpen, så lenge de holder dem langt unna meg. Jeg ser bare ikke poenget.

 

Mer våpen --> flere potensielle våpendrapsmenn. Er det bedre at begge partene i en konflikt dør av et pistolskudd enn at bare en av dem gjør det? Våpen er skapt for å spre frykt, fordi folk flest er redde for å dø. Så hvorfor bringe flere slike frykt- og maktmidler inn i samfunnet? Da foreslår jeg heller at folk bruker pengene sine på LSD.

Det er en bra ting om en potensiell barnemorder dør før han rekker å drepe barn ja.

 

Våpen er ikke skapt for å skape frykt, våpen er skapt for å avlevere kuler i tiltenkt retning. I utgangspunktet i en jaktsituasjon.

Det er mennesket som skaper frykt, man trenger absolutt ikke våpen for å få dette til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Våpen er ikke skapt for å skape frykt, våpen er skapt for å avlevere kuler i tiltenkt retning. I utgangspunktet i en jaktsituasjon.

Det er mennesket som skaper frykt, man trenger absolutt ikke våpen for å få dette til.

Våpen avler frykt, og frykt avler nye våpen.

Og hvorfor snakker du om jaktsituasjoner her? Er det på fjellet du vil at våpnene skal befinne seg, eller er det på kontoret til rektor?

 

Ingen korrelasjon.

Nei, ikke nødvendigvis, men det fungerer i hvert fall ikke andre veien.

 

Jeg er for øvrig sterkt imot et forbud av våpen, men det gjør meg ikke til en fan av å ha flere av dem i samfunnet av den grunn. Kan ikke folk som sagt bruke LSD istedenfor? Eller kanskje gjøre noe med denne redselen sin? Bør vi kanskje finne ut hvorfor folk er så fuckings redde for alt og alle, fremfor å pøse på med flere våpen? I primitive søppelsamfunn, sånn som de fleste urbaniserte samfunn på jorden i dag, tenker vi på straff fremfor å gidde å lete etter roten til problemet. Det er kulturen som er viktig, ikke disse teite retarda reglene.

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

Automatrifler er neppe skapt for å skyte hjort.

 

At dei skapar frykt er ein konsekvens, sjølv om det ikkje var hensikten.

Automatrifler er skapt for bruk i krigsføring. Men da ikke for å skape frykt, de er produsert som verktøy for militært personell.

At de skaper frykt har med fremstilling i media å gjøre.

 

Det hjelper ikke på oppfatningen av våpen at Rambo skyter ned 200 personer på film med en AK47.

Lenke til kommentar

Dei er samtidig produsert for mannen i gata som vil ha våpen. Ellers hadde dei ikkje seld dei på den lokale våpensjappa.

 

At dei skaper frykt har med alle hendingane som har skjedd i USA og verden ellers. Det blir for dumt å påstå at automatrifler skaper frykt på grunn av mediadekning, når ein ser på hendingar som den i Newton. Eg hadde følt meg meir trygg om folk ikkje hadde våpen, enn om alle hadde 3-4 i kvar heim, uavhengig av kva som står i media.

 

Det gjeld for så vidt alle skytevåpen, muligens med unntak av jaktvåpen som faktisk har ein praktisk funksjon.

Lenke til kommentar

De er IKKE produsert for mannen i gata. Det er laget sivile utgaver men disse er KUN halvautomatiske.

Man får kjøpt helautomatiske rifler i USA, men lisensene stiller større krav til person enn uatorisasjon for Natoklarering i forsvaret.

 

Som tidligere nevnt er kun to våpen av slike lisenser blitt brukt i kriminelle handlinger siden 1978. Da av andre enn eierne som igjen hadde fått stjålet disse...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Automatrifler er neppe skapt for å skyte hjort.

 

At dei skapar frykt er ein konsekvens, sjølv om det ikkje var hensikten.

 

Automatrifler burde ikke være allment tilgjengelig. Så der er jeg enig. Selv ikke for medlemmer i skyteklubber. Man kan fint drive feltskyting med semi-automatiske rifler. Pistoler derimot burde være allment tilgjengelig, såfremt man har en ren vandelsattest, ikke har korrelasjon med kriminelle miljøer og er psykisk frisk. Og man burde også ha et obligatorisk våpenkurs. Dette mener jeg vi burde ha i Norge, da jeg er av den oppfatning at alle skal ha retten til å beskytte seg selv, og sin familie.

 

Slik politikken er nå, er det bare de som er medlem i pistolklubber som har denne retten, og ja de har faktisk retten. De kan bruke pistolen i selvforsvar uten å bli straffet for det, om det er fare for liv. Så da kan man spørre seg selv, er det riktig at bare pistolklubbmedlemmer i Norge, kan forsvare seg med skytevåpen?

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har ikke rett til å erverve skytevåpen med selvforsvar som grunnlag, det er i alle fall sikkert, det eneste som kan tillates i meget, meget spesielle situasjoner er gasspistoler som om man er heldig kanskje penetrerer huden til en overfallsman om han har på seg tynne klær.

