Gå til innhold

? 4K vil forbli en nisje


Anbefalte innlegg

Merk også at 4K ikke gir dårligere 2K bilder enn det ekte 2K-skjermer gir. Det er helt greit å vise 2K innhold på en 4K skjerm i påvente av 4K innhold. Hvis prishoppet fra 2K til 4K blir lite så kan det være greit å bruke litt ekstra på "fremtidssikringen".
Hvor har du det i fra? På en 4k tv blir vel et 2k bildet strekt ut på akkurat samme måte som et 720p bilde blir strekt ut på en 1080p tv?

Nei, 1280x720 på en 1920x1080 TV vil strekkes med en faktor på 50% og gir dårlig pikselmapping.

1920x1080 på en 3840x2160 TV vil strekkes med en faktor på 100% og gi perfekt pikselmapping.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det blir lenge til 4K slår ann, det blir produsert så og si ingenting i 4K, vi har ikke verken spillere eller diskformat(såvidt jeg vet) ute som støtter dette, nedlasting over internett vil ta uendelig lang tid for en normal forbruker. Når skal man få ryddet opp i alt dette?

 

Nå blir vel nesten alle filmene produsert i 4K, det er jo det som vises på kino. Med H.265 kan jeg jo streame med den linja jeg har i dag. "On September 9, 2012, ATEME demonstrated at the IBC 2012 trade show a HEVC encoder that encoded 3840x2160p at 60 fps video with an average bit rate of 15 Mbit/s." En 54" 4K LCD burde ganske raskt bli rimelig. 4x27". Det er ikke mye ny teknologi i dem.

 

Og hvor mange i Norge sitter på en stabil 15 Mbit/s linje, eller i det hele tatt en slik linje? Det vil ta mange år med fiberutbygging før mannen i gata kan streame noe sånt, ikke vet jeg heller om det angitte kapasiteten der er med et fullt HD lydspor heller.

 

Det hele er jo avhengig av innhold!Kan man levere utrolig bra 4K innhold vil det bli populært , er man for treg med denne implementeringen vil forbrukerne bli skeptiske og avventende.Man trenger jo ikke å se lengre enn til hvor få som egentlig har 3d i hjemmet.
Og hvordan skal man få til innhold? Man må vel lansere et helt nytt diskformat, Blu ray 2 eller noe sånt.. aller beste er om PS4 eller nye xboxen starter den bølgen

 

Nå er det no slik at fysisk format er en ting som er på dødsranden. I fremtiden kommer nok de meste til å bli levert digitalt, med fysisk format for veldig spesielt interesserte. Ser for meg at en form for flashminne kommer til å ta over for bluray, der du får levert filmen i digitalt format på en slags "minnepinn" som kan leses som standard av mediespillere.

 

Hvis kvaliteten skal opprettesholdes, må vi nok muligens ha fysisk format en stund til, nettlinjene i Norge er ikke gode nok. Minnepenn kan være aktuelt, men det vil ta noen år til, vi snakker tross alt filmer på flere hundre GB, prisnivået på minnepenner må synkes en del først, dog er det på god vei.

 

 

Jeg er for all del for all fremgang av 4K, men det er bare mange begrensninger nå i 2012..

Lenke til kommentar

Først må det komme PS konsoll som støtter dette fult ut og nytt Gran Turismo skal det være verdt å kjøpe noe i 4k.

 

EDIT: Med andre ord bruker jeg TV kun til konsoll, så da er min PS3 matchende med min 720p TV. "TV" ser jeg på dataskjermen.

Endret av aGal
Lenke til kommentar

Det blir vel kanskje slik at 1080p OLED vil være det som blir en folkefavoritt først (dog ikke noe hvermansen vil oppgradere for). Men personlig skulle jeg nå ønske at både 4K og OLED ble satset på slik at jeg kunne gå rett til et slikt produkt fremfor å ha et 1080p OLED mellomhopp. Min plasmaer og LCD TVer er gode til mye men det frister virkelig å få byttet ut minst 1 av dem med OLED snart. Det samme med 27" PC monitor.

 

Men selv 46-60" 1080p OLED til hyggelige priser ligger nok et stykke frem i tid. Samtidig er jeg fortsatt noe skeptisk til at blåfargen vil fade over tid slik man ser på dagens AMOLED mobiler. Skal jeg ha OLED skjermer så blir det kjasete å passe på at jeg ikke har statiske blåfarger på skjermene.

