Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Til Bjerknez hadde jeg ikke turt å anbefale noe annet enn Prusa eller Bambu Lab.

 

Hvis PETG er det store så kan en printer til noen hundrelapper holde. Finn en printer som takler ASA, ABS, nylon, PC (Polykarbonat) osv....

Printere til ett par tusenlapper har ABL. AutoBedLevelling.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kenhten skrev (2 minutter siden):

Til Bjerknez hadde jeg ikke turt å anbefale noe annet enn Prusa eller Bambu Lab.

 

Hvis PETG er det store så kan en printer til noen hundrelapper holde. Finn en printer som takler ASA, ABS, nylon, PC (Polykarbonat) osv....

Printere til ett par tusenlapper har ABL. AutoBedLevelling.

 

Har sett litt på Prusa mini. 18x18x18 byggevolum er innafor egentlig. Men printeren er ikke innkapslet. Ellers har jeg lest at Prusa er god kvalitet ut av boksen. 

jeg kom til å tenke på at en filament printer kan jo stå på kontoret og ikke i kjelleren, så da trenger den ikke være innkapslet i en boks egentlig. 

jeg er ute etter et filament med samme egenskaper som "ABS like Resin". Den er jeg meget fornøyd med. Den er mer robust enn vanlig standard resin som er sprøtt som kjeks. Helt ubrukelig. 

Lenke til kommentar

Har lest at det filamentet som trolig har den samme egenskapen som "ABS Like Resin" er PETG. De fleste sier at denne krymper en del og er vanskelig å printe med på Filament printer. 

PLA tror jeg broif for sprøtt til mitt bruk da planen er å tegne diverse bokser med lokk blandt annet med snap hengsler å da kreves det litt bevegelighet. ABS Like Resin er perfekt til dette og printer perfekt med resin printeren, men det kan se ut som jeg kan få problemer med PETG på en filament printer. ?

Lenke til kommentar

Jeg bruker nesten kun PETG. Har noe PLA. Har også noen ruller med ASA og ABS som jeg ennå ikke har hatt bruk for.

PLA er sterkt. Fint til innendørsbruk. PETG tåler ofte mindre men det er seigt. Deformeres før det knekker. PLA kan krympe.

Både PETG og PLA er lett å printe med. Lage prototype med PLA er kjapt og enkelt. 

Du må bare prøve deg fram. 

 

Hvor mye hadde du tenkt å bruke på en printer?

 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker nesten kun PETG. Har noe PLA. Har også noen ruller med ASA og ABS som jeg ennå ikke har hatt bruk for.

PLA er sterkt. Fint til innendørsbruk. PETG tåler ofte mindre men det er seigt. Deformeres før det knekker. PLA kan krympe.

Både PETG og PLA er lett å printe med. Lage prototype med PLA er kjapt og enkelt. 

Du må bare prøve deg fram. 

 

Hvor mye hadde du tenkt å bruke på en printer?

 

Har ikke bestemt meg enda, men ser for meg maks 5.000. Trenger ikke stor printer, men vil ha en som er pålitelig og er av god kvalitet. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (21 minutter siden):

Har lest at det filamentet som trolig har den samme egenskapen som "ABS Like Resin" er PETG. De fleste sier at denne krymper en del og er vanskelig å printe med på Filament printer. 

PLA tror jeg broif for sprøtt til mitt bruk da planen er å tegne diverse bokser med lokk blandt annet med snap hengsler å da kreves det litt bevegelighet. ABS Like Resin er perfekt til dette og printer perfekt med resin printeren, men det kan se ut som jeg kan få problemer med PETG på en filament printer. ?

Jeg vil si at PETG ikke er noe særlig vanskeligere å printe med enn PLA. Du må printe sakte (jeg bruker maks 60 mm/s) og gjerne 20 grader varmere, og mindre kjøling. Dette med en type plast som er sirup når den er smeltet. Og der komme den store forskjellen mens man printer. PLA er mye bedre til å printe små detaljer. PLA skal fort opp i temperatur og fort ned igjen. PETG kjøles saktere og kan letter løfte seg fra printplaten. Derfor bruker jeg nesten bestandig "Brim" til PETG.

