Gå til innhold

Apples nye operativsystem tapper bærbare Mac-er for strøm


Anbefalte innlegg

Hvorfor er ikke Mac OSX gratis i utgangspunktet?

 

Som det ser ut så virker det nesten slik at folk med eldre Mac blir anbefalt å kjøpe ny maskin fordi den gamle enten blir tregere og varmere eller får dårligere batteri levetid. Folk velger kanskje å beholde Lion eller snow leopard en stund til ennå.

 

Så kansje like greit når prisen er fra 7000 Kr på den billigste Air opp mot 200 000 kr for den dyreste mac Pro som er langt i fra verdt de høye prisene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er ikke Mac OSX gratis i utgangspunktet?

 

Som det ser ut så virker det nesten slik at folk med eldre Mac blir anbefalt å kjøpe ny maskin fordi den gamle enten blir tregere og varmere eller får dårligere batteri levetid. Folk velger kanskje å beholde Lion eller snow leopard en stund til ennå.

 

Så kansje like greit når prisen er fra 7000 Kr på den billigste Air opp mot 200 000 kr for den dyreste mac Pro som er langt i fra verdt de høye prisene.

 

Er dette lmh1 fra mac1 formuet (hackintosh)?

Lenke til kommentar

En ting legger jeg merke til etter Steve Jobs død, og det er at det ser ut som selskapet ikke har den samme kvalitetssikringen som før , om dette var pga Jobs selv eller om det har blitt gjort endringer i rutinene vet jeg ikke, men det vil nok ha noen følger for de som har Apple produkter.At vi i Pc verdenen er vant til en del rusk i maskineriet etter hver "oppdatering" av os'et betyr ikke at andre selskap trenger å kopiere MS sin holdning i forhold til kundene og fix on the fly mentaliteten. Det er bedre at det fungerer som det skal ved utgivelsen enn at brukerne må irriterer seg med en haug med oppdateringer som kommer gradvis og som ikke nødvendigvis når alle med en gang.

 

Les boka om han. Det var overraskende mye han stod bak. Før noen roper fanboy, så sier jeg at dette er utrolig interessant lesing for IT-interesserte.

Lenke til kommentar

Men du får jo med akkurat samme bugs osv.. i Windows om du kjøper deg en billig Acer til 3'500kr, eller en Samsung 7-serie til 9'000kr eller en Lenovo ThinkPad til 18'000kr.

Poenget er at en del av grunnen til at mange kjøper Mac er fordi det skal ha færre problemer enn Windows, det er en del av markedsføringen og en grunn til at enkelte aksepterer å betale mer for en Macbook enn en annen PC.

Da er det jo bra at vi som velger å betale litt mer for produkt med bedre design, topp ytelse og det ypperste av teknologi og kvalitet faktisk får det vi betaler for - inkludert færre problemer og ergrelser enn de som bruker Windows-PCer.

Laptop Reliability and Satisfaction: MacBooks Rule

 

For min del har jeg ikke opplevd annet enn at Apple leverer varene, gang på gang, og har levd opp til forventningene (og ofte vel så det) de siste 15 årene. Jepp...for ikke å snakke om alle pengene jeg har spart og den økte jobbtrivselen jeg har fått, gjennom å jobbe med effektivitet og flyt på Mac, i stedet for trøblete og supportkrevende Windows-PCer... ;)

Har forresten fortsatt ca 7 timer batteritid med vanlig lett bruk av min 2011 MBP etter installasjon av Mountain Lion.

Lenke til kommentar

så Javaviruset var ikke et virus? den som infiserte en million Mac'er og ikke ble gjort noe med før etter 2 måneder? http://www.hardware....us_herjer/79148 der har du linken. og grunnen til at jeg godter meg er sånne som deg, du sier at det ALDRI har vært snakk om noe virus. ops du tok visst feil.

Begge kildene (Securefirm og Intego) som nevnes i artikkelen du linker til beskriver en TROJANER som rammet OS X. Nok en gang: trojaner, ikke virus.

Ops, du tok visst feil...

