Gå til innhold

Slik er iPhone 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor må jeg på død og liv dokumentere påstanden min, som jeg har basert på min erfaring med produktet.det blir jo som om at jeg skulle få deg til å dokumentere at htc sensation kræsjer mere en galaxy s3 fordi du har erfart det. Blir jo en umulig oppgave. Synes fremdeles microusb er en puslete og svak plug. Etter å ha sett nærbilder av lightening pluggen så ser den også noe svak ut. Den microusb/lightning adapteret de har kommet med ser i alle fall svak ut. Men vi får se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hvorfor må jeg på død og liv dokumentere påstanden min, som jeg har basert på min erfaring med produktet.det blir jo som om at jeg skulle få deg til å dokumentere at htc sensation kræsjer mere en galaxy s3 fordi du har erfart det. Blir jo en umulig oppgave. Synes fremdeles microusb er en puslete og svak plug. Etter å ha sett nærbilder av lightening pluggen så ser den også noe svak ut. Den microusb/lightning adapteret de har kommet med ser i alle fall svak ut. Men vi får se.

 

Fordi det selvsagt er en vesentlig forskjell mellom "Micro usb kabler er puslete og svake" og "Jeg har dessverre opplevd micro usb kabler som puslete og svake". Mtp at du tilsynelatende ikke liker at folk omtaler iphone 4 og 4s som skjøre fordi et fåtall har opplevd at glasset bak/foran knuses etter fall, så burde du kanskje trekke huet ut av eget rasshøl og innse at du kanskje ikke burde bruke samme logikk ovenfor micro usb kabler :thumbup:

Lenke til kommentar

Så, nå skal de selge telefonen og samtidig må du kjøpe en adapter til 200 kroner :p

 

Apple har ikke byttet ladeplugg siden 2003. At de følger trenden og går over til en mindre plugg er utelukkende positivt og jeg skjønner ikke alt oppstyret med "det ikke passer i dockingstasjoner lenger", nå _må_ man ha et adapter til x antall kroner. Det er tåpelig. Andre mobilprodusenter bytter ladeplugger langt oftere, men der stilles det aldri spørsmål.

 

At Apple kunne gått for Micro-USB er et fair utsagn, men å whine om at de etter 9 år velger å lage pluggen mindre er bare tåpelig.

 

--

 

Eller så var det ikke noe nytt som ble lansert i dag som vi ikke hadde fått uoffisielt bekreftet tidligere. Solid mobiltelefon og det blir en glede å komme tilbake igjen etter et par års forhold med Android.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*snip*

 

Jo, det er jo en måte å se på det. Selv tenker jeg, spesielt med Apple (siden telefonene og utstyret har vært så populært som det har vært, og er), at det vil sitte et utall med mennesker rundt omkring som nå må ut med en ekstrakostnad (sett at de kjøper telefonen) for å benytte seg av det utstyret de sitter med. Og dette er fordi en plugg har fått endret dimensjoner.

 

Med tanke på hvor lite en slik adapter koster å produsere (antar jeg) synes jeg det er litt dumt at den ikke følger med telefonen som en liten oppmerksomhet til kundene.

 

 

-Deluze

Det samme problemet har man hatt i alle år. Og microusb vil ikke vare evig. Forresten er microusb kablene puslete og svake. Hadde jeg ikke solgt galaxy nexus snart så hadde nok kontakten tatt kveld i løpet av noen måneder.

 

Ja. og jeg har da ikke påstått noe annet heller? Det eneste jeg gjør er å poengtere dette nå siden Apple og iPhone har hatt (og har) svært store salgstall.

 

Hva du synes om micro USB og kablene som tilhører disse er lite relevant i forhold til resten av innlegget mitt. Hvorvidt disse er "puslete og svake" eller ei er irrelevant.

 

 

-Deluze

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste igjennom hele tråden, og her er det ekstremt mye svada fra "fans" av andoid, selv om jeg overhodet ikke skjønner at det er mulig å være fan av et småelekstrisk apparat.

 

 

 

Myte 1:

"iphone har dårlig kvalitet"

fasit: iPhone har lavest reklamasjonsrate av samtlige telefoner som har vært på markedet de siste 10 årene, det er nesten aldri feil på en iphone ut av boksen, og det oppstår svært sjeldent feil på produktet av seg selv.

