Gå til innhold

Test: Støvsuger VS Løvblåser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For 24/7 høy OC oppsett på vinteren:

Vannkjøling blokker for CPU og GPU, trekke vannrørene fra blokkene ut av kabinettet og ut av vinduet og ned i en bøtte vann som vil funke som både reservoar og radiator. OBS, om det blir mange minusgrader eller systemet skal slås av bør det tilsettes glykol i vannet, og det bør isoleres mot kondens rundt kjøleblokkene og vannrør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Jeg TROR en av kjølerene til noktua kjøler bedre, er billigere, og mer støysvake enn både en støvsuger og en løvblåser...

 

Morsom lesning er det da. :)

Men å bruke en løvblåser for å få bedre luftgjennomstrømning er jo genialt om du ikke bryr deg om bråk og strømregningen. Eller bare sleng på noen Delta vifter :)
Lenke til kommentar

Minusgrader er virkelig ikke noe problem, slik som mange antar. I fire år bodde jeg i en leilighet med loft over. Serveren min sto på dette loftet i alle år, hele året. Det ble så kaldt en vinter at den ene harddisken faktisk rapporterte minus en grad! (jada, jeg vet at det ikke er så sunt for disken, men den spinner nå på sitt sjette år, så...).

 

Kondens er ikke noe problem, så lenge maskinen står skrudd på hele tiden. Det er først dersom man lar den stå av over lengre tid i kulda, og så skrur den på igjen, at det kan bli problematisk. Står den på hele tiden, vil temperaturen være ganske stabil inne i maskinen.

Lenke til kommentar

Minusgrader er virkelig ikke noe problem, slik som mange antar. I fire år bodde jeg i en leilighet med loft over. Serveren min sto på dette loftet i alle år, hele året. Det ble så kaldt en vinter at den ene harddisken faktisk rapporterte minus en grad! (jada, jeg vet at det ikke er så sunt for disken, men den spinner nå på sitt sjette år, så...).

 

Kondens er ikke noe problem, så lenge maskinen står skrudd på hele tiden. Det er først dersom man lar den stå av over lengre tid i kulda, og så skrur den på igjen, at det kan bli problematisk. Står den på hele tiden, vil temperaturen være ganske stabil inne i maskinen.

 

Har selv planer om å flytte pcen ut av stua pga støy. Mindre temperatur er også en del av planen. Men hva er den maksimale avstanden som er mulig med tanke på signaltap i forskjellige kaber som må strekkes?

 

Jeg trenger forlenget usb-kabel til usb-hub for mus og tastatur, HDMI-kabel og lydkabel (optisk). Det er vel snakk om ca 15m. Mulig?

Endret av gammalerik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Med utgangspunkt i at trykk og temperatur går hånd i hånd: Kjøp en trykktank, putt pcen oppi og kjør 300 bar ren luft på den fra en kompressor som har luft- og vannfilter :w00t:
Du kan ikkje gjere det, høgare trykk på luft gir høgare lufttemperatur så det vil ikkje hjelpe nokke.

 

Sant nok. Men hva med å benytte alternativet?

 

1) Kjøp (eller lån) en tank på noen tusen liter.

2) Fyll den opp med så høyt trykk kompressoren takler, og vent over natta til den har fått alvkjølt seg. Gjerne i garasjen slik at den blir god og kald.

3) Bruk den som løvblåseren. Komprimert luft som ekspanderer får et temperatur-fall.

 

Btw. Trykkfallet var antakelig hvorfor støvsugeren var mer effektiv enn løvblåseren - det blir et trykkfall, og dermed lavere temperatur på luften som passerer over kjøleribbene.

 

Mulig dere hadde fått enda bedre effekt dersom dere hadde lagt litt plastfolie rundt kjøleren og laget mindre innsugningsåpning slik at trykkfallet over kjøleribbene ble enda større.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Btw. Trykkfallet var antakelig hvorfor støvsugeren var mer effektiv enn løvblåseren - det blir et trykkfall, og dermed lavere temperatur på luften som passerer over kjøleribbene.

 

Mulig dere hadde fått enda bedre effekt dersom dere hadde lagt litt plastfolie rundt kjøleren og laget mindre innsugningsåpning slik at trykkfallet over kjøleribbene ble enda større.

 

Blir ikke varmeoverføringen dårligere hvis lufta er "tynnere"?

 

Og ang. løvblåseren, bruker ikke den samme lufta den skal blåse til å kjøle ned motoren, aka varmer lufta?

 

Jeg står ved mitt, finn x antall counter-rotating servervifter og monter dem enten langs hele fronten eller hele sidedøren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...