Gå til innhold

Nå er Galaxy Tab 7.7 forbudt i EU


Anbefalte innlegg

For å spille djevelens advokat litt så kan jeg si at dette handler mer om mote enn patentbrudd.

Hvis en designer fra et stort motehus finner ut at i år skal vi satse på polkadotter så er det ikke kopiering om også andre bruker polkadotter.

Sludder og vås. Designet til Apple er først og fremst resultatet av at man har valgt en helt annen tilnærming enn de tradisjonelle Windows-baserte enhetene, og redefinert både teknologi, software, funksjonalitet og ikke minst brukergrensesnitt. Apples design er alt annet enn motepreget, men tvert imot nesten tidløst, klassisk, funksjonell minimalisme, kjemisk renset for alt motepreget bling som konkurrentene limer utenpå produktene sine.

Merkelig nok så klarte Samsung aldri å komme på disse "åpenbare" idéene før mange måneder etter at Apple viste veien - for så å komme diltende etter med litt dårligere og litt billigere produkt som "tilfeldigvis" ligner litt for mye til at det er tilfeldig - først med iPod, så med iPhone, iPad, MacBook Air, Mac mini, osv... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå solgte Apple 46 millioner iOS-enheter, omsatte for $35mrd og gikk $8,8mrd i overskudd. Ettellerannet sted må de ha tjent pengene.

Av de 46 mill iOSenhetene var 26mill iPhone, 17mill iPad og 2mill diverse. Ikke kjent hvor stor del pc'salg står for, det fant jeg ikke.

 

Du kan uansett anta omtrentlig halvparten av salgssummen går direkte til Apple, ihvertfall når de klarer å ha en driftsresultat på over 25% av omsetningen.

Mange irrelevante tall der, men det ser ut til at vi er noenlunde enige i at Apple inc. totalt sett har en fortjeneste på omkring 25% av omsetningen, eller rundt regnet det samme som f.eks Google og Microsoft.

Lenke til kommentar

Samsung gjør det vel ganske bra? Og deres mest suksessfulle telefoner likner jo heller ikke spesielt mye på iphone?

Du synes det, etter å ha sett bildet jeg postet, som viser av Galaxy S ved siden av iPhone?

Jeg synes LG prada ligner litt på iPhone, og den ble vist frem før iPhone også.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Det å hevde at Apple har funnet opp alle designene sine selv er ikke helt riktig.

 

Veldig mye av det Apple gjør innen industridesign er tungt inspirert av gamle Braun-produkter og Dieter Rams sine design.

 

Se sammenlikning her: Gizmodo

 

original.jpg

 

Jeg synes ikke dette er noe problem, og Apple har full velsignelse fra designeren til å la seg inspirere, men de burde være litt forsiktige med saksøkingen basert på design.

 

Når det er sagt er Samsung rimelige ekstreme i sin kopiering, se f.eks på lader, startskjermlayout og andre små detaljer som kunne vært løst på et utall måter.

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samsung gjør det vel ganske bra? Og deres mest suksessfulle telefoner likner jo heller ikke spesielt mye på iphone?

Du synes det, etter å ha sett bildet jeg postet, som viser av Galaxy S ved siden av iPhone?

 

Det synes jeg, synes du s2 og iphone, og s3 og ipone er telefoner som er veldig like iphone? Det synes ikke jeg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor Samsung selv prøver å innovere. Isteden for å gjøre som Apple. Det kommer de aldri til å vinne med.

 

Var som når den opprinmelig galaxy 10.1 kom ut, samme tid rundt ipad2. Da hadde den bra kamera men var tjukk, så kom ipad 2. Så sa samsung sjefen, at de kom med en ny fordi de var så imponert over ipad2.

 

Funker bare ikke å holde på sånn

 

Samsung gjør det vel ganske bra? Og deres mest suksessfulle telefoner likner jo heller ikke spesielt mye på iphone?

 

AtW

Prøver du å være morsom eller?

 

Omtrent hele galaxy serien er jo klisslik, bortsett fra Galaxy s3, og den ble jo ikke akkurat godt mottatt designmessig.

 

Ta på deg briller.

Endret av henrikrox
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor Samsung selv prøver å innovere. Isteden for å gjøre som Apple. Det kommer de aldri til å vinne med.

 

Var som når den opprinmelig galaxy 10.1 kom ut, samme tid rundt ipad2. Da hadde den bra kamera men var tjukk, så kom ipad 2. Så sa samsung sjefen, at de kom med en ny fordi de var så imponert over ipad2.

 

Funker bare ikke å holde på sånn

 

Samsung gjør det vel ganske bra? Og deres mest suksessfulle telefoner likner jo heller ikke spesielt mye på iphone?

 

AtW

Prøver du å være morsom eller?

 

Omtrent hele galaxy serien er jo klisslik, bortsett fra Galaxy s3, og den ble jo ikke akkurat godt mottatt designmessig.

 

Ta på deg briller.

 

Står du jo fritt til å mene, jeg mener de ikke er spesielt like.

 

AtW

 

Jeg synes LG prada ligner litt på iPhone, og den ble vist frem før iPhone også.

Og når ble en fungerende LG Prada demonstrert for publikum første gang?

 

Hva har det å si om den var fungerende?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det å hevde at Apple har funnet opp alle designene sine selv er ikke helt riktig.

