Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man dø av å drikke for mye vann?


spamex

Anbefalte innlegg

Og igjen, så lurer jeg på hvorfor dette er relevant for deg å vite, elgen. Det forandrer jo ikke på noen ting, folk har fortsatt dødd av å drikke for mye vann, og det har blitt bevist. Folk er forskjellig og klarer forskjellige ting. Jeg klarer f.eks. ikke å spise opp en burger uten å bli kvalm, selv om de fleste andre kanskje klarer det. Vil det si at det ene utelukker det andre? Fordi de andre ikke blir kvalme av en burger, så kan ikke jeg bli det heller? Eller fordi jeg ikke klarer å spise en burger uten å bli kvalm, så må alle andre som spiser en burger bli kvalme også, og de som påstår noe annet lyver? Er det noe slikt som er logikken bak for at du ikke vil godta fakta som blir lagt fram foran deg? Dessuten har viljestyrke blitt nevnt, i forhold til konkurranser og store inntak av vann/mat, og du skal faktisk ikke undervurdere den, det er mange som klarer helt utrolig ting bare pga. viljestyrken.

 

Jeg har lest igjennom hele tråden før jeg begynte å poste på forrige side, og for å være ærlig skjønner jeg ikke hva som er problemet ditt, det tror jeg ikke noen av oss her gjør. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du gidder å fortsette å kverulere, fordi du er åpenbart ute etter et svar vi ikke kan gi deg, og tydeligvis et svar som ikke har noe med sannheten å gjøre.

Endret av vaarblomst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det det like latterlig at du klager

Så hva er problemstillingen nå da? Hvorvidt folk klarer å drikke nok uten å kaste opp eller at kroppen tar over? Vel, tydeligvis ikke - du har vel lest saken om jenta som spilte vannpoker og døde fordi hun drakk seks liter vann på kort tid? Kan godt hende hun opplevde et ubehag men aksept av ungdomsvennene sine / konkurranseinstinktet var tydeligvis en viktigere motivator.

 

Det finnes enormt stor plass i magen, så det er ingen grunn til at kroppen skal freake ut totalt når den blir litt full. Dessuten, de som drikker for mye vann opplever faktisk symptomer. Nemlig "headache, personality changes, changes in behavior, confusion, irritability, and drowsiness" (wiki). Dessverre er det da ofte for sent for mange, fordi disse symptomene kommer som en konsekvens av at hjernen hovner opp (som igjen er grunnen til at folk dør av det).

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er relevant, men her er et eksempel på noen som ikke har dødd av vannforgifting: http://tb.no/nyheter/endte-pa-sykehuset-etter-russeknute-1.6180215 . Dermed vil det også si at selv om noen eller til og med mange dør av det, må ikke alle gjøre det. Bare så det er avklart også, elgen, for jeg tror det er noe du sliter med å forstå, at det ene ikke utelukker det andre. (Jeg beklager dog om den saken har blitt linket til før, jeg husker ikke alle linkene som folk har lagt ut fram til nå.)

Endret av vaarblomst
Lenke til kommentar

De er da ikke min skyld at dere har makk i fingrene .

jeg spurte hvordan folk klarte å drikke så mye vann

 

og det enste svarene gikk ut på at de ber gjorde det men noen tvilsomme eksempler

 

når jeg sier at jeg ikke godtar svaret så trenger dere slett ikke å svare

hvis dere ikke vet om et bedre svar så lar dere være å svare så enkelt er det

 

Men neida , dere skal tvinge meg til godta deres svar

 

 

Det nå driver med er en form for utbetalings taktikk

kun de som kan svare skikkelig er velkommen

 

 

så svar på noen av spørmålene som ble stil

hvorfor jeg vil vite det ? :jeg er nysgjerrig

 

Er det ikke derfor man opprettet både denne tråden og andre under snedige ting man lurer på ?

man kan av og til lure på om det bare er en type personer som får lov til være her

Folk som bare graver i overflaten på ting og tang

 

De som er lit mer dybde interessert er ikke velkommen

det må det da være lov siden det opprinnelige spørmålet er ferdig diskutert

Lenke til kommentar

Man kan ikke ha en tydelig respons der kroppen kan kjenne etter at det nå har nådd x antall liter i magen. Det er fordi vannforgiftning ikke handler om mengde vann som inntas, men balansen mellom vann og elektrolytter (natrium, kalium, etc). Cellene inneholder en balansert andel elektrolytter, men om det er overvekt av vann i væsken utenfor cellene vil denne væsken presse seg inn i cellene for å utjevne balansen. Denne unaturlige elektrolyttmangelen i cellene fører til at de hovner opp. Dette skjer i hjernen også, og hjerneskade kan inntreffe.

 

Kroppen kan i praksis ikke vite at den er vannforgiftet før den ser at cellene hovner opp pga. vann. Derfor er det for sent å sette i gang noen forsvarsmekanisme. Hvorfor den ikke har en velfungerende grense basert på mekanismen som skaper tørst er logisk umulig å svare på. Evolusjonen er ikke intelligent, og det er uansett svært sjeldent å dø av å drikke for mye vann. Evolusjonen synes tydeligvis det holder med "tørst" som homeostatisk mekanisme.

Lenke til kommentar

Du er ikke nysgjerrig, de som er det spør og får ett svar.

Du lurer på noe, tenker ut svaret selv og nekter å tro på noe annet...

