Gå til innhold

Apples nye operativsystem tapper bærbare Mac-er for strøm


Anbefalte innlegg

Siden jeg tydeligvis tok feil når jeg mente at jeg måtte ha en Mac med Mac OSX for å få lov å kjøpe ML, så satt jeg meg ned på kona si Ubuntu laptop for å prøve å kjøpe OSX ML.

Beskjeden jeg fikk var "Du må ha Mac OS X 10.6.6 eller nyere for å kunne laste ned OS X Mountain Lion fra Mac App Store" Oj.... nå ble jeg forvirret. Får jeg ikke lov å kjøpe det uten en Mac med rett operativsystem? Takk for opplysningen Apple.com

 

Så gikk jeg inn på en nettbutikk og prøvde å kjøpe Windows 7 Home Premium 64bit. Det gikk.

 

Terpingen på at "du må jo ha en PC for å bruke Windows" er irrelevant til mitt poeng om pris ...ja, selvfølgelig må du ha en maskin for å bruke operativsystemet, men jeg snakker ikke om bruk i det hele tatt. Jeg snakker om prisen for å kjøpe produktet, ikke hva det koster deg å bruke det. For ML blir det bakt inn i prisen for maskinvaren selv om man betaler lit og litt (20000 her og 140 der). Windows 7 er en engangsum som ikke henger sammen med forpliktende for- eller etterkjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjennom linken jeg ga tidligere kan du kjøpe lisensen til Mountain Lion gjennom Apples nettsider, uten tilgang til en Mac. Men det framgår også tydelig av mine innlegg at du må bruke Mac App Store for å laste det ned, og at du må oppgradere fra OS X 10.6 eller 10.7. Du kunne altså spart deg den påtatte "forvirringen".

 

Men jeg gir meg, du "vinner", Windows 7 passer klart best for tullinger uten datamaskin, som ikke har tenkt å bruke OS'et til noe som helst annet enn pynt på juletreet. ;)

Lenke til kommentar

Nytter ikke å få folk fra den andre siden til å forstå det, har gang på gang forsøkt å forklare folk at jeg ikke nødvendigvis har iPhone og iPad (iOS) utelukkende fordi iOS i seg selv nødvendigvis er så mye bedre enn Android osv.. Men fordi det å ha flere iOS-enheter, en Apple TV og flere OS X systemer rett og slett integrerer bedre med hverandre enn om jeg skulle sittet med Windows, Android, Boxee Box osv som har en lei tendens til å ikke nødvendigvis spille på lag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det mange ikke skjønner, er at når man handler Mac, leverer Apple en totalpakke. Å begynne å fable om å få kjøpe OS X uten å først ha Apple-hardware blir meningsløst. Mac-opplevelsen er en kombinasjon av hardware og software.

 

Det kan man sikkert mene (uten at jeg personlig skjønner hvorfor, like lite som jeg mener apple-hardware er meningsløst med ett annet OS), men det endrer ikke det faktumet at prisstrukturen i praksis er litt mer komplisert enn "OSX koster 140 kr".

 

AtW

Lenke til kommentar
...jeg mener apple-hardware er meningsløst med ett annet OS...

 

Jeg liker elsker touchpaden i min Mac, og den praktiske tastaturlayouten. Den magnetiske strømpluggen er genial.

Designet har også veldig mange positive sider, og jeg snakker ikke bare om det estetiske.

 

Maskinen er altså veldig bra, samme hvilket operativsystem du har installert på den.

En Mac er en bra maskin å installere Windows på om du trenger Windows. Apple leverer driverne du trenger.

 

Min har 3 operativsystemer:

OSX, Ubuntu og Windows 8-betaen for å teste.

 

 

Når det er sagt må det også nevnes at å kjøpe Mac for å bruke Windows neppe er fornuftig fra et økonomisk perspektiv.

Men om man liker hardwaren er det et godt valg uansett OS.

Man bør fremdeles beholde OSX selv om man velger å ikke bruke det. Firmware-oppdateringer installeres gjennom OSX.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

En Mac er en bra maskin å installere Windows på om du trenger Windows. Apple leverer driverne du trenger.

Hvis du kan leve med den reduserte batterilevetiden... (Og det er det mange som kan.)

Bootcamp-driverne er langt fra optimalisert for god HW-strømstyring.

Ikke lar de deg utnytte multi-touch TrackPad heller.

Men der finnes det i det minste alternativer: http://trackpad.powerplan7.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...