Aetius Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 13 minutes ago, Leo_ said: Men legger du samme beløpet i printern du har får du en betydelig bedre printer. Reservedelene som trengs for å reparere den selges ikke separat, fikk jeg bekreftet fra Polyalkymi i går kveld.
Leo_ Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) Aetius skrev (1 time siden): Reservedelene som trengs for å reparere den selges ikke separat, fikk jeg bekreftet fra Polyalkymi i går kveld. Derfor anbefaler jeg ombygging til Klipper firmware, da kan man bruke hvilke som helst deler, og da gjerne oppgraderte deler. Endret 19. desember 2025 av Leo_
Aetius Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 4 minutes ago, Leo_ said: Derfor anbefaler jeg ombygging til Klipper firmware, da kan man bruke hvilke som helst deler, og da gjerne oppgraderte deler. Hjelper lite det, når deler som trengs ikke er å få fatt i.
Leo_ Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Aetius skrev (2 minutter siden): Hjelper lite det, når deler som trengs ikke er å få fatt i. Der er MASSE deler å gå tak i, bare ikke standard deler. Det er derfor jeg råder deg til å bytte firmware sånn at du kan bruke alle andre deler enn de fra fabrikken. Jeg har disse: https://www.3djake.no/e3d-online-dyser-hot-ends-og-tilbehoer/revo-six-1?sai=17744 https://www.3djake.no/bondtech/lgx-extruder?sai=10103&gad_source=1&gad_campaignid=21904849321&gbraid=0AAAAADzcMj-nt4N6u6nXIohjPxzlhCrX3&gclid=Cj0KCQiAjJTKBhCjARIsAIMC44-FTWib23fhbJ4ouPH4-nqVtnqx1qlUJW34BoLteps9iOUetwa9qloaAt3JEALw_wcB
Complexity Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 3 hours ago, Aetius said: Reservedelene som trengs for å reparere den selges ikke separat, fikk jeg bekreftet fra Polyalkymi i går kveld. Åjoda. Men du må kjøpe fra kilden (kina så f.eks Aliexpress) og ikke hos en importør som har sluttet å ta inn deler til den. 1
Aetius Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 3 minutes ago, Complexity said: Åjoda. Men du må kjøpe fra kilden (kina så f.eks Aliexpress) og ikke hos en importør som har sluttet å ta inn deler til den. Modellen er relativt ny, så det er mer at ikke alt av deler er tilgjengelig ennå. Ifølge Polyalkymi er det dessuten Creality som ikke selger dem - ikke de som ikke tar dem inn. Faktisk tilbød de seg å etterspørre Creality om de kunne gjøre unntak. Uansett, det er selvsagt teoretisk mulig at jeg kunne satt sammen uoriginale deler, originale deler og diverse annet, og fått en fungerende printer. Men jeg har ikke oversikt over nøyaktig hav som har gått til helvete, hvilke deler jeg må kjøpe for å erstatte dem, hva som er kompatibelt og ikke, og hva det vil koste. I tillegg risikerer jeg å bruke penger på deler som ikke kan brukes, nettoipp pga dette. Så da er min konklusjon at jeg gir faen, og har derfor bestilt en ny K2 Combo.
Leo_ Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Kjøp det du vil ha, kjøp deg en printer, men det er fordi du har lyst på en ny printer i stedet for å reparere og forbedre den du har, ikke for at du må 😊
LD93 Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Jeg ramlet tilfeldigvis innom denne tråden igjen nå som den havnet på forsiden av forumet her og innså at det er noen år siden jeg var aktiv her selv. Tida flyr 😅 I mellomtiden har 3D printing eksplodert litt, og vi har startet en norsk discord server, mest for å dele prints, erfaringer, feilsøking, og generell 3d print snakk Bare vanlige folk som printer (FDM/resin), tester ting og lærer mens vi holder på. Vi håper å kunne kjøre i gang litt konkurranser når det blir flere medlemmer og mer aktivitet og det å kunne tilby nykommere en lettere start for de som bruker discord som en plattform ellers. Hvis noen har lyst til å være med, er dere hjertelig velkommen: 👉 https://discord.gg/g8wcb4TJFP Gøy å se at denne tråden fortsatt lever 👌 2
Aetius Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 5 minutes ago, Leo_ said: Kjøp det du vil ha, kjøp deg en printer, men det er fordi du har lyst på en ny printer i stedet for å reparere og forbedre den du har, ikke for at du må 😊 Jepp. Og som nevnt, det blir dyrere å reparere den "gamle" enn å bare kjøpe ny. Og skal jeg uansett ha ny, så ... 😉
Complexity Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) 49 minutes ago, Aetius said: Modellen er relativt ny, så det er mer at ikke alt av deler er tilgjengelig ennå. Ifølge Polyalkymi er det dessuten Creality som ikke selger dem - ikke de som ikke tar dem inn. Faktisk tilbød de seg å etterspørre Creality om de kunne gjøre unntak. Uansett, det er selvsagt teoretisk mulig at jeg kunne satt sammen uoriginale deler, originale deler og diverse annet, og fått en fungerende printer. Men jeg har ikke oversikt over nøyaktig hav som har gått til helvete, hvilke deler jeg må kjøpe for å erstatte dem, hva som er kompatibelt og ikke, og hva det vil koste. I tillegg risikerer jeg å bruke penger på deler som ikke kan brukes, nettoipp pga dette. Så da er min konklusjon at jeg gir faen, og har derfor bestilt en ny K2 Combo. Aha! Tenkte ender serien var foreldret nå. Den kjører forøvrig klipper fra før av ser jeg så du trenger ikke noe Raspberry pi om du skal bruke en annen hotend. Endret 19. desember 2025 av Complexity 1