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@Newton:

 

Folk har vel ulike erfaringer, jeg har faktisk kontorfellesskap med en hvor 3 macer (2 MacBook og 1 iMac) sluttet å virke i løpet av siste år. Selv om han fortsetter med Apple - så er det ikke bedre kvalitet som er årsaken.

 

Personlig har jeg siden 2003 hatt et krasj på mine 4 bærbare, 4 servere og 3 stasjonære maskiner (Windows og Linux). Og problemer i Windows er etter min erfaring i hovedsak "brukerfeil", ja jeg opplever de av og til - fordi jeg selv i realiteten har fremprovosert feilene.

 

Personlig synes jeg diskusjonen er litt dum, realiteten i dag er at Apple ikke leverer produkter som er markant mye mer solide, holdbare og har langt mindre feil enn konkurrentene. Windows 7 er uten tvil like stabilt som OSX i de fleste brukssituasjoner. At det er mange logiske grunner for å velge Apple (brukervennlighet osv) har jeg ikke problemer med å akseptere, akkurat som det er mange grunner til å velge Windows eller Linux.

Endret av Bolson
  • Liker 5
Lenke til kommentar

trøblete og supportkrevende Windows-PCer... ;)

 

Er det slik å forstå at du bevisst ønsker å provosere, eller tror du virkelig på det du skriver?

 

Annet enn brukerfeil, som er vel så vanlig i OSX, oppleves ikke Windows som trøblete verken privat i eller arbeid, og har ikke gjort det på flerfoldige år.

Lenke til kommentar

Men du får jo med akkurat samme bugs osv.. i Windows om du kjøper deg en billig Acer til 3'500kr, eller en Samsung 7-serie til 9'000kr eller en Lenovo ThinkPad til 18'000kr.

Poenget er at en del av grunnen til at mange kjøper Mac er fordi det skal ha færre problemer enn Windows, det er en del av markedsføringen og en grunn til at enkelte aksepterer å betale mer for en Macbook enn en annen PC.

Da er det jo bra at vi som velger å betale litt mer for produkt med bedre design, topp ytelse og det ypperste av teknologi og kvalitet faktisk får det vi betaler for - inkludert færre problemer og ergrelser enn de som bruker Windows-PCer.

Laptop Reliability and Satisfaction: MacBooks Rule

De problemene man får med windows er skapt av det du finner mellom keyboardet og stolen. Nå har jeg dessverre ikke mer enn omlag 10 år med verdifull windows-erfaring, men hvert eneste problem jeg har hatt har vært forårsaket av meg selv. Med en gang man begynner å tukle med programmer som Game Booster, registerrensere, "unødvendige" tjenester og lignende går det til helvete med Windows. Etter at jeg sluttet å bruke slike programmer har jeg ikke hatt et eneste problem med Windows, om Mac OS X har færre problemer og ergrelser må operativsystemet gjøre jobben din perfekt.

 

At Windows fungerer så feilfritt som det gjør er i og for seg imponerende med tanke på hvor mye maskinvare som er støttet, Linux støtter like mye men har jo flere ganger så mange problemer man støter på.

Endret av arni90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du får jo med akkurat samme bugs osv.. i Windows om du kjøper deg en billig Acer til 3'500kr, eller en Samsung 7-serie til 9'000kr eller en Lenovo ThinkPad til 18'000kr.

Poenget er at en del av grunnen til at mange kjøper Mac er fordi det skal ha færre problemer enn Windows, det er en del av markedsføringen og en grunn til at enkelte aksepterer å betale mer for en Macbook enn en annen PC.

Da er det jo bra at vi som velger å betale litt mer for produkt med bedre design, topp ytelse og det ypperste av teknologi og kvalitet faktisk får det vi betaler for - inkludert færre problemer og ergrelser enn de som bruker Windows-PCer.

Laptop Reliability and Satisfaction: MacBooks Rule

 

For min del har jeg ikke opplevd annet enn at Apple leverer varene, gang på gang, og har levd opp til forventningene (og ofte vel så det) de siste 15 årene. Jepp...for ikke å snakke om alle pengene jeg har spart og den økte jobbtrivselen jeg har fått, gjennom å jobbe med effektivitet og flyt på Mac, i stedet for trøblete og supportkrevende Windows-PCer... ;)

Har forresten fortsatt ca 7 timer batteritid med vanlig lett bruk av min 2011 MBP etter installasjon av Mountain Lion.

