Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Leo_ skrev (39 minutter siden):

Jeg kjøpte min FDM-printer i all hovedsak for å printe dronedeler i TPU. TPU er et veldig anvendelig spekter av materialer, finnes det en paralell i resin?

Det vet jeg ikke. Bruker kun ABS Like Resin. Har funnet ut at denne funker bra for meg. En god allrounder. :)

Lenke til kommentar

Vurderer å henge meg på 3d print toget, men hva er da en ok startpakke med printer og det en trenger?

I starten er det diverse veggfester til batterier og verktøy fra Makita, Dewalt osv som står på planen, samt diverse smådeler til Dewalt Though System og Milwaukee Packout som er planen å printe. Typisk lokk til boksene i disse systemene.

Lenke til kommentar

Min mening ut fra mitt nåværende standpunkt med ca. 6 måneder med min første resin 3D printer er at du bør satse på en printer av god kvalitet som er mest mulig plug and play hvis du ikke ønsker å knote så mye for å få den til å virke perfekt. 

Nå har ikke jeg erfaring med filament printer, bare så det er sagt, men disse er nok enda mer knot å få satt opp enn en resin printer. Er du erfaren i gamet så kan du trolig komme unna med en billigere printer som dumkan oppgradere og koste på etter hvert, hvis du synes det er gøy. 

Mitt råd er å kjøpe en printer med kvalitetsdeler slik at du forminsker evt. feilkilder med selve printeren. Det beste er om det er er DU som er årsaken til feilprint og ikke utstyret. 

Når det gjelder selve printingen og justeringer ellers så overlater jeg det til dem som har erfaring med filament printer. :) 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (9 timer siden):

Du får vel først bestemme om du vil gå for FDM eller resin, så må vi vite sånn ca. budsjett før vi kan tilføre saken noe :)

Vet ikke hva det vil si eller hva forskjellen er 🤷‍♂️

Venin skrev (6 timer siden):

God pris på CR-10 SE her: https://www.inkclub.com/no/no/Kontor/Skriver/3D-printer/Creality-CR-10-SE-3D/p/6971636400998/

Kan sammenlignes med Ender-3 V3 KE til omtrent samme pris, bare bedre.

Så en test av den der de heller anbefalte ender. 3 v3 KE. Vistnok bedre print og mye mer stillegående?

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (16 timer siden):

Vurderer å henge meg på 3d print toget, men hva er da en ok startpakke med printer og det en trenger?

I starten er det diverse veggfester til batterier og verktøy fra Makita, Dewalt osv som står på planen, samt diverse smådeler til Dewalt Though System og Milwaukee Packout som er planen å printe. Typisk lokk til boksene i disse systemene.

Til sånne ting ville jeg ha valgt FDM printer.

Smelter plast som legges lag for lag. Tåler mye mer en resin. Billigere enn resin.

Hva er budsjettet ditt?

 

En enkel budsjett printer. Ca. 3000kr. hvis du bestiller fra EU shoppen deres. 4000kr fra Elefun, men de er tomme for den.

Sovol SV06.  $224 inkl. frakt. + ca. 683kr i MVA + fortollingsgebyr.

Skal du ha en printer som printer kjappere blir de litt dyrere men du får MYE viftestøy. 

 

Jeg har hatt Ender 2, Ender 3 , CR10 5S, Anycubic Kossel og har Ender 2 V2 Neo og Sovol SV06. Sistenevnte er den beste printeren. Eneste minuset er printplata, den har hvitt rutenett på seg som kan sitte igjen på prints. Spesielt på PETG. Det koster 200-300kr. for en ny printeplate. 

 

 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (4 timer siden):

Til sånne ting ville jeg ha valgt FDM printer.

Smelter plast som legges lag for lag. Tåler mye mer en resin. Billigere enn resin.

Hva er budsjettet ditt?

 

En enkel budsjett printer. Ca. 3000kr. hvis du bestiller fra EU shoppen deres. 4000kr fra Elefun, men de er tomme for den.

Sovol SV06.  $224 inkl. frakt. + ca. 683kr i MVA + fortollingsgebyr.

Skal du ha en printer som printer kjappere blir de litt dyrere men du får MYE viftestøy. 

 

Jeg har hatt Ender 2, Ender 3 , CR10 5S, Anycubic Kossel og har Ender 2 V2 Neo og Sovol SV06. Sistenevnte er den beste printeren. Eneste minuset er printplata, den har hvitt rutenett på seg som kan sitte igjen på prints. Spesielt på PETG. Det koster 200-300kr. for en ny printeplate. 

 

 

Jeg fikk tilsendt en print av en boks fra en kompis som hadde printet denne med en FDM printer med PLA. Sammenlignet med boksen som jeg printet med med min Resin printer vil jeg si det stikk motsatte med tanke på hvilke av boksene som tålte mest. 

