Gå til innhold

Minst 27 personer drept i en barneskole i USA


Anbefalte innlegg

Myndighetene i Connecticut bekrefter at minst 12 personer er drept.

 

Samtidig melder CBS News at dødstallet allerede er steget til 27 og at 18 av de drepte er barn i alderen 5-10 år.

 

Dermed er fredagens skolemassakre den verste i USA siden Virginia Tech-massakren i 2007.

 

Ifølge TV-stasjonen WFSB-TV er i tillegg minst 20 barn og voksne skadet etter å ha blitt skutt på skolen.

 

- Jeg så to barn. Den ene med et blodig ansikt og den andre var skutt i hånden, sier ett øyenvitne til TV-kanalen WTNH.

 

Ifølge WCBS skal gjerningspersonen være en 20 år gammel mann fra New Jersey.

 

Ifølge ABC News skal gjerningsmannen være død. Flere medier har meldt at det også skal være en gjerningsmann nummer to, men disse meldingene er ubekreftede.

Et øyenvitne CNN har snakket med sier situasjonen var svært dramatisk.

- Det må ha blitt avfyrt over hundre skudd. Folk skrek og var livredde, sier øyenvitnet.

 

Sitat VG.no

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10071909

 

Er det ikke snart på tide at amerikanerene selv innser at de ikke er tjent med et samfunn der enhver ungdom med forholdsvis rent rulleblad kan skaffe seg effektive håndvåpen og store mengder ammunisjon?

 

E: Redigerte emnetittel, var litt kjapp.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. En talsmann for det hvite hus sa det slik når pressen spurte:

 

"I think it's important on a day like today to view this as I know the president, as a father does and I as a father and others who are parents certainly do, which is to feel enormous sympathy for families that are affected and to do everything we can to support state and local law enforcement and support those who are enduring what appears to be a very tragic event. There is, I'm sure, will be, rather, a day for discussion of the usual Washington policy debates but I don't think today is that day."

 

At debatten vil komme er åpenbart.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tja. En talsmann for det hvite hus sa det slik når pressen spurte:

 

"I think it's important on a day like today to view this as I know the president, as a father does and I as a father and others who are parents certainly do, which is to feel enormous sympathy for families that are affected and to do everything we can to support state and local law enforcement and support those who are enduring what appears to be a very tragic event. There is, I'm sure, will be, rather, a day for discussion of the usual Washington policy debates but I don't think today is that day."

 

At debatten vil komme er åpenbart.

 

Geir :)

 

Debatten førte ikke fram etter Columbine. Verste av alt er vel at om det skulle komme et forbud mot våpen i USA, ville det antakelig blitt borgerkrig.

Lenke til kommentar

Gjerningsmannens identitet oppgis nå å være Adam Lanza (20)

 

(en yngre bror av Ryan Lanza (24) hvis navn først sirkulerte)

 

"WASHINGTON — The suspect in the Connecticut school shootings is Adam Lanza, 20, the son of a teacher at the school where the shootings occurred, a law enforcement official said Friday. A second law enforcement official says the boy's mother, Nancy Lanza, is presumed dead."

 

"The official also said Lanza's girlfriend and another friend are missing in New Jersey."

 

http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20121214/us-connecticut-school-shooting-suspect/?utm_hp_ref=politics&ir=politics

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor de nærmest alltid skjer i USA.

 

Vel, det var jo en voldsforsker på Aftenposten som var ute med noen analyser om hvorfor det skjer. Hun presterer dog å komme med det latterlige utsagnet "de skyter mot hodet, fordi dette gir mest poeng i spill".

 

Men har vel et eller annet poeng om fascinasjon for våpen og en utsatt barndom. Bland dette sammen med folk som havner i ekstreme subkulturer på nettet og inspirasjon fra tidligere hendelser, både pga. omfanget av omtale og hvordan det virkelig blir historie. Så finner man måter å "gå ut med stil".

 

Uten at jeg har innsikt i psykologien, så virker det jo som en "hevnaksjon" rettet mot moren og de hun underviste. Store problemer med at moren "tar hånd om" elever, men ikke får det samme hjemme? Framstår plausibelt om ikke noe.

Endret av Rampage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det var jo en voldsforsker på Aftenposten som var ute med noen analyser om hvorfor det skjer. Hun presterer dog å komme med det latterlige utsagnet "de skyter mot hodet, fordi dette gir mest poeng i spill".

Nå tar du jo sitatet ut av sammenhengen da.

 

"Flere av dem har ikke engang avfyrt et våpen før, men har trent med dataspill. Vi ser blant annet at de skyter mot hodet, fordi det er dette som gir flest poeng i spillene."

 

Hun har faktisk et godt poeng ved det hun sier. Hadde jeg skulle skutt noen selv, hadde nok hodet vært det siktet mot, nettopp fordi det er det som er vanlig i spill.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hva som får folk til å gjøre sånne ting. Hadde det ikke vært så mye lettere å bare la være?

 

Sannsynligvis fordi du ikke har samme hjerne som gjerningsmannen. Hver gang verden opplever en slik massakre, kan man se mye sinne hos mennesker. Folk sier ting som "det er synd at han skjøt seg selv, slik at han ikke får leve med skyldfølelsen". Hvor mye smerte tror du et menneske må gjennomgå før han velger å gå fra verden på en slik måte? Det er et ærlig spørsmål. Du tar opp om det ikke hadde vært lettere for gjerningsmannen å la være. Det er tydelig at han var i en situasjon hvor det ikke var letter eå la være.

 

Jeg jeg hadde ikke blitt overrasket om jeg hadde blitt beskyldt for å sympatisere med morderen, fordi det er det jeg gjør. Det vi burde tenke på i slike situasjoner er at vi påvirker alle menneskene rundt oss, og at bak en slik handling ligger det sannsynligvis flere år med negativ påvirking fra miljøet rundt denne personen. Psykisk helse viser seg å være viktigere enn det mange tror, og hver eneste skolemassakre påpeker dette. Problemet med en slik psykisk "sykdom" er at selv om den ikke smitter direkte, har den potensiale til å være fatal for mennesker rundt den påvirkede.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå tar du jo sitatet ut av sammenhengen da.

 

"Flere av dem har ikke engang avfyrt et våpen før, men har trent med dataspill. Vi ser blant annet at de skyter mot hodet, fordi det er dette som gir flest poeng i spillene."

 

Hun har faktisk et godt poeng ved det hun sier. Hadde jeg skulle skutt noen selv, hadde nok hodet vært det siktet mot, nettopp fordi det er det som er vanlig i spill.

 

Jeg synes det er direkte feil, fordi det er ikke snakk om poeng. Men om effektivitet og dødelighet. Som er to helt vidt forskjellige motivasjoner bak å skyte mot hodet. Prat om poeng gir inntrykk av at man skyter mot hodet fordi dette gir poeng.

 

Hodeskudd er dødelig effektivt, det er ikke bare fordi man får poeng i spill at folk flest har den oppfattelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...