Gå til innhold

Win8 oppgradering - hvordan foregår det?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå kjøpt Win8-oppgradering, lastet ned og brent DVD (hadde håpet jeg fortsatt kunne gå 'back' og også lage en versjon på USB-pinnne, men den gang ei :( ).

 

Hva er veiviseren, og hvor dukker den opp?

Er det den man bruker for å laste ned W8, så er jo løpet allerede kjørt for å kunne velge mellom update og clean??

Høres meget merkelig ut hvis man får forskjellige valg avhengig av hvilken innstalleringsmetode man velger?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har orginal Windows 7 men fant ikke igjen nøkkelen.

Så jeg installerte Windows 7 uten å putte i nøkkel og gikk rett til Microsoft sin side og lastet ned programmet for å sjekke kompatibilitet.

 

Det fikk finte installere og alt fungere supert :)

Pluss dette var på en iMac 2009 modell 27" via bootcamp, som egentlig skulle komplisere ting, men det gjorde det ei :)

 

Løp og kjøp :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk opp et valg før jeg begynte installeringen.

 

Det fikk jeg også. Men du får ikke det om du starter opp pcen fra DVD/minnepenn/.iso filen. Du må bruke veiviseren.

 

Jeg startet rett fra USB fra Win 7 (ikke fra boot) og fikk bare mulighet til "behold ingenting" eller noe i den duren og "behold personlige filer".

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Men du kan også starte .exe filen igjen, da får du veiviseren på nytt, da kan du lage USB pinne

Jeg gjorde det da jeg ønsket en DVD i tillegg til USB

 

Kan bekrefte dette. Første gang laget jeg en ISO for backup. Så fant jeg snarvei på skrivebordet til denne oppgraderingsassistenten og kjørte denne på nytt. Og det måtte jeg gjøre flere ganger, for den feilet gjentatte ganger når den skulle lage minnepennen. Til slutt måtte jeg sette den direkte i en USB-port på hovedkortet (prøvde først via kabinettet og skjermen).

 

De nedlastede filene lagres forøvrig under C:\ESD (skjult mappe).

 

Jeg installerte kun med SSD-en tilkoblet og blanket denne under installasjonen. Windows 8 ble automatisk aktivert.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så om jeg skjønner rett, dersom jeg bestiller oppgraderingen fra min Windows 7 32 Bit så vil den nye lisensen kun fungere med 32bit Windows8? eller er det bare installasjonsmediet som lastes ned som er 32Bit?

 

Dersom jeg oppgraderer fra min 32bit, og skaffer meg et 64bit windows8 medium, vil dette da fungere med min lisens?

Kan jeg ev bruke dette mediumet til en clean install (uten os på PC) dersom jeg bruker triksingen i første post?

 

Vil ikke ende opp på 32bit av windows8 :p

 

EDIT: var førstepost i denne tråden jeg hintet til: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1475202&st=0

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Windows 8 lisensen er lik som Windows 7 og Vista, det betyr at den er språk og bit uavhengig. Laster du ned .iso filen fra en Win7 32bit pc, får du 32bit versjonen. Men nøkkelen vil også fungere på 64bit versjonen om du får tak i den .iso filen fra noen andre eller fra en annen pc.

 

Nøkkelen vil også fungere på et hvilken som helst språk du har på .iso filen.

Lenke til kommentar

Men det er fint.

Er kanskje likegreit å kjøpe noen lisenser ekstra, f.eks 5 stk så har jeg dem liggende.

 

PS: Dersom jeg installerer en xBit regner jeg med denne lisensen ikke låser seg til denne xBit for fremtidelige installasjoner?

f.eks jeg kan installere x32 i dag og så bruke samme kode for x64 neste gang jeg installerer?

 

Er det forresten noe problem å kjøre f.eks 5 lisenser fra samme PC/Installasjon?

Lenke til kommentar

Du har rett i at om du installerer Xbit nå og så vil du installere Xbit senere fungerer det fint med samme nøkkel.

 

Er ikke helt sikker på hva du mener med å "kjøre f.eks 5 lisenser fra samme PC".

Du kan fint kjøpe 5 lisenser fra samme pc (litt dumt kanskje for da får du jo kun 5 x den bit versjonen du laster ned av .iso filen).

 

Microsoft har satt en begrensning på max 5 kjøp per kunde når det kommer til den super billige utgaven.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva Windows 8 core er.

Men det jeg mente var å ikke oppgradere en windows 8 maskin, men å bruke en windows 8 maskin til å kjøpe flere lisenser (som jeg kan bruke i ettertiden)

Jeg ser at flere har hatt problemer med å kjøre Windows 8 Upgrade Assistant på en Windows 8-maskin - og det er forsåvidt logisk at programmet sjekker om du kjører en versjon av Windows som er oppgraderbar til Windows 8.

 

Det er mulig det finnes triks som gjør at man kan omgå denne begrensningen, men så langt har jeg ikke kommet ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...