Gå til innhold

Den store Nikon D600/D610 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cheesus. Sjekket nettopp min egen shuttercount. Og den var på 17932. Og det er 10000 mer enn jeg hadde regnet med. Da er det sikkert på tide med en ny rens av sensoren. Augustbildene mine er ikke uenig i den planen :)

 

Men lyspunktet er at jeg er usikker på om jeg skal skylde på oljeforekomster denne gang. Kanskje brønnen endelig er tom?

 

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg syns oljeproblemet er veldig overdrevent i fokus. Jeg har hatt endel kamera siden D100 til nå og alle har trengt en rens iblant. Det tar kun et lite øyeblikk og koster ikke stort. Jeg kjøpte et sett med Eclipse sensor swabs og rensevæske når jeg hadde D100 og det er utrolig drøyt. Har rensa D600 nå etter ca1000 exp. Og alt ser bra ut.

Lenke til kommentar

Normalt er det ikke behov for å rense sensoren etter kun 1000 skudd (såfremt du ikke har satt det på en gjerdestolpe med objektivet av og mot vinden i pollensesongen mens du inntok etpar kaffekopper og div rømmevafler).

 

Tor

Har du Nikon D600, så er det naturlig å rense sensor etter 1000 skudd ;) I hvertfall de første 1000. Dette gjelder primært de første modellene som hadde noe oljeproblemer ...

 

Har du Olympus, så er det unaturlig å måtte rense sensor, selv etter 100000 skudd :p

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en sensorrens og oppfatter det ikke som et stort problem. Ble utført på timen av den lokale JP butikken.

Kameraet er såpass bra at jeg kan tåle det. Savnet D700 ergonomien i begynnelsen, men nå er det ikke et tema engang.

 

Hvis jeg hadde visst hva jeg vet nå før jeg kjøpte kameraet. Så hadde heg kjøpt det mye tidligere :)

 

Selvfølgelig ergelig for de som må rense gjentatte ganger og ikke har den ypperlige sørvisen til Japan Photo i Stavanger å henvise til.

Men mine problemer kan knapt kalles et problem (bank i bordet) så jeg er en glad og fortsatt nikon fanboy

Lenke til kommentar

Normalt er det ikke behov for å rense sensoren etter kun 1000 skudd (såfremt du ikke har satt det på en gjerdestolpe med objektivet av og mot vinden i pollensesongen mens du inntok etpar kaffekopper og div rømmevafler).

 

Tor

Nå var det hverken pollen eller kongler el, men et par runde skygger oppe i venstre hjørne. Antar det må være oljeflekker siden det har vært så i fokus. De ikke synlige på de aller fleste bildene men jeg tok noen testbilder mot blå himmel og da syns de. Selvfølgelig kan man unngå dette med å bytte kamera men det er helt uaktuelt for meg. Skulle det dukke opp en flekk så fjernes den kjapt i bildebehandling. Det som for noen er en grunn til å holde seg unna et kamera er altså en bagatell i min verden. Alle er forskjellige og legger vekt på helt ulike egenskaper, det er heldigvis helt greit :-)
Lenke til kommentar

Mener å ha lest det i boka til Scott Kelby, men husker ikke helt, så spør her.

 

Mener en skulle ta bilde av en hvit vegg, antagelig med liten blender....? Så kunne en åpne bildet i LR og trykke på et par knapper så tror jeg bildet skulle bli svart slik at en klart så der støvet/oljeflekkene var....

 

Noen som kan mere om dette slik at jeg får sjekket skikkelig?

Lenke til kommentar

Mener å ha lest det i boka til Scott Kelby, men husker ikke helt, så spør her.

 

Mener en skulle ta bilde av en hvit vegg, antagelig med liten blender....? Så kunne en åpne bildet i LR og trykke på et par knapper så tror jeg bildet skulle bli svart slik at en klart så der støvet/oljeflekkene var....

 

Noen som kan mere om dette slik at jeg får sjekket skikkelig?

Hvorfor vil du leite etter flekker. Om du ikke kan se dem på et bilde f.eks mot blå himmel så er det vel ikke et problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var da veldig mye fokus på sensorstøv her :).

Jeg tror problemet med sensorstøv er betydelig overdrevet , og har ingenting med virkeligheten å gjøre .

Hvorfor alle tenker først på oljesøl/støv når D600 nevnes kan man bare spekulere i .

Selv har jeg bare renset sensoren i min D600 ,1 gang på 10000 eksponeringer .

En ny rens skal jeg ta nå siden jeg har noen synlige flekker på de siste bildene mine .

Man kan jo lure på hvor mange som har hatt fullformat speilrefleks før de kjøpte seg en D600 .

Selv har jeg brukt 3 fullformat kamera før min D600 , de måtte renses oftere enn det jeg gjør i dag .

Støvproblemet i min D600 er betydelig redusert i forhold til de andre kamera jeg har brukt .

Lenke til kommentar

Jeg synes heller det ikke er et problem for meg, og jeg kjøpte mitt i fjor før jul. Har hatt en sensorrens siden da. Har bare sett en liten prikk, men ellers ingenting. Godt mulig jeg bare bruker min egen kit istedenfor å sende den inn til JP.

Det var mange de første 2-3000, men er ikke merbart nå(forutenom den ene). Jeg tror nokk det blir mindre å mindre ettersom man er ute å leker.

 

Med andre ord de som har lyst på et D600, jeg ser ingenting i veien for å kjøre på. Det ligger bare på tross alt 13lapper nå, og det er ikke gærnt for et herlig FF dslr som dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...