Gå til innhold

Den store Nikon D600/D610 tråden


Anbefalte innlegg

Ja, det er klart det er viktigere å oppgradere et ett år gammelt kamera enn et fire år gammelt (D300s). Det neste blir vel D5300. Like meningsløst som Canon sine årlige oppgraderinger av den tresifra serien sin.

 

Uansett så ser jeg det positive i det siden jeg har tenkt å kjøpe D600 neste år og da kommer den til å bli billigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var en meget høy villedene pris, drøyt 16 laken, Dette må være en oppgradering for spesielt interesserte. Var ikke mye revolusjonerende iforhold til D600, må jeg si .......

 

Slike årlige oppgraderinger er aldri tenkt for brukere av forrige generasjon, men for å pynte på et bra kamera for å gjøre det mer konkurransedyktig frem til neste større oppgradering kommer. Det som er spesielt med D610 er at D600 har fått en del kritikk for oljesøl (el.l) på sensoren fra lukkermekanismen og det har Nikon (formodentlig) fikset på D610. De som har en velfungerende D600 har i praksis ingen grunn til å oppgradere til D610 (og hvis noen ikke har det bør de jo klage, ikke oppgradere).

Lenke til kommentar

Var en meget høy villedene pris, drøyt 16 laken, Dette må være en oppgradering for spesielt interesserte. Var ikke mye revolusjonerende iforhold til D600, må jeg si .......

Sant så sant. Var i drøyeste laget. Er vell fordi alt dette fusset om olje/støv problematikken som har kommet opp. Men man selger neppe D600 for så å kjøpe D610.. personelig hadde jeg heller gått for D800 da.

 

Foresten fikk svar fra Nikon Norge, og de sier at:

"Med alle våre Nikon D600 som er solgt i Norge følger kostnadsfri "Check & Clean" i tre år på rad en gång per året."

 

Så nå vet du det, og alle som har D600 som ikke visste det. :)

 

Truserøsk, buksevann og kald øse på nøttene ...

Du er vell litt glad for at du ikke gikk for et D600 nå ja tenker jeg. ;)

Lenke til kommentar

Ja da har jeg fått «bekreftet» det å, haha….

 

Ringte kamerateknikk i Bergen angående innsendelse av D600 for Check and Clean. Jeg spurte om de hadde noen erfaringer omkring hvor mange eksponeringer som skulle være tatt før «oljetrøbbelet» begynte å avta. Han fortalte da at de aldri hadde vært borti oljetrøbbel på dette kamera, men derimot støv. Han fortalte videre at D600 bestandig hadde hatt gratis Check and Clean pga at dette var en konsumkamera…..

 

Hvordan skal en tolke dette, trodde det var oppe og vedtatt dette med «oljetrøbbelet»? Er Kamerateknikk kjøpt og betalt så de ikke kan innrømme dette?

 

Hva tenker dere andre?

 

(Check and Clean kostet for øvrig om en skulle betale selv 750,-)

Lenke til kommentar

Hvordan skal en tolke dette, trodde det var oppe og vedtatt dette med «oljetrøbbelet»?

 

At problemet finnes er det ingen tvil om. Hvor utbredt det er er en annen sak. Alle slike saker blir voldsomt blåst opp på nettet og det finnes ingen "offisiell" statistikk så hvor stor sjanse det er for å få et "dårlig" kamera er det bare Nikon som vet og de sier jo ingenting. Det at D610 er lansert nå er nok en indikasjon på at Nikon følte de måtte gjøre noe, men om olje/støv fortsatt er et problem på de D600 som selges i dag er det nok også bare Nikon som vet.

Lenke til kommentar

Ja da har jeg fått «bekreftet» det å, haha….

 

Ringte kamerateknikk i Bergen angående innsendelse av D600 for Check and Clean. Jeg spurte om de hadde noen erfaringer omkring hvor mange eksponeringer som skulle være tatt før «oljetrøbbelet» begynte å avta. Han fortalte da at de aldri hadde vært borti oljetrøbbel på dette kamera, men derimot støv. Han fortalte videre at D600 bestandig hadde hatt gratis Check and Clean pga at dette var en konsumkamera…..

 

Hvordan skal en tolke dette, trodde det var oppe og vedtatt dette med «oljetrøbbelet»? Er Kamerateknikk kjøpt og betalt så de ikke kan innrømme dette?

 

Hva tenker dere andre?

 

(Check and Clean kostet for øvrig om en skulle betale selv 750,-)

Det er snodig synes nå jeg. Kanskje mange ikke har testet dette. Sikkert mange D600 folk som ikke er klar over dette overhodet.

Dog det er ikke godt å si du. Man kan la tankene fly..

Menmen, man blir nokk ikke å selge D600 uansett, resale verdien er vell døtte ned i dass uansett så er vell liten vits.

 

Hadde faktisk inne mitt her før jul å det fikk jeg gratis. Så har vell en gang til å år.

 

Tenkte jeg(bare for å teste) å ta et bilde nå, så sette timern på 999, for så og sammenligne bildene å se om det har skjedd noe mystifistiskt.. :)

 

 

Lenke til kommentar

Mitt D600 er sendt til Estland for reparasjon.

Sendte det først til Camera & vidoeteknikk, og de har sendt det videre.

De skal skifte noen deler og jeg regner med de skifter lukkerlamellene slik at problemet med oljeflekker blir borte for alltid. Det kjipe er at de er fri for deler i Estland..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Leste også denne. Nikonkameraer har en tendens til å eksponere mot høyre, slik at bildene uten justering blir blasse.

 

Kan jo også hende at Pentaxobjetivet gir bilder med mer kontrast eller er bedre på andre måter.

 

Pentax brukte DA55 som er et veldig bra objektiv, i Nikon var det nikkor 85 1.8 som skal være skarpere enn 85 1.4

Lenke til kommentar

Jeg synes Nikon-bildene var tildels betydelig skarpere, men det var mange med fokuspunkt et annet sted enn i Pentaxbildene. Ellers så det ut som om det er forskjell i konverteringen fra råformat til jpg, og hvem i all verden vurderer bilder som bare er konvertert uten annen etterbehandling? Mesteparten av forskjellen vi ser er nok forskjell i konverteringsprogrammet, samt at Nikonbildene er litt lysere eksponert og med litt blassere farger, kall dem gjerne mer nøytrale. Det er uansett ikke mulig for oss i denne enden av internettet å vurdere hva som er "riktig" i disse bildene.

 

Enig i at forskjellen er veldig liten, det bør den da også være. Som jeg har sagt mange ganger, det er (nesten) aldri kameraet som bestemmer om man får til et godt bilde lenger, kameraet utgjør små nyanser om man har ett av de beste kameraene i dag.

Lenke til kommentar

Ja, overraskende bra, men fullformat har jo fordel med bedre kontroll over bakgrunnen. For de fleste motiv er det viktig!

Veldig bra at Nikon og Canon får verdige konkurrenter, Pentax har fått knallbra produkter!

Jeg vil snu på flisa og si at crop har større dybdeskarphet på samme blender. For de fleste motiv er det viktig!

 

Hva som passer best av crop og FF i forhold til dybdeskarphet, tror jeg avhenger veldig av hvilken type motiver man tar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...