Gå til innhold

Samsungs 9-serie får "Retina"-skjerm


Anbefalte innlegg

Dette blir kanskje å stikke hånden inn i et vepsebol her; men hvorfor er det alltid Apple som må trå til for at det skal skje fremgang i markedet?

 

Det er da ikke slik at Apple er i noen spesiell posisjon her. Intil ganske nylig var apple godt plantet blandt de dårligste i klassen ved skjermoppløsning. Jeg hadde en Dell 15" med 1920x1200 ca 2003. Jeg kjøpte en Mac i 2008 og den eneste de kunne tilby med samme oppløsning var en 17".

Jeg har nå en sony 13" med 1920x1200, og den er noen år gammel.

 

Jeg tror nok heller at resten av bransjen som kan si velkommen etter til Apple. At de nå velger å gå noe forbi hva andre har tilbydt og så lage masse hype om det er vel bare typisk Apple.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir kanskje å stikke hånden inn i et vepsebol her; men hvorfor er det alltid Apple som må trå til for at det skal skje fremgang i markedet? Har man ikke klart å lage høyere oppløsning før nå, eller har Asus, Samsung, Acer, HP og resten av de store produsentene ganske enkelt vært late?Jeg syntes det er påfallende hvordan Apple leder den teknologiske utviklingen. De er ikke først ut med selve teknologien, men det er ikke å nekte for at de gang på gang har vært de første til å lage produkter som selger og at de andre produsentene har fulgt etter. iPhone er det klareste eksempelet, men også iPad, høyoppløst skjerm på nettbrett, høyoppløst skjerm på mobiltelefoner, ultraportable og nå høyoppløst skjerm på laptopper. Apple leder an, de andre følger etter.Jeg skriver ikke dette fordi jeg er så glad i Apple, det er jeg ikke, men det irriterer meg faktisk at det ikke er mer giv hos de andre produsentene. Så vidt jeg ser det, er det ingen god grunn til at vi har sittet med 1366x768 på laptopper i så mange år. Skyldes det latskap, eller har teknologien bare ikke vært der?EDIT: Én ting skal de andre produsentene ihvertfall ha - de har blitt raskere til å følge etter. Jeg er glad for at jeg slipper å vente like lenge på Windows-pcer med høy oppløsning som jeg ventet på gode alternativer til iPhone og iPad.

 

Mye av dette er nok grunnet det ekstremt store lasset med penger skjermprodusentene og pcprodusentene tjener på å fortsette å lage lavoppløste TN panel skjermer. De vil ikke gå videre til dyrere produsering, med dyrere materialer, når de kan holde seg stabile på de billige og alikevel selge godt.

Her syns jeg Apple er fint, siden de pusher, som du sier de andre selskapene frem. Fremmer konkurranse = alle kunder er blide.

ddddd

Lenke til kommentar

På tide at oppløsning blir den nye hypen for folk flest. Jeg er søkk lei av at alt som pumpes ut er 1367x768. Jeg håper 1920x1080 (16:9) blir den nye standarden for billigmaskiner og 2560x1440 eller ennå høyere blir vanligere på proffmodeller. Gjerne med 16:10 eller 15:10.

 

Men personlig synes jeg behovet er større på de litt større maskinene. Når man kompromisser for å reise lett så kan man gjerne kompromisse litt på oppløsningen også. Det er 15-17" bærbare som burde fått økt oppløsning først.

 

For stasjonære tror jeg det bare er et tidsspørsmål før vi får tak i en 30~32" med 3840x2160. Til en vanvittig pris selvsagt. Mens 27" 2560x1440 IPS faller til 2-3000 kr.

Lenke til kommentar

Fantastisk nyhet.

 

Jeg er imidlertid mer spent på hvordan dette kommer til å fungere i Windows. Metro skalerer fint med høyere oppløsninger, men såvidt jeg veit, kan man ikke skalere elementer i Windows større enn til 150%, og selv ikke denne skaleringa er langt fra feilfri.

 

La oss håpe at Microsoft tar dette som et hint til å gjøre noe med mangelfull skalering til høyere oppløsninger i Windows.

 

Jeg har hørt at metro-APPENE ikke skalerer like godt når man er inne i de, altså i fullskjerm. Vet ikke om dette er endret nå, men det burde være lett i og med at GUI'et bare er primærfarge og tekst. Det er uansett gode tider for framskritt og håper at Microsoft våkner litt nå :)

 

 

Jeg tror ikke det er noe annet enn at Apple er veldig flinke til å skape et "sug" i markedet i forkant av/når de lanserer ting. - Hvis Samsung hadde kommet med "Retina"-skjerm for 6 mnd siden, og tatt 5k mere for PC'ene med denne så tror jeg neppe det hadde blitt noen storselger. - Nå når Apple har kommet med det så er det liksom greit, og alle vil ha det. - Hvorfor er det blitt slik? Hmm.. who knows ...

