Gå til innhold

Win8 oppgradering - hvordan foregår det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det tar iallefall lang tid, bestilte på microsoft.no til 249.- sent i går kveld før jeg la meg, og i morges var den klar til å installere nedlastingen. Satte igang installasjonen litt før 9, og nå klokken 12 er den kommet til 59%.

Dette er riktignok en gammel Thinkpad T40 (Reserve/nedlastingsmaskin, gjør det for å teste dette før jeg kjører igang på min egentlige laptop).

Det er oppgradering fra XP til Win8 Pro, er spent på å se hvordan det fungerer når den får tygd seg ferdig engang utpå dagen :)

Jeg brukte godt under en time til sammen på nedlasting og installasjon. Fra Windows 7 til Windows 8. 10/1 nett.

Nedlastingen gikk nok fort, har 16/1 nett, men oppgraderingen går forunderlig langsomt.

Den henger iallefall ikke, nå er den på 65%

Litt merkelig at det bare var Pro som kunne lastes ned og installeres til så lav pris. (Eller har jeg misset noe der på MS sin side?)

Lenke til kommentar

mulig det, men for meg var det viktigste å instalerere win 8 pro på en tom Partisjon uten å oppgradere over vista som jeg kanskje fryktet, da jeg har betalt for en win8 pro oppgradering :yes: Men sånn som det er nå i mine øyne, er det jo egentlig ikke en oppgradering, bare en takk for at du har vista, her har du Win8 pro til 249 kr

Endret av kewell79
Lenke til kommentar

Er det flere enn meg som sliter med at nettverkskortet klikket etter oppgraderingen fra win 7 til win 8?

 

Jeg har lite kunnskap på hvordan en skal håndtere denne feilen. Er det noen som vet hva jeg bør gjøre?

Først og fremst burde du spørre om dette i en ny tråd, så det blir sett av potensielle med samme problem..

 

Når det er sagt så ville jeg sjekket om det var nye W8-drivere tilgjengelig for kortet, og innstallert dem. Problemet er nok mer knyttet til din spesifikke HW enn til W8.

Lenke til kommentar

mulig det, men for meg var det viktigste å instalerere win 8 pro på en tom Partisjon uten å oppgradere over vista som jeg kanskje fryktet, da jeg har betalt for en win8 pro oppgradering :yes: Men sånn som det er nå i mine øyne, er det jo egentlig ikke en oppgradering, bare en takk for at du har vista, her har du Win8 pro til 249 kr

OK. Ser at til mitt håp ligger i om jeg greier å innstallere denne SATA-frie XP-SP1 på nytt på denne IDE-løse SATA-maskinen, fra USB-pinne via WinFlash.

Men det utsetter jeg til litt seinere. Må få unna en jobb her som jeg nødig vil være nødt til å gjøre på laptop'en - om det skjærer seg helt.

Jeg vil jo da ved å innstallere XP uansett miste W7-bootsektoren, og om det skjærer seg helt mister jeg alt av OS, regner jeg med? Med EasyBCD burde det være noenlunde kurant å få tilbake W7-booten?

 

Alternativt - kjøpe en W7 home OEM og oppgradere den til W8Pro 32/64?

Blir en del billigere enn å kjøpe både 32 og 64 av W8-OEM.

 

Må man fortsatt kjøpe en CPU el.l. for å få kjøpt OEM hos f.eks. Komplett.no?

Lenke til kommentar

119,- upgrade fungerte fra en ikke helt lovlig windows 7 versjon. Slapp å re-installere XP.

 

Dette var upgrade direkte fra Windows 7, med slett alt som et valg alternativ

 

Kan bekrefte dette. Oppgraderte fra pirat win7 versjon til Win8 oppgradering til 119kr. Brukte også slett alt alternativ og hele oppgraderingen var gjort på 15 minutter :)

Endret av haddis
Lenke til kommentar

Hvordan funker det hvis man oppgradere fra en pirat W7 til W8Pro og ved en seinere anledning skal reinstallere? Må du da installere pirat W7 for så oppgradere til W8Pro på nytt?

 

Jepp, eller en eller annen versjon av XP eller Vista som heller ikke trenger å være aktivert. Men det må være noe på pcen, om ikke får du ikke aktivert Win8 etter installasjonen.

Lenke til kommentar

Aha, så oppragering er KUN oppgradering.. logisk nok. Men hvorfor får man valget ved å laste ned iso da? Meningen der vil (iallefall for meg) være det at man kan formatere disken før man legger in win 8 så det blir en helt ren installasjon..? Men det er altså da ikke mulig med windows 8 upgrade versjonen?

 

Greit å vite da jeg straks skal legge det inn..

Lenke til kommentar

Aha, så oppragering er KUN oppgradering.. logisk nok. Men hvorfor får man valget ved å laste ned iso da? Meningen der vil (iallefall for meg) være det at man kan formatere disken før man legger in win 8 så det blir en helt ren installasjon..? Men det er altså da ikke mulig med windows 8 upgrade versjonen?

 

Greit å vite da jeg straks skal legge det inn..

Man kan kjøre custom install. Som er en clean install. Bare til å slette "windows.old"-mappen når windows 8 er ferdig installert.

 

Da merker Windows 8 at du har hatt en tidligere versjon av Windows installert og setter registernøkkelen "MediaBootInstall" til 0 i Windows 8, slik at aktiveringsveiviseren godtar oppgraderingsnøkkelen.

Endret av shabador
Lenke til kommentar

Kjøpte W8 upgrade og la inn på laptopen. Tror jeg skal drøye det en stund før jeg konverterer den stasjonære også :p

 

Dog, jeg trodde den faktisk oppgraderte, men den lagde istedet en clean install og la resten i Windows.old. Hadde faktisk forhåpninger om at det skulle være mer sømløst enn det og at programmer etc. fulgte etter.

 

Skal dog bli spennende å virkelig få prøvd det ut i daglig bruk når jeg legger det inn på den stasjonære også. Merket etter bare 10 min bruk på laptopen at Metro er noe jeg aldri kommer til å bruke. Sikkert fint for nettbrett, men for stasjonær/laptop: Nei takk.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...