Gå til innhold

Den store Nikon D600/D610 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg synes det er helt ok å vekke tråden til live. Er ikke D610 i salg som nytt enda da? Har vel ikke kommet en etterfølger enda? Kunne selv vurdert et D610 som "vidvinkel-kamera" sammen med mitt D500. Et D750 eller D810 blir for dyrt som kamera nummer 2 :-)

D610 er vel enda et av de bedre kameraene hvis man tenker filkvalitet.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke ISO-verdiene til DxOMark. De har jo ligget på rundt 3000 de siste fem åra. Er det virkelig slik at høy ISO-ytelse ikke har blitt bedre på denne tiden, og har D5 virkelig dårligere ytelse enn D600?

 

Stemmer at ISO-ytelse ikke har blitt bedre.

 

Vi nærmer oss grensene nå dessverre. De fleste moderne sensorer utnytter rundt 50% av lyset som når senslene, og fremover vil det bare være små inkrementelle forbedringer.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke ISO-verdiene til DxOMark. De har jo ligget på rundt 3000 de siste fem åra. Er det virkelig slik at høy ISO-ytelse ikke har blitt bedre på denne tiden

Ja. Mesteparten av støyen er uansett bestemt av lyset og ikke måleteknikken, så det er ikke så mye mer å gjøre på sensorsiden uten å komme opp med en helt ny sensortype.

 

og har D5 virkelig dårligere ytelse enn D600?

Nja.

 

D5 er bedre på dynamikk på veldig høye isoverdier, og også litt bedre på støy i skyggeområdene på de samme isoverdiene. Men det er også svakere i området hvor det er fotonstøy som dominerer. Så det er ikke nødvendigvis bedre eller dårligere, men det er designet utfra andre prioriteringer. Det gir utslag i en lavere poengsum sånn DxO regner ut den summen, men du kan ikke si at det er objektivt dårligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nikon D5 er bedre enn Canon 1Dx på lav ISO, og merkbart mye bedre enn D4s på høy ISO (2/3-trinn) både når det gjelder dynamikk og støy. Så i praksis er D5 det eneste kamera som gir god nok kvalitet for dobbeltsidig trykk på ISO25600 og ISO51200. Så som nevnt; det er andre prioriteringer. Ikke minst AF er på en helt annen planet (også sammenlignet med D4s).

 

At den kommer dårligere ut enn D4s på DXOmark henger sammen med hvordan DXOmark kalkulerer poeng.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hei, prøver å vekke litt liv i tråden her. Det har seg sånn at jeg har kjøpt en D600 på brukten. Etter litt bruk viser det seg at den har de berømte flekkene på sensoren øverst venstre hjørne. Jeg hadde dessverre ikke mulighet til å sjekke dette da jeg kjøpte den, så jeg satset på at det var ok. Selger hadde heller aldri hørt om problemet og solgte i tro om at kameraet var i god stand.

Spørsmålet er da. Ville dere:

 

1. Returnert det til selger?

2. Konfrontert selger med problemet, sendt huset til rens og bedt om penger fra selger?

3. Renset sensor selv?

4. Eller sendt huset til Nikon? (Gitt at nikon fortsatt bytter lukker gratis? Har også hørt at flekkene kommer tilbake etter service)

Endret av WiRe
Lenke til kommentar

Send det til Nikon.

 

De bytter lukkeren gratis enda, og vil gjøre det sålenge D600 eksisterer :)

 

Men er det ikke bare å rense selv? Skjønner ikke hvorfor folk er så redde for å rense en sensor?

 

Kjøp deg sensor swabs, sveip over sensoren 3-4 ganger med medfølgende rensevæske og vipps så har du en strøken sensor igjen,

 

Men anbefaler uansett å bytte lukkeren siden det er gratis. Blir som å få et nytt og ubrukt kamera (ingen slitasje) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...