Gå til innhold

Test: Støvsuger VS Løvblåser


Anbefalte innlegg

Btw. Trykkfallet var antakelig hvorfor støvsugeren var mer effektiv enn løvblåseren - det blir et trykkfall, og dermed lavere temperatur på luften som passerer over kjøleribbene.Mulig dere hadde fått enda bedre effekt dersom dere hadde lagt litt plastfolie rundt kjøleren og laget mindre innsugningsåpning slik at trykkfallet over kjøleribbene ble enda større.
Blir ikke varmeoverføringen dårligere hvis lufta er "tynnere"?

 

Varmekapasiteten pr volum luft går ned, ja. Men den avgjørende faktoren vil vel egentlig være hvor mange færre liter luft med normal-trykk støvsugeren flytter pr tid.

 

Vel, det er jo bare en måte å bli sikker på om det har noe målbar effekt med lavere trykk :-)

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikkje gjere det, høgare trykk på luft gir høgare lufttemperatur så det vil ikkje hjelpe nokke.

Om man hadde kjørt den trykksatte luften gjennom en kjøler først så den fikk nære romtemperatur kunne det fungert, men da er det like greit å bare gå for vannkjøling med en gang, eventuelt kjølt vann (via en mini varmepumpe).

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Genial test! Mer av dette hadde vært tøft!

Hva med å prøve fryser vs kjøleskap vs norsk vinter?

 

En fryser er en isolert boks, og en pc inni en isolert boks vil bare øke temperaturen helt til den evt koker og dør (eller skrur seg av for å beskytte seg selv).

En typisk kompressorbasert kjøling vil trekke ca 1 watt for å kjøle 1 watt - se mer info f.eks her https://www.vmguru.com/2011/06/how-to-calculate-electrical-costs-for-cooling-and-power-consumption/

 

For å ta et eksempel her så fant jeg det dyreste fryseskapet på komplett.no; https://www.komplett.no/product/859370/hvitevarer/kjoel-og-frys/kjoeleskap/electrolux-euf2949gox-fryseskap#technical-details

Som har en strømforsyning på 75 watt, som vi for enkelhets skyld kan si at betyr at den fjerner 75 watt med varme fra kjøleskapet - uansett om du øker eller senker denne verdien med 50% har det ikke så mye å si for resultatet uansett, dette er skalaen vi regner med.

 

Så, om vi setter en pc som trekker 350-400 watt under load (typisk intel quad core og et nvidia gtx 1080) inn i en fryser, så får vi følgende regnestykke - la oss regne konservativt her, så vi tar utgangspunkt i 350 watt.

 

350 - 75 watt gir oss 275 watt i overskudd.

Så fryseboksen vil få tilført 275 watt kontinuerlig.

 

Regnet om til temperatur så antar vi at luft veier 1.2kg/kubikk, og at det tar 1kj/kg/grad å varme opp (ref: https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20120216030756AAADz10 )

1 joule = 1 watt levert effekt over et sekund (ref: https://no.wikipedia.org/wiki/Joule )

 

Vi har altså 275 joule i overskuddsenergi per sekund.

Fryseskapet vårt er 236l, eller 0,236m^3

1.2kg*0.236 = 283/grad.

 

Så luften vil varmes opp 1 grad i sekundet, etter 1 minutt vil fryseren gå fra -20 til 40 grader.

Her er det litt tregheter, og luftfuktighet og materialet i veggene vil skape tregheter, ikke minst så vil alle komponentene i pc'en kunne holde mye mer energi enn luften, så tidsplanen her kanskje er en tiendel av ren luft - eller en femtiendel - vi snakker fortsatt et overskudd på 276 joule, og vi snakker om i aller beste fall en time før hele fryseren når 100 grader - og cpu'en for lengst har smeltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Koste meg veldig med denne artikkelen, selv om den var litt kort. Minnet meg om testen med alternativ termisk pasta. inv_biggrin.gif

 

Håper vi får se flere slike artikler!

