Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

Så vidt jeg klarer å søke opp, så klarer blendere å dele opp celleveggene i frukt og grønt, slik man lettere får tilgang til næring. Om du har noe motstridende bevis, Doffeo, vennligst kom med det. :)

 

bare muntlig. Men er veldig åpen for at jeg kan være vranglært. Vil da likevel hevde at du må blende ting ganske bra for å få samme effekt som koking/damping gir

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og jeg er helt enig i at det ikke er sunt å ete for mye kjøtt (heller ikke sundt å ete for mye nøtter), selv om bevisene for hvor usunt det egentlig er ikke er særlig bastante. Og det er ikke snakk om å ete kjøtt 2 ganger om dagen 7 dager i uka. Det normale i tradisjonelt norsk kosthold var kjøtt kanskje 3 - 4 ganger i uka, og langt mindre kvantum pr måltid. I tillegg langt større spredning mellom kjøttyper, f.eks ble lever, nyrer og innmat (innvoller) brukt i en helt annen grad.

 

Nåja, 3-4 ganger i uka var neppe et tradisjonelt kosthold. Bare de siste 20 årene har norsk kjøttforbruk økt med 20 kg i året, siden 50-tallet har forbruket femdoblet seg. Ta bort 80 prosent av kjøttet du spiser i dag, så får du et mer eller mindre norsk husmannskosthold.

 

http://www.helsedire...kjottvarer.aspx

 

De åt nok 3 - 4 ganger i uka, poenget er at mengden pr måltid var mye mindre - kjøttpålegg åt man knapt i det hele og man åt mange retter med oppblandet kjøtt. Og så kastet man knapt noe, samt at det var større andel av egenprodusert og ikke registrerte kjøttvarer. Derfor er det ikke rart at forbruket av kjøtt har vokst.

 

Jeg gjorde faktisk en undersøkelse knyttet til dette i tilknytning til en oppgave på videregående skole (snart 40 år siden) - der jeg intervjuet et titals personer om kosthold. Og 3 - 4 ganger med kjøtt var vanlig, men husk at da var det innmatspølse, lever, kjøttkaker, benløse fugler, viltkjøtt osv. Rent kjøtt som stek, biff etc ble knapt spist en gang i uken. Kjøttpålegg var nesten fraværende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiser folk virkelig så mye kjøtt i Ukedagene? :p

 

Tror jeg har totalt misforstått det aller meste hehe, i vår husheim er kjøtt forbeholdt helger kun, et stykke biff på fredager, og som regel en større form for kjøtt middag av Storfè,lam eller gris på søndager som kokte kotteletter osv osv

 

Det var vel slik det ofte var før i gammle dager?

 

Ukedager er for det aller meste fisk eller kylling, eller andre ting med mindre innhold av kjøtt hehe.

 

men litt sidestillt av alt, har noen smakt taco uten kjøtt? Bruk kinakål som "kjøttdeig", var overaskende godt :D

Lenke til kommentar

*Snurp*

 

Hvitt kjøtt er også kjøtt. For min egen del synes jeg det er idiotisk at folk skal lage regler etter hvilke dager man kan spise enkelte retter/matvarer på.

 

Ville vel tro det er et stort fåtall som har "Regler" å heller mer familens tradisjon som gjør slike utslag? Komletorsdag eller Komlesøndag osv :p

Lenke til kommentar

Ville vel tro det er et stort fåtall som har "Regler" å heller mer familens tradisjon som gjør slike utslag? Komletorsdag eller Komlesøndag osv :p

 

Regler eller normer w/e. Synes det fortsatt er idiotisk. Har vi lyst på ribbe midt på sommeren så spiser vi ribbe midt på sommeren. Griller den gjerne riktignok menmen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spiser folk virkelig så mye kjøtt i Ukedagene? :p

 

Rent kjøtt som oksestek, biff, lammelår etc var normalt helgemat (søndag). Men man spiste levergryte, medisterkaker, kjøttkaker, medisterpølse, blodklubb, innmatspølse, kjøttpudding, lungemos osv på hverdager. Tror folk sjelden spiste fisk mer enn 2 - 3 ganger i uka, og for å få middag 7 dager i uka holdt det nok ikke med kjøtt bare 1 til 2 dager. Kylling (eller høne som det hette den gangen) var faktisk ikke så vanlig. Og også bearbeida kjøttprodukter er kjøtt, men innholdet av rent kjøtt er endel mindre.

 

I dag vil jeg faktisk være langt mer skeptisk til bearbeida kjøtt som pølser, kjøttkaker etc pga tilsetningsstoffer. Blant annet har flere av disse produktene MUK i seg. Personlig så lager jeg kjøttkaker, kjøttpudding etc selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det faktisk ikke enighet om. Selv om vi har bra hygieneforskrifter og bra veterinærtilsyn på slakteriene er langt fra kontrollen så sikker som mange tror. Det som redder oss er generelt bra dyrehelse, dvs svært lite av husdyrsykdommer.

 

Ellers kan man heller ikke garantere at det bare er norsk "MUK" i produktene.

 

Etter min mening bør ikke "MUK" brukes i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Spiser folk virkelig så mye kjøtt i Ukedagene? :p

 

Tror jeg har totalt misforstått det aller meste hehe, i vår husheim er kjøtt forbeholdt helger kun, et stykke biff på fredager, og som regel en større form for kjøtt middag av Storfè,lam eller gris på søndager som kokte kotteletter osv osv

 

Det var vel slik det ofte var før i gammle dager?

 

Ukedager er for det aller meste fisk eller kylling, eller andre ting med mindre innhold av kjøtt hehe.

 

men litt sidestillt av alt, har noen smakt taco uten kjøtt? Bruk kinakål som "kjøttdeig", var overaskende godt :D

 

Her i huset spiser vi kjøtt til middag hver eneste dag. Kan ikke tenke meg noe annet.

Lenke til kommentar

Men er det egentlig så mye værre enn og gnage på pinnekjøtt? (om det er gjort etter norske retningslinjer seff)

 

MUK handler ikke om å gnage på pinnekjøttt. MUK handler om å hente ut det kjøttet som er igjen _etter_ at noen har gnagd på det.

Du får da vitterlig i deg litt bein når du gnager på pinnekjøtt og, og sau & storfe er det ikke engang lov og lage muk av pga. fare for sykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
*snippi*

 

Joa jeg sier ikke at i vi ikke spiser mye kjøtt i vår hustand hehe, men jeg ser ikke på fisk, kylling å rødt kjøtt som det samme (fordi jeg er rar og uviten)

 

Vi spiser som regel alltid kjøtt også i en form eller en annen daglig.

 

Uavhengig av dietter og livstiler så forstår jeg ikke folk som lever uten bacon. det er og forblir mitt største mysterium.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...