Gå til innhold

Les her før du kjøper CPU og Hovedkort!


Tåkefyrste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjempeflott guide!

 

Tenkte bare på et par ting...

 

Megahertz skrives vel mHz, om det er stor eller liten m er jeg usikker på, men Hz har iallefall stor H..

 

En annen ting som jeg har en liten ide om ang. hvorvidt en datamaskin kan menneskligjøres (det ble garantert skriveleif der...) bør det vel være:

 

Hjertet = PSU, fordi det er her alt begynner og slutter (hjerte-Pumpe??)

Hjernen= CPU, siden den prosesserer og henter inn informasjon fra andre deler av hjernen, som nå egentlig burde vært delt i tre deler..

Korttidshukommelse = RAM

Langtidshukommelse = HD

Høyre og venstre hjernehalvdel = CPU

Nervesystemet = Hovedkort

Syn= Skjermkort

Nettverkskort = Munn/tale

 

Sorry hvis det ble litt OT, men ideen er litt interessant....

 

Igjen, kjempeguide!

 

mvh

 

Escariot

Lenke til kommentar
Nervesystemet = Hovedkort

Hovedkortet innholder mer enn kunn kommunikasjonsbaner, men det er rett det du sier at noe av HK'et kan være nervesystemet (da i hovedsak brikkesettet og eventuelle kontrollere f.eks S-ATA, FireWire, LAN ovs.), men du har også BIOS som kan være instinktet, og spenningsregulatorer som kan være...

Lenke til kommentar

Takker for input alle sammen, vil komme med en større oppdatering snart... Har vurdert å endre guiden helt, med en skikkelig oversikt over brikkesettene, litt annerledes enn den er nå, men det er begrenset hva man kan få til av oppsett på forumet...

 

Litt pirking:
Socket T (LGA775):

Pentium 4 550 3.40 GHz (200MHz FSB) 1MB Cache (HT)

Pentium 4 540 3.20 GHz (200MHz FSB) 1MB Cache (HT)

Pentium 4 530 3.00 GHz (200MHz FSB) 1MB Cache (HT)

Pentium 4 520 2.80 GHz (200MHz FSB) 1MB Cache (HT)

Disse CPU'ene heter fremdeles "E" pga. kommende "F" CPU (Prescott med EMT-64)

 

Mener du at disse modellene er "E" versjoner, men bare med større cache? Så jeg burde sette betegnelsen til:

Pentium4"E" 550 3.40 GHz (200MHz FSB) 1MB Cache (HT) ?

 

Har liten peiling på alle bokstavene for modellene osv :)

Lenke til kommentar

"F" = Prescott m/ EMT-64 (dvs. 90nm, 1MB L2 cache og 64-bit instruksjoner)

"EE" (Extreme Edition) = Gallatin (dvs. 130nm, 512kB L2 cache og 2MB L3 cache)

"E" = Prescott (dvs. 90nm og 1MB L2 cache), samme på både socket T og 478

"C" = Northwood (dvs. 130nm og 512kB L2 cache)

"A" = Prescott u/ HT (dvs. 90nm, 1MB cache, ingen Hyper Threading)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Meget bra artikkel! Lærte noe her :-).

 

Men nå har ikke jeg lest alle "du har glemt" postene. Men en ting jeg la merke til er at man burde inkludere Nforce2 Ultra 400 med MCP-S. Her har man flere varianter som S1000 med integrert Gigabit nettbuss og et eget med Raid etc.

 

Nyttig info her :).

 

EDIT:

Det er så mye varierende informasjon rundt MCP-S.

 

Les her:

http://www.theinquirer.net/?article=9932

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Meget bra guide, men har du endret den masse?? jeg mener å huske at den var lengre sist gang jeg tok en titt på den.

 

Jeg har ikke akkurat peiling på dette med CPU og hovedkort og det kan derfor vere kjekt å ha.

Men sist gang jeg leset litt av denne guiden mener jeg å huske at jeg leste at eg hovedkort var raskere pga den ikke hadde 1MG L1 cach men 512 L2 Cache, kan dette stemme??

 

Kan någen også forklare kossen dette med 1way og 2wat cache (eller L1 og L2) chacke fungere. er litt forvirra akkurat der.

 

Kan dere også gi meg linker til hvor jeg kan lere mer om hovedkort (brikksett) og CPU`er. gjerne tester som gir litt info og forklarer kossen ting funker. alt som gjør at dette med hovedkort og CPU går litt opp for meg :p

 

takker igjen for ein kjempe god guide.

 

peewee

Lenke til kommentar

dette er en tråd for oss som skal kjøpe mer hardvare.

 

På nettet er det nå beskrevet flere chipset enn det som er i din guide, og det får meg til å spørre om du ikke snart har tenkt å oppgradere til ny versjon her på forumet også?

 

Det er sikkert latskap fra min side, men jeg syns dette er så pass vanskelig å få oversikt over at jeg håper at noen andre gjør det!

 

Uansett, takk for en vekker hva CPUen ikke gir oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...