 

Myte 2:

Skjermen tåler ingenting

fasit: Skjermen på iphone 4s tåler ca like mye som konkurrentene. Og ser man salgstall mot innleverte knuste telefoner, er tallene ganske like.

 

Myte 3:

Folk ønsker minnekort, åpent OS osv.

fasit: Dette gjelder i beste fall 10% av kundene, de aller fleste ønsker en brukervennlig telefon, som tar ok bilder og som bare fungerer.

 

Myte 4:

Folk ønsker stor skjerm

fasit: De fleste synes selv iphone 4s er for stor. Og svært mange velger bort HTC one X/Samsung S3 grunnet fysisk størrelse

 

 

 

Jeg har jobbet i bransjen i ca 10 år, og har erfaringer fra alle typer kunder.

 

Når det er sagt, ville jeg heller valgt en S3, nettopp fordi jeg foretrekker stor skjerm, og får tilgang til endel programvare som ikke finnes i appstore.

 

 

1. Dette bør være lett å dokumentere.

 

2. Igjen en påstand som bør være lett å dokumentere.

 

3 og 4:

Jeg ser at du anser posten din som motsvar til "svada", men punkt 3 og 4 er tatt ut av luften så vidt jeg kan se. "Folk" har ikke ønsket seg dette, men snarere har enkeltpersoner uttrykt at de ønsker seg dette. En stor forskjell.

 

Om det snarere er snakk om forsatt "folkeopplysning" vil jeg påstå at dette er 2 punkt som vanskelig lar seg dokumentere, både for og mot. Det vil være en mengde faktorer som spiller inn når det kommer til størrelse.

Hva åpent OS, minnekort, etc., kan en spørre seg hvor stor andel som ville ønsket seg dette om de forso hva det innebar.

 

 

Når en bruker et begrep som fasit bør en også legge ved dokumentasjon på påstandene sine.

 

 

-Deluze

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://9to5mac.com/2...-at-4-08-23-pm/

Ser ut som at LTE blir støttet i Norge. Stemmer ikke de frekvensene bra med blant annet telenor sitt kommende nett.?

I utgangspunktet er jo NetComs LTE-nett støttet på iPhone 5 på de stedene de bruker 1800 MHz på sitene.

Dette gjelder stort sett i grisgrente strøk. F.eks LTE-nettet i Oslo er det stort sett bare siter med 2600 MHz.

 

Vet ikke hvilken frekvens Telenor skal benytte på deres LTE-nett.

 

Også primært på 2600 MHz, det er der begge fikk tildelt konsesjon i 2007. På 1800 Mhz har begge konsesjon fra tidligere, og her er det om de har ledige frekvenser som bestemmer. Noen plasser i landet vil de kunne ha det, og således bruke frekvensen. 800 Mhz (850 Mhz) er ikke tildelt i Norge ennå, er vel planlagt auksjon i nærmeste framtid.

 

Så i realiteten vil en telefon som skal ha 4G/LTE dekning i Norge dekke 800,1800 og 2600 Mhz.

 

Så konklusjonen pr dato ser ut til å være at iPhone (uansett versjon) ikke kan bruke LTE i Norge.

Lenke til kommentar

Virker som den nye "Lightning" kontakten kun støtter USB2.0 overføring (forløpig forhåpentligvis?), er hel digital og dermed har fjernet støtten for analog lydoverføring osv..

 

Da ser jeg ikke helt det store poenget fremfor Micro-USB (er dog enig at Micro-USB er en litt flimsy kontakt) når docken nå fjerner det som har vært de store argumentet (analog overføring av lyd og bilde) og når de samtidig ikke engang har integrert moderne overføringsteknologier som verken USB3.0 eller thunderbolt da er jeg rett og slett litt skuffa. Hadde regnet med at Apple skulle komme med noe litt bedre når de først byttet kontakt.

 

 

Det store argumentet opp imot Micro-USB ligger vell i at denne kontakten støtter både lyd og bilde overføring, så du kan få lightning til dvi / hdmi (?) mens Micro-USB er begrenset til ren dataoverføring, pluss at kontakten er omnidirektsjonell og forhåpentligvis litt mer solid.

 

Er veldig skuffet over at Apple selv ikke pusher thunderbolt mer enn de gjør i sine egne produkter, dette hadde jo vært et gullkantet mulighet for å få thunderbolt langt mer interessant og mer brukt i markedet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker som den nye "Lightning" kontakten kun støtter USB2.0 overføring (forløpig forhåpentligvis?), er hel digital og dermed har fjernet støtten for analog lydoverføring osv..