 

 

 

Hadde vært kult me vannkjøling hvor slangen gikk ut på utsiden av bygget til en radiator som via en lufttunnel fikk kald luft fra en løvblåser eller noe lignende!

 

Eller rett og slett hele hovedkortet i en tunnel, med høyt lufttrykk! Eventuelt fleksible rør fra utsiden og inn.

 

Men noe som hadde vært enda mer kult hadde vært å montert hovedkortet opp under taket på en bil slik at kjøleribben stakk opp gjennom taket, og dermed ble godt luftet. Hullet rundt åpningen for kjøleribben tettes og kjøleribben festes med metallfester slik at den ikke brekkes av.

 

 

Manglet bare fiskene. smile.png

 

 

 

Hva med å gjøre det enkelt. Dedikere en varmepumpe til denne jobben? Koster jo ca. kun kr 20.000,- for en ordentlig en  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

For 24/7 høy OC oppsett på vinteren:

Vannkjøling blokker for CPU og GPU, trekke vannrørene fra blokkene ut av kabinettet og ut av vinduet og ned i en bøtte vann som vil funke som både reservoar og radiator. OBS, om det blir mange minusgrader eller systemet skal slås av bør det tilsettes glykol i vannet, og det bør isoleres mot kondens rundt kjøleblokkene og vannrør.

 

Kan man da fylle hele kabinettet med fugeskum for å oppnå kondensisolasjon? (ikke så servicevennlig da) men..

 

post-30484-0-15445400-1478049584_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Minusgrader er virkelig ikke noe problem, slik som mange antar. I fire år bodde jeg i en leilighet med loft over. Serveren min sto på dette loftet i alle år, hele året. Det ble så kaldt en vinter at den ene harddisken faktisk rapporterte minus en grad! (jada, jeg vet at det ikke er så sunt for disken, men den spinner nå på sitt sjette år, så...).

 

Kondens er ikke noe problem, så lenge maskinen står skrudd på hele tiden. Det er først dersom man lar den stå av over lengre tid i kulda, og så skrur den på igjen, at det kan bli problematisk. Står den på hele tiden, vil temperaturen være ganske stabil inne i maskinen.

 

Hyggelig for PC-komponentene om sommeren da. Har vel målt en ca. 27 - 30 grader på mitt kryploft på sommertid.

 

Også var det jo svært hyggelig at redaksjonen dro en sak fra 2012 fram fra hatten om luftkjøling (ihvertfall diskusjon.no kommentarene er jo så gamle).

Endret av G
Lenke til kommentar

Genial test! Mer av dette hadde vært tøft!

Hva med å prøve fryser vs kjøleskap vs norsk vinter?

 

 

Lurer fælt på hvor kraftig motor man må ha i en fryser for st den skal kjøle mer enn maskina produserer varme. Er vel i så fall en idé å få psu på utsiden av frysern med lange kabler inn til HK, GPU og disker.

Lenke til kommentar

Kan man da fylle hele kabinettet med fugeskum for å oppnå kondensisolasjon? (ikke så servicevennlig da) men..

Nei. Da lukker man inne varmen en hel rekke småplasser som vanligvis ikke plages av varme. For eksempel minnebrikkene, SSDen, chipsettet, lydchipen etc. Poenget er å utelukke kondens ved å unngå at noen overflater mot luft blir kaldere enn duggpunktet. Altså isolere kun de kalde delene og ikke noe annet.

 

Lurer fælt på hvor kraftig motor man må ha i en fryser for st den skal kjøle mer enn maskina produserer varme. Er vel i så fall en idé å få psu på utsiden av frysern med lange kabler inn til HK, GPU og disker.