På grunn av tidsbruken, har jeg valgt å bruk dyse med Ø0,6mm i stede for standard Ø0,4mm.
Om du skal printe med fine detaljer er kanskje ABS det riktige, og en lukket printer (med filter for avgassing). Jeg har aldri prøvd ABS pga. avgassing og at jeg ikke har en lukket printer. Men jeg har det inntrykket at du liker at printet skal se pent ut, og da tror jeg ABS er det riktige. Men jeg er ikke den rette for å hjelpe deg der. Jeg vil tro at ABS er litt vanskeligere enn PETG, men med de nyeste printerene er kanskje forskjellen ikke så stor.

Lenke til kommentar

Det er faktisk nesten så jeg tror at en filament printer ikke er noe for meg. Kanskje jeg heller burde oppgradere resin printeren til en som er større... jeg synes nemlig "ABS Like Resin" funker perfekt for meg. Sjelden problemer. 

En resin printer er også raskere hvis man skal printe flere ting samtidig...

Lenke til kommentar

Jeg har prusa mini+ og det har vært mer kødd og behov for vedlikehold og justering på den enn den billige kina-printeren jeg hadde fra før. Prusa mini har ofte problemer med hotend/heatbreak. Så en lang stund nå så har jeg ikke giddet å styre mer med den og den står bare å samler støv. Har bestilt en ny heatbreak, for å bytte deler til noe som fungerer må man visst bare regne med til og med på et premiumprodukt som prusa skal være. Så får vi se om jeg får den til å oppføre seg normalt igjen. En stund ihvertfall.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 minutter siden):

Jeg har prusa mini+ og det har vært mer kødd og behov for vedlikehold og justering på den enn den billige kina-printeren jeg hadde fra før. Prusa mini har ofte problemer med hotend/heatbreak. Så en lang stund nå så har jeg ikke giddet å styre mer med den og den står bare å samler støv. Har bestilt en ny heatbreak, for å bytte deler til noe som fungerer må man visst bare regne med til og med på et premiumprodukt som prusa skal være. Så får vi se om jeg får den til å oppføre seg normalt igjen. En stund ihvertfall.

Ja, man kan få mye bra fra Kina også... Er det billig nok så kan man jo kanskje ta den risken.... ?

Lenke til kommentar

Erfaringen min har gjort at jeg ikke lenger stoler på at prisen nødvendigvis sier noe om påliteligheten når det gjelder 3dprintere ihvertfall. Det har skjedd mye siste året med hva som er blitt standardfunksjonalitet. Forhåpentligvis er det forbedringer på holdbarheten og kvalitet over tid uten behov for feilsøking og vedlikehold. Vurderer sterkt å selge prusaen og kjøpe noe nytt.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Ut fra hva som sies her om varme, dysestørrelse i forhold til filament etc. så tror jeg kanskje Resinprinter er mer tilgivende og enklere å ha med å gjøre. 

Det er ikke snakk om noe slikt på en resin printer. Så lenge LCD skjermen funker og platen en i water, så bare funker det synes jeg. 

Så det kan hende jeg heller oppgraderer eller kjøper en resin printer til som er noe større. 

Lenke til kommentar

Siden jeg og min mor deler på snøfreseren og vi kun har en nøkkel, så tenkte jeg at jeg kunne tegne samt 3D printe en ekstra nøkkel, slik at hun slapp og spørre meg hver gang om å låne min.

Her er et bilde av den orginale nøkkelen:
nkkel.thumb.JPG.d5b372aa5006ade79a5a8a57c749e858.JPG

Og her er et bilde av den jeg har tegnet:
Ariensnkkel.thumb.png.7910e62c896d25c0fc09e8eb362265d4.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min Creality Ender 3 S1 vil ikke lenger dra filamentet gjennom dysen. Jeg tror ikke dysen er tett, det ser mer ut til at den ikke klarer å gripe fatt i filamentet og ender bare opp med å printe i løse luften mens den svir enden av filamentet.

Noen som vet om det finnes nye "tannhjul" (eller hva det nå er som griper filamentet) til denne? Eventuelt helt nytt printehode.

EDIT: Fant denne. Noen som vet om jeg trenger noe mer for å sette dette på en S1?
https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=59141

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Hvor mye tåler plasten du skriver med? Risikerer du at den nye nøkkelen knekker i låsen?

For filament-skrivere finnes jo fiberarmert filament (om jeg husker rett; har ikke brukt det selv).

