Gå til innhold

Kommentar: ? Nå har nedturen begynt for Apple


Anbefalte innlegg

"de fleste som hater Apple, elsker Android"

 

Det er vel en oppfatning som i stor grad har hjulpet den sekteriske "vi"-følelsen Appletilhengerne tilsynelatende kan ha.

 

Jeg misliker Apple og bruker Android. Jeg har derimot ikke et halv-erotisk forhold til dingsene mine som Applebrukere ofte ser ut til å ha. Jeg bruker det som fungerer for meg, og lar meg gjør ting på måter jeg liker å gjøre ting på. Derfor bruker jeg også Windows, uten å elske dette heller. Det er et verktøy, ikke et kjærlighetsforhold.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må lese hva jeg skriver: Når Android blir like bra, vil jeg rose dem like mye.Hvis Android alt i alt blir bedre vil jeg kritisere Apple for alt de ikke gjør godt nok, da vil jeg bli en Android fanboy.Jeg er ikke "fanboy" forde jeg liker apple på relgiøst grunnlag, men forde jeg liker bedre ting som er enkle å bruke og har best mulig økosystem, tilgjengelighet og kvalitet på applikasjonene/funksjonene.Din definisjon av "fanboy" som en fullstendig følelses-styrt person uten evne til kritisk tenking, er ikke det jeg mener når jeg bruker ordet. Jeg bruker ordet slik det leses, jeg er fan (liker) og jeg er gutt (boy).
Nå kan jeg ikke se på hvilke punkter du mener Apple er bedre, men greit nok, jeg skal ikke lede deg videre ut på glattisen. Og dersom du ikke er familiær med begrepet "fanboy" så er det nok ikke veldig lurt å bruke det som en beskrivelse på deg selv heller, selv om du måtte ha din egen definisjon av utrykket. Det eneste du gjør er å undergrave deg selv.

 

Angående "Fanboy", har sjekket det opp og du har helt rett. Urban dictionary "..Known for a complete lack of objectivity in relation to their preferred focus...".

Det var feil av meg å bruke ordet fanboy om meg selv.

Jeg skal hjelpe deg å finne hvor jeg skrev det (flere ganger) Blant annet skriver jeg "best mulig økosystem, tilgjengelighet og kvalitet på applikasjonene/funksjonene."

Er ikke dette objektive grunner?

Mener du at Android er et mer brukervennlig system?

Mener du Android har bedre kvalitet på 3.parts applikasjonene?

Mener du at Android "bare virker" like godt som IOS?

Mener du at Android har like godt økosystem og interkonektivitet som apple ios produktene?

(Hvis du svarer ja på alle disse.. ja...da gir jeg opp, for da lever du i et annet univers en meg)

Lenke til kommentar

har gått fra android til apple. Jeg er ingen nørd på noe, men vil ha noe som fungerer! Og det apple er best på er, det fungerer , design, og kvalitet på produktene! Kona har galaxy note2 og det er en knall tlf, men makan til plastikk kloss. Blir veldig kina! Men at forbrukere har valg er veldig viktig vi trenger alle de forskjellige! hadde det kun vært apple hadde sikkert iphone 5 kostet 14000 tusen og ipad 25000 for de billigste modellene. For apple er dyrt, men syntes ipad er relativt billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

oddarneroll:

Jeg orker ikke svare på alt, men biter meg merke i dette med brukervennlighet. Brukervennlighet deles inn i to definisjoner:

1)Hvor enkelt er systemet i bruk

2)Hvor fleksibelt er systemet for å la brukeren være sjefen

La meg dele mine synspunkter på punkt 1 og 2

 

1)Android er ikke verre enn iOS til å gjøre endringer. Det tar faktisk i de fleste tilfellene færre trykk for å endre innstilinger. Om man greier å slå av wifi, justere volum, sende sms på iOS, men sliter med å få det til i android, ja da har man lite på et techo-forum å gjøre. En smartmobil er også utelukket førstevalg for slike personer.

2)Alt man kan gjøre i iOS kan man på android, men ikke omvendt. Høyt konfigurerbart uten at man nødvendigvis MÅ det