Et vanlig fullstørrelse kombiskap bruker i underkant av 1 kWh per dag, altså ~40W og kompressoren går ca 1/10 av tida. Det vil si en toppeffekt på ~400W. Du trenger et kjøleskap/fryser med større toppeffekt enn det PCen avgir for å få lav temperatur inni der. Et alternativ er å bruke varmepumpe der man setter PCen ved utedelen og lukker inne utedelen med for eksempel et telt eller presenning. Og så kjører på maks effekt. Varmepumper kjøler med en effekt på flere kW så det skulle holde i lange baner.

Lenke til kommentar

Det er litt morsomt at IT serviceteknikere vil ha det til at du kan skade PCen ved å støvsuge viftene for støv, så de vil at du skal kjøpe en dyr støvblåser flaske av dem til å forsiktig blåse vekk støv i PCen. Makan til scam. Har støvsuget PCen uten problemer i 15 år!

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Det kommer vel helt an på hvor du treffer med støvsugermunnstykket vil jeg tro. Dersom munnstykket er laget av plastikk så kan det bygge seg opp tusenvis av Volt i det som potensiell statisk elektrisitet.

 

Fysikklæren forteller at stoffer som f.eks. plastikk ikke klarer å fordele elektronene slik det i motsetning gjør i et metall. Derfor kan det bygge seg opp en potensiell sterk statisk elektrisitet.

 

Gå på plastikkgulvbelegg i f.eks. en matbutikk i et land hvor det er svært tørr sommerluft. Da kan det hende du før eller siden vil kunne merke at det bygger seg opp noe. Du får en annen ladning enn andre ting i omgivelsene dine, og når du møter det andre ladningspotensialet, så utlades det i mellom de to ladningspotensialene.

 

Bruk støvsugermunnstykke av metall om ikke annet, og den bør jo helst være jordet om du skal ha ditt på det tørre.. (altså støvsugermunnstykket i metall bør være tilknyttet jording, noe det normalt IKKE er på vanlige støvsugere, i og med at slangen gjerne er i plastikk, beholderen og støvsugerinnkapslingen er i gjerne i plastikk..)

 

Du kan også teste hvor effektivt statisk elektrisitet kan bygge seg opp i en støvsugerslange/støvsugermunnstykke, på en svært enkel måte.

 

Ta for deg en støvsuger som er ustyrt med plastikkdeler for dette. Hell ut f.eks. noe potetmel. Gjerne en hel pose eller flere. Spre det litt rundt på gulvet, slik at det tar litt tid å suge alt opp igjen, fordi du må hit og dit med munnstykket.

 

Da kan jeg nesten garantere deg at du vil få oppleve hva statisk elektrisitet i et støvsugermunnstykke kan dreie seg om i ekstreme tilfeller.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Genial test! Mer av dette hadde vært tøft!

Hva med å prøve fryser vs kjøleskap vs norsk vinter?

 

En fryser er en isolert boks, og en pc inni en isolert boks vil bare øke temperaturen helt til den evt koker og dør (eller skrur seg av for å beskytte seg selv).

En typisk kompressorbasert kjøling vil trekke ca 1 watt for å kjøle 1 watt - se mer info f.eks her https://www.vmguru.com/2011/06/how-to-calculate-electrical-costs-for-cooling-and-power-consumption/

 

For å ta et eksempel her så fant jeg det dyreste fryseskapet på komplett.no; https://www.komplett.no/product/859370/hvitevarer/kjoel-og-frys/kjoeleskap/electrolux-euf2949gox-fryseskap#technical-details

Som har en strømforsyning på 75 watt, som vi for enkelhets skyld kan si at betyr at den fjerner 75 watt med varme fra kjøleskapet - uansett om du øker eller senker denne verdien med 50% har det ikke så mye å si for resultatet uansett, dette er skalaen vi regner med.

 

Så, om vi setter en pc som trekker 350-400 watt under load (typisk intel quad core og et nvidia gtx 1080) inn i en fryser, så får vi følgende regnestykke - la oss regne konservativt her, så vi tar utgangspunkt i 350 watt.