 

Veldig mye av det Apple gjør innen industridesign er tungt inspirert av gamle Braun-produkter og Dieter Rams sine design.

 

Se sammenlikning her: Gizmodo

Det er å dra den historiske innflytelsen fra Rams og hans virke hos Braun vel langt synes jeg, selv om noe av den samme designfilosofien gjør seg gjeldende i Apples produkt. Jonathan Ive sine design for Apple står like fullt på egne ben som selvstendige, originale verk, selv om man kan finne noen ganske få detaljer som gir et historisk ekko til helt urelaterte produkt fra Braun.

Gizmodo drar det alt for langt, da likhetene er temmelig fraværende i mange av eksemplene.

 

Mer interessant er det kanskje hva Dieter Rams selv sier om Apples design:

"Dieter Rams on Apple

 

I have always regarded Apple products – and the kind words Jony Ive has said about me and my work – as a compliment. Without doubt there are few companies in the world that genuinely understand and practise the power of good design in their products and their businesses. Probably the first example was Peter Behrens and his work for the German company AEG, in the early part of the 20th century. He might be considered to be the founder of corporate identity. Adriano Olivetti was close behind as he transformed his father’s Italian company, Olivetti. Having become aware of this scarcity at the start of my career in the 1950s, I am sorry to report that the situation does not seem to have improved to this day.

 

I have always observed that good design can normally only emerge if there is a strong relationship between an entrepreneur and the head of design. At Apple this situation exists - between Steve Jobs and Jony Ive. This was the case at Braun where I always reported to Erwin and Artur Braun or, after their departure, the chairman of the board. It is the same in my relationship with the furniture manufacturer, Vitsoe, where I worked closely with the founder Niels Vitsoe and, since his death, Mark Adams - a period now spanning more than 50 years.

 

I am always fascinated when I see the latest Apple products. Apple has managed to achieve what I never achieved: using the power of their products to persuade people to queue to buy them. For me, I had to queue to receive food at the end of World War II. That’s quite a change.

 

I am troubled by the devaluing of the word 'design’. I find myself now being somewhat embarrassed to be called a designer. In fact I prefer the German term, Gestalt-Ingenieur. Apple and Vitsoe are relatively lone voices treating the discipline of design seriously in all corners of their businesses. They understand that design is not simply an adjective to place in front of a product’s name to somehow artificially enhance its value. Ever fewer people appear to understand that design is a serious profession; and for our future welfare we need more companies to take that profession seriously."

 

Pene og respektfulle ord, som virkelig anerkjenner Apples seriøse arbeid med design, synes nå jeg.

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes LG prada ligner litt på iPhone, og den ble vist frem før iPhone også.

Og når ble en fungerende LG Prada demonstrert for publikum første gang?

 

Hva har det å si om den var fungerende?

Tja, det kan si noe om hvor langt man har kommet i utviklingssyklusen, til forskjell fra f.eks et tomt skall eller et computergenerert konseptbilde av noe man knapt har startet utviklingen av. Presenterer man en fungerende smarttelefon med sitt endelige fysiske design, er det nærliggende å anta at hovedtrekkene i designet har vært rimelig avklart i en del måneder.

Lenke til kommentar

Jeg synes LG prada ligner litt på iPhone, og den ble vist frem før iPhone også.

Og når ble en fungerende LG Prada demonstrert for publikum første gang?

 

Hva har det å si om den var fungerende?

Tja, det kan si noe om hvor langt man har kommet i utviklingssyklusen, til forskjell fra f.eks et tomt skall eller et computergenerert konseptbilde av noe man knapt har startet utviklingen av. Presenterer man en fungerende smarttelefon med sitt endelige fysiske design, er det nærliggende å anta at hovedtrekkene i designet har vært rimelig avklart i en del måneder.

 

Men det har lite å si med tanke på "trade-dress"-vissvasset. Sålenge LG ikke har spioner hos apple så betyr det de på egenhånd har kommet fram til designet.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@tW: Jepp, det er ikke usannsynlig, men så har da Apple så vidt jeg vet aldri anklaget LG for noe annet heller.

 

(At noen hos skjermprodusenten LG har hatt viten om Apples planer før iPhone ble offentlig kjent er for øvrig ikke utenkelig - uen at jeg skal lage noen anklager ut av det)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@tW: Jepp, det er ikke usannsynlig, men så har da Apple så vidt jeg vet aldri anklaget LG for noe annet heller.

 

(At noen hos skjermprodusenten LG har hatt viten om Apples planer før iPhone ble offentlig kjent er for øvrig ikke utenkelig - uen at jeg skal lage noen anklager ut av det)

 

LG Electronics has claimed the iPhone's design was copied from the LG Prada. Woo-Young Kwak, head of LG Mobile Handset R&D Center, said at a press conference, “We consider that Apple copied the Prada phone after the design was unveiled when it was presented in the iF Design Award and won the prize in September 2006.”

Lenke til kommentar

Man skulle tro juristene lagde lover bare for å holde seg selv i arbeid.

 

Bullseye!

USA har altfor mange advokater. Apple er et Amerikansk selskap.

Å legge sammen 2 og 2 er ikke så vanskelig ;)

 

Simen1: nei, det er ikke de som direkte vedtar lovene. Men de er utarbeidet av jurister. I tillegg har de store selskapene jurister i lobby-gjengene sine som ABSOLUTT påvirker utarbeidelsen av lover.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...