Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man dø av å drikke for mye vann?


spamex

Anbefalte innlegg

Men er det riktig at man kan presse ca 10 liter gjennom systemet på bare 120 minutter som var utgangspunktet

og har alle gjort de på bare 2 timer , jeg kan ikke huske at det stod noe om det var slikt i all tilfellene

Nyrene kan ta unna 0,8 - 1 liter vann i timen. Under maraton kan dette tallet synke ned til 0,1 liter. (Kilde, avsnitt 10) Dette er forsåvidt hovedgrunnen til at maratonløpere ofte dør av elektrolyttubalanse. (Kilde, referanser 2-8, 11-17).

 

Så på 120 minutter klarer friske, rolige nyrer å ta unna ca. 1,6 - 2 liter vann.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da høres det ut om om 2 liter ikke er så farlig likevel.

 

det ble spurt om man kunne dø av for mye vann på kort tid

jeg mener det da var snakk om så mye som en vaskebøtte med vann , men det finner jeg ikke tilbake til

den første artikkelen sier 4 liter

Da begynner vi å lure på hvor mye av dette som stemmer

 

Det er bare et problem med artiklene. omstendighetene

Lenke til kommentar

Elgen, du snakker om 0.5l BRUS på 5minutter i en diskusjon som handler om VANN. Brus inneholder kullsyre som frigjøres i magen som gir større metthetsfølelse. Prøv det samme med ikke-kullsyreholdig veske.

 

Du har aldri sagt noe om hva du spiste dagen du drakk denne "store" halvliteren med brus heller. For all del kan du akkurat ha inntatt et stort måltid.

 

Om du blir så mett av en 0.5l brus så er vel du den unormale i mine øyne.

 

Hvor hentes motivasjon fra til å drikke seg ihjel. Penger andre vesentlige premier er GODE eksempler. Hadde du slått en spiker gjennom hånden for 400 000kr?

 

Om du hadde drukket 2 liter vann, noe som under en viss omstendighet hadde vært dødelig, men fortsatt å drikke 1 liter til, da hadde du drukket 3 liter vann. Sammenhengen mellom antall drukne liter og dødelig mengde er ikke det samme! Og hvor mye som trengs for å drepe et menneske varierer også under forskjellige omstendigheter!

 

Det er bare et problem med artiklene. omstendighetene

Utdyp.

Endret av -Martin-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elgen, du snakker om 0.5l BRUS på 5minutter i en diskusjon som handler om VANN. Brus inneholder kullsyre som frigjøres i magen som gir større metthetsfølelse. Prøv det samme med ikke-kullsyreholdig veske.

 

Du har aldri sagt noe om hva du spiste dagen du drakk denne "store" halvliteren med brus heller. For all del kan du akkurat ha inntatt et stort måltid.

 

Om du blir så mett av en 0.5l brus så er vel du den unormale i mine øyne.

 

Hvor hentes motivasjon fra til å drikke seg ihjel. Penger andre vesentlige premier er GODE eksempler. Hadde du slått en spiker gjennom hånden for 400 000kr?

 

Om du hadde drukket 2 liter vann, noe som under en viss omstendighet hadde vært dødelig, men fortsatt å drikke 1 liter til, da hadde du drukket 3 liter vann. Sammenhengen mellom antall drukne liter og dødelig mengde er ikke det samme! Og hvor mye som trengs for å drepe et menneske varierer også under forskjellige omstendigheter!

 

Det er bare et problem med artiklene. omstendighetene

Utdyp.

 

Fordi det står bare at de har dødd av å ha drukket for mye vann , og enkelte ganger hvor mye vann .

hva som har skjedd i forkant vet vi lite om .

strengt tatt så sto det heller ikke så mye om hvor lang tid det tok eller om det bare var vann som ble drukket

 

Men alt dette har jeg skrevet før

 

det interessante er å vite når man bikker over grensen slik at man kan unge det med god margin

Lenke til kommentar
jeg spurte hvordan folk klarte å drikke så mye vann
Du har fått en rekke eksempler på folk som har dødd av vannforgiftning og historiene bak dødsfallet. Det står hva som har motivert ofrene til å drikke så mye vann. Konkurranser, poker etc. At det er fysisk mulig å drikke dødelige mengder vann om man har nok og "riktig" motivasjon beviser jo også disse eksemplene.
eksemplene for teller ikke hele sannheten .

bl.a hvordan klare de å motivere seg til gjennomføre det .

