Gå til innhold

Slik er iPhone 5


Anbefalte innlegg

Samtidig er dette også negativt ift. sikkerhet og stabilitet.

Pentagon gikk vel for Android - mulig de enten har null peiling, eller/og nedprioriterer disse 2 punktene de da?

 

Edit: personlig liker jeg ikke å lagre andre steder enn på enhet og egen ekstern lagrings enhet. Skyen er grei for backup av kontakter f.eks. Alt blir for mye styrt av andre til at jeg liker å bruke det. Blir litt som FB kontra egen hjemmeside - plutselig er det blitt endret på FB til noe man ikke liker - egen hjemmeside bestemmer man selv - ingen overaskelser

 

Pentagon gikk for Android fordi med Android er det mulighet til å sette opp sin egen versjon som ikke kobles mot Google i det hele tatt. Kun mot organisasjonens egne dedikerte systemer for deling, apps osv. Den kan også settet opp til å sperre mulighet for installasjon utenom godkjent apps-bibilotek. Det var også en spesifikk kombinasjon av Android og hardware

 

I tillegg har Pentagon sterke krav til å kunne lese og vurdere programkoden ut fra sikkerhetshetsmessige hensyn.

 

PS! Faktisk ville ikke mange svært sikkerhetsbeviste bedrifter samt offentlige organisasjoner hvor sikkerhet settes meget høyt godtatt iPhone, iPad etc. Ikke fordi iPhone er usikker i en vanlig brukers konstekst, men fordi man i utgangspunktet har lukket kode og er låst til Apple sine systemer. Meget sikkerhetsbeviste organisasjoner vil ikke engang la Apple se noe av dine data - her skal det være 100 % egenkontroll. Det er faktisk mulig med tilpasset Android.

 

Edit; Om noen tror jeg mener at Android er sikrere enn iPhone i en vanlig brukersituasjon (koblet opp mot Google og Apple) så mener jeg faktisk ikke det. iPhone er nok sikrest, primært grunnet Apple sin kontroll med Apps.

Endret av Bolson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har gang på gang vist seg at de har lite kontroll på apps.

 

Uansett bedre enn Google sin. Og som mange vet, jeg er det stikk motsatte av Apple-fan (tillater faktisk ikke personer med Apple utstyr å koble seg opp på mitt private nettverk engang), men uansett hva man mener skal man søke å være så korrekt som mulig i sine sysnpunkter.

Lenke til kommentar

Uansett bedre enn Google sin? Kontrollen av apps er begge steder automatisk, og begge steder er det kun det ferdig kompilerte programmet som testes ved at det analyseres og kjøres på en eller flere (virtuelle) testenheter. At det er gratis og poste apps til playstore i motsetning til appstore er jo kanskje en lien showstopper, men neppe noe reelt hinder i praksis, om noen med onde hensikter ønsker å tjene penger.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig bør man prøve å være så korrekt som mulig utifra fakta og ikke synsing, men begge sjekkes så vidt jeg har forstått det med egne 'algoritmer' automatisk (eller hva de kaller det). Man kan selvfølgelig mene hva man vil om hvem som gjør den beste jobben. Det som er skummelt i dette er at (slik jeg oppfatter mange iOS brukere) er at de tror iOS apps er sikre og dermed er mindre kritisk til å legge inn. Noe som fører til at faren øker unødig. Det er flere (synsing) med Android som er forsiktig med å legge inn nye og lite prøvde apps. (min erfaring - jeg er forsiktig og flere med Android jeg kjenner er det - flere enn hva jeg erfarer (kjenner) med iOS). Så om da sjekken til iOS er bedre, så er den ikke sikker - dermed kan ryktene/meningene på det være med å øke risikoen der. Det har jo vært apps som har vært noe helt annet enn hva det har utgitt seg for på appstore også flere ganger - ikke særlig sikkert det da men ...

 

Edit: kan jeg spørre hvorfor du ikke tillater iOS på ditt nett?

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Her må jeg nok riste litt på hode, det er nok godt mulig at de du kjenner som bruker Android er mer skeptisk til hva de legger inn på sine Android telefoner, enn de du kjenner med iPhone og hva de legger til iOS.