 

Da ser jeg ikke helt det store poenget fremfor Micro-USB (er dog enig at Micro-USB er en litt flimsy kontakt) når docken nå fjerner det som har vært de store argumentet (analog overføring av lyd og bilde) og når de samtidig ikke engang har integrert moderne overføringsteknologier som verken USB3.0 eller thunderbolt da er jeg rett og slett litt skuffa. Hadde regnet med at Apple skulle komme med noe litt bedre når de først byttet kontakt.

 

 

Det store argumentet opp imot Micro-USB ligger vell i at denne kontakten støtter både lyd og bilde overføring, så du kan få lightning til dvi / hdmi (?) mens Micro-USB er begrenset til ren dataoverføring, pluss at kontakten er omnidirektsjonell og forhåpentligvis litt mer solid.

 

Er veldig skuffet over at Apple selv ikke pusher thunderbolt mer enn de gjør i sine egne produkter, dette hadde jo vært et gullkantet mulighet for å få thunderbolt langt mer interessant og mer brukt i markedet...

Er det noen høyttalere med en form for micro USB-docking som faktisk overfører lyd, og som er i salg?

De jeg har sett har kun lading via micro USB, mens de overfører lyd via blåtann eller hodetelefonuttaket.

Hvorfor bruker de ikke micro USB til lyden også?

 

Lenke til kommentar

Mine personlige grunner for å oppdatere fra 4s til 5

Positivt:

+Bedre kamera under dårlige lysforhold (kjekt på fest)

+Dobbelt så rask prosessor, kanskje nok til å spille av 1080p uten native mp4 format? Via tredjeparts app (Må sjekkes opp)

+Større skjerm (bedre for bilde/film)

Negativt:

-Ny plugg (har docking i bil, må byttes/overgang..)

-Større skjerm (mer å drasse rundt på, vanskeligere for utviklere med flere størrelser, vanskeligere for folk med små hender/jenter - må bruke to hender...)

 

iPhone5 er en evolusjon, litt catchup til Samsung (som lanserer nye telefoner annen hver dag), men jeg forventet heller ikke en telefon som gjorde at jeg kunne fly... Litt usikker på om jeg gidder denne gangen... Får se...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som den nye "Lightning" kontakten kun støtter USB2.0 overføring (forløpig forhåpentligvis?), er hel digital og dermed har fjernet støtten for analog lydoverføring osv..

 

Da ser jeg ikke helt det store poenget fremfor Micro-USB (er dog enig at Micro-USB er en litt flimsy kontakt) når docken nå fjerner det som har vært de store argumentet (analog overføring av lyd og bilde) og når de samtidig ikke engang har integrert moderne overføringsteknologier som verken USB3.0 eller thunderbolt da er jeg rett og slett litt skuffa. Hadde regnet med at Apple skulle komme med noe litt bedre når de først byttet kontakt.

 

 

Det store argumentet opp imot Micro-USB ligger vell i at denne kontakten støtter både lyd og bilde overføring, så du kan få lightning til dvi / hdmi (?) mens Micro-USB er begrenset til ren dataoverføring, pluss at kontakten er omnidirektsjonell og forhåpentligvis litt mer solid.

 

Er veldig skuffet over at Apple selv ikke pusher thunderbolt mer enn de gjør i sine egne produkter, dette hadde jo vært et gullkantet mulighet for å få thunderbolt langt mer interessant og mer brukt i markedet...

Kan det være en av grunnene til at 3,5mm jacken er flyttet ned sammen med den nye ladekontakten? Analog kontakt som docker kan utnytte?

Lenke til kommentar

Ser at mange nevner ting som "Hvorfor skal jeg velge iPhone 5 og ikke Lumia 920" osv osv .. Det er ingenting banebrytende med iPhone 5, sant skal sies. Men det er ingenting banebrytende med Lumia 920, Galaxy S3 eller de andre telefonene på markedet heller i sådan.

 

Det har stort sett vært en evolusjon i markedet i form av bedre spesifikasjoner år, for år nå. Det er ingen som har kommet å revolusjonert markedet med banebrytende telefoner på lenge. Og det er klart er du interessert i Android så velger du jo, og vurderer de Android alternativene du har, er du interessert i Windows Phone 8 så forstår jeg godt hvorfor Lumia 920 er langt mer interessant enn en iPhone 5 osv..

