Gå til innhold

Ny mobilhybrid fra Nikon


Anbefalte innlegg

Sikkert ett bra kamera tviler ikke på det, men hva er vitsen når den allikevell ikke er fullt ut en mobil man kan ringe med osv. ?? Da må man jo uansett drasse på 2 enheter hvor man går....

Etter min mening er det mye bedre å ha en 100% mobil med ett bra mobilkamera, som eks. Nokia 808 :)

Ser denne også har mindre bildebrikke enn 808, den har 7,728x5,368....

 

Jeg ser liksom ikke helt markedet for dette produktet desverre...

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå mangler jo også Nokia 808 en god del på telefonfronten for å kunne konkurrere med skikkelige telefoner. Hadde jeg eid en 808 ville den blitt et lommekamera på linje med mange andre kompaktkamera. I begge tilfeller ville jeg hatt en skikkelig telefon i tillegg.

 

Jeg synes ikke "hybridene" har kommet langt nok ennå, men jeg setter pris på at både Nokia og Nikon utvikler hybridkonseptet videre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vel, nå mangler jo også Nokia 808 en god del på telefonfronten for å kunne konkurrere med skikkelige telefoner. Hadde jeg eid en 808 ville den blitt et lommekamera på linje med mange andre kompaktkamera. I begge tilfeller ville jeg hatt en skikkelig telefon i tillegg.

 

Eh.., blander du med en annen mobil nå ??

808 har jo nettopp alt av teknologi man kan ønske seg, eks. HDMI, DLNA, GPS, Dolby lyd, Full HD kamera, FM-sender, Xenon blitz, LED, NFC, USB OTG, bluetooth 3.0, HTML5, FM-radio, minnekort ++++

Er svært få mobiler som er så godt utrustet som nettopp 808 :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Jeg mener Nokia Pureview 808, telefonen med 41 Mp kamera. Jeg vet du synes den er helt fantastisk for ditt bruk og det er bra for deg.

 

Ok, beklager, trodde du mente en annen jeg utifra innlegget ditt...

Uansett, det jeg listet opp ovenfor stemmer iallfall :) Jeg sier ikke att en mobil/kamera ha alle de teknologier jeg listet opp der, men jo mer jo bedre, og det er jo nettopp problemet med produktet som er omtalt i denne artikkelen att det er for lite muligheter desverre... Da ender man opp med å ha både mobil og dette produktet med seg, noe som virker meningsløst....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
det er jo nettopp problemet med produktet som er omtalt i denne artikkelen att det er for lite muligheter desverre...

Hvor mange gode kamerastyringsapper har du på Pureview 808? Og hvor mye optisk zoom? Og tilgang til råfiler (ups, det har ikke Nikonen heller). Ingen filtergjenger for hverken ND, polarisering eller forsatser for makro, vidvinkel eller tele. Jeg kunne også ønsket meg flere dedikerte kameraknapper på siden.

 

Da ender man opp med å ha både mobil og dette produktet med seg, noe som virker meningsløst....

Jeg ville hatt en Android-telefon i tillegg til Nokia 808 "kameraet" også.

Lenke til kommentar
Tittelen på artikkelen er vel bom siden dette ikke er en mobil, kamerahybrid eller androidhybrid eller hybridhybridhybrid passer kanskje bedre ?
Den er da virkelig mobil. Den har bare bare ikke telefon. :)Hvorfor noen vil ha mobil(telefon :)) i et kamera fatter jeg ikke uansett. Jeg vil ikke ha det i nettbrett heller...

 

Slutt å tulle nå da, ett Hasseblad er da mobilt det også men du kaller vel ikke det for mobil ? "Fin mobil du har"

Hehe. Er selvsagt enig med deg. Litt usikker på hva man skal kalle det... Kamera med mobil-OS er det ihvertfall. Kunne vært morsomt å fått i et speilrefleks, men helt greit at de tester det på kompakte først.

 

Jeg skjønner ikke prioriteringene her, bloggere, FB og twittere skal få bildene ut av kamera på enklere og raskere måte enn proffene ? Does not compute !

Lenke til kommentar

Jeg tror de skal slite med å konkurrere med smart-telefonene - egentlig har de fleste antagelig ikke bruk for bedre bildekvalitet til bruk i de nevnte nettgreiene enn mobilene allerede gir.

 

De enkle kompaktene er en utdøende greie, så jeg tipper at det ikke er lenge før flere av kameraprodusentene hiver seg inn i mobilmarkedet for å ta inn noe av tapet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvorfor noen vil ha mobil(telefon :)) i et kamera fatter jeg ikke uansett.

 

Ser den. Rimelig upraktisk om man kan få et bra kamera som man også kan ringe med.

 

Mye kjekkere å måtte ha med seg to separate dingser selvfølgelig. Spesielt for oss menn som ikke har noen veske å ha alle greiene i :)

Dere forstår tydeligvis ikke hva jeg mener.

 

Jeg vil heller ha en mobil (altså telefon, selv om vi er enige om at "mobil" er dekkende) med muligheter for å ta gode bilder enn vice versa. De aller fleste kameraer er klumpete i forhold, så det blir litt upraktisk om jeg skal ha en mobil i samme utforming.. Hovedfokus skal fortsatt være mobiltelefoni, gjerne med "smart" foran.

 

I praksi vil det jo ikke være hverken mobil eller kamera, det vil være en hybrid.

Lenke til kommentar

Det morsomme er vel at de som har litt hukommelse har fått med seg at alt nytt møter motstand og ofte latterliggjort.