 

350 - 75 watt gir oss 275 watt i overskudd.

Så fryseboksen vil få tilført 275 watt kontinuerlig.

 

Regnet om til temperatur så antar vi at luft veier 1.2kg/kubikk, og at det tar 1kj/kg/grad å varme opp (ref: https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20120216030756AAADz10 )

1 joule = 1 watt levert effekt over et sekund (ref: https://no.wikipedia.org/wiki/Joule )

 

Vi har altså 275 joule i overskuddsenergi per sekund.

Fryseskapet vårt er 236l, eller 0,236m^3

1.2kg*0.236 = 283/grad.

 

Så luften vil varmes opp 1 grad i sekundet, etter 1 minutt vil fryseren gå fra -20 til 40 grader.

Her er det litt tregheter, og luftfuktighet og materialet i veggene vil skape tregheter, ikke minst så vil alle komponentene i pc'en kunne holde mye mer energi enn luften, så tidsplanen her kanskje er en tiendel av ren luft - eller en femtiendel - vi snakker fortsatt et overskudd på 276 joule, og vi snakker om i aller beste fall en time før hele fryseren når 100 grader - og cpu'en for lengst har smeltet.

 

Nei, dette er veldig feil. Kjøleeffekten forandres når temperaturen inni fryseren stiger. Den vil bli mye mer effektiv pga større temperaturforskjell mellom insiden av fryseren og den ekspanderende gassen.

 

Tenk varmepumpe. En varmepumpe er mye mer effektiv når det er varmere i været.

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Genial test! Mer av dette hadde vært tøft!

Hva med å prøve fryser vs kjøleskap vs norsk vinter?

 

En fryser er en isolert boks, og en pc inni en isolert boks vil bare øke temperaturen helt til den evt koker og dør (eller skrur seg av for å beskytte seg selv).

En typisk kompressorbasert kjøling vil trekke ca 1 watt for å kjøle 1 watt - se mer info f.eks her https://www.vmguru.com/2011/06/how-to-calculate-electrical-costs-for-cooling-and-power-consumption/

 

For å ta et eksempel her så fant jeg det dyreste fryseskapet på komplett.no; https://www.komplett.no/product/859370/hvitevarer/kjoel-og-frys/kjoeleskap/electrolux-euf2949gox-fryseskap#technical-details

Som har en strømforsyning på 75 watt, som vi for enkelhets skyld kan si at betyr at den fjerner 75 watt med varme fra kjøleskapet - uansett om du øker eller senker denne verdien med 50% har det ikke så mye å si for resultatet uansett, dette er skalaen vi regner med.

 

Så, om vi setter en pc som trekker 350-400 watt under load (typisk intel quad core og et nvidia gtx 1080) inn i en fryser, så får vi følgende regnestykke - la oss regne konservativt her, så vi tar utgangspunkt i 350 watt.

 

350 - 75 watt gir oss 275 watt i overskudd.

Så fryseboksen vil få tilført 275 watt kontinuerlig.

 

Regnet om til temperatur så antar vi at luft veier 1.2kg/kubikk, og at det tar 1kj/kg/grad å varme opp (ref: https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20120216030756AAADz10 )

1 joule = 1 watt levert effekt over et sekund (ref: https://no.wikipedia.org/wiki/Joule )

 

Vi har altså 275 joule i overskuddsenergi per sekund.

Fryseskapet vårt er 236l, eller 0,236m^3

1.2kg*0.236 = 283/grad.

 

Så luften vil varmes opp 1 grad i sekundet, etter 1 minutt vil fryseren gå fra -20 til 40 grader.

Her er det litt tregheter, og luftfuktighet og materialet i veggene vil skape tregheter, ikke minst så vil alle komponentene i pc'en kunne holde mye mer energi enn luften, så tidsplanen her kanskje er en tiendel av ren luft - eller en femtiendel - vi snakker fortsatt et overskudd på 276 joule, og vi snakker om i aller beste fall en time før hele fryseren når 100 grader - og cpu'en for lengst har smeltet.

