Gå til innhold

? 4K vil forbli en nisje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På PC-skjerm siden så har jeg veldig lyst på 4K, men ville nok sikkert prøvd ut OLED til syvende og sist. :) Det er PC-skjermen som sliter desidert mest med svartnivå og noe ujevn bakgrunnsbelysning.

Har du prøvd Dell Ultrasharp U2711 (bedre fargegjenngiving) eller U2713 (lavere strømbruk og andre oppdateringer)? (begge har 2560x1440 oppløsning)

Jeg har U2711 og må si jeg er ganske fornøyd, det som trekker mest ned er strømtrekket og varmen det medfører. Det er ikke noe problem på vinterstid, men det kan være litt irriterende på sommeren når den står i et lite rom sammen med en overklokket maskin som kjører folding@home.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Har du prøvd Dell Ultrasharp U2711 (bedre fargegjenngiving) eller U2713 (lavere strømbruk og andre oppdateringer)? (begge har 2560x1440 oppløsning)

Jeg har U2711 og må si jeg er ganske fornøyd, det som trekker mest ned er strømtrekket og varmen det medfører. Det er ikke noe problem på vinterstid, men det kan være litt irriterende på sommeren når den står i et lite rom sammen med en overklokket maskin som kjører folding@home.

Ja, jeg har en skjerm som skal ha ganske likt panel, om ikke det samme. Har Ahieva Shimian: http://www.anandtech...hd-sips-display

 

Har 2560x1440, og i følge Anandtech en kontrast på 1166 som er hakket bedre enn det de målte U2711 som. Til gjengjeld så har Dell-skjermen et litt bedre svartnivå, men totalt sett er ikke forskjellene så alt for store.

 

Synes fortsatt at skjermen på langt nær er god nok, og svart er fortsatt nogenlunde kjipt, og at 27" blir litt for lite for meg.

Det var en grei forbedring fra min forrige 5-6 år gamle 24" (samsung 245b), men langt fra like bra som jeg hadde håpet. Og den er fortsatt en god del dårligere enn en skikkelig TV eller mobilen min. Noe som er litt synd, fordi PC-skjermen blir brukt 5 ganger så mye som disse to, til sammen.

 

Skulle gjerne hatt mer flyt i spill også for den saks skyld. Uff, jeg er alt for kravstor altså. :(

 

En 32-36" hadde vært perfekt, men da måtte jo også oppløsningen vært tilsvarende, og 4K hadde vært perfekt i sånn måte. Da hadde man sluppet å bla seg frem og tilbake hele tiden mellom forskjellige mapper og programmer. :)

Det er en vurdering å kjøpe 1 eller to ekstra slike skjermer jeg har fra før av. Da hadde jeg fått 4340x2560 med de på høykant, men dette gir jo da visse nedsider med tanke på bezelen, og det faktum at maskinen din håndterer de tre som tre separate skjermer.

 

Strømforbruk har null og niks å si for min del i alle fall. :)

PCen blir ofte ikke brukt i de dagene det faktisk er varmt her i landet. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Om du har eller går for AMD skjermkort kan du få den til å behandle 3 skjermer som 1, så fullskjerm programmer strekkes over alle 3. AMD kaller det Eyefinity. Det støtter faktisk opp til 6 skjermer fra ett kort om du går for et "Eyefinity Edition" kort.

Jeg kjører 3-skjerm oppsett, men med forskjellige skjermer. Jeg hadde en 4 år gammel 24" som døde, og en 22" som kunne roteres på høykant fra før.

Når jeg skulle kjøpe ny skjerm vurderte jeg lenge om jeg skulle gå for 3x U2412M og ha alle på høykant, eller U2412M på høykant + U2711 horisontalt, og beholde den gamle 22" på høykant. Jeg endte opp med det siste valget.

3 Skjermer på denne måten er nydelig for multitasking, og 27" er stort nok og god nok oppløsning til å kjøre vertikal splitscreen mellom f.eks. 2 word dokumenter, nettleser og word, eller programmering og nettleser. Det er også stort nok til at det er komfortabelt å se 1080P filmer på, så det er unødvendig å ha TV (så lenge man bor alene i alle fall). Jeg har egentlig alltid foretrukket å se filmer på PC med headset over å se det på TV (kino er best da)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Har ikke AMD-skjermkort, men et par Nvidia skjermkort jeg kan bruke for å få Nvidia surround, som jeg håper har lignende funksjonalitet?

 

Kunne jo brukt to skjermkort, som vanligvis er i SLI, brukes til tre skjermer med Nvidia surround, og så bruke et ekstra skjermkort for å koble til to ekstra skjermer?

(Prosjektor og den gamle-skjermen min, eller kanskje TVen)

 

Sist gang jeg testet 3 skjermer så fantes det ikke noe eyefinity eller Nvidia surround, så ante faktisk ikke at alt ble tolket som ett program av maskinen. Veldig nais. :)

 

Hadde jo vært gøy å testet film på tre skjermer, men tror jeg hadde blitt litt oppgitt av kantene mellom skjermene for å være helt ærlig. :p

Da blir det nok å se på Pioneer Kuro-TVen/Prosjektoren + 8.2 hjemmekinoen, gjerne sammen med kjæresten. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du sammenligner IPS med Super AMOLED Plus.

 

Det største Super AMOLED Plus-displayet på markedet er hvis min tilfeldige google-kilde er oppdatert, 7.7 tommer med 1280x800 oppløsning. Det gir heller ikke spesielt bra skjermer å skryte av.

 

Hvis man sammenligner et billig display fra et premiummerke med et medium display fra et billigmerke med et fantasiprodukt basert på oppskalering av skjermen fra en high end mobil, er det gjerne litt rått parti.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...