 

Eksempel for de med korttidshukommelse eller som er født etter Falklandskrigen:

 

Ta bilder med mobilen når man har SLR og kompaktkamera ? ha ha

Spille av musikk med mobilen når man har iPod/Discman/Walkman ? haha

Internett ? haha

Lenke til kommentar

Hvorfor noen vil ha mobil(telefon :)) i et kamera fatter jeg ikke uansett.

 

Ser den. Rimelig upraktisk om man kan få et bra kamera som man også kan ringe med.

 

Mye kjekkere å måtte ha med seg to separate dingser selvfølgelig. Spesielt for oss menn som ikke har noen veske å ha alle greiene i :)

Dere forstår tydeligvis ikke hva jeg mener.

 

Jeg vil heller ha en mobil (altså telefon, selv om vi er enige om at "mobil" er dekkende) med muligheter for å ta gode bilder enn vice versa. De aller fleste kameraer er klumpete i forhold, så det blir litt upraktisk om jeg skal ha en mobil i samme utforming.. Hovedfokus skal fortsatt være mobiltelefoni, gjerne med "smart" foran.

 

I praksi vil det jo ikke være hverken mobil eller kamera, det vil være en hybrid.

 

Kamera med telefon = Telefon med kamera. Kommer bare an på kvaliteten.

Lenke til kommentar

Hvorfor noen vil ha mobil(telefon :)) i et kamera fatter jeg ikke uansett.

 

Ser den. Rimelig upraktisk om man kan få et bra kamera som man også kan ringe med.

 

Mye kjekkere å måtte ha med seg to separate dingser selvfølgelig. Spesielt for oss menn som ikke har noen veske å ha alle greiene i :)

Dere forstår tydeligvis ikke hva jeg mener.

 

Jeg vil heller ha en mobil (altså telefon, selv om vi er enige om at "mobil" er dekkende) med muligheter for å ta gode bilder enn vice versa. De aller fleste kameraer er klumpete i forhold, så det blir litt upraktisk om jeg skal ha en mobil i samme utforming.. Hovedfokus skal fortsatt være mobiltelefoni, gjerne med "smart" foran.

 

I praksi vil det jo ikke være hverken mobil eller kamera, det vil være en hybrid.

 

Enig med deg!

Forsåvidt så har vi jo dette allerede idag da, og utviklingen på mobilkamera går jo i rekordfart :)

Lenke til kommentar
det er jo nettopp problemet med produktet som er omtalt i denne artikkelen att det er for lite muligheter desverre...

Hvor mange gode kamerastyringsapper har du på Pureview 808? Og hvor mye optisk zoom? Og tilgang til råfiler (ups, det har ikke Nikonen heller). Ingen filtergjenger for hverken ND, polarisering eller forsatser for makro, vidvinkel eller tele. Jeg kunne også ønsket meg flere dedikerte kameraknapper på siden.

 

Da ender man opp med å ha både mobil og dette produktet med seg, noe som virker meningsløst....

Jeg ville hatt en Android-telefon i tillegg til Nokia 808 "kameraet" også.

 

Jeg har ikke sagt att 808 har alle mulige kamerafunksjoner heller, men den har uansett en god del og bra zoom til å være en mobil. For min del er det iallfall nok :)

Lenke til kommentar
Jeg vil heller ha en mobil (altså telefon, selv om vi er enige om at "mobil" er dekkende) med muligheter for å ta gode bilder enn vice versa. De aller fleste kameraer er klumpete i forhold, så det blir litt upraktisk om jeg skal ha en mobil i samme utforming.. Hovedfokus skal fortsatt være mobiltelefoni, gjerne med "smart" foran.

 

I praksi vil det jo ikke være hverken mobil eller kamera, det vil være en hybrid.

Det såkalte hybridet har egentlig eksistert i ~10 år allerede. Telefon og kamera i samme dings. Men kvalitet og egenskaper på både telefonidelen og kameradelen har selvsagt økt kraftig.

 

Dagens telefoner lider ofte av anoreksi og det går ut over kamerakvaliteten. Størrelsemessig synes jeg Nokia gjorde en genistrek med å velge et relativt tykt design på 808 for å gi rom for en god kameradel. Jeg hadde tålt ennå flere millimeter tykkelse. Jeg kunne også tenkt meg flere kameraer med ulike egenskaper i samme telefon. F.eks ulik brennvidde, nærgrense, blender, to kameraer for 3D-effekt, og gjerne med integrert filterhjul (ND og CPL). Kanskje lavoppløst høyhastighetskamera hadde vært gøy for video. (Full HD 120 Hz - kvart-HD 480 Hz). To eller flere slike kameravarianter kan stå ved siden av hverandre og ta plass i bredden, ikke i tykkelsen. Når folk godtar å gå rundt med 5,3 tommer 9,7mm store telefoner tror jeg også de klarer å svelge en 4-tommer med 19mm tykkelse på et lite areal på midten og avrunding (tynnere) mot kantene.

 

En annen ting dagens telefonkameraer lider kraftig av er betjeningsmuligheter på kameradelen. Kameraet er som regel en tilleggsfunksjon med dårlig betjening. Få knapper, ingen hjul, det meste går via skjermen som skal brukes som søker og innstillingene retter seg mot point-og-shoot-folk. Avanserte innstillinger er ofte fraværende eller kronglete å komme til. Betjeningen er på nivå med billige kompaktkamera. Ingen telefoner kan i dag tilby betjeningsmuligheter som er rettet mot dslr-eiere. Det er mange titalls millioner dslr-eiere i verden så jeg er sikker på at det er et marked for telefoner med dslr-rettet betjening. Enkel tilgang til blenderprioritet, lukkerprioritet, manuell, timelaps, HDR, ISO-prioritet, blitssync

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...