Men å skrive i nylon har jeg gjort, og nylon ville jeg kanskje  bruke i denne sammenhengen.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 timer siden):

Høyt skkerhetsnivå på den nøkkelen. :p

Hvor mye tåler plasten du skriver med? Risikerer du at den nye nøkkelen knekker i låsen?

Hehe, nei, sikkerhetsnivået er nok så som så her 😂

Etter en del erfaring med "ABS Like Resin" så er jeg ikke bekymret for at nøkkelen skal knekke. Men det finner jeg jo uansett fort ut evt. 

Denne nøkkelen skal uansett bare presses inn og ikke vris. Jeg tror ikke dette skal by på problemer. ABS Resin er ganske tøyelig og robust. Ikke like robust som den orginale nøkkelen selvsagt som sikkert er støpt, men robust nok til at den funker. Tror jeg... 

Jeg får uansett ikke printet noe før det blir varmere i været. Det er rundt 10 grader i furtebua nå med de temperaturene vi har i Fredrikstad for øyeblikket og selv om jeg har en 2000W vifteovn i kjelleren, så tar det votter og år før temperaturen når 20 grader som er anbefalt når man printer med resin :)

Lenke til kommentar
8 hours ago, Aetius said:

Min Creality Ender 3 S1 vil ikke lenger dra filamentet gjennom dysen. Jeg tror ikke dysen er tett, det ser mer ut til at den ikke klarer å gripe fatt i filamentet og ender bare opp med å printe i løse luften mens den svir enden av filamentet.

Noen som vet om det finnes nye "tannhjul" (eller hva det nå er som griper filamentet) til denne? Eventuelt helt nytt printehode.

Sannsynligvis er ikke tannhjulene slitt (de er hardere enn filamentet, med mindre du har printet mye filament med metallspon i). Det som skal til er sikkert en rens av tannhjulene. Jeg kjenner ikke ekstruderen til Endre 3 S1, men de fleste ekstrudere lar seg åpne (du må muligens ha en sekskantnøkkel eller en skrutrekker) slik at man kommer til og får renset tannhjulene.

Her er noen andre tips:

 

https://www.reddit.com/r/Ender3S1/comments/13fv8p9/sprite_extruder_gear_slipping/

kanskje noen av dem hjelper.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 timer siden):

Jeg får uansett ikke printet noe før det blir varmere i været. Det er rundt 10 grader i furtebua nå med de temperaturene vi har i Fredrikstad for øyeblikket og selv om jeg har en 2000W vifteovn i kjelleren, så tar det votter og år før temperaturen når 20 grader som er anbefalt når man printer med resin :)

Min printer ble henvist til kjelleren før jul og står der ennå. Har vurdert en innkapsling om plasseringen blir poermanent. Både med tanke på støv men også temperatur. Mulig det blir i bølgepapp. :p 

 

Lenke til kommentar
On 14.1.2024 at 8:01 PM, Bjerknez said:

Det er faktisk nesten så jeg tror at en filament printer ikke er noe for meg. Kanskje jeg heller burde oppgradere resin printeren til en som er større... jeg synes nemlig "ABS Like Resin" funker perfekt for meg. Sjelden problemer. 

En resin printer er også raskere hvis man skal printe flere ting samtidig...

De viktigste grunnene til å velge filamentskriver over resin er mer fleksible matrialvalg og til en viss grad renslighet. Filamentskriveren er mekanisk mer komplisert og det er nok mer ting som kan gå galt.

Nå finnes det en del høytytende resin som kan komme nær på hva også høytytende filamenttyper gjør så er de fleste ganske sprø i forhold til hva man kan oppnå med filamentprintere. Så for mekaniske og andre funksjonelle deler er gjerne filamentprintere å foretrekke. Selv PLA kan være funksjonelt og sterkt (det er faktisk blandt de hardeste plasttypene), men kanskje litt sprøtt og tåler lite varme, så er det forholdsvis enkelt å gå til ABS, ASA, PETG, PA eller PC, eventuellt glass/karbonfiberfyllt (selv om det gjør mer for dimensjonalitet enn styrke). Føler man seg eventyrlysten finnes t.o.m. POM, PEI eller PEEK som filament (man da ryker printerbudsjettet ditt med noen nuller)

Sterotypen er at resin er for små detaljerte figurer mens filament er for funksjonelle eller store print, men virkeligheten er gjerne litt mer kompleks.

