Gå til innhold

Les her før du kjøper CPU og Hovedkort!


Tåkefyrste

Anbefalte innlegg

Til trådstarter :

du må oppdatere socket 940 ... følgende har kommet ut :

Opteron 280 2.4 GHz 2x1MB Cache 2way (dc)

Opteron 254 2.8 GHz 1MB Cache 2way (sc)

5112240[/snapback]

Jeg sender en oppdatert versjon av guiden til apollox innimellom, så ved neste oppdatering vil det bli tatt med (er skrevet i min guide allerede).
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Utrolig flott guide! :thumbup:

 

Jeg fant forøvrig én ting som har endret seg noe etter at dere skrev guiden: Socket 939 krever ikke nødvendigvis 2T-timing lenger når man benytter mer enn 2 dobbelsidige brikker DDR400-RAM i dual-channel.

 

Grunnen er at det nylig har kommet et hovedkort (DFI LANParty UT RDX200) som på et eller annet finurlig vis har klart å unngå dette. Jeg har ikke 100% snøring på hvordan dette bør ordlegges for å unngå eventuelle feil i definisjonene, så det er kanskje best dere kikker på en artikkel om dette selv.

 

Mer info finner dere eksempelvis i denne omtalten på Anandtech.com.

 

Noe av det mest vesentlige de skriver i denne forbindelse vises i disse to sitatene (hentet fra side 5 i omtalen):

However, what is truly unique is that the DFI LANParty UT RDX200 is the first board designed to run four double-sided 512MB or 1GB DIMMs at the fastest timings and a 1T Command Rate. In fact, AMD specifications tell us that this is impossible. To his credit, Oskar Wu and DFI found a way to accomplish the impossible.
For those who are thinking that surely there's a catch, the answer is "yes, there is". 1T operation is only possible to a frequency of about DDR406, which basically limits it to stock speeds. Above that speed, you must run 4 DS DIMMs at 2T as you normally must. However, at or near stock speeds, the 1T option is a brilliant development that delivers better performance.

 

Edit: Jeg har ikke lest alle postene i denne tråden, så jeg får håpe jeg ikke nå gjentar noe som andre har nevnt her allerede. :)

Endret av Juke
Lenke til kommentar
*snip*

5174262[/snapback]

Det er helt riktig det, men forløpig er det kun det ene svindyre kortet som har den muligheten. Ifølge spesifikasjonene fra AMD er det faktisk ikke meningen/at det er umulig at man skal kjøre mer enn to dobbeltsidige brikker på 1T@DDR400 (før E-steppingen kom var man faktisk ikke garantert å kjøre på 2T@DDR400 engang. Da E-steppingen kom, kom garantien for at man kunne kjøre DDR400 med 4 dobbeltsidige brikker.). Man bør derfor ikke basere seg på at ett unntak greier noe så utrolig.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Men ang. nForce430/410;
-Azalia High Definition Audio
Dette er feil... kun asus som bruker Azila. Gigabyte og MSI bruker Realtek 880... noen bruker også dårligere...

6050507[/snapback]

Hmm... jeg ser det nå. nVidia skriver kun:
High Definition Audio (HDA)

High definition audio brings consumer electronics quality sound to the PC delivering high quality sound from multiple channels. Using HDA, systems can deliver 192 kHz/32-bit quality for eight channels, supporting new audio formats.

Retter det nå. :)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Hva er dobbelkjerne? Har jeg bruk for det?

...Spill vil i dag ikke få noen merkbar ytelsesøkning ved bruk av dobbelkjerneprosessor..

Leste et sted at dobbelkjerne ikke egner seg så bra på spill?

Kan godt være at jeg misforstod han som sa det.. :)

6067641[/snapback]

Hvis du spiller spill, vil du ikke automatisk få noen merkbar ytelsesøkning med en dobbelkjerne i forhold til en enkeltkjerne.