 

Ja, pistoleiere og forsåvidt eiere av andre skytevåpen beregnet for jakt kan nok bruke skytevåpen til å beskytte seg i sine egne hjem om en hel rekke kriterier er tilstede.

 

At man ikke bruker unødvendig makt, at man har våpenet tilgjengelig når det egentlig skal være innelåst og har en god grunn for at det ikke er det etc.

 

Stort sett enig i det du skriver, Kron, men jeg synes at helautomatiske våpen skulle vært tilgjengelig for privatpersoner som ikke driver med idrett eller har samlerlisens også mest fordi at man aldri har en garanti for at myndighetene oppfører seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss anta at en økonomisk kollaps kommer og varene ikke lengere kommer til butikkhyllene og at befolkningen gjør opprør mot eliten som er ansvarlig for kollapsen.

 

I en slik tenkt situasjon, tror dere at våre kjære folkevalgte kommer til å ha sympati for at befolkningen ønsker å avsette dem? Jeg velger heller å tro at de ut i fra sin egen stolthet ikke kommer til å erkjenne nederlaget og heller fortsette å påtvinge oss sin vilje og deres foreldede system med væpnet makt.

 

Om det så kommer til det stykket, bør vi ikke da ha en motpol til regjeringen styrker slik at motstand mot folkets vilje blir gjort meningsløs? Eller er det fordelaktig at befolkningen skal besitte begrensede midler i sin motstand?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har ikke rett til å erverve skytevåpen med selvforsvar som grunnlag, det er i alle fall sikkert, det eneste som kan tillates i meget, meget spesielle situasjoner er gasspistoler som om man er heldig kanskje penetrerer huden til en overfallsman om han har på seg tynne klær.

 

Nei, man får kun våpen i Norge om man trenger det i jakt, eller for øvelse/konkurranse. Men det er ikke, som du sier, til å stikke under en stol, at de også da får fordelen av å kunne forsvare seg selv, og sin familie med skytevåpen.

 

Våpen skal være innelåst i våpenskap ja, men om man hører noen bryte seg inn i huset, så er vel det første man gjør, om man har våpen, å få tak i våpenet, før en eventuell konfrontasjon. Er nok mange som har våpenskapet på soverommet.

Lenke til kommentar

Automatrifler burde ikke være allment tilgjengelig. Så der er jeg enig. Selv ikke for medlemmer i skyteklubber. Man kan fint drive feltskyting med semi-automatiske rifler. Pistoler derimot burde være allment tilgjengelig, såfremt man har en ren vandelsattest, ikke har korrelasjon med kriminelle miljøer og er psykisk frisk. Og man burde også ha et obligatorisk våpenkurs. Dette mener jeg vi burde ha i Norge, da jeg er av den oppfatning at alle skal ha retten til å beskytte seg selv, og sin familie.

 

Slik politikken er nå, er det bare de som er medlem i pistolklubber som har denne retten, og ja de har faktisk retten. De kan bruke pistolen i selvforsvar uten å bli straffet for det, om det er fare for liv. Så da kan man spørre seg selv, er det riktig at bare pistolklubbmedlemmer i Norge, kan forsvare seg med skytevåpen?

Nevn en plass i verden hvor man bruker helautomatiske rifler i praktisk skyting?

ALLE rifler som brukes i sporten er halv/semi-automatiske...

 

Man må forøvrig ha et sikkerhetskurs før man får kjøpe pistol, og jaktfelt foregår meget sjeldent med annet enn boltrifler.

 

Lær deg fakta før du peiver rundt med info du ikke har...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Lær deg fakta før du peiver rundt med info du ikke har...

 

Hva har fakta å gjøre med mitt ståsted på våpendebatten? Det er slik jeg mener det burde være, om noen av kriteriene allerede er oppfylt er vel det bare bra? Dessuten blir det ofte skutt med automatiske våpen på skytebaner i USA.

 

Ta å ro deg ned litt, denne debatten har tydeligvis engasjert deg litt for mye.

 

http://www.youtube.com/watch?v=lREQB63Cw0Q

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

USA har hatt masseinnvandring av sosialister fra Mexico, Puerto Rico, osv.

 

Javel, det kan jo være litt av forklaringen, men jeg for min del har mer tro på at samfunnskverna har fått jobbet litt lengre, og vært uten nødvendig pass og stell, der borte - og at det har strukket individene til bristepunktet. Jeg tror at vi kommer til å få noe av de samme tilstander, men at det vil ta noen få år til, før vår kultur har blitt like dekonstruert.

Lenke til kommentar

Nevn en plass i verden hvor man bruker helautomatiske rifler i praktisk skyting?

ALLE rifler som brukes i sporten er halv/semi-automatiske...

AG3 og HK416 brukes i Norge i sivile skytterkonkurranser av forsvarets personell (men de brukes riktignokk kun på enkeltskudd modus)

 

Og i Sverige er det konkuranser for sivile personer med helautomatiske maskinpistoler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...