Greit nokk at det er konkurranse og det er et presse men man må også motivere seg til gjennomføre det og det gjør man ikke bare av pressete grunner

Joda, det står i artiklene om dødsfallene hvordan de ble motivert og relevant informasjon om hva som ledet til dødsfallet.

 

Hvis du mener at hele sannheten ikke står der så har du vel enten vært til stede selv og kan opplyse om hva som mangler, eller så har du andre kilder med annen informasjon. Da vil jeg be deg enten fortelle om dette selvopplevde eller fortelle hvilken kilde du har og hva kilden sa som motstrider artiklene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du virkelig mener det, så kan du ganske enkelt umulig ha lest artiklene som har blitt linket her inne. Det har stått hva som har skjedd i forbindelse med vannforgiftingen til de forskjellige personene, f.eks. en drikkekonkurranse e.l., og selv om det ikke nødvendigvis står svart på hvitt at personen ville vinne, så er det ganske logisk å anta at motivasjonen for å drikke så mye var å vinne, syns du ikke? (Ellers ville personen vel strengt talt ikke melde seg på i det hele tatt.) I et annet tilfellet husker jeg det sto om en dame som drakk mye vann og spiste lite som en del av en diett/slankekur, og her kan man da anta at henne motivasjon var å gå ned i vekt. Det er ikke sikkert det står det svart på hvitt nei, "damen ville bli tynn/gå ned i vekt, så derfor drakk hun mye og spiste lite", men det går det an å tenke seg til selv, og det er ikke noe ulogisk med det. (Det er vel akkurat derfor artikkelskriverne ikke tar det med, fordi det er enkelt og logisk å anta når du leser at en person har prøvd ut en slankekur, det er nesten som smør på flesk og skulle ta det med.)

 

Igjen, så spør jeg hva som er problemet, elgen. Så vidt jeg kan se har du fått svar på alt det du har spurt om. Jeg er faktisk genuint overrasket over at de fleste brukerne her inne har klart å holde seg tålig i maska hele vein, for jeg vet jeg hadde klikket for lenge siden.

Endret av vaarblomst
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication#Notable_cases

 

Personar som omkom som følgje av for stort inntak av vatn.

  • Leah Betts (18) - Dei konkluderte med at årsaka var at ho tok ein ecstacytablett
  • Cassandra Killpack (4) - 3,8 liter over ein kort periode. Foreldra tvinga det i ho som ein del av disiplinering
  • Rosita Gonzalez (3) - Barnesittaren tvang i ho 2,8 liter i løpet av 4 timar
  • Walter Dean Jennings (18) - I forbinding med innviing til eit brorskap vart han tvinga til å drikke store mengder vatn gjennom ei trakt
  • Matthew Carrington (21) - Vart tvungen til å drikke store mengder vatn over kort tid
  • Jennifer Strange (28) - Vart funnen død i heimen sin etter at ho prøve å vinne ein Nintendo Wii gjennom ein konkurranse der ein skulle drikke mest mogleg utan å urinere.
  • Jacqueline Henson (40) - Drakk 4 liter vatn på under 2 timar som del av ein slankediett

Det finnes og eksempel på personar som har overlevd, men vart alvorleg sjuke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis du virkelig mener det, så kan du ganske enkelt umulig ha lest artiklene som har blitt linket her inne. Det har stått hva som har skjedd i forbindelse med vannforgiftingen til de forskjellige personene, f.eks. en drikkekonkurranse e.l., og selv om det ikke nødvendigvis står svart på hvitt at personen ville vinne, så er det ganske logisk å anta at motivasjonen for å drikke så mye var å vinne, syns du ikke? (Ellers ville personen vel strengt talt ikke melde seg på i det hele tatt.) I et annet tilfellet husker jeg det sto om en dame som drakk mye vann og spiste lite som en del av en diett/slankekur, og her kan man da anta at henne motivasjon var å gå ned i vekt. Det er ikke sikkert det står det svart på hvitt nei, "damen ville bli tynn/gå ned i vekt, så derfor drakk hun mye og spiste lite", men det går det an å tenke seg til selv, og det er ikke noe ulogisk med det. (Det er vel akkurat derfor artikkelskriverne ikke tar det med, fordi det er enkelt og logisk å anta når du leser at en person har prøvd ut en slankekur, det er nesten som smør på flesk og skulle ta det med.)