 

Ikke at det er uviktig med hva kundene føler, men hva man tror og mener om hvor mye problemer ett merke har (som denne undersøkelsen viser til) er noe annet enn faktiske mål på mengden problemer.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk reagerer nok med fryd av den grunn at "told you so". Man har i årevis predikert at kjøper man Apple, kjøper man "it just works". Her er et eksempel på at det ikke er tilfelle:

http://ctwatchdog.co...-apple-declined

Her er et eksempel til, fra året før, som viser at Rescuecom drar tall ut av ræva:

http://www.rescuecom...ity-report.html

Når HP det ene året ligger på topp med "reliability score" på 346, og neste år i nedre halvdel med score på 100, da ringer alarmklokkene hos meg. Det er ikke mulig at kvaliteten på PCer fra HP varierer så mye i to påfølgende år. Når man også kan lese at tallene kun baserer seg på antall telefoner til servicelinjen til Rescuecom, uten å ta hensyn til problemets art eller hvilke reparasjoner som eventuelt er gjort, da er det enda mer grunn til skepsis.

Mange uavhengige forbrukerundersøkelser har år etter år rangert Apples datamaskiner på topp når det gjelder kundeltilfedshet og pålitelighet:

http://www.pcworld.c...books_rule.html

http://www.pcmag.com...,2384243,00.asp

http://www.pcmag.com...,2400793,00.asp

 

Jeg har selv en iMac som har kræsja mang en gang.

....

Jeg har en MacBook Pro som aldri har krasjet....og hva så? Min personlige erfaring er ikke på noen måte representativ, like lite som selektivt gjengitte anekdoter fra min mer eller mindre perifere bekjentskapskrets på noen måte er interessante i en slik diskusjon... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@Newton:

 

Folk har vel ulike erfaringer, jeg har faktisk kontorfellesskap med en hvor 3 macer (2 MacBook og 1 iMac) sluttet å virke i løpet av siste år. Selv om han fortsetter med Apple - så er det ikke bedre kvalitet som er årsaken.

 

Personlig har jeg siden 2003 hatt et krasj på mine 4 bærbare, 4 servere og 3 stasjonære maskiner (Windows og Linux). Og problemer i Windows er etter min erfaring i hovedsak "brukerfeil", ja jeg opplever de av og til - fordi jeg selv i realiteten har fremprovosert feilene.

 

Personlig synes jeg diskusjonen er litt dum, realiteten i dag er at Apple ikke leverer produkter som er markant mye mer solide, holdbare og har langt mindre feil enn konkurrentene. Windows 7 er uten tvil like stabilt som OSX i de fleste brukssituasjoner. At det er mange logiske grunner for å velge Apple (brukervennlighet osv) har jeg ikke problemer med å akseptere, akkurat som det er mange grunner til å velge Windows eller Linux.

Du har rett, diskusjonen blir litt dum dersom man prøver å opphøye personlige erfaringer til almenngyldige, statistisk holdbare mål for produktkvalitet innenfor et helt markedsssegment. Historien om din bekjente har så mange huller at den ikke en gang er en interessant historie, men ja, det hender at Apple-maskiner også går i stykker, hvis det var det du ville fram til. Men saken her er jo hvor ofte det skjer rent statistisk, ikke enkeltvise erfaringer.

Jeg ser at du synes at "Apple ikke leverer produkter som er markant mye mer solide, holdbare og har langt mindre feil enn konkurrentene", og at Windows 7 stort sett er like stabilt som OS X. Det er greit, du får mene det - og jeg forbeholder meg retten til å mene at Apple leverer datamaskiner med bedre kvalitet og færre feil enn konkurrentene, bl.a ut fra det jeg gjennom de siste årene har sett av store forbrukerundersøkelser. At disse undersøkelsene stemmer med mine personlige erfaringer med både Mac og Windows, og at jeg kan lese det samme ut av supportutgifter og levetid på utstyr på min arbeidsplass (der man bruker både Mac og Windows til de samme oppgavene), det er kun en bonus. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

trøblete og supportkrevende Windows-PCer... ;)

 

Er det slik å forstå at du bevisst ønsker å provosere, eller tror du virkelig på det du skriver?