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Du må lese hva jeg skriver: Når Android blir like bra, vil jeg rose dem like mye.Hvis Android alt i alt blir bedre vil jeg kritisere Apple for alt de ikke gjør godt nok, da vil jeg bli en Android fanboy.Jeg er ikke "fanboy" forde jeg liker apple på relgiøst grunnlag, men forde jeg liker bedre ting som er enkle å bruke og har best mulig økosystem, tilgjengelighet og kvalitet på applikasjonene/funksjonene.Din definisjon av "fanboy" som en fullstendig følelses-styrt person uten evne til kritisk tenking, er ikke det jeg mener når jeg bruker ordet. Jeg bruker ordet slik det leses, jeg er fan (liker) og jeg er gutt (boy).
Nå kan jeg ikke se på hvilke punkter du mener Apple er bedre, men greit nok, jeg skal ikke lede deg videre ut på glattisen. Og dersom du ikke er familiær med begrepet "fanboy" så er det nok ikke veldig lurt å bruke det som en beskrivelse på deg selv heller, selv om du måtte ha din egen definisjon av utrykket. Det eneste du gjør er å undergrave deg selv.
Angående "Fanboy", har sjekket det opp og du har helt rett. Urban dictionary "..Known for a complete lack of objectivity in relation to their preferred focus...".Det var feil av meg å bruke ordet fanboy om meg selv.Jeg skal hjelpe deg å finne hvor jeg skrev det (flere ganger) Blant annet skriver jeg "best mulig økosystem, tilgjengelighet og kvalitet på applikasjonene/funksjonene."Er ikke dette objektive grunner?Mener du at Android er et mer brukervennlig system?Mener du Android har bedre kvalitet på 3.parts applikasjonene? Mener du at Android "bare virker" like godt som IOS?Mener du at Android har like godt økosystem og interkonektivitet som apple ios produktene? (Hvis du svarer ja på alle disse.. ja...da gir jeg opp, for da lever du i et annet univers en meg)

 

Nå kan jeg bare svare for meg, men dette blir unyansert og barnslig. Du hevder altså at Apple ALLTID er best på de punktene du ramser opp? De fleste forstår vel at det ikke er veldig seriøst.

 

Brukervennlighet: Apple er sikkert mest brukervennlig på enkelte ting, men andre ting er jaggu Android bedre på. F.eks. notifikasjonssystemet og hvordan man på min SGS2 f.eks. kan direkte fra kontaktliste swipe venstre/høyre for ring/sms. I tillegg til ørten andre ting som widgets og tilpasninger for meg som gjør min mobil mye mer produktiv (lettere/raskere å komme til de funksjonene og appene jeg ønsker) enn min iPod med siste iOS-versjon. Kanskje mer brukervennlig for tante Magda, men for meg oppveier friheten til selv å velge samt smarte tilpasningsløsninger dette.

 

Finnes sikkert noen bedre apps på iOS, men ikke noe jeg savner fra iPoden på min mobil. En annen ting: Apper kræsjer på iOS også...

 

Nå er nettopp friheten til selv å kunne velge mitt oppsett noe av hovedgrunnen til at jeg ikke velger Apple sitt låste univers. Jeg shopper løsninger der jeg synes den enkelte løsning er best, om det er Google, Apple eller andre. DET er for meg en objektiv fordel.

Lenke til kommentar

Jeg skal hjelpe deg å finne hvor jeg skrev det (flere ganger) Blant annet skriver jeg "best mulig økosystem, tilgjengelighet og kvalitet på applikasjonene/funksjonene."

Er ikke dette objektive grunner?

 

Så de konkrete, objektive fakta du hevdet å komme med koker ned til dette?

 

Jeg ser fortsatt ingenting annet enn subjektive meninger.

Lenke til kommentar

Linken i innlegget rett over mitt fortjener å klikkes inn på. Det er ikke noe skadefryd underholdning, men en BLOD-objektiv live-sending fra Wall Street Journal om Apples akjsekurs. Jeg gjentar linken din Arctic siden jeg tror enkelte vegrer seg på å klikke på den i den litt skadefryde innpakningen din som kan misforståes til å være en "standard trollfis" ;)

 

http://live.wsj.com/...31-EA874B7851D8

Lenke til kommentar

hvorfor snakker alle om at apple er så store? globalt sett er de et bittelite firma. de har mindre markedsandeler og vesentlig lavere produksjon en noen av de andre store aktørene. det eneste de er store på er at aksjene deres er verdt mye. ikke at de er små men forrige gang et firma ble kalt så stort fordi aksjene var verdt mye endte vi med finanskrisen. dette er et klassisk eksempel på en "boble". når aksjene til apple sprekker fordi aksjer alltid sprekker til tider er de ikke verdt 10% i reel verdi av pengene i aksjen og da er de fucked. tulleselskap.

Lenke til kommentar

Vel, både Gartner

http://i47.tinypic.com/zvzvpy.jpg

og IDC

http://i47.tinypic.com/n53akx.jpg

viser at iPhone sliter å følge med Android. Om Microsoft klarer å komme seg oppover gjenstår å se.

Gartner opererer med feil tall for iOS (iPhone) bl.a for Q3 2012, IDC har riktige tall. Det skal altså være 26.9 millioner i siste rapporterte kvartal, og en liten oppgang i forhold til foregående kvartal (26.0 mill).

