Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mortal Kombat, er det for voldelig?

 

MK 11 har foreløpig vist noen ekstreme fatalities. Skjønner at MK ikke tar seg selv for seriøs, men jeg synes likevel det går an å spørre om det er for voldelig og brutalt. Spillere virker å stille seg ufrostående til kritikken, men folk som ikke har prøvd Mortal Kombat før reagerer sterkt når de ser fatalities.

 

Tror dere at daglig eksponering for slik vold kan være farlig for sinnet? At man blir likegyldig til andres lidelse ute i den virkelige verden?

Jeg tror de fleste bare tar MK for det det er. Ikke verre enn Monty Python eller de tidlige filmene til Peter Jackson. Men det er nok alltid noen som ikke har godt av inntrykkene de blir presentert, men jeg tror også at de som er litt i «ubalanse» tiltrekkes av voldsmedier fremfor at de blir skapt av dem ut av intet.

I etterdønningene av 22 juli overhørte jeg en eldre mann som ønsket å bannlyse «terroristskapende spill» som world of Warcraft og Call of duty. Jeg tror selv ikke spill er avgjørende for å utvikle destruktiv atferd, men at noen kan ha godt av å bli helt- eller delvis skjermet.

Ellers minner dette godt om diskusjonen som irriterte filmnerder over hele verden på åttitallet da VHS-filmer gjorde sitt inntog i alle hjem og verdens undergang var nær ifølge alle som mente filmvold var tull.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Mortal Kombat, er det for voldelig?

 

MK 11 har foreløpig vist noen ekstreme fatalities. Skjønner at MK ikke tar seg selv for seriøs, men jeg synes likevel det går an å spørre om det er for voldelig og brutalt. Spillere virker å stille seg ufrostående til kritikken, men folk som ikke har prøvd Mortal Kombat før reagerer sterkt når de ser fatalities.

 

Tror dere at daglig eksponering for slik vold kan være farlig for sinnet? At man blir likegyldig til andres lidelse ute i den virkelige verden? 

 

Det blir litt som å spørre om diverse stand up show er for morsome. For på kanten. For endel av dem er skikkelig på tryne om du ikke ser på det med et ofte morbid og "skrullete" synspunkt. Volden i Mortal Kombat i sin setting er helt innafor. Ja det er helt skrullete men en må jo bare le av det. For det blir for dumt. Men på en god måte.

 

En skal jo ikke bli kvalm og spy av å se på et voldelig spill liksom. 

 

Daglig eksponering for vold i spill og film har ingenting med virkeligheten å gjøre. Og en slutter ikke å reagere på ekte grusomheter. Det er min mening etter å ha spilt siden jeg var liten. Og etter å dessverre ha sett forferdelige ting i virkeligheten. 

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk har hatt det gøy med voldsskildringer i alle år. Det er de med moralpanikk som vil ha det til at tv-spill/video/tegneserier/whatever har brakt det på banen. Og om det skulle desensitivere oss til vold i virkeligheten synes jeg ikke det heller er noe tungt motargument. Det går fint an å være blasert pasifist.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Daglig eksponering for vold i spill og film har ingenting med virkeligheten å gjøre. Og en slutter ikke å reagere på ekte grusomheter. 

Senest sist helg satt jeg i en 4-manns stolheis med 2 ungdommer som diskuterte videoen av drapene i Marokko i detalj, som om det var en helt vanlig ting å snakke om foran fremmede(meg og en kompis). 

Og for alt de viste, kunne jeg vært i slekt med hun norske som ble drept, nesten samtlige i det skitrekket er fra samme distriktet.

Noe må jo ha påvirket dem til å distansere seg så pass mye fra "ekte grusomheter", som du beskriver det.

 

Liker å tro at jeg ikke blir noe særlig påvirket selv, men å si at at ingen blir påvirket av voldelig media, blir absurd for meg.

Lenke til kommentar

Senest sist helg satt jeg i en 4-manns stolheis med 2 ungdommer som diskuterte videoen av drapene i Marokko i detalj, som om det var en helt vanlig ting å snakke om foran fremmede(meg og en kompis). 