Boksen fra FDM printeren delte seg i to når jeg slapp den i gulvet. Det gjorde ikke boksen printet med resin printeren som ble printet med "ABS like resin". Så det handler ikke SÅ mye om printeren men mer om materialet man bruker vedrørende hvilken som gir det sterkeste materialet. 

Jeg er enig i ut fra hva TS beskriver at en gid FDM printer nok er det han er ute etter, men jeg ville holdt meg vekk fra det PLA og standard filamentene man får kjøpt. De printene jeg har sett med slike filament er bare utrolig sprøtt og virker billig. 

så det blir feil å si at "filament er mye sterkere enn resin'. Det er mange faktorer som spiller inn her. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (12 timer siden):

Så en test av den der de heller anbefalte ender. 3 v3 KE. Vistnok bedre print og mye mer stillegående?

Til normal pris er KE et godt kjøp, men ikke når CR-10 SE koster 4k. Er vel ingenting som er bedre på KE. Vifta bråker mer på CR-10 SE, men det er også en bedre vifteløsning enn på KE. De fleste reviews hyller CR-10 SE. Men vis meg gjerne testen som anbefaler KE i stedet for.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Jeg fikk tilsendt en print av en boks fra en kompis som hadde printet denne med en FDM printer med PLA. Sammenlignet med boksen som jeg printet med med min Resin printer vil jeg si det stikk motsatte med tanke på hvilke av boksene som tålte mest. 

Boksen fra FDM printeren delte seg i to når jeg slapp den i gulvet. Det gjorde ikke boksen printet med resin printeren som ble printet med "ABS like resin". Så det handler ikke SÅ mye om printeren men mer om materialet man bruker vedrørende hvilken som gir det sterkeste materialet. 

Jeg er enig i ut fra hva TS beskriver at en gid FDM printer nok er det han er ute etter, men jeg ville holdt meg vekk fra det PLA og standard filamentene man får kjøpt. De printene jeg har sett med slike filament er bare utrolig sprøtt og virker billig. 

så det blir feil å si at "filament er mye sterkere enn resin'. Det er mange faktorer som spiller inn her. 

Du fikk en boks av kompis og mistet den gulvet. Du trakk ut en konklusjon av dette "eksperimenmtet" og nå er det bestemt. Du skulle vært en vitenskapsmann!

 

Det finnes en hel drøss med folk på YT som tester styrke og slagfasthet på filament og resin. Testmetoden: "kaste i gulvet" er ikke godkjent testmetode.

De bruker måleutstyr, testrigger de har laget selv, de bruker høyhastighetskamera osv.

 

Her er to...

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 time siden):

Du fikk en boks av kompis og mistet den gulvet. Du trakk ut en konklusjon av dette "eksperimenmtet" og nå er det bestemt. Du skulle vært en vitenskapsmann!

 

Det finnes en hel drøss med folk på YT som tester styrke og slagfasthet på filament og resin. Testmetoden: "kaste i gulvet" er ikke godkjent testmetode.

De bruker måleutstyr, testrigger de har laget selv, de bruker høyhastighetskamera osv.

 

Her er to...

 

 

Jeg har sett alle disse videoene. Med abs like resin så skal det mye til å ødelegge det man printer med makt. Abs like resin er ganske tøyelig og tåler en del. Avhengig av hvordan man printer det, så blir det veldig robust. Jeg lagde en liten ledningsklemme med 3mm åpning som jeg presset en 6mm kabel ned i. Denne holdt helt fint. 

I steden for å se slike videoer å ta dette forgitt, så er det bedre å printe noe selv og bruke det til det man skal og se om styrken er god nok. Det er ingen som henger kroker og vekter eller 3D printer noe som skal tåle maksimal styrke. Da har man allere overgått det en 3D printer kan levere og bør velge andre metoder. 

Det blir som å si at en Bugatti Veyron er raskere enn en Porche. Man kommer ikke noe raskere til jobb på norske landeveier av den grunn. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Jeg har sett alle disse videoene. Med abs like resin så skal det mye til å ødelegge det man printer med makt. Abs like resin er ganske tøyelig og tåler en del. Avhengig av hvordan man printer det, så blir det veldig robust. Jeg lagde en liten ledningsklemme med 3mm åpning som jeg presset en 6mm kabel ned i. Denne holdt helt fint. 

I steden for å se slike videoer å ta dette forgitt, så er det bedre å printe noe selv og bruke det til det man skal og se om styrken er god nok. Det er ingen som henger kroker og vekter eller 3D printer noe som skal tåle maksimal styrke. Da har man allere overgått det en 3D printer kan levere og bør velge andre metoder. 

Det blir som å si at en Bugatti Veyron er raskere enn en Porche. Man kommer ikke noe raskere til jobb på norske landeveier av den grunn. 