Dette til tross for at "alle" ventet på iPhone 5 (som kom i begrenset salg i noen få dager før utløpet av tredje kvartal). For inneværende kvartal forventer mange analytikere et salg på rundt 50 millioner iPhones...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

oddarneroll:

Jeg orker ikke svare på alt, men biter meg merke i dette med brukervennlighet. Brukervennlighet deles inn i to definisjoner:

1)Hvor enkelt er systemet i bruk

2)Hvor fleksibelt er systemet for å la brukeren være sjefen

La meg dele mine synspunkter på punkt 1 og 2

 

1)Android er ikke verre enn iOS til å gjøre endringer. Det tar faktisk i de fleste tilfellene færre trykk for å endre innstilinger. Om man greier å slå av wifi, justere volum, sende sms på iOS, men sliter med å få det til i android, ja da har man lite på et techo-forum å gjøre. En smartmobil er også utelukket førstevalg for slike personer.

2)Alt man kan gjøre i iOS kan man på android, men ikke omvendt. Høyt konfigurerbart uten at man nødvendigvis MÅ det

Dessverre er det slik at høy grad av konfigurerbarhet, slik "entusiastbrukeren" vil ha det, ofte er direkte motstridende i forhold til å gjøre enheten ukomplisert og grei i bruk for den "vanlige" brukeren - som ikke henger i fora som dette dag ut og dag inn. Hadde det vært slik at høy grad av konfigurerbarhet var så viktig for folk flest hadde nok Linux hatt mer enn ca 1%(?) av markedet for desktop-operativsystem. Smarttelefoner er rene "commodities" for folk flest - på linje med en TV eller hurtigmikser - de skal være ukompliserte, sikre, stabile og brukervennlige, gjerne med en liten skrytefaktor, og de skal helst vare i flere år - that's it. Folk flest aner ikke hva en custom ROM eller launcher er, og vil ikke vite det heller.

På en fornuftig laget smarttelefon skal det f.eks være helt unødvendig å slå av WiFi, unntatt når man setter telefonen i "flymodus", og god automatisk ressursstyring er mer brukervennlig enn å måtte slå av og på WiFi hele tiden for å få batteriet til å vare dagen ut...

For folk flest er det ikke noe poeng i å gjøre "alt man kan på Android", så lenge iPhone fokuserer på det som faktisk betyr noe for dem, og gjør det den gjør minst like bra eller bedre enn Android-telefoner.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor snakker alle om at apple er så store? globalt sett er de et bittelite firma. de har mindre markedsandeler og vesentlig lavere produksjon en noen av de andre store aktørene. det eneste de er store på er at aksjene deres er verdt mye. ikke at de er små men forrige gang et firma ble kalt så stort fordi aksjene var verdt mye endte vi med finanskrisen. dette er et klassisk eksempel på en "boble". når aksjene til apple sprekker fordi aksjer alltid sprekker til tider er de ikke verdt 10% i reel verdi av pengene i aksjen og da er de fucked. tulleselskap.

Jeg tror du bør ta en titt på omsetningstall og fortjeneste, og du vil se at Apple er alt annet enn en "boble" på børsen. Markedsandeler betyr mindre, og har man f.eks markedsandeler på rundt 90% i et godt etablert marked, som Microsoft har innen desktop OS, betyr det at man har mindre vekstpotensiale - man har da små muligheter til å ta markedsandeler fra andre, og hele vekstpotensialet avhenger av et ekspanderende marked. Det er nok av eksempler på PC-produsenter og andre selskap som har fokusert for ensidig på markedsandeler, og har endt opp med svimlende tap til tross for enorme markedsandeler.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@Newton: Du fikk ikke med deg et minste lille pip av det som ble sagt. Simple funksjoner er ikke vanskeligere på android å styre enn på iOS. Period! Er det forresten et minus å ha en mobil med avanserte funksjoner når disse ligger enkelt tilgjengelig? Wifi var kun et eneste eksempel på styring av simple funksjoner som er minst like enkel å styre, faktisk lettere. Følger avsporingen din om wifi og batteri: Har forøvrig 2-4 dager batteritid med moderat bruk (ikke spill) ved wifi så der farer du kun med blank løgn eller regelrett uvitenhet. Velger å tro det sistnevnte.

 

For de fleste er det ikke noe poeng i å gjøre "alt man kan på Android", så lenge iPhone fokuserer på det som faktisk betyr noe og stort sett gjør det den gjør minst like bra eller bedre enn Android.