Vær obs på at om du vil printe ting som ABS, ASA eller PC så vil du ikke ha den der du jobber. Disse stinker (og er neppe veldig sunn stank). Selv printing av PLA og PETG har det vært en del bekymringer rundt helseeffektene av, men det får man ta stilling til selv om man vil bry seg med.

Spørsmålet for deg er jo da hva er det du trenger å skrive ut som du ikke får tilfredsstillende resultat av på resinprinteren din? Hvilke matrialer tenker du at du vil skrive ut

Gitt budsjettet ditt og det du indikerer av bruk ville jeg tenkt en Bambu Lab A1 (ikke combo), men tenker du å bruke matrialer som ABS, ASA, Nylon, PC så vil du nok langt mer foretrekke en P1S, men den havner noen lapper over budsjettet. Ingen av disse er egnet for fiberfylte matrialer uten noen oppgraderinger.

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 timer siden):

De viktigste grunnene til å velge filamentskriver over resin er mer fleksible matrialvalg og til en viss grad renslighet. Filamentskriveren er mekanisk mer komplisert og det er nok mer ting som kan gå galt.

Nå finnes det en del høytytende resin som kan komme nær på hva også høytytende filamenttyper gjør så er de fleste ganske sprø i forhold til hva man kan oppnå med filamentprintere. Så for mekaniske og andre funksjonelle deler er gjerne filamentprintere å foretrekke. Selv PLA kan være funksjonelt og sterkt (det er faktisk blandt de hardeste plasttypene), men kanskje litt sprøtt og tåler lite varme, så er det forholdsvis enkelt å gå til ABS, ASA, PETG, PA eller PC, eventuellt glass/karbonfiberfyllt (selv om det gjør mer for dimensjonalitet enn styrke). Føler man seg eventyrlysten finnes t.o.m. POM, PEI eller PEEK som filament (man da ryker printerbudsjettet ditt med noen nuller)

Sterotypen er at resin er for små detaljerte figurer mens filament er for funksjonelle eller store print, men virkeligheten er gjerne litt mer kompleks.

Vær obs på at om du vil printe ting som ABS, ASA eller PC så vil du ikke ha den der du jobber. Disse stinker (og er neppe veldig sunn stank). Selv printing av PLA og PETG har det vært en del bekymringer rundt helseeffektene av, men det får man ta stilling til selv om man vil bry seg med.

Spørsmålet for deg er jo da hva er det du trenger å skrive ut som du ikke får tilfredsstillende resultat av på resinprinteren din? Hvilke matrialer tenker du at du vil skrive ut

Gitt budsjettet ditt og det du indikerer av bruk ville jeg tenkt en Bambu Lab A1 (ikke combo), men tenker du å bruke matrialer som ABS, ASA, Nylon, PC så vil du nok langt mer foretrekke en P1S, men den havner noen lapper over budsjettet. Ingen av disse er egnet for fiberfylte matrialer uten noen oppgraderinger.

 

Jeg kjøpte vel en noksa rimelig Resin printer (Elegoo Mars 3 Pro) og med ABS Like Resin så finner jeg printene ganske så robuste. Jeg har også bevist dette tidligere i denne tråden.Men såkalt standard resin var ikke noe særlig. 

Jeg holder på i kjelleren så "renslighet" har ikke noe betydning for meg overhodet. 

Det at resin er kun for små detaljerte ting er missforstått. Jeg har printet bokser som har dekket omtrent hele platen uten problemer. Jeg er i tillegg ganske fersk. 

Derimot er en resin printer langt bedre på små detaljer som du sier enn en filament printer ut fra det jeg har sett. Med ganske stor margin. Selvsagt får du trolig en svindyr filament skriver som til dels kan måle seg med en resin printer, men i forhold til pris tror jeg ikke man får det. 

Mange tror det bare er klin med resin. SOm nevnt er jeg ganske fersk og kun etter få dager fant jeg en teknikk som gjør at jeg helt fin kan printe, vaske, fejre print fra plate etc. uten å søle så mye som en eneste dråpe resin der jeg ikke vil ha det. Jeg trenger ikke engang å bruke hansker. 

Det lukter bittelitt, men ikke spesielt ubehagelig. Furtebua mi er ganske godt ventilert. 

Jeg tror jeg heller går for en større resin printer enn en filament printer har jeg funnet ut. Men foreløpig er ikke behovet der føler jeg. Jeg pleier ikke å printe spesielt store ting. Enda vertfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...