Gå til innhold

Win8 oppgradering - hvordan foregår det?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en PC med original XP Pro Norsk (OEM) innstallert som jeg lurte på å oppgradere til WIn8 med oppgraderingspakka.

Problemet er at jeg ikke får bootet opp XP lenger. Har brukt hele siste uke på å få det til, men enten kommer BSOD med 0000007B + 0000034, eller den finne rikke ntldr, eller den fryser på Splash screen'en (XP logo med mørkeblå striper opp og nede).

 

VIl oppgraderinga fra XP til Win8 kreve at XP er oppe og går?

Vil den spørre om lisensnr og sånne ting (har CD'en)

 

M.a.o. - kan jeg risikere at jeg ikke får innstallert fordi den ikke er fornøyd med 'forholdene' ?

 

En annen løsning er å innstallere Win8 OEM.

Men jeg planlegger å oppgradere hovedkort/CPU til Ivy Bridge om ikke så lenge.

Vil da Win8-lisensen være 'oppbrukt'?

 

XP-versjonen har blitt brukt flere ganger med forskjellig hovedkort (men samme OS-harddisk)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som kan svare på dette før etter i morgen, det er først da oppgraderingsnøkler vil bli levert fra Microsoft, og folk vil da garantert begynne å teste det dere lurer på.

 

Men regner med at du ikke trenger å ha en aktivert XP, Vista eller Win7 versjon fra før av, bare OS er installert. Det fungerte i alle fall når jeg oppgraderte med fullversjon nøkkelen.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at du trenger OS installert og oppe å gå..jeg oppgraderte nettopp :)

 

Og hvordan har du fått tak i en oppgraderingsnøkkel? Er forskjell på å velge oppgrader med en Retail versjon (som MSDN/Technet/DreamSpark) og en ekte oppgraderingsnøkkel. Så vidt jeg vet har ikke Microsoft startet med levering av slike nøkler enda. Det skjer i morgen.

Lenke til kommentar

Kjøpte en oppgraderingsnøkkel via nettsidene deres? Fikk den tilsendt på mail, og fikk deretter en link for nedlasting.

 

Fungerer værtfall meget bra :)

 

Det var det jeg var redd for ja!

Erstattet den det gamle OS, eller får du dual boot (også med XP)?

Får vel prøve en uke til med å få liv i XP'en.

 

Jeg oppgraderte fra Windows 7, dvs den begynnte og laste ned W8...deretter restartet den, og installerte W8. Den erstattet da W7.

 

Hadde forøvrig engelsk w7, og ble erstattet med norsk w8.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Hvilken nettbutikk var det da? Microsoft Store i Norge lister ikke Windows 8 engang, og du kan kun forhåndsbestille i USA hos Microsoft. (også veldig interessant om de faktisk godtok et norsk kredittkort på Microsoft Store i USA. Det har de ikke gjort siden Vista kom ut i 2007)

Så da må du være en av de første som har fått en lisens. Gratulerer med det.

 

Det var det jeg var redd for ja!

Erstattet den det gamle OS, eller får du dual boot (også med XP)?

 

Du har fortsatt ikke fått svar på om du kan aktivere Windows 8 upgrade på en tom disk eller ikke. Det står jo klart på all info om oppgradering til Windows 8 at en direkte oppgradering (der du kan beholde filer, programmer og innstillinger) kun fungerer fra Windows 7. Så du må uansett gjøre en clean install fra XP og Vista.

 

Så å få installert Windows 8 på enten en tom disk, eller med en ikke aktivert/fungerende XP/Vista er null problem. Problemet kan bli å få aktivert i etterkant, slik som det var med Windows 7.

Om ikke Rusher vil prøve det med sin oppgradering, så vet vi faktisk ikke svaret på dette enda.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Leser på MDL at noen har forsøkt å bruke oppgraderingsnøkkelen på en tom disk (clean install) og de har fått aktivert uten problemer. Så da ser det ut som det faktisk er lettere med Windows 8 enn med Windows 7, der du måtte bruke en register "hack" for å få aktivert.

 

Så da har vel OP fått svaret sitt, en oppgraderingsnøkkel vil fungere helt fint både på en helt tom disk, en disk med en ødelagt Windows XP/Vista/Win7 eller hva som helst annet på disken.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til dette problemet med register-hack for å aktivere W7.

 

Men om jeg tolker svarene riktig her så betyr det vel at det er usikkert?

@Rusher mente at man måtte ha det gamle OS oppe og gå for å innstallere?

@myhken mener at det skulle gå helt fint fra en tom disk?

Det vil jo da si at hvem som helst vil kunne kjøpe oppgraderingsversjonen, om de har eller ikke har en OS-lisens fra før?

Ikke bare koster den mye mindre, men den inneholder også både 32 & 64 bits-versjon etter det jeg forstår? I motsetning til OEM/standard-lisenser?

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt ikke testet selv, men på MDL forumet dukker det opp flere og flere poster om folk som har brukt oppgraderingsnøkkelen som du får for $14.99 (det tilbudet du får med pcer kjøpt siden i sommer) til å aktivere installasjoner gjort på en helt tom disk. Det vil da også virke 100% på en disk med et ødelagt OS (du kan jo da like godt formatere disken før eller under installasjonen).

 

Så ut i fra alle rapportene fra folk som faktisk har testet så vil jeg vil si at det vil gå helt fint.

 

Jeg har helt siden Vista alltid anbefalt folk å kjøpe oppgraderings lisenser siden du får absolutt mest for pengene. Som du sier får du vanligvis med både 32bit og 64bit, du kan bytte hardware, du kan flytte lisensen fra en pc til en annen osv. Alle fordelene med en fullversjon, bare billigere.

Eneste bakdel har vært at du har måtte gjøre den lille registerendringen til nå. Men den ser ut til å være overflødig nå med Windows 8.

Lenke til kommentar

Sitter og funderer på om jeg skal kjøpe Windows 8 Pro via microsoft sine sider. Tilbudet på kr 249 er ikke dårlig. Er det noen her som vet om man får muligheten til en clean install når man kjøper en slik oppgraderingspakke? Vil man kunne velge å formatere OS hardisken under installasjonsprosessen?

Endret av ZeBuLoN@☂
Lenke til kommentar

Jeg fikk mulighet til å formatere med oppdateringen, alt fungerer som det skal og det skal visstnok gå!

 

Men jeg sliter med at den stopper opp helt i slutten, så jeg tør ikke si noe sikkert. Jeg trodde formateringen faktisk skulle slette absolutt alt, men det er noe som ikke stemmer helt...

 

Høres jo ikke helt bra ut. Håper du finner ut av det. Da tar jeg sjansen tror jeg.

Lenke til kommentar

Kan noen si noe om hvordan nedlastingen foregår? Jeg har sykt tregt nett hjemme så jeg ønsker å laste ned installasjonen på jobb og ta med meg hjem, men tilsynelatende ser det ut til at den bare vil oppgradere maskinen jeg sitter på, fremfor å lagre filene på fornuftig vis?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...