Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du betaler ikke bare for NRK. Pengene går til sendestasjoner, distribueringsutstyr, inn i statskassen osv. Syns det er helt greit å betale penger, NRK har en viktig demokratisk verdi i Norge.

 

Vil du ikke betale melder du fra at du ikke har TV, gjemmer den hos en kompis en stund og så henter du den når kontrollørene har vært innom. Men det er dårlig gjort mot alle oss andre som betaler å snike seg unna på den måten.

Lenke til kommentar

Du betaler ikke bare for NRK. Pengene går til sendestasjoner, distribueringsutstyr, inn i statskassen osv. Syns det er helt greit å betale penger, NRK har en viktig demokratisk verdi i Norge.

 

Vil du ikke betale melder du fra at du ikke har TV, gjemmer den hos en kompis en stund og så henter du den når kontrollørene har vært innom. Men det er dårlig gjort mot alle oss andre som betaler å snike seg unna på den måten.

Så du synes det er helt greit og betale 2478 kroner selvom du også betaler for kanalene du ser på?

 

Luksus avgift kaller man det. Akuratt som årsavgifta for og kjøre rundt på Norske veier (Som er humpete og hullete)

Endret av Major hardon
Lenke til kommentar

De kommer ikke på døra med peileutstyr, og kommer de på døra er det bare si at du ikke har TV. Kontrolløren har ingen myndighet til å komme inn og sjekke leiligheten din. Ellers så koster kikkehull til døren knappe 50,- og løser de fleste slike problemer.

 

Skjønner ikke hvorfor folk lager så store problemer utav en meget enkel sak.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Kontrollørene har ingen myndighet til å komme inn i huset for å sjekke om du har en tv, så hvis dem spør om å komme inn sier du bare nei, ha en fortsatt fin dag også lukker du døra.

Og peileutstyr er en løgn.

 

Edit: phax kom meg i forkjøpet.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

De kommer ikke på døra med peileutstyr, og kommer de på døra er det bare si at du ikke har TV. Kontrolløren har ingen myndighet til å komme inn og sjekke leiligheten din. Ellers så koster kikkehull til døren knappe 50,- og løser de fleste slike problemer.

 

Skjønner ikke hvorfor folk lager så store problemer utav en meget enkel sak.

Vell mest fordi jeg synes denne avgiften burde vært fjernet. Jeg klarer nok og unslippe men endel av meg synes alle skall slippe dette.

Endret av Major hardon
Lenke til kommentar

Major: Ja, det er en luksusavgift. Vil du ikke ha den luksusen å se på TV, ja da får du gi bort TVen. Smålig å gjøre seg til kriminell for 2800.

Ja også kan jeg jo like gjerne selge bilen før årsavgifta kommer.. :roll: Neida men betale nesten 3000kroner fordi jeg eier en tv er noe tullball, eller da skulle jeg ihvertfall sluppet og betale get for dekoder og kanaler :p

Lenke til kommentar

Major: Ja, det er en luksusavgift. Vil du ikke ha den luksusen å se på TV, ja da får du gi bort TVen. Smålig å gjøre seg til kriminell for 2800.

Ja også kan jeg jo like gjerne selge bilen før årsavgifta kommer.. :roll: Neida men betale nesten 3000kroner fordi jeg eier en tv er noe tullball, eller da skulle jeg ihvertfall sluppet og betale get for dekoder og kanaler :p

 

Du kan vel heller se det på den måten at det er smålig av GET, Viasat, Canal Digital, RiksTV osv. å ta seg betalt for utstyret samt kanalpakkene når en film på 2 timer utvides med 45min. reklamepauser de tjener titalls millioner på. NRK på sin side har ikke en eneste reklamepause i løpet av hele året, hverken på TV, radio eller nett. Så hvis det er noen som driver med 'svindel' så er det i alle fall ikke NRK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger jo nesten ikke kanaler idag. Kan se alt uker/måneder før om man finner det på nettet. Skal man være lovlydig, kan man se på nettet på kanalens side rett etter at det gikk på TV somregel.

