Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Boil-in-bag-ris.

 

Du glemmer svært mange poenger og forhold. Mennesket har gjennom evolusjon tilpasset seg tilgangen til mat der de lever, og har faktisk svært ulike kosthold avhengig av hvor de bodde på jorda. Eskimoer, inuitter, samer og andre folkegrupper i arktiske strøk har hatt et helt annet kosthold enn f.eks i middelshavslandene, asiatiske land osv. Tilberedingsmåter og konserveringsmåter er også klart tilpasset klimatiske forhold.

 

Derfor er det ikke slik at et kosthold passer alle mennesker like godt, selv om vi er svært tilpasningsdyktige. Blant annet er det konsekvent slik at i områder med f.eks stort husdyrhold (egnet for dette) er laktosetolereanse jevnt over svært høy. Personlig tror jeg personer som kommer fra f.eks områder i Sibir faktisk ville hatt store problemer med råvegan kosthold. Det er langt fra sikkert at de tåler det i det hele tatt.

 

Det er også et faktum at "tradisjonelt" norsk kosthold har vært en medvirkende årsak til den enorme helsemessige forbedringen vi har hatt i Norge de siste 100 år, de helsemessige problemene har faktisk kommet når vi har begynt å forlate vårt "tradisjonelle" norske kosthold. Tradisjonelt norsk kosthold er ikke hamburgere, hvitt brød, pasta og mye av det vi spiser i dag (ferdigmat).

 

Det er ingen tvil om at råvegan fungerer svært bra for enkelte, men det er ingen bevis for at det er sunnere enn f.eks tradisjonelt norsk kosthold. Og som sagt, det er ikke den ferdigmaten som de fleste bruker i dag.

 

For meg er ellers faktisk kortreist mat vel så viktig som alle disse fancy mattypene man bruker i spesielle dietter. Er det bra for verden å ete matvarer som må fraktes rundt halve kloden. I tillegg vet vi at mye grønnsaker/frukt som fraktes langt faktisk høstes før de er helt modne, noe som faktisk har effekt for næringsinnholdet. Jeg er ikke flink nok, men arbeider klart for at kostholdet mitt faktisk til svært stor grad skal bestå av norske matvarer, derfor bruker jeg gamle konserveringsteknikker (hermetisering, sylting, tørking) samt forevelling/frysing. Dyrker også en god del selv, samt sanker bær og sopp.

 

Og jeg er helt enig i at det ikke er sunt å ete for mye kjøtt (heller ikke sundt å ete for mye nøtter), selv om bevisene for hvor usunt det egentlig er ikke er særlig bastante. Og det er ikke snakk om å ete kjøtt 2 ganger om dagen 7 dager i uka. Det normale i tradisjonelt norsk kosthold var kjøtt kanskje 3 - 4 ganger i uka, og langt mindre kvantum pr måltid. I tillegg langt større spredning mellom kjøttyper, f.eks ble lever, nyrer og innmat (innvoller) brukt i en helt annen grad.

 

Det er helt greitt at du mener råvegan er best, men det er mange av oss som faktisk har levd relativt mye lengre enn deg, uten antydning til helseproblemer på tradisjonelt norsk kosthold. Og i og med at det er virkelig tradisjonelt norsk kosthold, så bruker vi mindre sukker og mindre salt enn de fleste. Og kornet et grovt, grønnsakene er tradisjonelle norske (f.eks brenneslesuppe) og kjøttvarene utnyttes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blablabla hippietalk, blir bøs av rødt kjøtt vøtt.

 

Spiser endel fiber da, når jeg først spiser rødt kjøtt, gjerne opp mot 1:1 forhold med kål/sprout/brokkoli mot kjøttet og det går så smud igjennom tarmsystemet at du kan nesten ikke se det for deg.

 

Det og fråtse i seg en 600g mildt stekt oksebiff er faen meg minst like bra som sex/freeride sykling/alt av narkotika etc.

