Gå til innhold

Den store Nikon D600/D610 tråden


Anbefalte innlegg

God ettermiddag.

 

Er det noen som kan fortelle meg om Nikon D600 er utgått?

 

Jeg har vært uheldig/dum og ødelagt mitt eget, men siden jeg har en superforsikring fra JP så lurer jeg på når/hvis jeg får nytt, om det blir et D600 eller et D610.

 

Jeg har vært særdeles godt fornøyd med D600, men mtp oljesøl og tilsvarende så hadde jeg ikke hatt noe i mot en nyere modell :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er i hvert fall ute av produksjon, men fortsatt i salg, blant annet hos JP som har det på lager.

https://prisguiden.no/produkt/nikon-d600-166898

 

Noen hevder at oljeproblemet vesentlig var på tidlige modeller. Om det stemmer vet jeg ikke, men får du et nytt hus med problemer må du bare stå på og klage.

 

 

Takk for svar.

Jeg er vel egentlig ikke så redd for å finne olje, men ble vel litt grådig et lite øyeblikk og da fristet et D610 mest. :)

Men jeg skal egentlig bare være takknemlig om jeg får kamera tilbake i det hele tatt. Om det er mitt gamle eller et nytt er ikke det viktigste.

Det har gått tre uker siden jeg leverte det inn, og merker "savnet" allerede

Lenke til kommentar

Det har gått tre uker siden jeg leverte det inn, og merker "savnet" allerede

 

Holdt på å foreslå å vente litt med innlevering, men så lenge det er gjort allerede er du nok sjansen for D610 liten siden de har nye D600 på lager. Det er vanlig å få (kunne kreve) låneprodukter når det går mer enn et par uker, men det gjelder garantisaker. Vet ikke hva som gjelder får JP-forsikringen, men du kan jo lese betingelsene, kanskje du har noen rettigheter du ikke er klar over.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har en D700 liggende, så det er ingen krise. Men jeg opplever D600'en som en god del bedre at jeg savner det kameraet.

 

Jeg fikk også beskjed at hvis jeg ble innvilget nytt kamera, så kunne jeg oppgradere til D610 hvis jeg betalte et mellomlegg.

Om det fremdeles lar seg gjøre, eller er økonomisk forsvarlig gjenstår å se :)

Men takk for godt råd

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har en D700 liggende, så det er ingen krise. Men jeg opplever D600'en som en god del bedre at jeg savner det kameraet.

 

Jeg fikk også beskjed at hvis jeg ble innvilget nytt kamera, så kunne jeg oppgradere til D610 hvis jeg betalte et mellomlegg.

Om det fremdeles lar seg gjøre, eller er økonomisk forsvarlig gjenstår å se :)

Men takk for godt råd

Bra du har et backup.

 

Hvist du fikk tilbud om å oppgradere så ville jeg anbefalt deg å gjøre det ja. Det er ikke et alternativ en gang :) - Men se hvor mye dem vil ha i mellomlegg først selvsagt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har en D700 liggende, så det er ingen krise. Men jeg opplever D600'en som en god del bedre at jeg savner det kameraet.

 

Jeg fikk også beskjed at hvis jeg ble innvilget nytt kamera, så kunne jeg oppgradere til D610 hvis jeg betalte et mellomlegg.

Om det fremdeles lar seg gjøre, eller er økonomisk forsvarlig gjenstår å se :)

Men takk for godt råd

Bra du har et backup.

 

Hvist du fikk tilbud om å oppgradere så ville jeg anbefalt deg å gjøre det ja. Det er ikke et alternativ en gang :) - Men se hvor mye dem vil ha i mellomlegg først selvsagt. :)

 

 

Jo takk. Etter et par måneder så kom dommen fra forsikringsselskapet.

Kameraet ble kondemnert og jeg kunne plukke meg ut et splitter nytt D610 som jeg har kost meg med den siste måneden. :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har en D700 liggende, så det er ingen krise. Men jeg opplever D600'en som en god del bedre at jeg savner det kameraet.

 

Jeg fikk også beskjed at hvis jeg ble innvilget nytt kamera, så kunne jeg oppgradere til D610 hvis jeg betalte et mellomlegg.

Om det fremdeles lar seg gjøre, eller er økonomisk forsvarlig gjenstår å se :)

Men takk for godt råd

Bra du har et backup.