 

Nei, dette er veldig feil. Kjøleeffekten forandres når temperaturen inni fryseren stiger. Den vil bli mye mer effektiv pga større temperaturforskjell mellom insiden av fryseren og den ekspanderende gassen.

 

Tenk varmepumpe. En varmepumpe er mye mer effektiv når det er varmere i været.

 

Ville ikke varmepumpen bli mer effektiv desto kaldere det er om den ble mer effektiv jo større forskjellen var?

 

Er det vanlig at kompressorkjøleløsninger går over 1:1 i effektivitet?

Du får gjerne ha med litt mer info og kilder om du ska komme med påstanden "veldig feil"

En påstand helt uten begrunnelse kan avfeies helt uten begrunnelse.

Lenke til kommentar

Ville ikke varmepumpen bli mer effektiv desto kaldere det er om den ble mer effektiv jo større forskjellen var?

 

Er det vanlig at kompressorkjøleløsninger går over 1:1 i effektivitet?

Du får gjerne ha med litt mer info og kilder om du ska komme med påstanden "veldig feil"

En påstand helt uten begrunnelse kan avfeies helt uten begrunnelse.

Jeg snakker om forskjellen i temperatur på gassen som varmes opp inni fryseren. Er det varmere i fryseren, varmes denne gassen høyere opp.

 

En varmepumpe henter varme ute. Er det varmere ute, så er den mer effektiv. Når det er så kaldt at den ikke klarer å hente mer, rundt -20, vil du kun få kompressorvarmen, og da sparer du ikke penger på å bruke varmepumpe.

 

En fryser flytter varme fra innsiden til utsiden. Setter du en PC inn i en fryser, vil temperaturen inni fryseren stige, og kjøleeffekten øke. Dette skjer fordi det er mer varme å hente ut. En flaskehals kan være kondensatorsiden(dette er de rørene som går på baksiden av fryseren/kjøleskapet), siden den er passivt kjølt og har ikke like stor kapasitet, men setter du en vifte til å blåse på den, vil du utelukke dette.

 

Ta en titt på denne her: (klikk på tekniske data)

http://www.miba.no/butikk/toppmodellen/kirigamine-hara-87/

 

Effektforbruket ved kjøling er 1,38kW. Kjøleeffekten er 1,9 - 6,0kW.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Så i ekstremt optimale forhold vil fryseren kunne trekke unna 350 watt, noe som legger igjen et overskudd på 25 watt, som uansett sakte vil varme opp temperaturen der inne.

Men utsiden av fryseren har ingen ekstern radiator, ingen vifte, det optimale forholdet vil ta minutter å bruke opp før fryseren har varmet opp alting rundt seg til det punktet at det ikke kan ta unna noe særlig mer varme, og du er tilbake til stekeovn-effekten.

 

Fysikken er åpenbar, med mindre fryseren står ute i -20 grader med 100 løvblåsere blåsende på seg og sidepanelen tatt av for optimal lufting, så vil du ende opp med hundrevis av watt med overskuddsvarme den ikke kan ta unna.

Lenke til kommentar

 

Men utsiden av fryseren har ingen ekstern radiator

Nei, det er riktig, men den har en kondensator, og det er de svarte rørene på baksiden, og fungerer akkurat som en radiator. Denne kan man rette en bordvifte mot.

 

Stemmer sikkert om du har en fryser som er mer enn 10 år gammel, men heller uvanlig nå for tiden.

Uansett så er ikke et 1:4.5 forhold på kompressoreffektivitet realistisk i noen av disse situasjonene og fryseren hadde overopphetet og smeltet, om tidsrammen er 10 minutter eller 2 timer spiller ikke så veldig stor rolle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...