 

Edit: Men det som er gledelig er iallefall at vi antagelig blir kvitt PC'ene med 1366x768 skjerm som dessverre har etablert seg som en standard i lavere prissegmenter - alle produsenter som selger bærbare med denne oppløsningen burde jo vært tiltalt for kundemishandling ^^

 

Det virker som det blir et "sug" nå ja, folk blir jo desperate etter pixler etter at apple-fanboysene har begynt å flashe rundt med uttrykk de ikke en gang skjønte bæret av før siste apple-convension. Jeg synes det er bra uansett og godt tiltak av Æppel. Nå trenger vi bare selve SKJERMENE, og ikke de bærbare pcene, til å få en oppgradering på PC fronten.

Lenke til kommentar

Jeg skriver ikke dette fordi jeg er så glad i Apple, det er jeg ikke, men det irriterer meg faktisk at det ikke er mer giv hos de andre produsentene. Så vidt jeg ser det, er det ingen god grunn til at vi har sittet med 1366x768 på laptopper i så mange år. Skyldes det latskap, eller har teknologien bare ikke vært der?

 

Jeg vet ikke hvor mye du har fulgt med på laptop-markedet opp gjennom årene, men mulig du burde fulgt litt bedre med. Det har riktignok ikke vært noen med den høye oppløsningen Apple har kommet med nå, men det har vært flusst av laptoper, også ned i 13", som har blitt levert med full HD.

 

Men en ting skal Apple ha; de er flink til å få massiv publisitet. Og selvsagt er det positivt at de kommer med sin høyoppløste skjerm.

Lenke til kommentar

Håper egentlig at dette er starten på et megapixelrace på skjermer, stasjonære som bærbare. Hadde hvert stas å ha noe rundt 10+ mp skjerm :)

Litt OT:

@LordErik

Varmer hjerte å se en så gjennomtekt post, med klare meninger, pressentert med et åpent sinn!

 

Takk for kommentaren. :)

 

Når du sier "megapixelrace" så kan jeg ikke unngå å se for meg en verden full av støyende og varme laptopper fordi forbrukerne har sett seg blind på oppløsning. Litt som det ufortjente fokuset på antall megapixler i mobilenes digitalkamera. Noe slikt håper jeg ikke skjer, men det var på høy tid at oppløsningen etterhvert fikk seg en oppgradering.

 

Det er da ikke slik at Apple er i noen spesiell posisjon her. Intil ganske nylig var apple godt plantet blandt de dårligste i klassen ved skjermoppløsning. Jeg hadde en Dell 15" med 1920x1200 ca 2003. Jeg kjøpte en Mac i 2008 og den eneste de kunne tilby med samme oppløsning var en 17".

Jeg har nå en sony 13" med 1920x1200, og den er noen år gammel.

Jeg tror nok heller at resten av bransjen som kan si velkommen etter til Apple. At de nå velger å gå noe forbi hva andre har tilbydt og så lage masse hype om det er vel bare typisk Apple.

 

Jeg har en HP 6715b med 1680x1050 som er rimelig gammel også, men når jeg skulle kjøpe ny for kun et halvt år siden, var det vanskelig å oppdrive en laptop med tilsvarende oppløsning som ikke kostet en arm og et bein. Apple var, som vanlig, ikke vært først ute, men ser likevel ut til å være den produsenten som styrer retningen på markedet. Det er neppe tilfeldig at "alle" står i kø for å presentere sine nye høyoppløste laptopper rett etter at Apple satt fokus på nettopp det.

 

Det som irriterer meg er nettopp det at de andre produsentene har hatt muligheten til å produsere bedre skjermer i en årrekke, som bevist av det faktum at man faktisk har hatt enkelte modeller med gode skjermer. Likevel har de ikke giddet, tatt sjansen eller hatt de økonomiske forutsetningene for å gjøre det (var mange gode teorier og argumenter i tråden om grunnen til dette).

 

Jeg vet ikke hvor mye du har fulgt med på laptop-markedet opp gjennom årene, men mulig du burde fulgt litt bedre med. Det har riktignok ikke vært noen med den høye oppløsningen Apple har kommet med nå, men det har vært flusst av laptoper, også ned i 13", som har blitt levert med full HD.

Men en ting skal Apple ha; de er flink til å få massiv publisitet. Og selvsagt er det positivt at de kommer med sin høyoppløste skjerm.

