Gå til innhold

Star Wars Episode 7 bekreftet.


Jarik

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/ram...?artid=10062757

 

http://thewaltdisney...e-lucasfilm-ltd

 

Torsdag opplyser Disney at de har kjøpt Lucasfilm og «Star Wars» for 4,05 milliarder dollar fra George Lucas.

 

- De siste 35 årene har en av mine største gleder vært å se Star Wars gå i arv fra en generasjon til den neste, sier «Star Wars»-regissør og Lucasfilm-sjef George Lucas.

 

- Det er nå på tide for meg å gi «Star Wars» til en ny generasjon av filmskapere.

 

Vad tycks ?

Endret av Jarik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Continuing its strategy of delivering exceptional creative content to audiences around the world, The Walt Disney Company (NYSE: DIS) has agreed to acquire Lucasfilm Ltd. in a stock and cash transaction........

 

In 2015, we're planning to release Star Wars Episode 7 – the first feature film under the "Disney-Lucasfilm" brand. That will be followed by Episodes 8 and 9 – and our long term plan is to release a new Star Wars feature film every two to three years.

 

Det første som slår meg er: Hva faen og nei, nei og nei!

Lenke til kommentar

Enig i at Disney ikke høres spesielt lovende ut, men at Lucas (såvidt jeg kan skjønne) ikke skal skrive manus (og ha regi) denne gangen er vel grunn nok til å være litt optimistisk. Klønete historie og dialog var vel kanskje hovedproblemet med prequel'ene. (Dog langt fra de eneste problemene.)

Endret av Riboflavin'
Lenke til kommentar

Kjempe bra!

 

Tipper det blir endel som ikke synes dette er bra osv osv, akkurat som om noen tvinger dem til å se filmene?

Nei, men det blir nok eit skår i franchisen. Litt som Zidane sin siste handling i ein landslagskamp. Det endrar ikkje alt han har oppnådd, men det er så unødvendig.

Lenke til kommentar

Kjempe bra!

 

Tipper det blir endel som ikke synes dette er bra osv osv, akkurat som om noen tvinger dem til å se filmene?

Du kødder nå? Du mener dette er en bra ting? Jeg elsker de gamle Star Wars-filmene, og selv om jeg sterkt misliker de nye er jeg enig i at historien der er ganske bra. Den kunne absolutt ha vært bedre, men den kunne ha vært mye dårligere også. Se bare på Clone Wars. Den gjør mye bra, og for meg er det den "ekte" forhistorien. Problemet er at Clone Wars er en tv-serie med relativt korte episoder, så selv om hver episode er bra nok er de også ganske frittstående og trenger ikke å ha en alt for bra historie hver gang. En film derimot ha en historie å fortelle, og den må enten ha en start og slutt, eller bygge opp til flere filmer på forhånd. Vanligvis en trilogi. Problemet er at Disney lover nye filmer hvert andre eller tredje år, men de sier ingenting om hva de faktisk vil handle om. Det holder ikke. Hadde de hatt en historie å fortelle oss hadde det holdt med en ny trilogi. De kunne til og med spurt George Lucas om hva han tenkte da han lagde Star Wars i første omgang, så vi fikk filmene "hans". Men siden Disney planlegger å spy ut film etter film etter film tyder alt på at de kun gjør det for penger. De investerte veldig mye i franchisen, så de må lage en drøss filmer for å tjene det inn igjen. Det er alt de tenker på. Om filmene blir bra eller ikke driter de i. :(

Lenke til kommentar

Det er det jeg mener med at de kan lage "hans" filmer. Men hadde de hatt en historie å fortelle hadde de annonsert en trilogi, ikke en hel serie med filmer. Og en ny film hvert andre eller tredje år? Bare det å skrive manus tar lang tid, og de må finne skuespillere, spille inn hele greia og legge på spesialeffekter i tillegg. To til tre år høres veldig lite ut.

Lenke til kommentar

Lucas er ikke involvert. Det er en bra ting. George Lucas gikk av skaftet, og fortsatte å gjøre det etter prequelsene (ved kontinuerlig arbeid på senere utgivelser av originaltrilogien.). Lucas er ingen god regissør, og det er bra at han ikke skal gjøre dette. Gi heller oppgaven til en flink regissør.

 

 

For det andre. Det er et stort crew som skaper filmen, under en god regissør. Det er her det gjelder å velge korrekt. Joss Whedon er god på sci-fi og treffer ungdommen veldig bra. Dette har vi sett gjennom Firefly og Disney-produksjonen "The Avengers". Jeg tror også Brad Bird hadde gjort det flott og muligens J.J. Abrams (om han hadde roet seg ned med lens flares). Star Wars er ikke artistisk Oscar-bait. Det skal treffe blockbusterpublikummet og vi har allerede noen stykker som får til dette på en god måte uten å ty til overdreven og kjedelig bruk av CGI, flate karakterer og svakt plot.

 

Selvsagt ser Disney på "Star Wars" som et produkt som tjener penger. Hadde et annet selskap kjøpt det, hadde vi sagt det samme. Men filmskaping er en kunst, og en god regissør, som bryr seg om historien og karakterene gjør det for å få illustrere sitt kunstverk.

Ta f.eks. Sony, som ser på Spider-Man som en selgende vare, men Mark Webb som regisserte "The Amazing Spider-Man" i år gjorde sitt beste for å skape en god film. Og filmen ble ganske godt mottatt av kritikere.

