Gå til innhold

Anmeldelse: Doom 3: BFG Edition (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ser ut som samtlige her har gått glipp av det som er *virkelig* kult, nemlig jcarmacks arbeid med vr i det siste. gleder meg villt til å spill igjennom DOOM III BFG Edition med http://www.kickstart...p-into-the-game - for så å sette meg inn i Rifts SDK.

 

p.s.

 

om du tror at DOOM III og Rage (henholdsvis flaggskipene til id Tech 4 og id Tech 5) ikke hadde noen innflytelse på bransjen, så lurer jeg på hvilke kontakter dere har innen bransjen. og nei, noen som spiller spill av og til kvalifiserer ikke til å uttale seg om bransjen. id Tech 4 var et så stort steg for bransjen at ingen andre enn id selv kan måle seg, og id Tech 5 har noen fantastiske smarte nyheter. jeg gleder meg ordentlig til størsteparten av kodebasen til id Tech 5 kommer under GPL.

Endret av alexanderb
Lenke til kommentar

Att spillet har dårlig grafikk etter dagens stander er jo kun ett argument for pc.

 

Vel, duh? Xbox 360 fantes ikke da. Man kan ikke sammenligne Xbox 360-versjonen med Xbox-versjonen. Hadde ikke 360-versjonen engang klarte å konkurrere med Xbox-versjonen fra 2004, så hadde vi hatt et virkelig alvorlig problem her. Husk at Xbox kom ut i 2001, og var ikke noe kraftigere enn noen alminnelig PC allerede da. :)

 

 

ser ut som samtlige her har gått glipp av det som er *virkelig* kult, nemlig jcarmacks arbeid med vr i det siste. gleder meg villt til å spill igjennom DOOM III BFG Edition med http://www.kickstart...p-into-the-game - for så å sette meg inn i Rifts SDK.

p.s.

om du tror at DOOM III og Rage (henholdsvis flaggskipene til id Tech 4 og id Tech 5) ikke hadde noen innflytelse på bransjen, så lurer jeg på hvilke kontakter dere har innen bransjen. og nei, noen som spiller spill av og til kvalifiserer ikke til å uttale seg om bransjen. id Tech 4 var et så stort steg for bransjen at ingen andre enn id selv kan måle seg, og id Tech 5 har noen fantastiske smarte nyheter. jeg gleder meg ordentlig til størsteparten av kodebasen til id Tech 5 kommer under GPL.

 

Hva i.... Jaha? Kan du gi meg eksempler som beviser denne påståtte innflytelsen disse grafikkmotorene har hatt? Spesielt Rage sin motor. Hvilken innflytelse har denne hatt? Hva slags andre spill er det som bruker denne bedritne motoren, som ser helt fatalt dårlig ut, og laster inn teksturer treigere enn noen UE-motor noen gang har gjort? Hva slags innflytelse? Hvem bruker den? Hvem ser opp til den?

 

Id Tech 4 ble også ikke brukt særlig mye. Jeg kommer på Doom 3, Prey, Quake Wars og Quake 4 i farta. Ingen av disse spillene var særlig inspirerende for industrien. De var faktisk heller labre spill, som ikke var alt for gode på tiden de kom ut, og har aldret særdeles dårlig over tid. Grafikken til Doom 3 var god i sin tid, og grafikken i Quake 4 var helt grei. Det var i det minste fint å se at denne motoren taklet noen utendørslokaler. Utover dette var det fint lite disse spillene (eller denne motoren) hadde å rutte med.

 

Det å betale 2000kr for en utvikler-utgave av Rift for å liksom kunne fullt ut nyte Doom 3 (noe som kun er spekulering, siden du ikke har fått hendene dine på Rift enda), argumenterer ikke for Doom 3's sak. Det argumenterer heller ikke for Id's sak, eller noen av grafikkmotorene deres.

 

... Så jeg skjønner ikke helt hva du prater om. Hvilke kontakter er det egentlig DU har, som påstår at Id Tech 4 og 5 er noe av de mer innflytelsesrike og/eller populære grafikkmotorene på markedet akkurat nå?