 

Igjen, så spør jeg hva som er problemet, elgen. Så vidt jeg kan se har du fått svar på alt det du har spurt om. Jeg er faktisk genuint overrasket over at de fleste brukerne her inne har klart å holde seg tålig i maska hele vein, for jeg vet jeg hadde klikket for lenge siden.

noen av artiklene var da ganske korte , så det er jo en begrensning i seg selv

Lenke til kommentar

Elgen-logikk: Jeg har ikke evner til å vite hvordan en PC funker, derfor funker den ikke.

 

:wee:

 

Din logik :er at hvis pcen ikke fungerer så må du på nettet for å spørre etter hva feilen er.

Det kan bli vanskelig hvis pcen ikke fungerer

 

vel .riktig så ille det nok ikke

 

min logikk er at ikke alt dere forteller meg klarer jeg å se sammenhengen i

Lenke til kommentar

Så du Zeph's post, Elgen? Og jeg vet at jeg ikke er den første som sier dette, men; selv om du ikke klarer å se sammenhengen i det du leser, betyr ikke det at det ikke er sant. Jeg kan godt bruke meg selv som et eksempel igjen. Jeg vet at matte og oppgaver og fag med tall, ikke er min sterkeste side. Og det er mange ting som bygger på vitenskapelig logikk som jeg helt ærlig ikke forstår, jeg skjønner det ikke alltid/ofte, hvorfor svarene blir som de blir, og hvorfor ting er som de er. Men, gjør det at svarene er mindre riktig/sanne eller usannsynlig? Nei, det betyr bare at det er utenfor mine forståelsesevner. Jeg tror det samme gjelder for deg her, Elgen. Kanskje det er på tide at du innser at dette temaet kanskje, muligens, er utenfor det du klarer å forstå, og at du bare bør godta at "jeg forstår ikke hvorfor/hvordan folk har klart å drikke så mye vann at de har dødd, men det har faktisk skjedd og det er sant". Du har fått bevis/fakta og forklaringer presentert for deg, du har ingen god grunn lenger til å kverulere som du gjør.

Endret av vaarblomst
Lenke til kommentar

Nå vil jeg da ikke bare gi opp å finne svaret heller bare fordi enkelt mener at diskusjonen er slutt .

Skal alle slutte kjøpe bananer bare fordi du finner ut at du ikke har lyst på det

 

Er man lei av en diskusjon så er det ingen som tvinger dem å være med

 

Egentlig så var diskusjonen slutt for flere sider siden , men så halt plutselig så var det noen som hadde lyst til prate

Da ble jeg stil i negativt lys og det hadde jeg ikke lyst til.

jeg ble på en måte angrepet og da var det hele igang igjen

 

selv om man selv synes at det er nok prat så er det ingen grunn til å legge en tråd død.

Man lar bare være delta der.

Det er enklest sånn

 

Går det nå an å roe ned tråden nå fordi jeg har fått svar på det jeg lurer på ?

Lenke til kommentar

Men du har jo hele veien sagt at du ikke har fått svar på det du har lurt på, og at ingen av svarene vi har gitt deg har vært tilstrekkelig til at du skjønner det. Du kan da ikke klandre oss for at vi fortsetter og at vi blir frustrerte. Og det er ingen her som har stilt deg i et dårlig lys, det har du klart ganske fint selv.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å melde "nederlag" når det er en slik opphetet debatt. Diskusjonene har jo også en tendens å bli slik med deg. Men det er bra av deg å være "the better man" nå og innse det på tross av alt.

 

Problemet nå har vært at folk ikke har skjønt det, fordi du gikk tilbake til saken og forsvarte din posisjon. Det blir nesten en ond sirkel dette.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Men du har jo hele veien sagt at du ikke har fått svar på det du har lurt på, og at ingen av svarene vi har gitt deg har vært tilstrekkelig til at du skjønner det. Du kan da ikke klandre oss for at vi fortsetter og at vi blir frustrerte. Og det er ingen her som har stilt deg i et dårlig lys, det har du klart ganske fint selv.

jeg har etterlyst et mer utfyllende svar , ja

Det siste var hvordan klarte man å drikke så mye vann på kort tid.

Det fikk jeg svar på for litt siden

Det jeg reagerte på var omstendighetene rundt hendelsen der jeg mer at det var noe som manglet av informasjon , men det er det lit å gjør noe med

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...