Android fokuserer også på det som betyr noe, og kun med lite trykk på skjermen. Har du virkelig prøvd en android i det siste?? :ohmy: Ja klart du har... Du prøvde nylig maaange androider og syntes det helt utrolig komplisert synes jeg at du hører svare på trass.

 

Hadde det vært slik at høy grad av konfigurerbarhet var så viktig for folk flest hadde nok Linux hatt mer enn ca 1%(?) av markedet for desktop-operativsystem

Nå er det faktisk spillindustrien samt gamle vaner som har gjort folk avhengige av Windows for å følge nok en avsporing. (DirextX, Steam)

 

Forøvrig har jeg brukt alt for mye tid på folk som ikke vet bedre, eller velger å ikke gjøre det og lar heller et bilde si mer enn tusen ord, "Newton":

 

 

post-131485-0-42482100-1353038688_thumb.png

 

Endret av gammalerik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lite konkrete eksempler og mye tekst og kaving med arma.

 

Er det forresten et minus å ha en mobil med avanserte funksjoner når disse ligger enkelt tilgjengelig?

Har hatt både iphones og androids (sgsII som siste kjøp) i 3-4 år i huset og dermed fulgt med på de fleste android relaterte tråder i bla dette forumet. Inntrykket derfra er at ting nok ikke er så enkelt for en del av brukerne.

 

Etter å ha brukt begge systemet i mange år ser jeg så klart styrker og svakheter i begge leire og det er ting jeg har på Android jeg gjerne skulle hatt i iOS og omvendt.

 

Hvor lenge har du brukt iPhone Gammalerik? Eller later du som at du har greie på hva du snakker om ;).

 

PS!

Det går ann å diskutere et tema rundt Apple uten å alltid måtte forsøke å tråkke på meddebatanten, det blir for mye fjortis/hooligan mentalitet til tider.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

"de fleste som hater Apple, elsker Android"Det er vel en oppfatning som i stor grad har hjulpet den sekteriske "vi"-følelsen Appletilhengerne tilsynelatende kan ha.Jeg misliker Apple og bruker Android. Jeg har derimot ikke et halv-erotisk forhold til dingsene mine som Applebrukere ofte ser ut til å ha. Jeg bruker det som fungerer for meg, og lar meg gjør ting på måter jeg liker å gjøre ting på. Derfor bruker jeg også Windows, uten å elske dette heller. Det er et verktøy, ikke et kjærlighetsforhold.

Dette er mest vanlig, jeg bruker android siden det virker best, tidliger brukte jeg nokia så gikk jeg over til htc.

Bruker windows på pc siden så si alle programmene er windows programmer så jeg ser ingen som helst poeng å bruke noe annet.

Ser imidlertid ingen årsak til å ha windows på mobilen osv.

 

Lenke til kommentar

Jeg tror du bør ta en titt på omsetningstall og fortjeneste, og du vil se at Apple er alt annet enn en "boble" på børsen. Markedsandeler betyr mindre, og har man f.eks markedsandeler på rundt 90% i et godt etablert marked, som Microsoft har innen desktop OS, betyr det at man har mindre vekstpotensiale - man har da små muligheter til å ta markedsandeler fra andre, og hele vekstpotensialet avhenger av et ekspanderende marked. Det er nok av eksempler på PC-produsenter og andre selskap som har fokusert for ensidig på markedsandeler, og har endt opp med svimlende tap til tross for enorme markedsandeler.

 

jeg vet de omsetter mye og gjør det bra men de har en veldig kunstig verdi. og derfor kaller jeg det en boble. microsoft f.eks er vesentlig større som firma men er verdt mindre og er derfor ikke i en situasjon at hvis aksjen konken en stund så sliter de mye, dette har skjedd før og vil skje igjen.

 

Apple derimot har en ekstremt liten reel verdi(ansatte, fabrikker butikker osv) i forhold til aksjen og hvis aksjen deres skulle stupe så ender de i en situasjon hvor de skylder mer i tapte aksjer en det de er verdt på salg. da får du plutselig "toxic debts" og situasjonen ender som regel i at de blir bankrupte.

 

sier ikke at dette kommer til å skje men de burde ha satt en grense på hvor mange aksjer som selges om gangen da dette er et veldig kortsiktig tankesett som er farlig for hvilketsomhelst firma.

 

i tilegg til at de mister "innovasjon" ryktet sitt mer og mer(ipad mini, WOW for et produkt). personlig syns jeg de gjorde noe bra med å starte smartphonene og nettbrettbølgen men bortsett fra det har de kun tatt valg som er helt blåst(retina skjermene deres som kun har masse pixler men stinker på alt fra kontrast til fargegjengivning, for å ikke snakke om at en skjer med full hd allerede ER retina når den er under 20 tommer.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...