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Hva i.... Jaha? Kan du gi meg eksempler som beviser denne påståtte innflytelsen disse grafikkmotorene har hatt? Spesielt Rage sin motor. Hvilken innflytelse har denne hatt? Hva slags andre spill er det som bruker denne bedritne motoren, som ser helt fatalt dårlig ut, og laster inn teksturer treigere enn noen UE-motor noen gang har gjort? Hva slags innflytelse? Hvem bruker den? Hvem ser opp til den?

 

jeg mente ikke motorene som sådan - selv om de helt klart har vært populære de også. jeg mener heller enkelte ting som foregår inni disse motorene. beklager tvetydigheten. jeg orker ikke lete frem masse lenker til deg, da du sikker klarer dette selv. men jeg kan jo raskt nevne det mest oppsiktsvekkende med grafikkdelen av id Tech 4 - det som kalles dynamic per-pixel lighting. jeg kan garantere deg at dette er totalt ikke-trivielt, og var totalt revolusjonerende. id Tech 5 på sin side var kanskje mest interessant på grunn av måten kodebasen var totalt omstrukturert på, men den har "en del" geniale trekk den også

 

Det å betale 2000kr for en utvikler-utgave av Rift for å liksom kunne fullt ut nyte Doom 3 (noe som kun er spekulering, siden du ikke har fått hendene dine på Rift enda), argumenterer ikke for Doom 3's sak. Det argumenterer heller ikke for Id's sak, eller noen av grafikkmotorene deres.

 

her har du bare ikke fulgt med på dette området, skjønner jeg. gjør et kjapt søk på f.eks "John Carmack virtual reality" på YouTube, og du vil finne veldig mye interessant stoff for forskere og utviklere. anbefaler særlig dette års Quakecon panel. DOOM III: BFG Edition er laget med Oculus Rift (og jcarmacks hjemmehackerprosjekt) i tankene. faktisk følger det med developer kit-utgaven til Rift. nå er jo verken forskre eller utviklere hovedpublikummet til gamer.no, men for oss er dette faktisk utrolig spennende. jeg mistenker at Oculus Rift blir for 2010-tallet det Wolfenstein 3D ble for 1990-tallet.

Lenke til kommentar

VR er som 3D. Det er et gimmick. Så lenge det føles ubehagelig å spille med disse gimmickene, så forblir de gimmicks. VR har prøvd seg titt og ofte, men det finnes mange problemer med konseptet, som gjør at det egner seg dårlig i den virkelige verden til tross for at det ser ut som en kjempeidé på skrivebordet.

 

Når det er sagt har jeg faktisk fulgt med på hele Rift-greia. Den kan bli kul. Kjøpte en til fattern som julegave, så vi får se hvor velfungerende den er. Men å sammenligne Rift med oppstandelsen til den største spillsjangeren på markedet, er svært naivt.

 

Id var konger på grafikk før. De var konger på teknologi. Det skulle bare mangle at deres moderne grafikkmotorer har minst én eller to aspekter som fungerer bra. Men det er lite innflytelse i dagens industri som kan spores tilbake til Id's eventyr på 2000-tallet. Id har surfet på det faktum at de omtrent "oppfant" FPS-sjangeren slik den er i dag, men det er vanskelig å legge skjul på hvordan deres spill nå til dags sliter med konkurransen, til tross for at det tar mange år for Id å presse ut et eneste spill.

 

Med disse gamle søplekonsollene vi har i dag, har det uansett ikke noe å si om det kommer noen slags revolusjon i grafikkmotorskaping. Så lenge spill på konsollene selger mest, er disse levende bevis på at god grafikk ikke automatisk gjør et spill godt. Og så lenge Id's spill er såpass labre (når det kommer til story og gameplay), så kan jeg ikke se at noen gidder å dra inspirasjon fra disse gamle knarkerne. Det er rett og slett ikke særlig god butikk.

Lenke til kommentar

Enig, en remake av ett spill som virkelig var starten på IDs utforbakke? Frister ikke. Doom2 er morsommere i dag enn doom3 er. En remake av det hadde vært noe.

 

AtW

 

 

 

Doom3 var en middelmådighet, anmeldelsen er omtrent på det nivå anmeldelsen av orginalen burde vært. Det når ikke opp til anklene til doom2 engang, og den økte fokusen på at det skal være skummet er forfeilet. Det er så ekstremt forutsigbart når det kommer "overraskende" monstre.

