Gå til innhold

Den store Nikon D600/D610 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg fikk nesten hjerneblødning av å lese den artikkelen, i det hele tatt virker det som om den er skrevet for de som sverger til grønt-program.

 

Hundebildene som har nøyaktig samme parametre viser jo at FF har ca. ett stopps fordel - ISO200 ville gitt +- samme eksponering som ISO400 med K-3.

 

AWB ser dog (ho ho!) ut til å være mer nøyaktig på K-3.

Lenke til kommentar

Fikk igjen mitt kjære D600 i dag etter check and Clean. Men steike for en automatisk hvitbalanse det var blitt(antagelig nytt i ny firmware), den var ikke god i "glødelampebelysning" ihvertfall....

Tar uannsett i raw så for meg spiller det ingen rolle, men dette hadde Nikon ikke vært spesielt heldige med, heheh

 

Andre med erfaringer etter firmware oppdatering?

Lenke til kommentar

Fikk igjen mitt kjære D600 i dag etter check and Clean. Men steike for en automatisk hvitbalanse det var blitt(antagelig nytt i ny firmware), den var ikke god i "glødelampebelysning" ihvertfall....

Tar uannsett i raw så for meg spiller det ingen rolle, men dette hadde Nikon ikke vært spesielt heldige med, heheh

 

Andre med erfaringer etter firmware oppdatering?

 

Hadde nylig oppfølging av mine Check & Clean programmer hos FotoCare/Interfoto :) Det er vel en av fordelene ved å velge Nikon - en 3-årig vedlikeholdsavtale på kjøpet... ;)

 

Du burde prøve JPG, nå som kamerahuset ditt er oppdatert ;)

 

Firmware bør man absolutt oppdatere når ny versjon er tilgjengelig, og hvis du registrerer ditt Nikon-utstyr på nikon.no får du melding når oppdateringer er lansert. De fleste "oppdager" allikevel info om dette i forkant av den offisielle lanseringen på andre nettsteder.

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer på om ikke D7100 har den samme lukkermekanismen/systemet som på D600? Leser på flere forumsider fra også andre land disse oljeproblemene D600 skal ha problemer med, og blir da litt nyskjerrig på om det kan inbefatte mitt 7100 også.

 

Har googla for å finne ut om det er det samme lukkersystemet hvor det da var en fra dpreview som mente det skulle være likt som D600. Fant ingen informasjon utover denne som har bekreftet mistanken min.

 

En annen ting er hvorvidt noen kan skille mellom oljesøl og støvpartikler på sensoren. Når en får opp bildene på skjærmen og ser at det er mange mørke flekker, støvflekker eller oljeflekker?

 

Jeg er ovebervist om at D600 har oljeproblemer, hvis ikke hadde de ikke lansert D610.

 

Selv måtte jeg sende inn mitt D7100 forrige uke (ca 9600 eksp.)pga. masse flekker på bildene. Er begrenset hvor mye en gidder å fjærne i LR eller PS.

 

Lufter noen tanker rundt dette og setter pris på kommentarer.

 

Grunnen til jeg ikke la dette emnet inn på D7100 tråden er pga. mistanken om samme lukkermekanisme.

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk et par flekker her forleden på sensoren i venstre del av bildet etter en "burst mode" utblåsning, og tenkte FAEN!

Så kom jeg på at jeg hadde kjøpt nye sånne swabs og rengjøringsmiddel for sensorer, så tenkte jeg det kan da ikke være så vanskelig å rengjøre dette selv?

Jeg har sett noen videor på nettet og det ser greit ut så fremst man er forsiktig.

Jeg tok non dråper på den ene siden av en swab og "swabbet" sensorern fra den ene siden til den andre. Og samme med den andre siden av swabben. En gang på hver side. Brukte 3-4 swabber. Tok noen bilder og voila, flekkene var ikke der lenger, forutenom en liten en som jeg så vidt så.

Hvorfor har man ikke gjort dette før mon tro?...

Er jo letter dette enn å sende inn, pluss at det skal bra mye til for å ødelegge sensoren.

Nei, nå funker D600 flott og oljefri foreløpig. 10.000 and counting. :)

Noen flere som har prøvd dette på sine D600 eller?

Lenke til kommentar

Fikk et par flekker her forleden på sensoren i venstre del av bildet etter en "burst mode" utblåsning, og tenkte FAEN!

 

Så kom jeg på at jeg hadde kjøpt nye sånne swabs og rengjøringsmiddel for sensorer, så tenkte jeg det kan da ikke være så vanskelig å rengjøre dette selv?

 

Jeg har sett noen videor på nettet og det ser greit ut så fremst man er forsiktig.

