Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leo_ skrev (1 time siden):

Nesten all TPU KAN printes med bowden, men resultatet blir jevnt over MYE bedre med direct extruder. Jeg printer mer TPU enn harde materialer, det var planen fra begynnelsen av så jeg kjøpte en Sovol SV01 som var en billig printer med direct drive. Det kan være verd å se på en SV01 pro som er en oppdatert versjon av den jeg har. 

Jeg ble litt nysgjerrig nå. Hva er det du printer med TPU?

Lenke til kommentar

Fleksible deler til FPV-droner som Gopro-holdere osv. Noe av det aller første jeg printa i TPU var en "gummiforing" junior mangla på et klammer på noe greier montert på sykkelstyret, han var stolt over å tegne den selv. Så fikk han i oppdrag å tegne ny hank til vannkanna vi har i bobilen. Bobilen ja, skifta hovedlykter på den og de nye lyktene hadde annen innfestning, så jeg tegna og printa en foring og noen spacere til det. Motorsykkelen trengte en en fleksibel skive til et feste inni hovedlykta når den vart skifta til fordel for ei LED-lykt. Det siste jeg har tegna og selger på finn er en beskytter til magasinene til det neste våpnet jeg skal kjøpe. Magasinene er av plast og koster en 1000-lapp pr stk, så det er verd å prøve å beskytte dem. TPU er en flott gruppe materialer som kan brukes til masse mer og mindre nyttige ting :)
 

1.jpg

2.jpg

IMG_4723.jpeg

IMG_4726.jpeg

IMG_6633.jpeg

IMG_6632.jpeg

Endret av Leo_
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (51 minutter siden):

Fleksible deler til FPV-droner som Gopro-holdere osv. Noe av det aller første jeg printa i TPU var en "gummiforing" junior mangla på et klammer på noe greier montert på sykkelstyret, han var stolt over å tegne den selv. Så fikk han i oppdrag å tegne ny hank til vannkanna vi har i bobilen. Bobilen ja, skifta hovedlykter på den og de nye lyktene hadde annen innfestning, så jeg tegna og printa en foring og noen spacere til det. Motorsykkelen trengte en en fleksibel skive til et feste inni hovedlykta når den vart skifta til fordel for ei LED-lykt. Det siste jeg har tegna og selger på finn er en beskytter til magasinene til det neste våpnet jeg skal kjøpe. Magasinene er av plast og koster en 1000-lapp pr stk, så det er verd å prøve å beskytte dem. TPU er en flott gruppe materialer som kan brukes til masse mer og mindre nyttige ting :)
Snip.

Det var mye bra der ja!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitter og snuser litt på 3D-printer verdenen nå, og har sett meg ut Creality sin K1 Max printer. 
Liker så godt at den kan printe relativt store ting og er innkapslet.
Internett mener jo at det er lurt med innkapslet printer mtp oppvarming under print og at det kanskje hjelper bittelitt med avgasser om man er heldig. (Også er det jo en fordel at den har litt "beskyttelse rundt de bevegelige delene) 

Men er det noen som har erfaringer med denne? 
Kjedelig å betale over det dobbelte enn for eksempel det man ville betalt for en CR-10 SE eller Ender-3 v3 KE. dersom eneste forskjellen er printstørrelse, og det ikke er noe å hente på printkvaliteten. 

Bonus-spørsmål da jeg ikke er inn i CAD-verdenen, men har noen bekjente som sier at du absolutt må ha noe som fungerer med "Auto-CAD"... 

Er det slik att "CAD er CAD" og at om det er support for CAD på printeren, så kan man være trykk på at tegninger fra Auto-CAD er kompitable? 

 

Aetius skrev (51 minutter siden):

Faen.

Det hadde jeg sagt også..
Jeg er som nevnt ingen ekspert, men jeg tror ikke det er meningen at det skal se slik ut. :D

 

Lenke til kommentar
Aetius skrev (1 time siden):

Faen.image.thumb.png.6928c44ece769ef069ab624baf31af4f.png

Jeeez 😲

Aldri opplevd det der.

Fram med noe som kan varme opp og fjerne det. Lykke til.

Cyrio skrev (57 minutter siden):

Sitter og snuser litt på 3D-printer verdenen nå, og har sett meg ut Creality sin K1 Max printer. 
Liker så godt at den kan printe relativt store ting og er innkapslet.
Internett mener jo at det er lurt med innkapslet printer mtp oppvarming under print og at det kanskje hjelper bittelitt med avgasser om man er heldig. (Også er det jo en fordel at den har litt "beskyttelse rundt de bevegelige delene) 

Men er det noen som har erfaringer med denne? 
Kjedelig å betale over det dobbelte enn for eksempel det man ville betalt for en CR-10 SE eller Ender-3 v3 KE. dersom eneste forskjellen er printstørrelse, og det ikke er noe å hente på printkvaliteten. 

Bonus-spørsmål da jeg ikke er inn i CAD-verdenen, men har noen bekjente som sier at du absolutt må ha noe som fungerer med "Auto-CAD"... 

 

CAD program lagrer f.eks. en STL filnavn må åpnes i en slicer, f.eks. Cura, der setter du innstillingene som skal brukes under print. Du lagrer en gcode fil. Alle CAD program kan brukes. Jeg bruker FreeCAD og TinkerCAD(online).