 

Jeg skjønner at fakta kan virke provoserende, men selvsagt tror jeg på det jeg skriver.

 

Annet enn brukerfeil, som er vel så vanlig i OSX, oppleves ikke Windows som trøblete verken privat i eller arbeid, og har ikke gjort det på flerfoldige år.

Har du noen troverdige undersøkelser og statistikk på hvor vanlig det er med brukerfeil i OS X kontra Windows, eller er det ren ønsketenking fra din side?

Jeg kan love deg at jeg har mange høyt utdannede arbeidskollegaer som opplever Windows som trøblete, og i en perm ikke langt fra meg finnes en haug supportfakturaer som kan dokumentere det. ;)

Lenke til kommentar

De problemene man får med windows er skapt av det du finner mellom keyboardet og stolen.

Har du ikke noe bedre enn den gamle PEBKAC-myten? Den kan være litt morsom enkelte ganger, endatil treffende i noen tilfeller, men er egentlig bare en tåpelig påstand som mange IT-nerder elsker å komme med, og som fortsatt er like riv ruskende gal (edit:) som universell (bort)forklaring. Og selv i de tilfellene der brukeren gjør noe "dumt" i Windows - det skal rett og slett ikke være så enkelt å lage problemer for seg selv i et desktop-OS beregnet på massene! ;)

 

(edit: avsluttet en setning)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

De problemene man får med windows er skapt av det du finner mellom keyboardet og stolen.

Har du ikke noe bedre enn den gamle PEBKAC-myten? Den kan være litt morsom enkelte ganger, endatil treffende i noen tilfeller, men er egentlig bare en tåpelig påstand som mange IT-nerder elsker å komme med, og som fortsatt er like riv ruskende gal. Og selv i de tilfellene der brukeren gjør noe "dumt" i Windows - det skal rett og slett ikke være så enkelt å lage problemer for seg selv i et desktop-OS beregnet på massene! ;)

PEBKAC-myten har truffet særdeles godt i den begrensede graden jeg har vært IT-support for venner og bekjente, maskinvarefeil kommer ikke av PEBKAC men det har jo også fint lite å gjøre med Windows.

Det er ikke så lett å skape problemer i Windows heller, problemet er at veldig mange mennesker liker å deaktivere UAC og at UAC er alt for lett å passere uansett.

Lenke til kommentar

Ikke at det er uviktig med hva kundene føler, men hva man tror og mener om hvor mye problemer ett merke har (som denne undersøkelsen viser til) er noe annet enn faktiske mål på mengden problemer.

Ordtaket sier vel noe slikt som at "Den som har skoen på vet best hvor den trykker". Så man skulle tro at mengden problemer med deres egne maskiner, slik det faktisk oppleves av en betydelig mengde brukere, gir relevant og viktig informasjon om produktkvaliteten. Jeg kan ikke se at vi har noe mer pålitelige data om kvalitet enn det f.eks forbrukerorganisasjoner som Consumer Reports, og de store leserundersøkelsene til PCMag o.l gir oss.

Lenke til kommentar

Ikke at det er uviktig med hva kundene føler, men hva man tror og mener om hvor mye problemer ett merke har (som denne undersøkelsen viser til) er noe annet enn faktiske mål på mengden problemer.

Ordtaket sier vel noe slikt som at "Den som har skoen på vet best hvor den trykker". Så man skulle tro at mengden problemer med deres egne maskiner, slik det faktisk oppleves av en betydelig mengde brukere, gir relevant og viktig informasjon om produktkvaliteten. Jeg kan ikke se at vi har noe mer pålitelige data om kvalitet enn det f.eks forbrukerorganisasjoner som Consumer Reports, og de store leserundersøkelsene til PCMag o.l gir oss.

 

Det er ikke det at det er uviktig informasjon, men folk er sjeldent spesielt gode til å objektivt vurdere slikt. Man kan ikke utifra en slik undersøkelse automatisk konkludere med at det er færre problemer.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke det at det er uviktig informasjon, men folk er sjeldent spesielt gode til å objektivt vurdere slikt. Man kan ikke utifra en slik undersøkelse automatisk konkludere med at det er færre problemer.