 

Jeg tok non dråper på den ene siden av en swab og "swabbet" sensorern fra den ene siden til den andre. Og samme med den andre siden av swabben. En gang på hver side. Brukte 3-4 swabber. Tok noen bilder og voila, flekkene var ikke der lenger, forutenom en liten en som jeg så vidt så.

 

Hvorfor har man ikke gjort dette før mon tro?...

 

Er jo letter dette enn å sende inn, pluss at det skal bra mye til for å ødelegge sensoren.

 

Nei, nå funker D600 flott og oljefri foreløpig. 10.000 and counting. :)

 

Noen flere som har prøvd dette på sine D600 eller?

 

Ja, si det, jeg har renset sensor selv siden 2005. Én eneste gang fikk jeg interfoto til å rense et D700, det kom tilbake med omtrent like mye støv på sensoren.

 

Nei, har man:

 

- Visible Dust swabs

- Dust Aid fluid

- Tålmodighet

 

Så klarer man det helt fint selv. Men det skal sies at fullformat er dobbelt så mye jobb å rense som cropformat ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nikon tar - endelig - ansvar for støv-problemer:

http://www.dpreview.com/news/2014/02/26/nikon-to-offer-d600-shutter-replacement-to-address-dust-issue

 

Dpreviews oppsummering:

In a surprising development (ahem...) Nikon says that it has evaluated user reports and has 'determined' that spots on the sensor are caused by dust particles which are visible in images taken in certain situations. The company will be offering all D600 owners a full inspection, cleaning, and replacement of the shutter mechanism in their cameras, free of charge and regardless of whether the original warrantee has expired.

 

It's easy to be cynical, but it's good to see this widely-reported issue being officially acknowledged and finally dealt with in a meaningful way.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg syns denne siste vendingen er beklagelig, den kommer til å ha en negativ effekt (for meg), på bruktprisene på D600.

 

Har allerede gått glipp av flere anledninger å snappe opp D600 til "nesten ingenting".

 

Forøvrig feiget jeg selv ut ved å kjøpe D610 nytt.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Ja, fcuk_IT, dårlig nytt for plukkerne av nedfallsfrukt dette her.

Og Nikon har fått spikra fast at neigu om de gir seg på spørsmål om elementære kunde-rettigheter før de blir tvunget til det. Lurer jo litt på hvem det budskapet er ment for. Men tydelig er det iallfall.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvorfor har det så lenge vært så dømrade vanskelig for Nikon å innrømme at de har hatt et problem med D600? Nå har de endelig kommet med en unnskyldning.

Kommentar fra Thom Hogan: http://www.dslrbodies.com/newsviews/d600-apology-and-clear.html

 

Nikons unnskyldning: http://www.nikon.com/news/2014/0328_01.htm

With regard to the issue with which multiple granular black spots are reflected in images captured with the D600 digital SLR camera, Nikon sincerely apologizes for any concern and inconvenience suffered by D600 users, retailers, and all concerned.

 

Because Nikon takes this matter very seriously, we will continue to offer users of the D600 a special service with which cameras are inspected, cleaned, and if necessary, shutter and related components are replaced free of charge, even after the product warranty has expired. However, if a number of multiple granular black spots are still noticeable in images captured with a D600 upon which the above service has been performed several times, Nikon will replace it with a new D600 or an equivalent model.

 

Nikon will continue to work to improve the quality of its products and services even further.

We hope that you will continue to choose Nikon products for your photographic needs.

 

..Og hvor mye lettere hadde det ikke bare vært å tidligere innrømme at "jo, det er et problem"? Hersens blåruss!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor har det så lenge vært så dømrade vanskelig for Nikon å innrømme at de har hatt et problem med D600? Nå har de endelig kommet med en unnskyldning.

Kommentar fra Thom Hogan: http://www.dslrbodies.com/newsviews/d600-apology-and-clear.html

 

Nikons unnskyldning: http://www.nikon.com/news/2014/0328_01.htm

With regard to the issue with which multiple granular black spots are reflected in images captured with the D600 digital SLR camera, Nikon sincerely apologizes for any concern and inconvenience suffered by D600 users, retailers, and all concerned.

 

Because Nikon takes this matter very seriously, we will continue to offer users of the D600 a special service with which cameras are inspected, cleaned, and if necessary, shutter and related components are replaced free of charge, even after the product warranty has expired. However, if a number of multiple granular black spots are still noticeable in images captured with a D600 upon which the above service has been performed several times, Nikon will replace it with a new D600 or an equivalent model.

 

Nikon will continue to work to improve the quality of its products and services even further.

We hope that you will continue to choose Nikon products for your photographic needs.

 

..Og hvor mye lettere hadde det ikke bare vært å tidligere innrømme at "jo, det er et problem"? Hersens blåruss!

 

Ja, du kan så si Trondster, dog bedre sent enn aldri :)

 

 

Btw: Jeg skiftet navn på tråden fra D600 til D600/D610. :)

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...