Og for alt de viste, kunne jeg vært i slekt med hun norske som ble drept, nesten samtlige i det skitrekket er fra samme distriktet.

Noe må jo ha påvirket dem til å distansere seg så pass mye fra "ekte grusomheter", som du beskriver det.

 

Liker å tro at jeg ikke blir noe særlig påvirket selv, men å si at at ingen blir påvirket av voldelig media, blir absurd for meg.

 

 

Mitt poeng som kanskje ikke kom godt nok frem er at når en står oppi en situasjon så er det ganske så annerledes en å lese om det i nyhetene eller spille et spill med vold.

 

At en enklere snakker om grusomme hendelser er ikke så rart med så mye vi blir eksponert for i media om all grusomhetene som skjer i verden.

 

Men jeg mener at spill ikke gjør at du reagerer mindre på vold om du står oppi en situasjon i real life. Tror "alle" får puls og adrenalin som girer opp om blind vold skjer rett foran deg. At du ikke tørr å gripe inn og "fryser" er helt normalt. Og jeg tror heller ikke dem som spiller mye voldelige spill eller er eksponert for grusomheter i media som komme først til en bil ulykke hvor det sitter hardt kvesta mennesker med barn i en bil vil grine mindre eller ikke spy over hva dem ser. 

 

Ambulanse personell som jobber med dette hver dag. Og som kommer til grusomme situasjoner sier dem aldri blir helt vandt til det. Så hvorfor skal spillere som ser noe som ikke er i nærheten av så grusomme bli mer påvirket? 

 

Nå har jeg personlig sett mye grusomme ting. Ting som får dem mest voldelige og syke spill til å virke som barnemat og tåpelig i forhold. Og er hvorfor jeg har ganske sterk tro på at spill ikke gjør at vi reagerer mindre på vold og alvorlige hendelser.

Endret av LarZen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Hvis du mener at de filmklippene utgjør argumenter, må du nesten utdype.

Nei, de var ment som referanser til fatalities i nyere Mortal Kombat spill.

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Senest sist helg satt jeg i en 4-manns stolheis med 2 ungdommer som diskuterte videoen av drapene i Marokko i detalj, som om det var en helt vanlig ting å snakke om foran fremmede(meg og en kompis). 

Og for alt de viste, kunne jeg vært i slekt med hun norske som ble drept, nesten samtlige i det skitrekket er fra samme distriktet.

Noe må jo ha påvirket dem til å distansere seg så pass mye fra "ekte grusomheter", som du beskriver det.

 

Liker å tro at jeg ikke blir noe særlig påvirket selv, men å si at at ingen blir påvirket av voldelig media, blir absurd for meg.

 

De diskuterer dog en virkelig hendelse. Jeg ser ikke koblingen til film eller tv-spill. Om noe så ville jeg tolket deres distanserte holdning som en måte å takle noe de strengt tatt ikke er i stand til å takle på noen annen måte. Jeg husker vi gjorde akkurat det samme, som f.eks. da en person på skolen vår begikk selvmord (i skolegården).

Lenke til kommentar

Det er mest av akademisk interesse, men får jeg den for under 400 kan jeg vurdere det. Kjøpte en SNES classic for å sammenligne med gammel-SNES, og ble positivt overrasket - opplevelsen er mye bedre enn Virtual Console. Kunne vært moro å se hvordan Playstation Classic står seg mot originalen, og PS1-spill på PS3.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Er PS4 magisk?

Vi har et heller labert nett.

Ca. 15mb/s

Noe som betyr en maks nedlastings hastighet på 2mb/s på steam. Dette betyr at det ofte kan ta mange timer å laste ned et større spill.

Ofte sånn at jeg bør laste det ned minst en dag før jeg planlegger å bruke det.

 

Men jeg kjøpte Nathan Drake collection og starta nedlastinga. På over 40gig tenkte jeg dette ville ta resten av kvelden minst.

Men spillet vet ferdig nedlasta på 30-35 minutter.

Og jeg får ikke det til å funke i forhold til linja vi har. Det skal ikke være mulig med tanke på hastigheten jeg får på pc-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...