 

AtW

 

Doom 3 er omtrent femtisyv ganger bedre enn Doom 2. De to første Doom-spillene er rett og slett møkk. Hater dem intenst, og det kommer fra noen som veldig sjeldent legger spill for hat. Aldri vært borti noe mer hjernedødt enn de to første Doom-spillene. De var viktige for sin tid, men de har slettes ikke tålt tidens tann. Kanskje jeg hadde likt de bedre hvis jeg var aktiv PC-spiller på den tiden, men det er irrelevant nå. Spillene skal ha honør for det tekniske aspektet, men personlig liker jeg dem særdeles dårlig. Doom 3 synes jeg derimot er et fantastisk godt skytespill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det nytter ikke å gi Doom 2 til en 16 åring å tro han vil synes det er fantastisk. Grafikken er 20 år gammel, alle våpen har blitt kopiert 1000x og man kan bare dreie våpenet i horisontal retning. Edit: jeg skal ærlig innrømme at det er en slags museumsgjenstand.

 

I sin tid var det helt fantastisk, og det var utrolig gøy å spille. Gameplayet er bra. Monstrene er forutsigbare og det er ikke noe problem å treffe det man skyter på. Nettopp dette gjør at man kan, og må, klekke ut smarte strategier for å komme seg gjennom, uten at det føles som oppkonstruerte puzzles.

 

 

Endret av Philber Desanex
Lenke til kommentar

Tror egentlig han hater dem fordi de er så anerkjent. Det blir ofte sånn med mange, inkludert meg selv. Om det er noe som er hypet opp, som "alle" anser som svært bra - enten det er film eller spill (eller andre kunst/underholdningsformer) fra en svunnen tid, så prøver du dem i ettertid og skjønner ikke hva folk er så nostalgiske for. I forhold til dagens ditt og datt er det liksom ikke noe særlig bra. Man klarer ikke å se den historiske verdien. Jeg pleide å være slik før også. Jeg hatet 2001: A Space Oddyssey. Jeg fant den lang, kjedelig og dårlig. I ettertid har jeg vokst opp og klart å se verdien i filmen. Jeg er fortsatt ingen fan, men jeg hater ikke akkurat filmen, jeg ser hvorfor den er stor og klarer å respektere den for det.

 

Doom og Doom 2 var med på å etablere FPS-sjangeren, og skal ha mye av æren for at spillindustrien fikk slik medvind og ble så stor såpass raskt. I begynnelsen og midten av 90-tallet var Doom banebrytende. Ingen ting hadde sett slik ut før, ingen spill hadde spilt slik før. Når Doom 3 kom ut i 2004, fantes det flere spill som var minst like gode å spille, og flere som var omtrent like pene å se på, deriblant Far Cry og Half-Life 2 (som kom ut bare måneder før/etter D3).

 

Doom 2 var en milepæl i sin tid - på langt flere vis enn bare grafikken. Doom 3 var bare nok et skytespill da det kom ut.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Han sier at han ikke spilte PC på den tiden, så det er nok i ettertid at han har spilt dem. MAO virker det som at han veier disse spillene fra starten av 90-tallet opp mot dagens storspill...

Ingen fornuftige mennesker vil påstå at Doom og de første "Doom-klonene" har tålt tidens tann særlig bra, problemet er at sjangeren first-person-shooter har utviklet seg enormt på 20 år.

Lenke til kommentar

Spill med en av utallige mods da, som feks doomsday, kan du sikte så mye opp og ned du vil, og more deg :)

 

AtW

 

Må nevnes at jeg i grunn ikke setter pris på den typen spill som er arenabasert skyting. Men nå opplever jeg sjelden at jeg er enig med brukerene på Gamer generelt da. For eksempel synes jeg Dragon Age 2 er langt bedre enn Origins. Med andre ord innser jeg at Doom er bra for noen, men ikke for meg.

 

Han sier at han ikke spilte PC på den tiden, så det er nok i ettertid at han har spilt dem. MAO virker det som at han veier disse spillene fra starten av 90-tallet opp mot dagens storspill...

Nei slettes ikke. Spilte originale Doom på Playstation, og likte det virkelig ikke. Må ikke trekke forhastede konklusjoner her, for da ser det bare dumt ut når du tar feil.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...