Det er mulig at det finnes ett eller to spill som drar nytte av dobbelkjerner, men disse har ihvertfall ikke jeg fått med meg. Hvis noen vet noe om noen slike spill, så er det bare til å gi beskjed her. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Du skriver at CPU'en er "hjertet" i datamaskinen' date=' men ville det ikke vært mer korrekt å kalt den for "hjernen" da? Det er tross alt CPUen som "tenker" ;)

 

Det var vel pirket fra meg. Fin guide ;)[/quote']

 

Litt pirk fra meg ;)

Cpu'n er etter min definisjon hjertet, og chipsettet er hjernen.

Cpu'n er kun en kalkulator, mens chipsettet holder styr på alt.

 

Gi beskjed hvis dette høres ut til å være heeeeeelt på jordet.

Alltid åpne for andre sine meninger.

;)

1175243[/snapback]

 

Jeg mener jeg har D, cpu'en er hjernen for den kalkulerer og brikkesettet er som det autonome nervesystemet!! JAAAAA men er ikke helt sikker på hjertet

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg mener jeg har D, cpu'en er hjernen for den kalkulerer og brikkesettet er som det autonome nervesystemet!!  JAAAAA men er ikke helt sikker på hjertet

6363515[/snapback]

 

CPU, chipsettet og RAM sammen er hjernen, bare delt inn i tre hjernehalvdeler (sic). Hovedkortet er ryggraden og nervene, men det så klart er PSUen som er hjertet. Videre er alle komponenter, interne og eksterne, lemmer og sanser.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...

Super guide! :thumbup:

 

Driver og ser etter hovedkort til Core 2 Duo.

Hvor stor forskjell er det egentlig på Intel P965-brikkesettet og 975X? Er det verdt prisforkjellen?

 

Du burde forresten ta med under 975X at det også støtter C2D. ;)

 

EDIT: En ting til: Utgjør Wi-Fi mye av prisen på et hovedkort? Jeg trenger det egentlig ikke, så vil jeg da få noe særlig mer for pengene hvis jeg finner et kort uten, eller har det så lite å si på prisen at man like godt kan kjøpe det?

 

EDIT2: Opprettet en egen tråd for dette her, ettersom ingen svarte...

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Utrolig bra guide.

 

Her lærte jeg en god del.

 

Har et spørsmål.. Angående Chipset 945P ..

Du har ikke notert støtte for Core 2 Duo der..

Gigabyte skriver derimot på sin hjemmside at deres kort med 945P har støtte for nettopp dette..

 

Gigabyte 945P- S3

Jeg spør fordi dette kortet er mye billigere enn 965P av same type, og fordi kortet kommer som alternativ på en Core 2 Duo pc fra netshop..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitter med en Dual Core Intel Xeon 5160 i hånda å lurer på hva jeg kan bruke denne til. Fant den selvsagt ikke i denne glimrende oversikten, da den er litt sær.

 

Server / Workstation egnet sier Intel og det er en 3Ghz m/¤N Cache og en FSB på 1333MHZ, så denne drar nok unna. Sær chip (LGA 771) og ikke mye support på "normale" HK, noen idee om hva jeg bør gjøre med denne ?

 

Koster 8K, så jeg kan liksom ikke hiven (ubrukt).

 

Anyone ?

 

/L

Lenke til kommentar

Den kan brukes til alt egentlig. Det er en ganske forbedret Pentium D og er beregnet på servere. Den kan kjøres i 2-veis-systemer (2 prosessorer pr. hovedkort, og hver prosessor kan også ha to kjerner hver).

Du har noen hovedkort å velge mellom, men prisen er dessverre stiv. Det er server- og workstation-hovedkort, så det er ikke så rart at prisen er høy. Men du kan trøste deg med at du får høy kvalitet uansett.

 

Men det spørs om du ikke får billigere og bedre spillmaskiner til samme prisen. Hovedkortene koster minst 3-4000, og det kan se ut som at du trenger ECC FBDIMM-RAM (som jeg ikke finner i butikkene enda). Det blir fort dyrere enn et skikkelig Core 2 Duo-system, og en Xeon yter nok godt under C2D hvis vi ser på spillytelsen til Pentium 4/D.

 

Kanskje du kan selge den til en bedrift?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...