 

Men dette skyldes vell at de fleste du kjenner med Android er en smule mer teknologiinteresserte? Ser vi på den jevne forbruker så tror jeg ikke de tenker på hva de legger inn uansett, de finner noe de syntes er interessant og tar det som en selvfølge at det er trygt, og dette gjelder nok begge plattformer. Og det syntes jeg forsåvidt det er ingenting galt med, da Ola og Kari Nordmann ikke burde behøve å sitte å gruble over hva som kanskje er trygt, og hva som kanskje ikke er det fra Google Play Store og AppStore på mobiltelefonene sine.

Lenke til kommentar

@KarpeSkrotum:

 

Går på egne erfaringer med Apple som firma, samt mitt synspunkt på Apple sin totale forretningsførsel. Det er også mye annet jeg ikke tillater - f.eks får ingen koble seg opp uten at jeg har kjørt en full kontroll av den aktuelle maskina. Dog gjør jeg det mest for å provosere fram synspunkter, og i og med at det er privat så gjør jeg jo akkurat som jeg vil. Jeg bruker å si at mitt hjem er en eplefri sone, og det skal den være. Men jeg drar det ikke lengre enn at personer med iPhone må gjerne komme på besøk, men de møtes med oppslag om at her finnes ikke produkter med eplelogo.

 

Så som du forstår, jeg kommer neppe til å kjøpe noe med eplelogo.

 

Og jeg mente ikke med min første påstand at Apple var sikker, men statistikken er relativt klar i at omfanget av uhumskheter har vært størst hos Android. At avstanden minker, og kanskje i dag ikke er eksisterende kan så godt være.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Men dette skyldes vell at de fleste du kjenner med Android er en smule mer teknologiinteresserte?

Tja, eller de er litt mer bevist på sine valg når de kjøper.

Endel av de med iPhone er venner av minste sønnen f.eks. (14-15 åringer) og der har de ofte iPhone for at de andre har det, så de kjøpte seg også 'den som er best' for det har de hørt av andre. Når jeg da forklarer hva de får for prisen - f.eks kontra en S2 til mindre pris, så blir de litt overrasket - de trodde de kjøpte den beste til lavest pris.

 

Så er det nok det samme med apps - de legger inn det de vil ha ganske ukritisk. De som har valgt annen tlf(os) syns jeg oftere er litt mer bevist hvilke valg de gjør. (man kan ikke ta alle under en kam, men generelt er dette et inntrykk jeg har)

 

Men generelt tror jeg også for mange . både barn og voksne er for lite kritisk når de legger inn ting. Både på tlf, pc osv. Ideelt sett burde apps og ting på nett vært trygt, men det kommer det aldri til å bli hvis man ikke kjører jerngrep og det vil vi kanskje ikke(?) - da blir det uansett brukeren som til slutt må ta sitt ansvar uansett OS

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kommer apple til å tape terreng til android.

 

Jeg mener de selger 3 telefoner sammenlignet med 9412321 android telefoner.

 

Det stopper ikke Apple å sette ny salgsrekord på denne telefonen. De tjener også veldig mye per solgte telefon i forhold til sine konkurrenter, og de kan le hele veien til banken.

 

Det er også helt klart at iPhone 5 kommer til å bli den mest selgende telefonen her til lands og i USA og i del andre land, men at de vil tape terreng til android er jo helt klart. Jeg mener iPhone 4S er jo på topplista til netcom, 2 måneder etter galaxy s3 kom.

 

Blir jo som mac vs pc. Du kan ikke vinne markedsendeler når du bare selger 5 pcer som er forholdsvisdyre når konkurrenteene selger flere 1000 forskjellige pcer i alle pris klasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kommer apple til å tape terreng til android.

 

Jeg mener de selger 3 telefoner sammenlignet med 9412321 android telefoner.

 

Det stopper ikke Apple å sette ny salgsrekord på denne telefonen. De tjener også veldig mye per solgte telefon i forhold til sine konkurrenter, og de kan le hele veien til banken.

