Gå til innhold

Kommentar: ? Nå har nedturen begynt for Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Euklid:

Jeg henviste til påstanden en del ser ut til å henge seg på, at Apple har stor profitt og margin per enhet ift. eks. Samsung. Med tanke på at Samsung lager de fleste komponenter selv og bruker billigere materialer synes jeg dette virker noe merkverdig. Derfor hadde det vært kjekt å få presentert faktainformasjon på dette fremfor synsing.

Apple og Samsungs toppmodeller har marginer langt høyere enn noen av konkurrentene kan skilte med, også høyere enn de ellers høye marginene Apple har på alle sine andre produkter. Min magefølelse er at de mest ekstreme utslagene her vil bli konkurrert bort over tid, men dette er på ingen måte noen eksakt vitenskap.

 

(Samsungs marginer er det imidlertid litt mer kronglete å regne seg frem til, litt fordi det offentlige tallgrunnlaget er dårligere, mest fordi enorme markedsføringsbudsjetter ikke har direkte kobling til produkt. Mye av markedsføringen for toppmodellene kunne i seg selv trekt marginen ganske mye ned, men formodentlig er den egnet også til å pushe de billigere produktene, så det blir urettferdig å legge hele kostnaden på toppmodellene som figurerer i reklamene.)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tja, Apple er da verdt temmelig nøyaktig like mye som for ett år siden, så det er ikke spesielt dramatisk, tatt i betraktning at de stadig er ett av verdens høyest verdsatte selskap.

Til sammenligning: Samsung stupte med ca 30% fra mai til juli i fjor, uten at selskapet gikk ad undas av den grunn. Samsung gikk opp igjen, og Apple kommer til å gå opp igjen.

 

Ser ut som du lo litt for tidlig for nå i dag passerte Apple aksjen sitt aller laveste noen sinne siden toppen på 705 poeng. Ned 40% siden toppen ...og det på en dag der de andre på nasdaq gjør en helt grei dag, ikke dårlig det! Står i 431 akkurat nå, hehe

 

 

Ser fram til verdien ligger på kun 50% og 352 poeng før sommeren er her

 

...og videre nedover skal det med historiens mest overhypede aksje

http://finance.yahoo...-185357628.html

post-15715-0-17324100-1362170709_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...