Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men nå er vel definisjonen av et "balansert kosthold" ganske forskjellig fra person til person.

Nå er det snakk om et balansert kosthold, uten noen som helst tilknytning til noen som helst formeninger om hva det skal være. Det er det som er poenget, å finne ut hva som er det optimale balanserte kostholdet, ikke heve sitt eget kosthold fordi noen andres kosthold er elendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå er vel definisjonen av et "balansert kosthold" ganske forskjellig fra person til person. Et "vanlig norsk balansert kosthold" består av alt for mye usunt fett, sukker og simple karbohydrater, lite protein og lite grønnsaker/frukt.

 

At nordmenn får i seg lite proteiner er fullstendig skivebom. Vi har aldri spist mer proteiner enn vi gjør i dag, de fleste spiser kjøtt i hvert eneste måltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå er vel definisjonen av et "balansert kosthold" ganske forskjellig fra person til person. Et "vanlig norsk balansert kosthold" består av alt for mye usunt fett, sukker og simple karbohydrater, lite protein og lite grønnsaker/frukt.

 

At nordmenn får i seg lite proteiner er fullstendig skivebom. Vi har aldri spist mer proteiner enn vi gjør i dag, de fleste spiser kjøtt i hvert eneste måltid.

 

Nå tenker jeg på ferdigmat og fordelingen av innholdet.

Lenke til kommentar

og hva vitenskapen sier.

Nå var det akkurat det som tråden handlet om også. Dere har kommet med deres meninger og "vitenskapelige" fakta ang. råvegansk kosthold, og jeg har kommet med motargumenter fra mine vitenskapelige kilder. F.eks det om plante-enzymer. Fikk aldri noen tilbakemelding fra dere om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

og hva vitenskapen sier.

Nå var det akkurat det som tråden handlet om også. Dere har kommet med deres meninger og "vitenskapelige" fakta ang. råvegansk kosthold, og jeg har kommet med motargumenter fra mine vitenskapelige kilder. F.eks det om plante-enzymer. Fikk aldri noen tilbakemelding fra dere om det.

 

Jeg trenger nok flere kilder enn det. Det eneste kildene dine oppsummerer er at vi lager alle enzyme som trengs til å fordøye maten selv(duh), noe jeg aldri har sagt vi ikke gjør. Det jeg sier er at enzymer i mat kan hjelpe til å bryte ned maten. Eksempel er bromelain/papain som finnes i stammen på ananas og i papaya. Ikke bare hjelper enzymer mot fordøyelsen men har også andre fordeler. 1, 2. Jeg orker ikke å finne flere kilder på det nå. Kan nevne at bromelain også brukes til å mørne kjøtt.

 

"plant enzymes might reach the small intestine intact, adds Davis, “but their overall contribution to human digestion appears minimal.”"

 

FYI er jeg ikke en råveganer men jeg spiser råveganmat og hvit kjøtt/fisk(rå).

 

Grunnen til at jeg ble med i denne diskusjonen var for å diskutere linken mellom rødt kjøtt og kreft.

1, 2, 3, 4, 5

 

Men hvis alle kildene som har blitt lagt fremi tråden ikke godtas får vi fortsette diskusjonen om rødt kjøtt når en studie som bekrefter/avkrefter dette blir publisert.

 

Liten tilleggsak:

http://www.dagbladet...ekost/22870059/

 

"Spinat bør ikke varmes opp flere ganger. Årsaken er at spinat inneholder nitrat som omdannes til nitritt og videre til nitrosaminer, som er kjent for å være kreftframkallende. Omdannelsen av nitrat til nitritt vil finne sted i de fleste produkter, men ved en lav hastighet. Oppvarming øker omdanningen av nitrat til nitritt. Jo lengre varmebehandlingen foregår, jo mer nitritt vil dannes."

 

"Helsedirektoratet advarer mot for høyt inntak av mat som er konservert med nitrat eller nitritt, slik som rødt kjøtt."

Lenke til kommentar

Frokost = havregryn, + nøtter/proteiner med helmølk

jobbmiddag = (carbs (ris/grovpasta) protein (fisk/kjøtt) og fiber (brokkoli/kål osv)

Middag: = samme

Kveldsmat = omelett/tunfiskburger/lakseburger, med mer helmølk

 

Kan seff legge til litt mellommåltider/frukt osv. når jeg føler for det.

 

Balansert as fuck

 

 

Edit: nå har vi menesker varmet opp maten vår så jævlig lenge at magene våres ikke er like badass som ulver/aper/tigre osv. og det må man bare godta.

Endret av Primer4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...