 

Ellers håper jeg fokuset vil ligge først og fremst på OLED og deretter på 4K fremfor følgende som de godt kan putte langt ned i skuffen:

- Stereoskopisk 3D med og uten briller. (har benyttet dette 2-3 ganger i løpet av 2 år)

- Talestyring (jeg kommer ikke til å snakke med TVen)

- Unødvendige SMART funksjoner som fordyrer produktet. (Gi oss en god grunnleggende smart-tv funksjonalitet fremfor masse rart få har bruk for.)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen fakta;

 

OLED 4K TV ville vært det beste for å starte en ny TV trend. Men ingen av OLED produsentene har vist frem en 4K OLED TV hittil.

 

LG lovet i Januar at OLED HD TV skulle være i butikkene i Mai. Fremdeles har ingen sett noe til dem. Problemer med masseproduksjon?

 

For å få ned prisen på 4K LCD TV'r trengs masseproduksjon. Det mest nærliggende ville være å starte masseproduksjon av 4K PC monitorer som ville ha et stort marked for foto,film og grafisk design. Ser ikke ut som om de har skjønt det.

Sharp meldte i Mars at de hadde økt produksjonen av 32" 4K IGZO monitorer "because of high demand". Enda har ingen sett dem.

4K IGZO Apple Monitor før jul?

 

Toshiba's "55" brille fri 3D TV" har en 4K skjerm. Den selges i UK for £6999.-. 64,041.26 NOK.

Det er en "spesial TV" så regulær 4K TV burde kunne koste mindre.

Toshiba annonserte nylig at de kommer med 55", 60" &70" 4K TV i begynnelsen av neste år.

60K for en 55" 4K TV er mye, men det er ikke lenge siden noen 55" HD TV'r kostet såpass. Og folk kjøpte dem.

Samsung UE75ES9005 75" HD TV koster 64995,- i Norge.

 

Sony/Astra overførte 4K film til IBC 2012 med 50Mb/s i H.264. De regner med til neste år å kunne sende 4K komprimert med HEVC/H.265 til 10-20Mb/s.

Blu-Ray 4K bitrate vil ligge rundt 20-25Mb/s.

 

Film som er skutt med kameraer som har 15-20Megapixel og "downsampled" til 4K (8MP) kan komprimeres mye mer enn HD materiale uten synlig dårligere kvalitet på skjermer opp til 100".

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg heller ha 720P @ 60FPS enn 4K @ 30FPS.

Problemet med HD materiale er at når det blir raske bevegelser eller panning så blir bildet uklart eller hakkete.

Jeg er greit fornøyd med 2560x1440 oppløsningen på 27" min, inntil videre. Mye av problemet er at nettsider og programmer ikke alltid skalerer godt med oppløsning.

Om jeg kunne fått en 32-36" IPS med 4K til under 10.000kr hadde jeg vært interresert. Noe dyrere enn det så er det bedre med 3x Dell Ultrasharp 24" på høykant i eyefinity oppsett.

Lenke til kommentar

Sjekka 4k 55" Toshiba på IFA messen i berlin, den slo 55" OLED tv'ene til Samsung og LG (LG sin OLED var til sags i SATURN butikken på Alexanter platz).

 

Ikke spør meg hvordan men de kjørte nå PS3 (kan hende det var en pc med ps3 kontroller) med Dirt showdown i 4k i 3D (aktive briller), noe som gikk både glatt og så veldig bra ut.

 

Toshiba hadde også en fullstendig idiotisk sammenligning av vanligh HD og 4k fra samme kilde (dog med forskjellig tv og helt ræva kalibrering av HD tv'n), men Pirates of the Caribbean 4 så uansett veldig mye skarpere ut i 4k, om dette er pga videoprosesser eller what, aner jeg ikke.

 

Når det er sagt er OLED en skuff på alt annet enn still bilder, både LCD og plasma er bedre på bevegelse i bildet, men fargene er veldig mye bedre på OLED, sort nivået var bare marginalt bedre enn plasmaen til panasonic (VT50).. Fullstendig subjektiv vurdering, men jeg brukte lang tid på alle 3 standene (samsung (dårligste standen), LG (beste standen) og Panasonic (kuleste teknologier og mest nytt og interessant))....

Lenke til kommentar

Et par filmer er i den oppløsningen. Vet ihvertfall at Hobbiten er filmet i 5K oppløsning. Som er mer en 4K igjen. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi får 4K TVer og ikke 5k. Blir sikkert som da HD kom. De første TVene var jo HD Ready, altså 720p. Mens etter på kom 1080p TVene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...