Gå til innhold

Anmeldelse: Halo 4 (X360)


Anbefalte innlegg

Halo spillene har nå hvertfall en litt sammenhengende historie å fortelle! Det er et univers som er interessant, så lenge de klarer å gjøre enspilleren engasjerende å spille er det nok for meg. Sammenlignet med CoD som tidligere kom opp her er urimelig mener jeg. Hver sin smak! Melking er et feil begrep å bruke bare fordi et spill lages i en serie av oppfølgere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers er jeg enig med de som sier at så lenge det er kvalitet, så er det ikke melking, og dette spillet har lenge sett fantastisk lovende ut. Sånn sett er jeg ikke det spor overrasket over de gode karakterene spillet får.

 

Når det er sagt - det er nok noe i det at store AAA-utgivelser gjerne har lettere for å få gode karakterer enn andre ting - men at det skyldes bestikkelser eller noe i den turen, anser jeg som meget tvilsomt. Jeg tenker heller litt som at det henger sammen med at dommere i fotballkamper har en tendens til å dømme i hjemmelagets favør - ikke noe de gjør bevisst, men omstendighetene bidrar til å "sette press" eller som her: at en blir revet med i hypen.

 

Men som sagt: Jeg tror ikke dette er tilfellet med Halo 4 som ser veldig, veldig solid ut. Gleder meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får se om jeg gidder å teste det, samtlige Halo-spill har fått for høy karakter i forhold til hva jeg mener de fortjener på gamer. Så jeg tillegger ikke en 9er så mye vekt.

 

AtW

 

Halo 4 er Halo som du kjenner det. Hvis du ikke liker de gamle spillene, kommer du ikke til å like dette heller. I hvertfall når det gjelder spillbarhet. Historien på sin side virker mye mer personlig og mørk i forhold til de tidligere spillene, noe jeg setter stor pris på. Var egentlig ikke fan av serien før jeg gav Reach et forsøk. Har aldri angret.

Lenke til kommentar

- det er nok noe i det at store AAA-utgivelser gjerne har lettere for å få gode karakterer enn andre ting - men at det skyldes bestikkelser eller noe i den turen, anser jeg som meget tvilsomt. Jeg tenker heller litt som at det henger sammen med at dommere i fotballkamper har en tendens til å dømme i hjemmelagets favør - ikke noe de gjør bevisst, men omstendighetene bidrar til å "sette press" eller som her: at en blir revet med i hypen.

 

Det er nok ikke så mye rene bestikkelser, på måten "jeg gir deg 100kr og et heksehyl, om du gir halo 10/10". Men særlig i internasjonal spillpresse har det blitt relativt vanlig at journalister f.eks. videresender informasjon fra utviklere over sosiale medier, og på den måten blir brukt som reklame-lakeier for de store firmaene.

 

I enkelte tilfeller kan det også være belønninger inne i bildet. F.eks. at den som først twittrer om en av disse "nyhetene", vinner en spillkonsoll. Sistnevnte eksempel er å regne som en ren bestikkelse, selv om det er skremmende mange gamere som ikke ser problemet i at pressen får betalt turer, får gratis "stuff" osv. osv..

 

Det er jo også generelt en veldig sterk link mellom presse og utgivere, og mange spillsider er like avhengige av reklameinntektene fra utgivere, som utgiverne er avhengig av god omtale. Noe som selvsagt kan påvirke innholdet.

 

Det har jo blitt en del bråk etter at Rob Florence fikk en kronikk publisert på Eurogamer.net, hvor han pekte på denne trenden. http://www.eurogamer.net/articles/2012-10-24-lost-humanity-18-a-table-of-doritos

 

Men bare så det er sagt, jeg tror ikke Gamer.no eller denne anmeldelsen er et stort offer for en slik trend.

 

 

Lenke til kommentar

Får se om jeg gidder å teste det, samtlige Halo-spill har fått for høy karakter i forhold til hva jeg mener de fortjener på gamer. Så jeg tillegger ikke en 9er så mye vekt.

 

AtW

 

Halo 4 er Halo som du kjenner det. Hvis du ikke liker de gamle spillene, kommer du ikke til å like dette heller. I hvertfall når det gjelder spillbarhet. Historien på sin side virker mye mer personlig og mørk i forhold til de tidligere spillene, noe jeg setter stor pris på. Var egentlig ikke fan av serien før jeg gav Reach et forsøk. Har aldri angret.

This so much.

 

Jeg elsket reach, og det var mest pga historien tror jeg. Likte som du sa at det var litt mørkere. Var litt trist og grunnet at det var mørkere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge spillene er av kvalitet bryr jeg meg lite om det er nummer 3 eller 7 i serien. Se på Metal Gear serien for eksempel.

 

Metal gear serien har ikke hatt 5 spill denne generasjonen ;)

Det er det folk ikke ser....

MGS startet veldig tidlig i min spillverden

 

Halo, COD, AC, FIFA serien er i de jeg vet som er mest melket på antall spill i en generasjon. Ikke bland inn spill til PS2 og nedover til Nintendo, her snakker jeg om denne generasjon!

Når folk nevner Mario som melkeku, spar dere.

Nintendo var værre før skal jeg si dere, ja vi som husker Doctor Mario, Mario History Lessons, Mario Is Missing ( ja jeg vet Luigi er hovedrollen men Mario ble brukt på spillnavnet) osv..

