Gå til innhold

Les her før du kjøper CPU og Hovedkort!


Tåkefyrste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser dere diskuterer om CPU er hjertet eller hjernen til en pc. Det rette er vel å si at strømforsyningen er hjertet i maskinen, etter som den "pumper" strøm til alle komponentene slik hjertet pumper blod til organene i en kropp.

Strømkablene blir da blodårene i en maskin, mens IDE-kabler og lignende er nervetrådene som blir knyttet i hop med hovedkortet, som jo må være selve hjernen og nervesenter i maskinen. CPU blir den matematiske delen i hjernen mens de andre komponentene har andre "hjernefunksjoner".

Endret av anth
Lenke til kommentar

Kommer nye hovedkort for AMD S939 / Intel 775 kun med PCI-e bus ?

Jeg har akkurat kjøpt meg et ATI X800 skjermkort med AGP bus, men har i løpet av det nærmest året planer om å oppgradere hovedkort til AMD Athlon 64 eller Intel P4. Det jeg ser nå er at det ser ut som om alle nye HK bare har PCI-e bus. Er det noen som vet når det blir helt slutt på HK med AGP Bus (har ikke lyst til å skrote et skjermort til over 3000 kr).

 

Mvh.

NAB.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bra guide med mye god info

 

Men for nybegynnere sin del kunne du kanskje også nevne at dagens CPU'er utvikler enormt mye varme pga sine etterhvert enorme hastigheter, og at en god kjøleløsning derfor er vel så viktig som alt annet.

 

Nå kommer mange nye CPU'er "boxed", men ikke alle vet at det betyr den kommer levert med vifte/kjøler (og min erfaring er det ofte er ikke er den beste kjøleren men heller en noe billig løsning fra leverandørens side).

 

Så et lite tillegg om at hva bør passe på ang. kjøling når man vurderer å kjøpe seg en ny prosessor hadde kanskje ikke vært dumt.

(som valg av riktig vifte/kjøler, hvordan og hva man bør passe på under og etter montering, maks temperaturer osv.)

 

 

Ellers må jeg si du/dere har gjort en informativ kjempejobb her

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
SOCKET 939:

 

 

nForce3 250 (250Gb*)

Lansert i April-Mai 2004

nForce3 150 er en meget stabil plattform, men den mangler litt på ytelsen for å nå helt opp til VIA K8T800. Det har nå altså nVidia gjort noe med, ved å bl.a øke hypertransport bussen fra 8bit 600Mhz til 16bit 800Mhz. Kortet har også fått en 4 Porters S-ATA kontroller med Raid støtte, og Gigabit nettverkskort med innebygd hardware Firewall.

-DDR266/333/400

-AGP8X

-Hypertransport

-nVidia S-ATA RAID

-USB 2.0

-*Gigabit Ethernet med Hardware Firewall (kun på Gb versjonen)

 

s939 har kun nF3 250 ULTRA og har HTT på 1000MHz

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg savner å se Pentium 4 600-serien med x86-64 støtte. En veldig omfattende guide, bra initiativ! Men, for å tillate meg å være litt kritisk: Prøv først og fremst å vise hvilken CPU-sokkel man bør velge, argumenter for/mot etc. Jeg synes det blir litt mye oppramsing. Spørs om en vanlig "n00b" mister litt motet av en så lang post.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Beklager at det ikke har kommet oppdateringer, men grunnen er at jeg rett og slett ikke har tid, og tviler på at jeg får det også.

Så denne tråden bør kanskje fjernes fra sticky siden den er ganske utdatert.

 

Hvis noen vil kopiere hele guiden, og fortsette arbeid med å oppdatere den her på forumet så er dere velkomne til å gjøre det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kan gjerne oppdatere den frem til dagens nyheter. :)

 

Update completed! :)

 

...men vi trenger fremdeles frivillige til å oppdatere Intel-brikkesettene (og ATi/VIA/SiS på AMD). :hmm:

Jeg kan kanskje ta Pentium M-prosessorene hvis jeg får tid en dag.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...