Uten å vite noe særlig om den boksen. Det går fint an og printe for fort / kaldt slik at gjenstanden delaminerer. Det går også an å printe med for lavt 'flow'. Det går an å printe med for lavt 'infill' og for lite vegger, tak og gulv. Og det går an å printe slik at 'infill', vegger, tak og gulv ikke henger godt nok sammens (omskjøt?).
Jeg har antageligvis gjort alle disse feilene i søken etter å korte ned på tiden. Og gjør noe dette en gang i mellom fremdeles.

Lenke til kommentar
toreae skrev (10 minutter siden):

Uten å vite noe særlig om den boksen. Det går fint an og printe for fort / kaldt slik at gjenstanden delaminerer. Det går også an å printe med for lavt 'flow'. Det går an å printe med for lavt 'infill' og for lite vegger, tak og gulv. Og det går an å printe slik at 'infill', vegger, tak og gulv ikke henger godt nok sammens (omskjøt?).
Jeg har antageligvis gjort alle disse feilene i søken etter å korte ned på tiden. Og gjør noe dette en gang i mellom fremdeles.

Ja, det er mange faktorer som spiller inn her tror jeg vedrørende styrke. Jeg har vertfall mer enn nok styrke i de tingene jeg har laget. Oppheng til to multimetere, diverse bokser med innsatte gjengeinnsatser, kabelklips og en del andre ting. Ingenting som er røket enda. 

Derimot gikk min første testprint i knas når den datt i gulvet. Den ble printet med "standard resin". Den er MYE sprøere og nærmest ubrukelig. 

Lenke til kommentar
On 26.1.2024 at 9:53 PM, ProphetSe7en said:

Vet ikke hva det vil si eller hva forskjellen er 🤷‍♂️

FDM er en prosess som deponerer smeltet plast gjennom en dyse i lag på lag for å bygge opp et 3d objekt.

SLA er en prosess hvor man eksponerer et flytende resin med UV aktivator for UV belysning via en LCD skjerm, DLP prosjektor eller laser scanner (ikke vanlig i dag) slik at man selektivt herder resin der det blir belyst. printet løftes så av skjermen slik at nytt resin kommer til og returneres tilbake ett lag over.

Begge prosesser har en del krav til hvordan du konstruerer objektet for at det skal være printbart. I hovedsak knyttet til at alt som printes til enhver tid må være festet til byggeplaten.

FDM (filament) har typisk: Større byggevolum 200-300mm^3, lavere oppløsning (~0.1-0.2mm) , høyere mekanisk kompleksitet, mer matrialfleksibilitet, Med FDM kan du (potensielt, alt ikke praktisk alle printere) bruke PLA, PC, ABS, ASA, PA, PP, PET, TPU m.f. Du kan også få filementer med diverse fillere som karbonfiber (men ikke tro du printer noe sammenlignbart med karbonfiberdeler) metaller, tre, glitter etc. Noen printere kan også bruke flere matrialer i ett print (men pass på kompatabilitet)

SLA (resin) har utover det nevnt ovenfor: Behov for rensing og post-print herding. Nesten alle 3d print resin er en eller annen variant av akrylat*. Skal ikke si sikkert at det ikke er andre polymere som kan polymeriseres via en UV katalyst men alt jeg har sett bruker akrylater. Oppløsningen de kan klare er i området 0.02-0.05mm. Byggevolumet er gjerne 100-150mm^3 (selv om man ofte har et ikke kubisk volum på disse og det er gjerne en eller to akser som er vesentlig større)

Beslutningspunkter for deg er:

Hvor store objekter trenger du å kunne printe (Husk du kan designe ting i flere deler)

Hvilket detaljnivå kan du leve med.

Hvilket matriale trenger du?

For matriale kan du tenke over hva du trenger av temperaturtoleranse, UV toleranse, hardhet/fleksibilitet, slagfasthet etc.

I tilegg så har vi noen detaljer om praktisk bruk. FDM printere har en god del fler parametre enn SLA å skru på for å tilpasse prosessen til matrialet (aksellerasjon, fart, volumetrisk fart, trykkinertiakompensering, vibrasjonskompensering, dysetemperatur, underlagstemperatur og matriale, omgivelsestemperatur etc) . Spesiellt for de aller billigste printerne får du ikke mye hjelp til å starte med gode parametre tilpasset printeren.  Noen matrialer har en del avgassing under printing du bør vurdere tiltak mot (ABS, ASA, PC i hovedsak). Noen matrialer krever eller har i det minste godt av dehydrering av matrialet før print (Nylon, PC, PETG til en viss grad, men i noen grad alle)

SLA print må vaskes etter printing, og så herdes. Du har også håndtering av flytende resin du må ta deg av. Passende PPE må brukes. (men ikke kjøp alt av skremsler du hører) Printeren trenger > ca  15-20C omgivelsetemperatur eller en resinvarmer så bruk i garasjen er neppe ideellt.

*) Edit: Det finnes også epoxybaserte matrialer.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...