 

Hvist du fikk tilbud om å oppgradere så ville jeg anbefalt deg å gjøre det ja. Det er ikke et alternativ en gang :) - Men se hvor mye dem vil ha i mellomlegg først selvsagt. :)

 

 

Jo takk. Etter et par måneder så kom dommen fra forsikringsselskapet.

Kameraet ble kondemnert og jeg kunne plukke meg ut et splitter nytt D610 som jeg har kost meg med den siste måneden. :)

 

Ah det var flott å høre :thumbup: - Ska sende mitt selv inn da par kjente flekker oppe i venstre hjørne kommer frem, kanskje jeg er heldig... hehe

 

Men er virkelig bra du fikk en D610 og ikke et nytt D600. Er bare å knispe i vei til du blir grønn :)

 

*edit* må si jeg stortrives med mitt D600, men som du nevnte et D610 er ikke å forakte ihvertfall ikke nå som D600 er ute av produksjon..

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Ah det var flott å høre :thumbup: - Ska sende mitt selv inn da par kjente flekker oppe i venstre hjørne kommer frem, kanskje jeg er heldig... hehe

 

 

 

Men er virkelig bra du fikk en D610 og ikke et nytt D600. Er bare å knispe i vei til du blir grønn :)

 

*edit* må si jeg stortrives med mitt D600, men som du nevnte et D610 er ikke å forakte ihvertfall ikke nå som D600 er ute av produksjon..

 

Jeg var storfornøyd med mitt eget D600, og hadde ingen planer om å oppgradere til hverken det ene eller andre. Oljeproblemene var minimale og alt var bare fryd og gammen. De flekkene jeg hadde ble rensket opp hos min lokale Japan Photo. De er enestående på sørvis ;)

 

Men siden jeg først hadde dummet meg ut med å ødelegge favorittkameraet mitt, så skal jeg innrømme at jeg så frem til å få en D610 som en erstatning.

Forskjellen er jo minimal, men nok til at jeg lot meg friste, og det kom akkurat tidsnok til makro sesongen :)

Lenke til kommentar

Jeg var storfornøyd med mitt eget D600, og hadde ingen planer om å oppgradere til hverken det ene eller andre. Oljeproblemene var minimale og alt var bare fryd og gammen. De flekkene jeg hadde ble rensket opp hos min lokale Japan Photo. De er enestående på sørvis ;)

 

Men siden jeg først hadde dummet meg ut med å ødelegge favorittkameraet mitt, så skal jeg innrømme at jeg så frem til å få en D610 som en erstatning.

Forskjellen er jo minimal, men nok til at jeg lot meg friste, og det kom akkurat tidsnok til makro sesongen :)

 

Sant så sant det er fremdeles et glimrende kamera. Det som erger meg bittelitt er at alle fokuspunktene er er så mye i midtn og ikke i hele "framen" som man er vandt med.

 

Men nå har du et kamera som er mer verdt hvist du f.eks skal selge det en gang på bruktmarkedet i fremtiden pluss at det ikke er feil med. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sant så sant det er fremdeles et glimrende kamera. Det som erger meg bittelitt er at alle fokuspunktene er er så mye i midtn og ikke i hele "framen" som man er vandt med.

Men nå har du et kamera som er mer verdt hvist du f.eks skal selge det en gang på bruktmarkedet i fremtiden pluss at det ikke er feil med. :)

 

 

Du er inne på noe der, jeg er heller ikke overbegeistret for plasseringen av fokuspunktene. Det er sjelden jeg får bruk for noe mer enn de mest sentrale. Men når behovet først er der, så sliter jeg med å forstå hvorfor de ikke kunne spredt de litt mer.

Lenke til kommentar

 

Du er inne på noe der, jeg er heller ikke overbegeistret for plasseringen av fokuspunktene. Det er sjelden jeg får bruk for noe mer enn de mest sentrale. Men når behovet først er der, så sliter jeg med å forstå hvorfor de ikke kunne spredt de litt mer.

 

Sant det, man bruker som regel de mer sentrerte. Jeg er egentlig så vandt med det nå at jeg tenker ikke så mye på det, men det kommer frem i ny og ne når man prøver et kamera som har fokus.pktr som fyller rammen hehe.

