Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man dø av å drikke for mye vann?


spamex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En normal person som har denne forsvarsmekanismen klarer bare ubehag opp til et visst nivå

 

Hvordan vet du dette? Kom med kilder på denne påstanden. For denne påstanden er bare tull tør eg påstå.

 

(Eg bare rettet innlegget ditt....)

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
En normal person som har denne forsvarsmekanismen klarer bare ubehag opp til et visst nivå

 

Hvordan vet du dette? Kom med kilder på denne påstanden. For denne påstanden er bare tull tør eg påstå.

 

(Eg bare rettet innlegget ditt....)

 

hvis ikke så er det heller ikke noe poeng med denne mekanismen .

hvis man kan overkjøre den så har man heller ikke behov for det.

Man kan selvfølgelig dempe noe av ubehaget , men ikke alt

i vikipeidia stod den en artikkel om smerte og slik jeg tolker den så kan man ikke skule smerten helt

ergo hvis smerten blir for stor så blir man rett og slett lammet

Lenke til kommentar

Leste du det siste jeg skrev på forrige side, elgen? Magen tømmes for vann så fort at det lar seg gjøre å drikke mer enn hva sunt er.

Med et evolusjonsmessig blikk på tingene er det nærliggende å tro at vi ikke har utviklet en kroppsfunksjon som motvirker ekstreme vanninntak så til de grader at de umulig lar seg gjennomføre, rett og slett fordi vanndrikkekonkurranser ikke er særlig vanlig. Med din tankegang ville det ikke være mulig å skade seg selv på noen måte fordi det ville bli ubehagelig etter hvert. Folk ville ikke blitt overvektige, fordi alt annet enn akkurat passe mengde mat ville medført store smerter. Sånn er det ikke.

Lenke til kommentar

Leste du det siste jeg skrev på forrige side, elgen? Magen tømmes for vann så fort at det lar seg gjøre å drikke mer enn hva sunt er.

Med et evolusjonsmessig blikk på tingene er det nærliggende å tro at vi ikke har utviklet en kroppsfunksjon som motvirker ekstreme vanninntak så til de grader at de umulig lar seg gjennomføre, rett og slett fordi vanndrikkekonkurranser ikke er særlig vanlig. Med din tankegang ville det ikke være mulig å skade seg selv på noen måte fordi det ville bli ubehagelig etter hvert. Folk ville ikke blitt overvektige, fordi alt annet enn akkurat passe mengde mat ville medført store smerter. Sånn er det ikke.

 

hvis du skal sammenligne det med overvektige så er det mye som tyder på at do ikke vet hva det å være overvektig er for noe

det er helt andre mekanismer som slår en det å fylle magen helt opp med vann

Hvis man blir overvektig så er det fordi man legger på seg av den maten man spiser.

det har lit med at man overspiser en eller annen gang

Lenke til kommentar

Leste du det siste jeg skrev på forrige side, elgen? Magen tømmes for vann så fort at det lar seg gjøre å drikke mer enn hva sunt er.

Med et evolusjonsmessig blikk på tingene er det nærliggende å tro at vi ikke har utviklet en kroppsfunksjon som motvirker ekstreme vanninntak så til de grader at de umulig lar seg gjennomføre, rett og slett fordi vanndrikkekonkurranser ikke er særlig vanlig. Med din tankegang ville det ikke være mulig å skade seg selv på noen måte fordi det ville bli ubehagelig etter hvert. Folk ville ikke blitt overvektige, fordi alt annet enn akkurat passe mengde mat ville medført store smerter. Sånn er det ikke.

 

hvis du skal sammenligne det med overvektige så er det mye som tyder på at do ikke vet hva det å være overvektig er for noe

det er helt andre mekanismer som slår en det å fylle magen helt opp med vann

Hvis man blir overvektig så er det fordi man legger på seg av den maten man spiser.

det har lit med at man overspiser en eller annen gang

Men sammenligningen satt til side (jeg synes den var god, men det trenger vi ikke diskutere), hva med det andre jeg skrev? Det bare ignorerer du fordi det motsier standpunktet ditt? Det er lettere å mate min 10 måneder gamle niese etter at hun er gått lei av grøt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Nå var det vel lit usikker om magesekken tømmes så fort

det var slik jeg oppfattet det

hvis mange sekken fylles fort opp så vil man oppleve ubehag

 

her står det at mage sekken kan romme 2.5 l ,og at den tømmer opptil 5 ml hver 20 sekund

2500 ml tar da 2 timer å få ut .

hvis man da har druknet 4 l (1,5 i tarmene) så må ubehaget ( preset) på magen være så stort at det er utholdelig.