 

Det er også helt klart at iPhone 5 kommer til å bli den mest selgende telefonen her til lands og i USA og i del andre land, men at de vil tape terreng til android er jo helt klart. Jeg mener iPhone 4S er jo på topplista til netcom, 2 måneder etter galaxy s3 kom.

 

Blir jo som mac vs pc. Du kan ikke vinne markedsendeler når du bare selger 5 pcer som er forholdsvisdyre når konkurrenteene selger flere 1000 forskjellige pcer i alle pris klasser.

 

Om antallet telefoner er det eneste som bestemmer, hvorfor lager ikke apple flere?

 

AtW

Lenke til kommentar

Fordi marginene i andre segmenter er for liten. Det er bedre å ha 50% (tilfeldig valgt tall) fortjeneste på to produkter enn 5% på 20.

 

Geir :)

 

Tja, hva gjør du når dine to produkter flopper? Da er det kanskje bedre å ha spredd avanse over flere artikler? Eller mener du at det er helt utenkelig at iPhone skulle floppe?

Leste en interessant bortforklaring på it-avisen i dag. Anbefaler alle å lese. En desperat journalist, tatt med buksene nede som prøver å ro i land en troverdig forklaring, men i mine øyne fremstår han kun som enda mer patetisk enn før han kom med bortforklaringen.

http://www.itavisen.no/902271/er-det-vaar-skyld

Lenke til kommentar

Tja, hva gjør du når dine to produkter flopper?

Da sliter du.

 

Da er det kanskje bedre å ha spredd avanse over flere artikler?

Kanskje. Men derom strides de lærde. Man kan gjøre som Toyota (bilanalogier er populære i denne tråden har jeg forstått) og ha 18 modeller fordelt over alle segmenter, eller som Jaguar og ha 3 nøye profilerte modeller i samme segment.

 

En annen variant har du med aksjer, skal du kjøre safe sprer du dine investeringer over mange papirer. Sjansen for at alle skal stupe samtidig er liten, men sjansen for at de skal gjøre deg rik er tilsvarende liten. Skal du ha stor avkastning velger du noen få. Høyere risiko gir potensielt høyere gevinst.

 

 

Eller mener du at det er helt utenkelig at iPhone skulle floppe?

 

På ingen måte. Ingen trær vokser inn i himmelen. Apple gambler åpenbart på at de har vinneroppskriften. Men med det solide fotfestet som iPhone tross alt har i markedet, så tror jeg ikke det skjer over natten.

 

Og man kan ha mange produkter og floppe også. Nokia er et godt eksempel. Og allikevel blir nok min neste telefon en Nokia. Nå har jeg prøvet både iOS og Android, så nå er det på tide med Windows 8. Solid bakgrunn for egne meninger, vet du... :wee:

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En annen variant har du med aksjer, skal du kjøre safe sprer du dine investeringer over mange papirer. Sjansen for at alle skal stupe samtidig er liten, men sjansen for at de skal gjøre deg rik er tilsvarende liten. Skal du ha stor avkastning velger du noen få. Høyere risiko gir potensielt høyere gevinst.

Kanskje litt unødvendig å dsikutee en analogi i en tåd med mer enn nok OT fra før, men analogien er feil. Skal du tjene deg rik på aksjer, setter du svært sjelden alle aksjene i seskap i samme sektor. Det finnes nok aksjer med potensiell høy avkastning i mange sektorer.

 

Det er nå uansett svært lite sannsynlig at iPhone 5 ikke tjener Apple gode penger. Men blir de neste lanseringene like dørgende kjedelige som denne, så kan det jo hende folk våkner (eller sovner) rundt iPhone 7...

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Da er vi to som skal prøve wp8. Men blir nok ikke på denne siden av jul, så inntil videre må jeg nok klare meg med min Android. Problemet med Android, og ios, er at alt er så og si likt. Jeg er sugen på noe nytt, og spennende. Hvor ble nerdetelefonene av? Husker de gode gamle symbiantelefonene som man virkelig måtte tweake for å få til å fungere optimalt, og for ikke å glemme de gamle windows telefonene... Det var tider, det...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...