 

Flust av laptopper syntes jeg er å ta litt hardt i. Man har kunnet få tak i full HD i lengre tid dersom man har vært villig til å betale store summer. Det har virkelig vært nisjeprodukter. Ser man f.eks på prisguiden i skrivende stund, så er det 76 produkter med full HD eller høyere. Til gjengjeld er det 570 produkter med lavere enn full HD. Oppløsningen 1366x768 utgjør hele 402 av de 570 produktene. Når jeg så etter en ny laptop for et halv år siden, var utvalget av pcer med full HD skjerm forsvinnende lite, så her tror jeg det har skjedd mye på kort tid.

 

Mye kan sies om Apple (og mange andre store produsenter av ulike ting), men jeg syntes det er fint at de er der og pirker i et marked som av og til ser ut til å slappe litt for mye av.

Lenke til kommentar

LordErik: kan det være at Apple føler seg tryggere enn andre produsenter på at de får solgt produktene sine til den prisen de tar?

 

Er nok det. Slike skjermer er utrolig dyre å produsere, og hvis noen andre hadde prøvd å begynne en slik trend ville det være utrolig risikabelt, siden mange hadde tenkt at oppløsningen de har nå er helt fin, og at det er unødvendig å ha noe høyere, men når Apple sier at det er magi for øynene kjøper folk det, og da vil gjerne andre selskaper følge etter når folk først får smake hvor deilig det er med høy oppløsning.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en Dell 15" med 1920x1200 ca 2003.

Hadde en Dell 15" med 1600x1200 fra høsten 2000, og er per dags dato en av de klart beste skjermene jeg har hatt på en bærbar...

 

Resten av Dell fortjener ikke mye skryt, men den skjermen var fantastisk...

 

Edit: Hadde glatt byttet den skjermen med HP EliteBook 8560W-skjermen jeg sitter på nå med 1920x1080.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Dette blir kanskje å stikke hånden inn i et vepsebol her; men hvorfor er det alltid Apple som må trå til for at det skal skje fremgang i markedet? Har man ikke klart å lage høyere oppløsning før nå, eller har Asus, Samsung, Acer, HP og resten av de store produsentene ganske enkelt vært late?[/i]

 

teknologien har vært her en stund, problemet var at den er såpass dyr at de ikke anså det som verdt pengene. Apple sine produkter er dyr uansett så da kan man fort bruke litt penger på ny teknologi, fordi brukere betaler uansett.

 

Når apple har kreert et marked for det da kan andre selskaper komme etter. Hadde samsung derimot kommet med en laptop med retina skjerm først hadde ingen kjøpt den fordi man hadde syntes den var for dyr.

 

I tillegg så har vel bruksområde for bærbare pc forandret seg de siste årene. Før hadde man bare en bærbar arbeids PC når man var på farten. Nå har bærbare erstattet en stor del av stasjonære pc-er og folk vil da ha bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

For at skjermer med høy oppløsning skal fungere bra er det flere ting som må på plass:

- Det må lages skjermer med ønsket oppløsning

- Grafikkortene må kunne håndtere oppløsningen uten å bli for trege eller bruke for mye størm (for laptoper)

- OSet må supportere skalering til ulike ppi

 

Siden Apple har kontroll over både SW og HW har de muligheten til å koordinere disse faktorene på en enklere måte enn Microsoft og PC-produsentene samtidig som de har stor nok markedsandel til å kunne bestille LCD-skjermer ut fra egen ønsker. Så all ære til Apple for retina display, men at det kommer nå er ikke tilfeldig for også Apple er avhengige av at standardkomponenter som prosessorer og skjermkort er kraftige nok og bruker såpass lite strøm at Macboken kan få så bra spec uten å bli alt for diger.

Lenke til kommentar

Flust av laptopper syntes jeg er å ta litt hardt i. Man har kunnet få tak i full HD i lengre tid dersom man har vært villig til å betale store summer. Det har virkelig vært nisjeprodukter. Ser man f.eks på prisguiden i skrivende stund, så er det 76 produkter med full HD eller høyere. Til gjengjeld er det 570 produkter med lavere enn full HD. Oppløsningen 1366x768 utgjør hele 402 av de 570 produktene. Når jeg så etter en ny laptop for et halv år siden, var utvalget av pcer med full HD skjerm forsvinnende lite, så her tror jeg det har skjedd mye på kort tid.

 

Mye kan sies om Apple (og mange andre store produsenter av ulike ting), men jeg syntes det er fint at de er der og pirker i et marked som av og til ser ut til å slappe litt for mye av.