( det ble nevnt at man kunne presse gjennom noe vann)

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

"I denne fasen er mageporten lukket, og peristaltikken fører derfor bare til elting av mageinnholdet, men når dette er blitt halvflytende, åpner ringmuskelen seg såpass at sammentrekningene i den smale delen av magesekken (antrum) kan pumpe chymus inn i tolvfingertarmen i porsjoner på 3–5 ml om gangen. Når peristaltikken er på sitt høyeste, kommer det en bølge ca. hvert 20. sekund, og magesekken kan på denne måten tømme seg for et alminnelig måltid i løpet av 3–4 timer. Fødens art spiller imidlertid også en rolle. Sukkerrike måltider passerer hurtigst, protein noe langsommere, og et fettrikt måltid kan oppholde seg i magesekken i opptil 6 timer. Se også"

 

Det står det at hastigheten varierer ut fra type mat også, tipper vann går raskere enn noe annet da kroppen ikke trenger å fordøye det.

Skal se om jeg finner noe mer spesifikt om vann...

Lenke til kommentar

tipper du at vann bare renner rett gjennom ?

Det er jo det punktet får en til lure lit på dette fenomenet om at man klarer å få i seg så mye vann på kort tid

 

hvis det skal gå an så må jo lukkemuskelen på en eller annen måte bli satt ut av spill

 

hvis ikke så må dette ta lengre tid.

Lenke til kommentar

Jeg tipper ikke vann renner rett gjennom nei.

Er en ganske stor forskjell på 1250ml i timen og fri flyt.

 

Inntil videre tror jeg ingenting, jeg prøver å finne kilder og info før jeg tror noe. Jeg tenker bare ikke ut en eller annen teori og tviholder på den. Men, ettersom den slipper gjennom forskjellig type næring i forskjellig hastighet holder jeg det åpent at kanskje vann går raskest gjennom, kanskje også raskere en 1250ml i timen.

Lenke til kommentar

Elgen tror ikke det går an å drikke for mye vann (igjen) fordi han ikke klarer det.

 

han snakker om noen sperrefunksjoner som noen mangler, og det er kun disse som kan klare å drikke vann.

 

Pluss at han er, av grunner vi ikke er sikre på, mistroisk til IQ tester.

 

Til slutt sier han at mennesker med høy IQ ikke kan bruke en øks, for det har thomas giertsen sagt.

 

Sånn grovt sett det det har handlet om. IQ diskusjonen er forøvrig over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

2.5 liter / 2timer = 1,25 liter i timen

1,25 liter i timen / 4 = 0,3125 liter per 15min

 

Kroppen vil nok klare det under gode omstendigheter. Men kun om du stopper ved 2 timer.

 

Vannet trenger ikke passere videre fra magesekken for å bli tatt opp i blodet, dette skjer også i magesekken.

 

Ved inntak av 300ml vann vil kroppen absorbere det ved en rate på 900ml i timen. ( http://sweatscience....r-you-drink-it/ ) noe som allerede er helt på kanten av hvor mye nyrene klarer å håndtere! Om kroppen tar opp vann raskere (noe den tydeligvis gjør siden man klarer å drikke seg ihjel) når du drikker mye og raskt vil dette få fatale følger.

 

Ved store fysiske anstrengelser og nedsatt nyrefunksjon er det tydelig at det er mulig å drikke seg ihjel.

Endret av -Martin-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
svaret : noen personer mangler forsvarsmekanismene som skal hindre en i ta for mye innabords på en gang

Og dette er et svar jeg ikke aksepterer. Jeg tror alle mennesker vil greie å drikke på seg hjerneskade gitt høy nok motivasjon.

Da var vi der igjen

 

jeg tror ikke helt på det .

jeg tror nemlig at folk er så forskjellig at noen gir lett etter for press mens andre slet ikke gir seg .

Det kommer helt an på hvor sterk viljestyrke man har

 

hvorfor klare noen å bare slutte å røyke ( etter mange år ) mens andre ikke klarer det ?

Det kommer selvsagt an på viljestyrken

 

 

nå fikk jeg svar fra TV2

Hei.

Programmet het «På innsiden med Thomas Giertsen». Dette var en serie med elleve episoder, og episoden der han ble med Mensa-klubben på hyttetur var episode nummer fem. Den ble sendt på TV 2 11. oktober 2005.

Vennlig hilsen

Håvard Solem

TV 2 Kommunikasjonsavdelingen

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...