Og likevel er tråden her full av innlegg med folks egne vurderinger av slikt... ;)

 

Man bør nok lese all statistikk med en sunn porsjon skepsis, og helst forholde seg til flere uavhengige undersøkelser over en viss tid, for å se om konklusjonene henger på greip.

Nei, jeg konkluderer ikke utifra en slik undersøkelse, jeg konkluderer med at Apple gjennomgående leverer datamaskiner med høyere kvalitet enn konkurrentene, på grunnlag av en rekke uavhengige undersøkelser over flere år.

Lenke til kommentar

Det er ikke det at det er uviktig informasjon, men folk er sjeldent spesielt gode til å objektivt vurdere slikt. Man kan ikke utifra en slik undersøkelse automatisk konkludere med at det er færre problemer.

Og likevel er tråden her full av innlegg med folks egne vurderinger av slikt... ;)

 

Man bør nok lese all statistikk med en sunn porsjon skepsis, og helst forholde seg til flere uavhengige undersøkelser over en viss tid, for å se om konklusjonene henger på greip.

Nei, jeg konkluderer ikke utifra en slik undersøkelse, jeg konkluderer med at Apple gjennomgående leverer datamaskiner med høyere kvalitet enn konkurrentene, på grunnlag av en rekke uavhengige undersøkelser over flere år.

 

Hvorfor er det overraskende?

 

Du har foreløpig ikke levert noen lenker til noen undersøkelser av faktisk objektiv kvalitet, på den eneste som har undersøkt det her så scoret ikke apple noe spesielt bra. Sier ikke at det ikke er tilfellet, men foreløpig har du ikke underbygd annet enn at kundene føler kvaliteten er høyere. Det er ikke uviktig selvfølgelig, man kan sikkert argumentere for at det er viktigere også, men det er altså ikke det samme som at maskinene har høyere kvalitet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Newton:

Nå forteller ikke subjektive brukerundesøkelse særlig mye om objektiv kvalitet. Det er mengder av eksempler på at produkter med relativ høy feilrate enn snittet faktisk skårer langt bedre enn produkter med langt lavere feilrate. På slike undersøkelser påvirker nemlig om folk tror produktet er bedre eller dårligere. På en av undersøkelsen, http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2384243,00.asp, har Apple faktisk en høyere reparasjonsrate enn snittet, allikevel er folk mer fornøyd. Når slike tall kommer fram viser det klart at man må se nærmere på subjektiv kontra objektiv kvalitet.

 

Det er faktisk tung forskningsmessig argumentasjon for at hvordan man i utgangspunktet oppfatter et produkt/tjeneste påvirker skåren. Er man av den oppfatning at man har kjøpt et litt dårligere produkt, ja da gir man jevnt over lavere vurdering, selv om produktet fungerer perfekt.

 

Så i stedet for subjektive brukerundersøkelser burde vi fått undersøkelser som viser feilfrekvens (over tid), reparasjonstid, responstid service, "blåskjerm" og andre problemer. Noe jeg ikke akkurat ser er med i de du henviser til. Men du finner kanskje en.

 

Å sette opp Apple mot en "skog" av PC-produsenter blir også feil. Resten av PC-markedet er i tillegg bestående av langt flere segmenter relatert til pris. En PC til 5 000 kr kan man i utgangspunktet ikke forvente har samme kvalitet som en til 10 000 eller 20 000. Undersøkelsene viser faktisk at det er PC-produsenter som faktisk ser ut til å ha høyere kvalitet (langt lavere feilrate) enn Apple.

 

Og har de undersøkelsen særlig verdi om man skal kjøpe en bærbar til ca 14 000. Da må man ha en undersøkelse som primært sammenligner produkter i den prisklassen. At en MacBook til 10 - 15 000 er bedre kvalitet enn en Asus til 6 000 har jeg aldri tvilt på (akkurat som en BMW 116d er noe helt annet enn en Kia til knappe 200 000), men jeg tviler på om en MacBook i den prisklassen er kvalitetsmessig bedre enn Sony, Lenovo og HP sine maskiner i samme prisklasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...