 

På samme måte som man nå må betale enorme summer for å få en Macbook med høyoppløst skjerm. Denne gang var Apple først, og all ære for det. Men å si at de er først hele tida, blir riv ruskende galt.

Lenke til kommentar

 

Denne er kanskje litt flåsete, men det er også en del sannhet i den.

 

Utviklingen i PC verden har vært behovsprøvd der man har respondert på behov i markedet. Apple har imidlertid bygd seg opp til å få et rykte som storinovatør i markedet. De får derfor også mye kreddit for å skille seg ut med små ting som ikke ville betydd like mye om en annen produsent hadde gjort det samme.

 

Oppløsningen på disse nye applemaskinene er kanskje høy, men du får ikke mer arbeidsflate på skjermen (i dag). Så det du får ekstra er marginalt rundere kanter på ikoner i OS'et. Dette er det svært få som ville giddet betale for på en Lenovo.

 

En annen feature alle skal ha nå er baklyst keyboard. En greie vi tidligere utelukkende fant på blorharry gamingmaskiner ble nå plutselig stilfullt og trendy.

 

På samme måte som iPhone manglet MMS når den kom, er slike mangler på epledingser stort sett en feature, for så å være en storn nyhet når de så kommer.

 

For all del, apple har staket ut nye veier i markedet og satt en del standarer innen konsumentmarkedet, og dette smitter i stadig større grad over på bedriftsmarkedet.

 

Kort fortalt. Applekunder er i større grad enn andre kunder villige til å bruke penger på eyecandy. Som i neste runde smitter over på andre.

 

Personlig er ikke 2880x1800 en oppløsning som skaleres ned betraktelig noe jeg velger over 1920x1200 hvis maskinen har andre egenskaper som for meg er viktigere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir kanskje å stikke hånden inn i et vepsebol her; men hvorfor er det alltid Apple som må trå til for at det skal skje fremgang i markedet? Har man ikke klart å lage høyere oppløsning før nå, eller har Asus, Samsung, Acer, HP og resten av de store produsentene ganske enkelt vært late?Jeg syntes det er påfallende hvordan Apple leder den teknologiske utviklingen. De er ikke først ut med selve teknologien, men det er ikke å nekte for at de gang på gang har vært de første til å lage produkter som selger og at de andre produsentene har fulgt etter. iPhone er det klareste eksempelet, men også iPad, høyoppløst skjerm på nettbrett, høyoppløst skjerm på mobiltelefoner, ultraportable og nå høyoppløst skjerm på laptopper. Apple leder an, de andre følger etter.Jeg skriver ikke dette fordi jeg er så glad i Apple, det er jeg ikke, men det irriterer meg faktisk at det ikke er mer giv hos de andre produsentene. Så vidt jeg ser det, er det ingen god grunn til at vi har sittet med 1366x768 på laptopper i så mange år. Skyldes det latskap, eller har teknologien bare ikke vært der?EDIT: Én ting skal de andre produsentene ihvertfall ha - de har blitt raskere til å følge etter. Jeg er glad for at jeg slipper å vente like lenge på Windows-pcer med høy oppløsning som jeg ventet på gode alternativer til iPhone og iPad.

 

 

Og du har sjekket oppløsningen til 13" Mac air (1440x900), 13" Mac Pro (1280x800) 15" Mac Pro (1440x900 native)?!?

Dette i henhold til Apple sine sider.

 

Pcer med 1920x1080 har eksistert i mange år. Til og med min 13" har 1920x1080. Må bare huske å gå opp 1 eller 2 hakk på prislisten.

Enig med deg at pc har holdt all for lav standard på skjermer, men man må huske at man kan kjøpe en laptop til 2-3000,- og da kan man ikke forvente en

super skjerm. Apple lager ikke billig modeller slik som andre pc leverandører. Og jeg synes det er bra Apple kjører på med sine retina skjermer (selv om det er bare noen få programmer på Mac som utnytter skjermer foreløpig). Apple har blitt en high end produkt produsent og jeg håper inderlig de klarer å holde på den standarden (for alt Apple har laget opp gjennom årene har ikke hatt like bra kvalitet)

Lenke til kommentar

Blir nok ikke noe nytt laptop kjøp på meg, før noen kommer ut med en 13-15" laptop med OLED og høyoppløst skjerm. Høsten neste år hadde vært å håpe på. En samsung 10 serie, med 2560 x 1440 oppløsning, og OLED hadde ikkje vært å fornekta :)

 

Ut i fra disse papirene, så er det vist 2014 som blir det store året, synd det er så lenge til :/

 

http://www.digitalversus.com/laptop/amoled-laptop-screens-coming-2012-n22646.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...