 

Anyway, nå gledes det bare til sensommeren og høstfargene kommer så blir det nok mer bildetaking kan jeg tenke meg :) - ikke at det har blitt en del feriebilder men.. :)

Lenke til kommentar
Fordi så skal hele fokusmodulen lages fysisk større - og det er dyrere. :)

 

 

Jeg tror de fleste av oss D600/610 eiere hadde vært villig til å betale et par hundrelapper ekstra for et større fokusområde, men som du antyder så regner jeg med at det dessverre ikke så enkelt :)

 

En fokusmodul tilpasset et crop kamera synes jeg uansett ikke hører hjemme i et full format kamera.

Men siden jeg antar at de ikke ønsket å bruke modulen fra D800 av konkurranse hensyn, så blir det vel bedre økonomi å resirkulere modulen fra D7xxx serien enn å utvikle en egen for D6xx serien.

 

Så hvis jeg skal formulere meg litt mer presist, så skjønner jeg hvorfor, men jeg trenger ikke å like det :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har gått over til D610, men det var pga at jeg var uheldig (les:dum) som klarte å ødelegge huset i en tragisk vannflaske katastrofe. Heldigvis så dekket forsikringen skaden og jeg fikk utlevert et D610 som erstatning.

 

Jeg var egentlig strålende fornøyd med mitt D600, på tross av litt oljeflekker her og der som ble renset på timen av min lokale Japan Photo representant, så hadde jeg ingen planer om å "oppgradere" til D610.

Men det gikk som det gikk og jeg er strålende fornøyd med dette også.

 

Har derfor heller ingen planer om å oppgradere til nyere modeller i første omgang, men det er nok mer sannsynlig for at det blir et eventuelt D760 eller D820 og ikke D620 når den tid kommer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei på dere.

 

(Hvis dette innlegget er på feil sted, må dere ha meg unnskyldt).

 

Av ymse grunner; hovesaklig at jeg er sterkt synshemmet; er jeg (smertelig) nødt til å selge min kjære D600 m. 28-300mm optikk.

 

Er det noen som kan gi noen indikasjon på hva jeg kan forvente å selge et slikt sett for?

Systemet er plettfritt, 7085 "tagninger". Da jeg er en "pixelpeeper" har jeg ikke lagt merke til noe av oljeproblemet.

 

Tilbakemeldinger mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Henter et brukt D600 denne uken.

Det kjøpte jeg for 7500kr, men da inkludert batterigrep.

 

6-7000kr får du får et brukt D600.

Ligger et på Finn nå til 6000kr med D610 lukkermekanisme.

 

Du får kanskje noe mer for ditt siden det er så lite brukt :)

 

Gleder meg VELDIG til å begynne med fullformat.

Har et stort MFT system nå, som jeg alltid kommer til å beholde pga den lille størrelsen, men til astrofotografering trenger jeg litt bedre ISO-ytelse, og D600/D610 er jo som kjent noe av det beste man kan kjøpe mtp ISO-støy.

 

Det er kun 8 kameraer på DxOmark som har bedre ytelse på støy, men de koster flesk også.

Ser at D600 til og med er bedre enn D800 og 5D MK3 så jeg gleder meg veldig :)

Lenke til kommentar

Henter et brukt D600 denne uken.

Det kjøpte jeg for 7500kr, men da inkludert batterigrep.

 

6-7000kr får du får et brukt D600.

Ligger et på Finn nå til 6000kr med D610 lukkermekanisme.

 

Du får kanskje noe mer for ditt siden det er så lite brukt :)

 

Gleder meg VELDIG til å begynne med fullformat.

Har et stort MFT system nå, som jeg alltid kommer til å beholde pga den lille størrelsen, men til astrofotografering trenger jeg litt bedre ISO-ytelse, og D600/D610 er jo som kjent noe av det beste man kan kjøpe mtp ISO-støy.

 

Det er kun 8 kameraer på DxOmark som har bedre ytelse på støy, men de koster flesk også.

Ser at D600 til og med er bedre enn D800 og 5D MK3 så jeg gleder meg veldig :)

 

Gravrøver?

Du har vekket en 1,5 år gammel tråd til live. Vi får håpe kameraet er solgt i løpet av den tiden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...