Gå til innhold

Test: Støvsuger VS Løvblåser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere burde prøve x antall 40mm counter-rotating servervifter.

 

Normalt in en 1U twin-CPU boks sitter det 4 slike for å kjøle 260 watt med PCU og hovedkort, har aldri sett et slikt på maks load passere over 60 grader.

 

Tenk på å bruke 9 slike per 120mm vifteslot i maskinen. Eller bytte ut hele sidedøren med slike, og sette alle andre vifter i systemet til å blåse ut.

Lenke til kommentar

kan man helle kjølevæske oppi bare?

 

Kunne sikkert gått an med et par-tre-fire % isopropanol selv om jeg ville vært veldig forsiktig med stoffet. Skal ikke mye frostveske eller sprit til før det får oppløsende effekt på komponenter og dermed frigjøre løse partikler som kan lede strøm og kortslutte.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Kondens

Det er mange utestede myter og påstander rundt akkurat det. Derfor ville en sånn test vært genial!

 

Tror ikke kondens er problemet, problemet her er at man i en maskin har en del varmeutvikling. Frysere er ikke laget for og kjøle ned noe som genererer så mye varme, den vil derfor stå og jobbe 24/7 for og holde det kaldt og det kan nok funke i en liten periode, men fryseren vil nok dø ganske fort.

 

Men for all del, det er MANGE diskusjoner rundt dette, så om Hw får tak i en fryser, for all del sett opp et system i det og se om det funker.

Lenke til kommentar

Koste meg veldig med denne artikkelen, selv om den var litt kort. Minnet meg om testen med alternativ termisk pasta. :D

 

Håper vi får se flere slike artikler!

 

 

 

Hadde vært kult me vannkjøling hvor slangen gikk ut på utsiden av bygget til en radiator som via en lufttunnel fikk kald luft fra en løvblåser eller noe lignende!

 

Eller rett og slett hele hovedkortet i en tunnel, med høyt lufttrykk! Eventuelt fleksible rør fra utsiden og inn.

 

Men noe som hadde vært enda mer kult hadde vært å montert hovedkortet opp under taket på en bil slik at kjøleribben stakk opp gjennom taket, og dermed ble godt luftet. Hullet rundt åpningen for kjøleribben tettes og kjøleribben festes med metallfester slik at den ikke brekkes av.

 

 

Manglet bare fiskene. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange utestede myter og påstander rundt akkurat det. Derfor ville en sånn test vært genial!

 

 

Jepp :thumbup: Det var den gangen jeg lagde min egen kobberblokk og kjølte prosessoren med vann fra springen, med retur til vasken. Og overklokket 60-70%. Prosessoren til 800 kr løp lett fra de uoverklokkede til 8000 kr. Det var tider :)

 

Jeg gjorde faktisk nesten det samme som du forteller her på slutten av nittitallet engang. Mulig det var i 99, og at det var en Pentium 3 Coppermine som ble brukt.

 

Jeg laget til ei vannblokk, og hentet vann fra dusjen med en hageslange. Hadde retur til sluken i dusjen. Brukte også peltier element.

 

På denne tiden leide jeg ei kjellerleilighet. Problemet var at de hadde egen brønn, så det stod ei vannpumpe i kjelleren deres. Så denne gikk jo hele tiden når jeg tappet vann til kjølesystemet mitt :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...