 

 

Jeg var selvsagt sjokkert over dette. Historien vi har sett er over. Vi så Anakin Skywalkers reise. Fallet til Imperiet. Men til tross for det er det mulig å gi nytt blod til en franchise, ikke ulikt hvordan Batman fikk en mer gritty stemning i Nolan-filmene enn i den forrige Batman-serien på 80-tallet.

 

Et godt team, med en god regissør og et nytt og friskt manus kan endre vår negative holdning til dagens Star Wars.

Lenke til kommentar
Men filmskaping er en kunst, og en god regissør, som bryr seg om historien og karakterene gjør det for å få illustrere sitt kunstverk.

Helt enig, men kunst tar den tiden det trenger og kan ikke masseproduseres. Derfor blir det helt feil å allerede ha en release date på episode 7, omtrent før de i det hele tatt har signert kontrakten. Å ha release date på de to neste filmene er helt vanvittig, og å love nye filmer hvert andre eller tredje år etter det? Se bare på Pirates of the Caribbean. Den første var meget bra, men da fikk de ta seg god tid til å lage filmen, og de hadde en historie de ville fortelle. Etter det ble det "hei, vi tjente jo masse på dette tullet! Lag en ny!", og resultatet taler for seg. Har ennå ikke giddet se nr tre og fire, fordi den andre filmen var så vanvittig forutsigbar og kjedelig. Men etter det jeg har sett og hørt av anmeldelser og fra andre folk er det nok like greit å la være.

Lenke til kommentar
Men filmskaping er en kunst, og en god regissør, som bryr seg om historien og karakterene gjør det for å få illustrere sitt kunstverk.

Helt enig, men kunst tar den tiden det trenger og kan ikke masseproduseres. Derfor blir det helt feil å allerede ha en release date på episode 7, omtrent før de i det hele tatt har signert kontrakten. Å ha release date på de to neste filmene er helt vanvittig, og å love nye filmer hvert andre eller tredje år etter det? Se bare på Pirates of the Caribbean. Den første var meget bra, men da fikk de ta seg god tid til å lage filmen, og de hadde en historie de ville fortelle. Etter det ble det "hei, vi tjente jo masse på dette tullet! Lag en ny!", og resultatet taler for seg. Har ennå ikke giddet se nr tre og fire, fordi den andre filmen var så vanvittig forutsigbar og kjedelig. Men etter det jeg har sett og hørt av anmeldelser og fra andre folk er det nok like greit å la være.

 

Jeg skjønner det poenget der. Morsomt nok så er jeg i samme bas som deg når det gjelder Pirates of the Caribbean-serien. Jeg så bare de to første.

 

Men det faktum at George Lucas ikke lenger vil sitte i regissørstolen er en god start. Han burde egentlig bare ha den samme rollen han hadde under "The Empire Strikes Back" under prequel-trilogien og latt noen andre prøve seg på å regissere Episode 1. Prequelene er svake når det gjelder manus og regi, hvor George Lucas satt i setet. Ewan McGregor og Liam Neeson er to utrolig flotte skuespillere, men deres replikker fra manuset og George Lucas føringer under regien skapte to veldig kjedelige karakterer. Jeg undres ofte på hvordan det hadde vært om han hadde gitt fra seg ansvaret da og ikke nå.

 

Så i denne situasjonen så håper jeg på at det går oppover, til tross for at de veldig fort bestemte å komme med nye filmer. Tar jeg ikke feil så ble "X-Men: First Class" bestemt veldig fort av studioet og gav knapp med tid for regissøren å kjøre igjennom og fullføre prosjektet, men til tross for det gav den nytt blod og fargerike karakterer til franchisen som ble godt likt.

Lenke til kommentar

For all del, episode 7 kan i teorien bli bra, spesielt om de fikk hele gjengen tilbake igjen. Mark Hamill har ikke gjort noe særlig på lenge, annet enn å være stemmen til Joker fra tid til annen. Carrie Fisher har jobbet mest bak kamera, og har hatt relativt små roller en gang i blandt. Harrison Ford er fortsatt aktiv nok, men han har da sagt mange ganger at han likte rollen sin i Star Wars. Det er ikke så utenkelig at de tre, og gjerne Billy Dee Williams, sier ja takk til å gjenta rollene sine, om enn bare i små roller.

 

Det jeg tenker mest på er det at de har tenkt å spy ut filmer annet hvert år. En ny trilogi kan bli bra, men seks, syv filmer på rad? Det blir alt for mye, selv for Star Wars. De burde heller ta seg tid til å lage en trilogi, og gi dem tiden de trenger til å lage den så bra som mulig. Hele franchisen har begynt å gå nedover i det siste, ikke minst når Darth Maul dukket opp igjen i Clone Wars. Med nøye planlegging kan de kanskje få franchisen tilbake på topp der den hører hjemme, men jeg er stygt redd for at den blir dratt enda lengre ned i sølen.

 

Btw morsom trivia: Fyren som spilte C3PO i Episode 4 er ikke bare fortsatt aktiv som skuespiller, men han er fortsatt aktiv som C3PO. Han var faktisk med i prequel-filmene og Clone Wars, og han dukker sannsynligvis opp igjen som C3PO i live action-serien om den noensinne blir laget. Og selvsagt i Episode 7. :)

Endret av Lykketrolling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...