Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Så klart, en genser fra H&M forventes jo ikke å være av topp kvalitet i utgangspunktet. Som sagt, det fører til implikasjoner over hva man i det hele tatt har mulighet for å reklamere på.

Nei, det er fullstendig feil. Det eneste det faktum at den kommer fra H&M ka h innvirkning på, er reklamasjonstiden. Men når H&M selger gensere for ~300kr, som må kunne forventes å vare i greit over to år om du bruker dem en gang i uken (det vil si 104 dager i bruk, kanskje ca. 10+ pluss maskinvask, noe jeg så langt ikke har hatt gensere som IKKE har tålt), sier det seg selv at du må kunne forvente langt mer av en genser til 799kr - over det dobbelte av H&Ms "vanlige" gensere.

 

Så vet jo de fleste her inne at kasjmir ikke er populært på grunn av slitestyrken (bortsett fra de aller dyreste produktene, så da går man heller for hardføre bomullsstoffer), men andre kvaliteter, men det er ikke så veldig forbrukerrettslig relevant - det er ikke solgt som et spesialprodukt i en nisjebutikk.

 

Nå tviler jeg på om den holder fem år (eller er ment å gjøre det), og jeg tviler vell også på at jeg komme til å kommer il å kjøpe en. Men jeg fikk litt lyst. :wee: Jeg kommer neppe til å ha over 2k å avse til en "skikkelig" kasjmirgenser med det første.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så klart, en genser fra H&M forventes jo ikke å være av topp kvalitet i utgangspunktet. Som sagt, det fører til implikasjoner over hva man i det hele tatt har mulighet for å reklamere på.

Nei, det er fullstendig feil. Det eneste det faktum at den kommer fra H&M ka h innvirkning på, er reklamasjonstiden.

Ehh, what? Morsomt at du skriver at noe "er fullstendig feil", og følger opp med tullball selv.

Forbrukerkjøpsloven § 15 b sier at varen skal svare til de forventninger man har grunn til å ha til en slik ting om en del "vanlige egenskaper" (mitt begrep, ikke lovteksten), herunder holdbarhet. I kriteriet om "en slik ting" ligger blant annet prisen og merkevaren - dersom man kjøper en merkevare som spiller på god kvalitet, eller man kjøper den "dyre" varianten av en ting fra en gitt leverandør, så går disse forventningene opp.

Hvilke forventninger man kan ha til holdbarhet er da igjen noe som påvirker reklamasjonstiden. Dersom man kan forvente at noe varer vesentlig lenger enn 2 år, er reklamasjonstiden 5 år. Dette er også noe som påvirkes av de samme momentene som nevnt over. Dersom du mener at det faktum at en vare kommer fra HM har innvirkning på reklamasjonstiden, så har det ogsåinnvirkning på vurderingen etter § 15 b.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på prisen på varen. Formulerte meg litt klønete. H&M er en billigkjede, og derfor kan man selvfølgelig i ugangspunktet ha lavere forventning til varen. Men dette er en langt dyrere vare enn de andre de selger, så derfor er ikke det noe argument for kort reklamasjonstid, selv om varen er fra H&M.

 

Pris og butikk vil selvfølgelig ha invirkning på hva som er en mangel, men det er åpenbart feil å hevde at hull grunnet dårlig produksjon skulle være "på grensen", slik han hevdet i innlegget over. Dette er ikke en billig genser om du ser på snittet av pris i norske kjedebutikker. Hull, revner, sømer som går opp osv. er etter mitt synåpenbare reklamasjonsgrunner i dette tilfellet.

 

Så skulle jeg kanskje ikke skrevet "fullstendig feil", for det kan tenkes at man f.eks. ikke når frem med en reklamasjon knyttet til f.eks. nupping. Men for være ærlig, har jeg svært vanskelig for å se for meg at dette er en reklamasjonsgrunn uansett pris - nupper kan enkelt fjernes. Kun hvis stoffet blir "borte" som følge av mye nupping kan vel det tnkes, og da vil du ogå kunne reklamere på H&M genseren. Unntaket er selvfølgelig der selger har gitt positivt uttrykk for at genseren ikke nupper eller er av"særdeles høy kvalitet" gjennom markedsøring eller utsagn fra butikkpersonalet.

 

Så det som gjenstr da er vel tap av passform, og hvor mye man skal mtte tåle av det. Men igjen - her skal det nok veldig mye til for å å gjennomslag uansett pris og salssted.

Lenke til kommentar

Joda, prinsipielt, men jeg syntes ikke det var så relevant her (og jeg syntes påstanden om at hull var "på kanten" var helt fjern).

 

Litt mer OnT:

 

Kan noen forklare BBs mål for meg?

Jeg kan ikke skjønne at #Center Measurement at Armhole" i den minste størrelsen deres skal være 47,5". Tilsvarer ikke dette en norsk størrelse 57? oO Britiskt størrelse 42 er jo 42" rundt brystet, og tlsvarer en norsk størrelse 42, eller er je helt fjern nå?

 

Nå oppgir de ikke mål på genseren uansett, så jeg får sende dem en mail. Må ha mål av skuldrene på alle gensere jeg kjøper uprøvd uansett.

Lenke til kommentar

Nå vil jeg gjerne se deg prøve å reklamere på en genser som er brukt 104 ganger og ser nuppete og jævlig ut, noe en genser i lavkvalitetskashmir som er brukt 104 ganger og maskinvasket absolutt vil se ut som, og som har fått en liten åpning i en søm. Jeg sier ikke at det ikke burde falle under reklamasjon, men praktisk sett vil jeg tro kommer til å ha vanskeligheter med å få det reklamert.

 

Ang. BB; det gjelder kun Traditional Fit, hvorav jeg heller ville vurdert et tremannstelt fra G-Sport. Brystmålet på Slim og Extra Slim Fit er mer normale.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på prisen på varen. Formulerte meg litt klønete. H&M er en billigkjede, og derfor kan man selvfølgelig i ugangspunktet ha lavere forventning til varen. Men dette er en langt dyrere vare enn de andre de selger, så derfor er ikke det noe argument for kort reklamasjonstid, selv om varen er fra H&M.

 

Nja... Det at genseren har en høyere pris skyldes nok i dette tilfellet at materialet er dyrt, ikke at hm har brukt bedre konstruksjonsmetoder, og følgene av det er jo at man ved en mangelvurdering antagelig bør legge til grunn normal forventet levetid (på konstruksjon) for en hm-genser. Som du selv sier er det jo lite sannsynlig at stoffet går i stykker innen fem år (selv om det antagelig vil se jævlig stygt ut), men det at en søm eller to ryker kan man jo nesten forvente. Jeg må nesten si meg enig i at det er litt på kanten om f.eks. en søm ryker etter fire år.

Lenke til kommentar

Det er det, men ikke om en søm ryker etter et halvt år eller to og et halvt år.

 

Nå er det eppe noe de gidder å krangle for mye på, det er ikke så vanskelig å sy opp igjen en søm som har åpnet seg. Noen som tror det er ok muligheter til å finne brukt kasjmir av god kvalitet hos Fretex e.l.?

Lenke til kommentar

Det er veldig sjeldent man finner noe av særlig kvalitet på Fretex, og jeg er ofte innom og titter. Er man heldig kan man finne et slips eller en dressjakke. Jeg antar at det rett og slett er for få som kjøper klær av høy kvalitet som de senere gir til Fretex, med mindre det er totalt grusomt stygt. Selvfølgelig kan unntak skje. Mindre, lokale bruktbutikker er ofte bedre etter min mening. På en lokal bruktbutikk har jeg funnet sko fra Ferner Jakobsen, Ray-Bans, Mulberry-jakke og et belte fra et italiensk motehus jeg ikke husker navnet på. Totalpris på ca 150 kroner.

Lenke til kommentar

Jeg har sett ganske gode skinnjakker og en del dyrere skjorter, frakker og andre klær på Fretex i Bergen. Sikkert eldre velstående menn som har gått bort, tenker jeg. Men ofte ganske dårlig og, dessverre. Den eneste brukbare bruktbutikken jeg har kjent til i Been har lagt inn årene, og den hadde heler aldri spesielt mye for menn.

Lenke til kommentar
Noen som tror det er ok muligheter til å finne brukt kasjmir av god kvalitet hos Fretex e.l.?

 

Vil du heller gå med noe en eldre herremann har siklet grøten sin på på aldershjemmet enn å spare en uke eller to mer for å ende opp med noe du faktisk blir fornøyd med? Du mente tydeligvis at du hadde råd til genseren til 800 på hm, så da vil du ha råd til å bruke noen lusne hundrelapper mer på noe sånt som f.eks. dette (som forøvrig er helt latterlig mye bedre kjøp enn det du ville gjort på hm):

 

http://www.howardyount.com/collections/sweaters/products/cashmere-v-neck-derby-grey

 

http://www.ehaberdasher.com/servlet/the-11314/Kiton-Sweater-cln--Medium-SALE%21/Detail

 

Please, vær nå en litt lur forbruker. Ikke la deg lure av de "gode" prisene på masseprodusert dritt fra hm. Legg på noen stusslige kroner mer og kjøp lurt, så ender du antagelig opp med noe du vil være fornøyd med i lang tid.

 

 

 

Ny vinterjakke, yey or nay?

 

7256M0402_1_2.jpg

 

edit: litt annen type bare, uten glidlås på hetta og pels inni hele hetta, ellers så godt som identisk...

 

Oy vey.......

Endret av fkm
Lenke til kommentar

@akila: nay. Hjelper sikkert litt å få bort pelsen og en glidelås, men med såpass mye lommer og stæsj blir det fortsatt litt for mye polekspedisjon etter min smak.

 

@km: :wee:

 

Er de andre merkene til ehaberdasher kurante og? Vil gjerne ha en cableknit crewneck. red: Den siste var jo bomull da. Trenger forøvrig ikke være kasjmir, lammeull er kurant for meg.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...