 

Men nok om det. Jeg vet at jeg kommer til å digge Halo 4 som den Halo fan jeg er :p

Endret av iToMaN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge spillene er av kvalitet bryr jeg meg lite om det er nummer 3 eller 7 i serien. Se på Metal Gear serien for eksempel.

 

Metal gear serien har ikke hatt 5 spill denne generasjonen ;)

Det er det folk ikke ser....

MGS startet veldig tidlig i min spillverden

 

Halo, COD, AC, FIFA serien er i de jeg vet som er mest melket på antall spill i en generasjon. Ikke bland inn spill til PS2 og nedover til Nintendo, her snakker jeg om denne generasjon!

Når folk nevner Mario som melkeku, spar dere.

Nintendo var værre før skal jeg si dere, ja vi som husker Doctor Mario, Mario History Lessons, Mario Is Missing ( ja jeg vet Luigi er hovedrollen men Mario ble brukt på spillnavnet) osv..

 

Men nok om det. Jeg vet at jeg kommer til å digge Halo 4 som den Halo fan jeg er :p

 

Det har de faktisk om du regner med remakes.

 

Bungie står kun for Halo 3 og Reach. ODST er mer en tilleggspakke.

Endret av Andy7
Lenke til kommentar

Mario har blitt melket ganske hardt de siste årene sammenlignet med Nintendo 64/Gamecube tiden. Når NSMBU kommer ut blir det vel det sjuende mainline-Mario siden NSMB kom ut i 2006, og da hadde det ikke kommet ut Mario siden Sunshine i 2002 og 64 i 1996. Så her snakker vi om et spill eller mer i året.

 

2006: NSMB

2007: SMG

2009: NSMBWii

2010: SMG2

2011: SM3DL

2012: NSMB2 og NSMBU

 

Dette er absolutt Call of Duty og FIFA tendenser. Men hvem kan klandre noen av dem? Det er jo bransjens største spillserier.

Lenke til kommentar

Så lenge spillene er av kvalitet bryr jeg meg lite om det er nummer 3 eller 7 i serien. Se på Metal Gear serien for eksempel.

 

Metal gear serien har ikke hatt 5 spill denne generasjonen ;)

Det er det folk ikke ser....

MGS startet veldig tidlig i min spillverden

 

Halo, COD, AC, FIFA serien er i de jeg vet som er mest melket på antall spill i en generasjon. Ikke bland inn spill til PS2 og nedover til Nintendo, her snakker jeg om denne generasjon!

Når folk nevner Mario som melkeku, spar dere.

Nintendo var værre før skal jeg si dere, ja vi som husker Doctor Mario, Mario History Lessons, Mario Is Missing ( ja jeg vet Luigi er hovedrollen men Mario ble brukt på spillnavnet) osv..

 

Men nok om det. Jeg vet at jeg kommer til å digge Halo 4 som den Halo fan jeg er :p

 

Det har de faktisk om du regner med remakes.

 

Måtte blande inn remakes, da er det 6 Halo spill denne generasjon om vi tar det den veien :)

@Mala: 4 Mario spill på Wii som ikke har noe med remakes å gjøre. Fikk ihvertfall 2 superspill med Super Mario Galaxy og Galaxy 2! Disse to ligger på min personlige topp 10 liste for beste spillene i denne generasjon!

@Samaritan. De spillene er spedd over snart 4 konsoller, noe som ikke Halo er :)

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Så lenge spillene er av kvalitet bryr jeg meg lite om det er nummer 3 eller 7 i serien. Se på Metal Gear serien for eksempel.

 

Metal gear serien har ikke hatt 5 spill denne generasjonen ;)

Det er det folk ikke ser....

MGS startet veldig tidlig i min spillverden

 

Halo, COD, AC, FIFA serien er i de jeg vet som er mest melket på antall spill i en generasjon. Ikke bland inn spill til PS2 og nedover til Nintendo, her snakker jeg om denne generasjon!

Når folk nevner Mario som melkeku, spar dere.

Nintendo var værre før skal jeg si dere, ja vi som husker Doctor Mario, Mario History Lessons, Mario Is Missing ( ja jeg vet Luigi er hovedrollen men Mario ble brukt på spillnavnet) osv..

 

Men nok om det. Jeg vet at jeg kommer til å digge Halo 4 som den Halo fan jeg er :p

 

Det har de faktisk om du regner med remakes.

HD Collections er ikke remakes, og porter teller ikke. Så da snakker vi bare 1 spill denne generasjonen og 2 spinoffs til PSP.

Lenke til kommentar

Seriøst? Folk klager jo på dette hele fuckings tiden.

Det artige er at mange av disse folkene har en tendens til å klage over ting som deres egne favorittselskap også er skyldige for. Mario for Nintendo. Halo for Microsoft. Ratchet & Clank for Sony. Alle disse seriene har hatt 5 eller flere iterasjoner på Wii, 360 og PS3.

 

Nøkkelen er å ha vett til å klare å skille mellom hovedspillene og remakes/spinoffs. Super Mario Galaxy er ikke det samme spillet som Mario Party. Akkurat som Halo 3 ikke er det samme som Halo Wars.

 

Jeg er for øvrig enig med det du sier: Så lenge disse seriene holder en høy kvalitet så kan de holde på så lenge de vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...