Kahuna Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Leo_ skrev (6 timer siden): Derfor anbefaler jeg ombygging til Klipper firmware, da kan man bruke hvilke som helst deler, og da gjerne oppgraderte deler. Jeg trenger en oppfriskning her.. Klipper er å ignorere cpuen på printerens hovedkort og styre den fra en ekstern(og kraftigere) maskin? Som en r-pi eller en gammel laptop? (har en ender 3 s1 pro) 1
Complexity Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) 25 minutes ago, Kahuna said: Jeg trenger en oppfriskning her.. Klipper er å ignorere cpuen på printerens hovedkort og styre den fra en ekstern(og kraftigere) maskin? Som en r-pi eller en gammel laptop? (har en ender 3 s1 pro) Ja - man overlater all prosessering til en annen datamaskin. I de fleste tilfeller Raspberry pi men det kan og kjøre på en vanlig pc eller laptop. Klipper var revolusjonerende når 3dprintern bare var 8bits og såvidt klarte å drive segselv rundt. Nå har de fleste printere mye kraftigere prosessorer og kjører Klipper eller tilsvarende allerede. Jeg hadde en Delta printer før som ikke klarte over 80mm/s fordi raskere enn det så begynte den å kalkulere feil. Med en pi og klipper installert kunne jeg printe så fort jeg bare turte. Dette var en av de aller første utgavene av Klipper og var myyye styr å få opp å gå. I dag er det ekstremt mye enklere. Klipper har og utrolig bra bevegelseskalkurering og det gir ofte finere print enn hva Marlin og lignende gjør. Endret 19. desember 2025 av Complexity 2
toreae Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Og hvis noen synes at Klipper er for lite spennende, så finnes Kalico (før Danger_Klipper).
Leo_ Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 (endret) Kahuna skrev (4 timer siden): Jeg trenger en oppfriskning her.. Klipper er å ignorere cpuen på printerens hovedkort og styre den fra en ekstern(og kraftigere) maskin? Som en r-pi eller en gammel laptop? (har en ender 3 s1 pro) Complexity oppsummerer pent Din printer kjører Marlin firmware originalt, den kan nesten ikke konfigureres uten at det må kompileres og flashes ny fw for å endre noe. Med Klipper fw kan du endre det aller aller meste bare med tekstlinjer i printer.cfg-fila. Det var første grunn til at jeg måtte oppgradere fra Marlin, han som hjalp meg var ikke i stand til å kompilere en Marlin fw som fungerte med... Tror det var temp sensoren i den nye hotenden min. Det var en av ekstremt få ganger jeg har sett den mannen FORBANNA, fram til vi ga opp Marlin. Etter få minutt med Klipper var det tydelig at Marlin er totalt utdatert. Joda den fungerer ut av eska, men all forandring er et mareritt. Med Klipper får du prosessorkraften fra en Pi til kalkulering og hovedkortet kan jobbe kun med å utføre bevegelsene. Nest etter det å faktisk kunne konfigurere fw (og det er genialt!) åpner Klipper for en del muligheter, som Input Shaper som gjør at du kan printe MYE raskere uten å miste kvalitet. Klipper kan åpne for betydelig oppgradering av printeren din tenker jeg, spesielt om du vil endre litt på hardwaren, men det er lurt å ha med en som har gjort jobben før. Endret 19. desember 2025 av Leo_ 1
toreae Skrevet 19. desember 2025 Skrevet 19. desember 2025 Kahuna skrev (4 timer siden): Klipper er å ignorere cpuen på printerens hovedkort og styre den fra en ekstern(og kraftigere) maskin? Som en r-pi eller en gammel laptop? Litt som Leo_ har forklart over, men. La cpuen på printerens hovedkort gjøre minst mulig, slik at den kan forandre retning, nøyaktig når den skal det. Slik at det som begrenser printerens hastighet (og nøyaktighet) er de fysiske delene, ikke cpuens regnekraft. Dette er min oppfatning/forklaring. 1
Leo_ Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Første test med ASA-CF, provisoriske vegger på en Ender 5 S1 for temperatur. Ser ut som jeg får en "kabinettemperatur" på en 30-40c, printer sakte. Er litt lyd i ny og ne, smeller litt, så mistenker det er litt fukt i filamentet, fikk inn bare et par timer med tørking på en slump filament en kompis hadde med. Printer "fan duckt" for heat brake og part cooler til min ombygde Sovol SV01 som trengte dette med høyere temperaturbestandighet 🙂 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå