Gå til innhold

Mote- og velværecafé.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lol. Gratulerer, du har funnet Wikipedia. Hvor mye tror du en forskjell på 7 mikrometer vil ha å si i praksis? Nok til å forsvare en 5-10-dobling av prisen på kashmir? Ikke vær dum...

 

Den eneste grunnen til å kjøpe vicuna er for å ha noe så og si ingen andre har (aka vise at man har penger). Hvis det er din greie er det bare å kline til. Hvis du derimot vil ha et varmt, mykt, og pent skjerf til en fornuftig pris (i forhold til vicuna) kjøper du kashmir.

Å så? Kunnskap er formidling og kopiering fra et medium til et annet. Å hente kunnskap fra wikipedia eller "skredderens bibel" har ingenting å si, hvis begge sier det samme. Jeg sier heller ikke at det er vits å kjøpe vicuña skjerf, men at det er sikkert bedre. Lengden på fibrene har noe å si. Bomull, som har en lengde på 10-15 mikrometer, er annerledes enn ull og cashmere.

 

I himmelens navn... Har du noen gang tatt på et plagg laget av vicuna? Hvis svaret er "nei" kan du sitere Wikipedia så mye du bare orker, for det er ganske klart at du ikke har noen som helst anelse om hva det du siterer har å si i praksis. Vicuna har marginalt forskjellige egenskaper fra Kashmir. Jeg gjentar det jeg sa over, den eneste grunnen til å kjøpe det er fordi det er eksklusivt.

Lenke til kommentar

Lol. Gratulerer, du har funnet Wikipedia. Hvor mye tror du en forskjell på 7 mikrometer vil ha å si i praksis? Nok til å forsvare en 5-10-dobling av prisen på kashmir? Ikke vær dum...

 

Den eneste grunnen til å kjøpe vicuna er for å ha noe så og si ingen andre har (aka vise at man har penger). Hvis det er din greie er det bare å kline til. Hvis du derimot vil ha et varmt, mykt, og pent skjerf til en fornuftig pris (i forhold til vicuna) kjøper du kashmir.

Å så? Kunnskap er formidling og kopiering fra et medium til et annet. Å hente kunnskap fra wikipedia eller "skredderens bibel" har ingenting å si, hvis begge sier det samme.

En av de rareste kunnskapsdefinisjoner jeg har lest, gitt.

Lenke til kommentar

Er det noen kjeder eller netbutikker i Norge som selger kjipe-men-ok skinnhansker til under 400? Måtte hastekjøpe noen skinnhansker på tirsdag, endte med et papirtynt par fra Match som sannsynligvis vare halvannen uke for 299... Mister dessverre som regel totre par hansker per vinter, og har allerede mistet et par jeg har hatt siden i fjor, som var ganske OK skinnkvalitet med litt fôr til ~400. Hadde selvfølgelig fått mye bedre skinnhansker for ~700kr og oppover fra utenlandske sider, men me moms og tull i tilleg blir det litt mye for noe jeg "forbruker" to-te par av per sesong.

Lenke til kommentar

Utstyrskontroll er vel faktisk en av de tingene jeg er mest takknemlig for etter året i militæret. Før slang jeg alt rundt meg og mistet ting til stadighet, mens jeg nå, etter erfaringer med hvor kaldt det faktisk kan bli å holde i ett våpen uten hansker, alltid putter ting i jakken eller baggen min når jeg tar dem av meg. Litt miljøskadd blir man jo av ett år inne i grønt, men man lærer da også en del brukbare ferdigheter :p

Lenke til kommentar

Hehe, er det lenge siden du var i militæret eller?

3 år siden jeg var inne, og jeg kan jo bare nevne at det med å brette klær pent, skamvaske rommet og ha utstyrskontroll er noe man glemmer ganske kjapt, med mindre man faktisk er litt strukturert fra før.

 

Jeg kommer sikker til å få noen spydige kommentarer på dette, men: Skinnhanskene på Dressmann er faktisk ganske greie i kvalitet og er utrolig digg å ha på. Koster ikke skjorta heller.

Handler selv lite derfra, men syns de er veldig flinke til sånne basic ting som boksere, hansker, t-skjorter ol. Har et par V-halsgensere i både bumull og merino som har holdt seg ganske lenge også. Har et par ullgensere fra andre dyrere produsenter, og DM sine holder minst like lenge så lenge man ikke bryr seg om hva som står på merkelappen.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Hehe, er det lenge siden du var i militæret eller?

3 år siden jeg var inne, og jeg kan jo bare nevne at det med å brette klær pent, skamvaske rommet og ha utstyrskontroll er noe man glemmer ganske kjapt, med mindre man faktisk er litt strukturert fra før.

Var inne i 10/11, så veldig lenge siden er det ikke, nei.

Lenke til kommentar

Hehe, er det lenge siden du var i militæret eller?

3 år siden jeg var inne, og jeg kan jo bare nevne at det med å brette klær pent, skamvaske rommet og ha utstyrskontroll er noe man glemmer ganske kjapt, med mindre man faktisk er litt strukturert fra før.

Var inne i 10/11, så veldig lenge siden er det ikke, nei.

 

Tror det avhenger mye av hvordan man var før innrykk, og tjenesten. Folk som var velf. ass. etc. virker lite påvirket. De som hadde 60+ feltdøgn. Litt mer påvirket. Bretter fortsatt tøyet sånn noenlunde fornuftig, men vaskingen er ikke så nøye lengre. Utstyrskontroll, fortsatt bra.

Lenke til kommentar

Tror det avhenger mye av hvordan man var før innrykk, og tjenesten. Folk som var velf. ass. etc. virker lite påvirket. De som hadde 60+ feltdøgn. Litt mer påvirket. Bretter fortsatt tøyet sånn noenlunde fornuftig, men vaskingen er ikke så nøye lengre. Utstyrskontroll, fortsatt bra.

Nå hadde jeg rundt 70 døgn i felt, og det der stemmer skremmende bra.. :ph34r:

Lenke til kommentar

Hvordan klarer du å miste så mange par? Jeg ville kanskje tippe at de typiske billigkjedene som zara og hm ville være steder du kunne funnet sånt.

Det forrige paret ble lagt igjen i kantinen i ti miutter, etterpå var det borte. Så det var nok noen andre som syntes det var kaldt den dagen. Ellers er det stort sett kollektivtransport det forsvinner en hanske på (og da er det jo ikke så mye hjelp i den andre...) I Bergen er paraplyer flyktige gjenstander som er delinkverte og allemannseie på en gang, kan se ut som det har gjort det lettere å glemme igjen hansker også. :p

 

H&M hadde ikk et eneste par skinnhansker, Zara har vi ikke i Bergen, dessverre,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...