 

 

Men det gjør jo ikke iPhone 5 til en dårlig telefon av den grunn, og de av oss som sitter å er fornøyde med iOS og vil fortsette med det, gi meg en god grunn til hvorfor jeg (vi) skal gå for alternativer som Lumia 920 og Galaxy S3 med et forskjellige mobiloperativsystem som jeg i utgangspunktet har liten interesse av?

 

 

Så den argumentasjonen kan du jo dra begge veier, og skal du holde pusten til det neste store "revolusjonerende" så tror jeg du dessverre må belage deg på å holde pusten en god stund. Problemet til Apple er jo det at folk har fått det for seg at Apple skal revolusjonere markedet hvert bidige år, så når de kommer med evolusjonering av telefonene sine som stort sett alle andre så er det rett og slett ikke godt nok mener mange, av en eller annen grunn.

 

Jeg tror du starter i feil ende.

For det første er vi vant til at Apple overrasker og overgår seg selv. Ikke så på de to siste iP lanseringene. Om man da blir skuffet eller ikke blir en personlig sak.

 

Men altså det aller viktigste, og der du begår en skivebom er der du deler menneskeheten opp i de som vil ha iOS, de som vil ha WP8 og de som vil ha Android. De (vi) er i mindretall og de fleste (pardon my french) driter i hvilket os det er på phonen. De vil ha noe nytt og noe anderledes og noe fresht. Dette klarte Apple til og med iP4 som kom med retina displayet. 4x så mange pixer som noen annen telefon (grovt regnet) blåser alle av banen. Vi som ikke elsker iOS hiver oss jo også på den bølgen av skuffelse selv om vi aldri kommer til å kjøpe en iPhone. (Jeg har har faktisk kjøpt en for noen år siden men det er en annen sak) for er det en ting som er sikkert er at dersom det Apple gjør er bra så vil de andre følge etter. De har jo bidrat sterkt til å få frem disse super-pda'ene vi har i dag og det har vi faktisk ikke noe imot at de gjør. Det er jo den egenskapen de har i å finne nye måter å utnytte eksisterende teknologi til det ytterste, gjerne på en ny og spennede måte som definierer Apples utvikling de siste 10 årene. Skuffelsen er sånn sett helt relevant og 100% forventet. Om det er rettferdig eller ikke har abslutt ingen ting med saken å gjøre. De andre har på ingen måte slike forventninger å fylle. Likevel vil jeg si SG3 var hottere ved lansering enn iPhone5. Kanskje ikke revolusjonerede slik vi har sett fra Apple tidligere men absolutt mye nærmere ytterkanten enn iPhone 5. De er ganske spesiellt og helt motsatt av hva vi er vant til. Som Amobil skrev, uten historien ville den druknet i resten av hi end smarttelefonene og blitt et alternativ for de som ønsker små telefoner.

Lenke til kommentar

Telefonen var ganske som forventet egentlig. Liker at de ikke forandrer utseende på telefonen bare for å gi forbrukerne noe "nytt".

 

Teknisk ligger den ganske likt som Lumia 920 og G3. Så når alt kommer til alt (igjen): Operativsystemet, økosystemet og hvilke apper som finnes er den avgjørende faktoren. Og av den grunn er iPhone fortsatt valget for min egen del, (selv om jeg antakelig ikke kommer til å kjøpe denne utgaven av telefonen). Også blir det spennende å se hva Nokia får til med Lumia!

Lenke til kommentar
Antar jeg har vokst fra iOS, jeg syns det har blitt litt kjedelig.

Interessant betraktning. Jeg sitter med motsatt inntrykk faktisk - jeg har "vokst fra" følelsen av å måtte endre/personliggjøre/knote med telefonen. Jeg vil ha en telefon som fungerer, som har apper/en app store som fungerer, og er lett (kjedelig?) å bruke.

 

Noterer meg at iPhone er i ferd med å bli en telefon for "voksne", mens de dyrere android telefonene (One X, Galaxy S3) kjøpes av den yngre generasjonen som bruker den som leketøy og dermed ønsker at den kan gjøre mest mulig "kult". Denne utviklingen er nok godt hjulpet av at iPhone er blitt en populær firmatelefon, og de færreste tenåringer vil ha samme telefon som foreldrene sine...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...