Gå til innhold

Ekte mat utifra mitt synspunkt.


Anbefalte innlegg

Næringsopptaket blir bedre samtidig som at næringen forsvinner? haha jadda...

 

Tror nok jeg holder meg til rått jeg, har det veldig fint! :)

Vi har diskutert dette tidligere. Noe næring forsvinner, men det er ikke veldig mye. Med mindre du koker ihjel grønnsakene, vil innholdet i en vanlig porsjon være mer enn nok til å fylle på det kroppen trenger. Varmebehandling gjør også maten enklere og raskere å fortære.

Så den beste løsningen er dampkoking og rått side om side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke det.. men som sagt tidligere i tråden, jeg får bare plass til så så mye, så jeg må prioritere.

 

I går spiste jeg også det samme, bare at da var det marinert kylling istedet for fisk + 3 ruter med sjokolade utpå kvelden. Kjøper man salat og fikser seg det så har man nesten ikke valg enn å ha salat mer enn en gang i uken :p Ikke spør meg hva jeg spiste i forrige uke.. hukommelsen min går ikke så langt :p

Lenke til kommentar

Smak &--#62; Næringsinnhold.

 

Om du faktisk hadde hatt interesse for mat og ikke ernæring, så ville du også skjønt det, men den gang nei. Smaker ikke mat noe godt så lar jeg vær å spise det. Sunn mat kan også smake godt.

 

Stort sett så er kvaliteten på grønnsaker i norske butikker så dårlig at jeg mister veldig mye av viljen til å bruke de. De er så og si litt grå i embalasjen før man kjøper de. Paprika, blomkål og brokkoli pleier å være ok, men disse grønnsakene passer ikke til alle retter.

 

Der hvor jeg studerer i UK går jeg på farmers market nesten hver lørdag. Der er det folk som selger grønnsaker enda dekka i jord, på store bord. Når det er så ferskt får jeg også lyst til å spise mer av det.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt er smak viktig, det er vel ingen her som tror at tusenvis av mennesker lever på vegansk mat om det ikke smaker godt??

 

 

En eller to skiver med gulost på morgenen vs. smoothie med vann/nøttemelk, banan, ananas og bær f.eks. Det er to forksjellige smaker, men den veganske smoothie frokosten virker da vel ikke så forferdelig??

Endret av Boil-in-bag-ris
Lenke til kommentar

Selvsagt er smak viktig, det er vel ingen her som tror at tusenvis av mennesker lever på vegansk mat om det ikke smaker godt??

 

For veldig, veldig, veldig mange så er mat bare noe som man må få i seg for å overleve.

 

 

En eller to skiver med gulost på morgenen vs. smoothie med vann/nøttemelk, banan, ananas og bær f.eks. Det er to forksjellige smaker, men den veganske smoothie frokosten virker da vel ikke så forferdelig??

 

Jeg er allergisk mot nøtter så en slik diett ville blitt veldig vanskelig for meg, pluss at jeg aldri spiser frokost, men en 'shake' til frokost høres bra ut det. Det er bare til de større måltidene at jeg føler at man trenger kjøtt eller fisk, selv om jeg en sjelden gang f.eks lager potet og purresuppe. Vegansk til frokost eller lunsj er ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis så lite av næringen fosvinner ved koking, hvorfor vil du da dampe dem??

For da forsvinner enda mindre næring, samt at smaken er bedre i dampkokte grønnsaker enn vanlig-kokte grønnsaker.

Og ikke få meg til å tro at dere spiser nok grønnsaker og frukt her til å vifte rundt med moralens finger til meg å si at jeg kommer til å få mangel på ditt og datt.

Jeg spiser ikke nok grønt og frukt, og det er jeg ærlig på. Men det betyr ikke at jeg ikke kan diskutere ernæring. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smak &--#62; Næringsinnhold.

 

Om du faktisk hadde hatt interesse for mat og ikke ernæring, så ville du også skjønt det, men den gang nei. Smaker ikke mat noe godt så lar jeg vær å spise det. Sunn mat kan også smake godt.

 

Stort sett så er kvaliteten på grønnsaker i norske butikker så dårlig at jeg mister veldig mye av viljen til å bruke de. De er så og si litt grå i embalasjen før man kjøper de. Paprika, blomkål og brokkoli pleier å være ok, men disse grønnsakene passer ikke til alle retter.

 

Der hvor jeg studerer i UK går jeg på farmers market nesten hver lørdag. Der er det folk som selger grønnsaker enda dekka i jord, på store bord. Når det er så ferskt får jeg også lyst til å spise mer av det.

 

Jeg synes rå grønnsaker smaker mye bedre enn kokt/dampet så for min del er det win win. Dette er noe man venner seg til også, spiser man det over lang tid vil man synes det er godt. Uansett er det ikke sånn at man få dopaminrush av alt man spiser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...