Lenke til kommentar
Og jeg er helt enig i at det ikke er sunt å ete for mye kjøtt (heller ikke sundt å ete for mye nøtter), selv om bevisene for hvor usunt det egentlig er ikke er særlig bastante. Og det er ikke snakk om å ete kjøtt 2 ganger om dagen 7 dager i uka. Det normale i tradisjonelt norsk kosthold var kjøtt kanskje 3 - 4 ganger i uka, og langt mindre kvantum pr måltid. I tillegg langt større spredning mellom kjøttyper, f.eks ble lever, nyrer og innmat (innvoller) brukt i en helt annen grad.

 

Nåja, 3-4 ganger i uka var neppe et tradisjonelt kosthold. Bare de siste 20 årene har norsk kjøttforbruk økt med 20 kg i året, siden 50-tallet har forbruket femdoblet seg. Ta bort 80 prosent av kjøttet du spiser i dag, så får du et mer eller mindre norsk husmannskosthold.

 

http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/tall-og-undersokelser/utviklingen-i-norsk-kosthold/Sider/kjott-og-kjottvarer.aspx

Lenke til kommentar

mat er som sex, det er preferanser og man blir aldri enig om hva som er best..

 

at dere har fått denne oppi 44 sider er tydelig tegn på det..

 

spis sunt kjøtt ifra friske dyr som ikke spiser hverandre helst fritt gående som blir foret med økologisk gress osv, kjøp økologisk grønnsaker og ikke kok eller stek dem ihjel, ta kosttilskudd som er naturlig og ikke syntetisk, så har man et jævlig godt grunnlag for god helse..

 

og ikke stress ,gjør forandringene over tid..

 

Tren 30-40min om dagen.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å faktisk angripe argumentene, og ikke bare komme med flåsete svar Rispose? Vi snakker ikke om at norsk kosthold er bedre. Vi snakker ikke om at fast-food eller Cola er bedre.

Vi snakker rett og slett om hva som er sunnest. Råvegansk? Lite trolig. Bare kjøtt? Lite trolig. En god blanding? Mer sannsynlig.

 

Du hyller og fremmer råvegan som den ultimate livsstil, og vi trekker frem feil med denne konklusjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Evnen til å tilberede mat ved å varme den er et av de store evolusjonsmessige stegene menneskearten har tatt. Varm mat er rett og slett en del av oss. Ikke at man skal varme alt. Jeg foretrekker også grønnsakene mine rå, men her som overalt ellers er akkurat passe helt perfekt. En streben mot det man innbiller seg er det ultimate er sjelden lurt - hva hvis man tar bare litt feil? Da er man helt på villspor. Og vi mennesker tar som regel litt feil.

Jepp. Mange forskere tror det er grunnen til at vi har fått en mer svak og smalere kjeve idag og det at vi kan ta i oss ganske varm mat, uten at det gjør vondt, og at maten ofte smaker bedre som varm. Kokekunsten har eksistert i flere tusen år, så man bør ikke komme her å si at det er ikke riktig å koke mat. Det er en del av oss, akkurat som du sier. Kjøtt garantert, grønnsaker kan en la vær, men for eksempel i en grønnsakssuppe er det massevis av næring i krafta, så der tar man noe igjen for den tapte næringen i grønnsakene. Glad vi tok det steget! :)

Endret av BjoernVegard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg driter grønt men jeg har det veldig bra. Og jeg kjører det i blender og juicemaskin også så det hjelper til bryte ned maten.

 

Kjøtt derimot er veldig tungt fordøyelig og også linket til tarmkreft, hjerte og karsykdommer og andre sykdommer.

 

Du bryter ned maten, men ikke celleveggene i maten. Og mye av vitaminene og mineralene vil derfor passere rett gjennom systemet ditt uten at du klarer å ta de opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok så det samme gjelder all frukt og grønt du også spiser da.. Så dere som ikke spiser frukt og grønnsaker omtrent her må ha store mangler her, eller?

 

Frukt er generelt mye lettere å fordøye enn grønnsaker, så du har ikke det samme problemet med rå frukt. Det er også variasjoner innen grønnsaker, der noen, som tomat og salat er lette å ta opp rå, mens gulrot og brokkoli er eksempler på vanskelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...