Sjekk reviews på YouTube. Husker sjekke flere, noen er nesten ikke review men produkt overview.

Ville ikke kjøpt de du nevner. Har hatt Creality. Jeg har en Creality. Har kjøpt deler til den, ennå ikke fikset den.

Jeg bruker Sovol SV06 sammen med Beagle Cam 2.

Ingen av mine printere er lukket. Creality printeren min står i et IKEA PAX garderobeskap på gamingrommet. Sovol printeren står i boden der alle PCene er. Den er inne i et 3d printer telt. Har kjøpt inn ABS og ASA filament, ikke prøvd det ennå, de trenger mye varme og helst ikke noe kald trekk. Pluss at de avgir avgasser og lukt.

Jeg anbefaler Sovol SV06. Den koster deg 3000kr hvis du bestiller fra sovol EU. Det er inkludert frakt, moms etc.

Tips: legg printeren i kassen, skriv inn alt informasjon, mail, navn, adresse etc men ikke kjøp. Lukk fanen. Etter kort tid får du 5% Rabatt i en mail. Sparer $10.

 

Nettopp hentet fra printeren. Grep til Asus ROG Ally. 

10000017422.thumb.jpg.58865ec2fdbb11d1304327aad4a52089.jpg

Endret av Kenhten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aetius skrev (22 minutter siden):

Snip.

Meld i fra når (hvis) du finner ut hva som skjedde her.  Hos meg har dysen ikke hver skrudd nok til. Jeg har en teori om at pga. av oppvarming og nedkjøling er det ikke nok å stramme inn en gang med varm dyse. Men man må sjekke og kanskje stramme opp flere ganger.

Lenke til kommentar
1 minute ago, toreae said:

Meld i fra når (hvis) du finner ut hva som skjedde her.  Hos meg har dysen ikke hver skrudd nok til. Jeg har en teori om at pga. av oppvarming og nedkjøling er det ikke nok å stramme inn en gang med varm dyse. Men man må sjekke og kanskje stramme opp flere ganger.

Helt nytt skrivehode, knapt brukt. Klarer en bency helt fint, men større utskrifter går nesten alltid i dass med Pet-G. PLA går også helt fint.

Lenke til kommentar
1 minute ago, MK3 said:

PETG -> høyere temperatur og redusert hastighet. Google it.

Takk for den hjelpsomme kommentaren. Dette har jeg selvsagt tatt høyde for. Filementet oppgir riktig temp på dyse og bed, og Prusa Slicer har brukbar profil for printer og filament.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Må få fikset den printeren. Den fungerer, men jeg har ikke brukt den på over 6 måneder. Har kjøpt direct drive og har Creality Sonic Pad i en skuff.

Har mange prosjekter i hodet. Alt har med PC pg håndholdte gaming å gjøre. Stativer, vegghengte lade greier, powerbank holdere, holdere til miniPCer som skal brukes til server osv.

 

1000001745.thumb.jpg.bc1f0bd497ba04c372879d77820daa4c.jpg

Lenke til kommentar
Aetius skrev (22 minutter siden):
toreae skrev (25 minutter siden):

Meld i fra når (hvis) du finner ut hva som skjedde her.  Hos meg har dysen ikke hver skrudd nok til. Jeg har en teori om at pga. av oppvarming og nedkjøling er det ikke nok å stramme inn en gang med varm dyse. Men man må sjekke og kanskje stramme opp flere ganger.

Helt nytt skrivehode, knapt brukt. Klarer en bency helt fint, men større utskrifter går nesten alltid i dass med Pet-G. PLA går også helt fint.

Det er med PETG jeg har slitt også. Passer på at dyse ikke bunner, slik at det er litt ekstra å skru inn når det er varmet opp. Varmer så opp til maks temperatur jeg skal bruke, og strammer opp. Men jeg får lekkasjer senere. Så jeg sjekker og strammer opp på nytt.
Det er (gjerne) 3 forskjellige metaller som er skrudd sammen, så det er en ikke heldig kombinasjon.

Lenke til kommentar

All metall hot end, forsterket dyse og direct drive.

 

1000001749.thumb.jpg.7ff607e9151f5b5c428ce20b147c775d.jpg

 

Creality Sonic Pad'en er mye mer nice enn jeg husket.

Det ble en dyr printer tilslutt. Skulle heller hatt flere Sovol SV06. Betalte 2500kr for SV06 levert til Danmark. Pluss teltet, extra printplater og beagle cam v2 blir det 4k.

Ender 3 v2 neo med Sonic Pad og alt annet bikker 6k.... printeren ble kjøpt i Norge og resten fra Aliexpress.

 

1000001752.thumb.jpg.0e2172ca0d9575a09e0dc251a6825332.jpg

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar

Fortsetter med konfigurering av Ender 3. Hadde problemer med den billige kina dysa. Byttet til 0.6 dyse. Printer på 0.28 layer height. Har fått noen slike mindre klumper med filament pga dårlig feste på bed. Printeren står på kjøkkenbordet så jeg oppdager feil før det har gått for langt slik det gjorde i ditt tilfelle.

Har ennå ikke gjort PiD tuning eller inputshaping etc. Prøver meg på en test print før jeg tar de mer avanserte innstillingene. En Google Nest stand. Fin størrelse for en test.

img_1143.webp

LINK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...