 

Men liker selv å ha kanaler, riktignok bruker jeg bare 3, men de 3 er fine å ha (Tvnorge, viasat4, tv3).

 

NRK viser jo bare nyheter og sånt fjas.. Om man kan se det meste av det på nrk.no..

Lenke til kommentar

NRK på sin side har ikke en eneste reklamepause i løpet av hele året

 

Da kan ikke du ha sett mye på NRK.

"Dette programmet er sponset av..."

Det at de har byttet ut ordet "reklame" med "sponsing" betyr ikke mye.

 

PS.

Nekter du å betale lisensen, går regninga til Statens Innkrevningssentral. Og de er IKKE mulig å komme unna (såframt du ikke ligger 6 fot under). De kan feks. gå rett til arbeidsgiveren din og trekke penger direkte fra lønnen din.

Lenke til kommentar

Major: Ja, det er en luksusavgift. Vil du ikke ha den luksusen å se på TV, ja da får du gi bort TVen. Smålig å gjøre seg til kriminell for 2800.

Ja også kan jeg jo like gjerne selge bilen før årsavgifta kommer.. :roll: Neida men betale nesten 3000kroner fordi jeg eier en tv er noe tullball, eller da skulle jeg ihvertfall sluppet og betale get for dekoder og kanaler :p

 

Du kan vel heller se det på den måten at det er smålig av GET, Viasat, Canal Digital, RiksTV osv. å ta seg betalt for utstyret samt kanalpakkene når en film på 2 timer utvides med 45min. reklamepauser de tjener titalls millioner på. NRK på sin side har ikke en eneste reklamepause i løpet av hele året, hverken på TV, radio eller nett. Så hvis det er noen som driver med 'svindel' så er det i alle fall ikke NRK.

 

 

Nei det er faktisk smålig av nrk eller Altså staten og kreve denne summen bare fordi du ser på tv. Som sakt det er kun en luksus avgift.

 

Get, canal digital tar betalt for sine kanaler. Mens 2800kroner går kun til nrk? Altså en kanal? Det er ihvertfall slik du får det til og virke og jeg synes ikke det virker noe særlig lurt og betale 2800kroner for en kanal jeg aldri ser på ;)

Lenke til kommentar

En ting er hvert fall sikkert: Det går ikke an å avbestille nrk lisensen

Sludder, det går veldig godt an.

 

Du må sjølvsagt begrunne det med at du verken har TV, mottaker eller anna utstyr med tuner i bruk.

 

Det er riktig , jeg gjorde dette. Måtte ordne med en skriftlig oppsigelse som jeg sendte til nrk mo i rana. helt villt, men etter ca 1,5 mnd fikk jeg brev om at lisensen var oppsagt. Jeg begrunnet det med at jeg hadde solgt tven min

Lenke til kommentar

En ting er hvert fall sikkert: Det går ikke an å avbestille nrk lisensen

Sludder, det går veldig godt an.

 

Du må sjølvsagt begrunne det med at du verken har TV, mottaker eller anna utstyr med tuner i bruk.

 

Det er riktig , jeg gjorde dette. Måtte ordne med en skriftlig oppsigelse som jeg sendte til nrk mo i rana. helt villt, men etter ca 1,5 mnd fikk jeg brev om at lisensen var oppsagt. Jeg begrunnet det med at jeg hadde solgt tven min

 

@Zeph: Det samme tenkte umiddelbart jeg også, men det TS vel etterspør er om man kun kan avbestille NRK og dermed slippe lisens, samtidig som man kan fortsette å se andre kanaler. Og det kan man ikke i følge regelverket - det er alt eller ingenting.

 

@Lumpness: Selv skrev jeg mail til lisensavd. hvor jeg informerte om at mottakeren min ikke lenger er i bruk og at jeg ønsket å bli slettet fra lisensregisteret, og at NRK evt. kunne sørge for plombering. Dette fungerte fint, fikk svar etter ca. 1 mnd (måtte dog purre, men fikk også autosvar om at jeg måtte forvente lang svartid pga. stor pågang), og TV'en min fungerer nå som en ren monitor :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...