 

Så, hvorfor spørre når du åpenbart sitter med fasiten selv?

jeg sitter ikke med svaret

men jeg reager når man gir et svar som går over alle støvel skafter.

 

Svare om at celle hovnet opp på grunn av feil i væskebalansen og forklaringer på hvorfor det skjedde var helt greie

problemet var at jeg ikke forstod sammenhengen etter de førte forklaringene.

 

Det det dreier seg om nå er hvordan man klarer å drikke så mye vann , når det er både ubehagelig og man reagerer faktisk også på det ( som er forsvarsmekanismer ) dog forskjellig. jeg spurte etter en forklaring her.

 

 

og bare fordi jeg vil vite lit mere om det og dere ikke kan svare på det ( kun gi eksempler på hvordan men kan gjøre det ) så skal du ha det til at jeg ikke er nysgjerrig

den sammenhengen ser jeg ikke helt

Lenke til kommentar
jeg spurte hvordan folk klarte å drikke så mye vann

Du har fått en rekke eksempler på folk som har dødd av vannforgiftning og historiene bak dødsfallet. Det står hva som har motivert ofrene til å drikke så mye vann. Konkurranser, poker etc. At det er fysisk mulig å drikke dødelige mengder vann om man har nok og "riktig" motivasjon beviser jo også disse eksemplene.

Lenke til kommentar

og bare fordi jeg vil vite lit mere om det og dere ikke kan svare på det ( kun gi eksempler på hvordan men kan gjøre det ) så skal du ha det til at jeg ikke er nysgjerrig

den sammenhengen ser jeg ikke helt

Du vet det er ekstremt vanskelig/umulig å svare konkret på hvordan noen gjør noe? Hvordan man i praksis drikker vet du nok, og viljestyrke er vist ikke nok, hva da?

Eksempler på at andre har gjort noe er vel den beste måten å vise noe er mulig, men det er ikke bra nok det heller. Du godtar ikke de eneste tingene som faktisk forklarer det.

 

For å snu problemer, kan du forklare meg hvordan noen kan løpe marathon?

Da tenker jeg ikke på viljestyrke, smerte, ubehag eller fysisk form...

Lenke til kommentar
jeg spurte hvordan folk klarte å drikke så mye vann

Du har fått en rekke eksempler på folk som har dødd av vannforgiftning og historiene bak dødsfallet. Det står hva som har motivert ofrene til å drikke så mye vann. Konkurranser, poker etc. At det er fysisk mulig å drikke dødelige mengder vann om man har nok og "riktig" motivasjon beviser jo også disse eksemplene.

 

eksemplene for teller ikke hele sannheten .

bl.a hvordan klare de å motivere seg til gjennomføre det .

Greit nokk at det er konkurranse og det er et presse men man må også motivere seg til gjennomføre det og det gjør man ikke bare av pressete grunner

 

 

Det forklarer likevel i helt hvordan man klarer den fysiske anstrengelsen.

 

Pussig nokk så kan det virke som å ete mye mat på kort tid ikke er på langt så farlig som å drikke mye vann selv om det sikker er minst like ubehagelig

Lenke til kommentar

Ok, elgen. Nå skal jeg prøve et tredje svar, som kanskje er bra nok.

 

Som jeg har nevnt, så skyldes ikke vannforgiftningen mengden vann som inntas, men balansen mellom elektrolytter og vann. Kroppen kan ikke vite at den er vannforgiftet før balansen er så skeiv at vannet (plutselig) trenger seg gjennom celleveggene og inn i cellene. Derfor er kroppens eneste mulighet å hindre at den inntar nok vann. Men som nevnt handler det ikke om vannmengde.

 

Allikevel kan man forestille seg en hypotetisk mekanisme som kan fungere. På samme måte som kroppen har en "termostat" som måler kroppstemperaturen, kunne den hatt en måler som overvåker elektrolytt/væske-balansen. Noe sånt må den allerede ha, fordi vi blir tørste innimellom. Den kan da ha elektrolytt/væske-balansen i bakhodet mens den hele tiden lager en ny "maksgrense" for oralt inntak av vann. Slik kunne den unngått overdrikking, ved å trigge oppkast, etc., når maksgrensen er nådd. Maksgrensen blir nødvendig fordi forgiftningen skjer plutselig, ikke gradvis og målbart, slik jeg har forstått det.

 

Men så er det da slik, at mange folk blir vannforgiftet allikevel. Da er det rimelig å anta at denne mekanismen ikke finnes - i det minste kan vi anta at det er overraskende vanlig å mangle en slik mekanisme. "Overraskende", fordi en slik mekanisme sannsynligvis ville vært veldig grunnleggende, sett fra evolusjonen sin side, og det hadde vært rart om enkelte mennesker rett og slett manglet den.

 

Hvorfor er det slik at vi ikke har en slik mekanisme? Vel, det er logisk umulig å svare på. Men som jeg har sagt tidligere, evolusjonen er "dum". Dessuten kan man jo tenke seg at det kun er mennesker som er interessert i å overstyre kroppslige behov, og vi har ikke vært her særlig lenge, og selv ikke vi er så veldig interessert i overdrikking. Men dette er kun spekulasjon - som sagt er det logisk umulig å gi et svar på hvorfor vi ikke er på en bestemt måte.

 

Her har du forresten en fin oversikt på wikipedia over mange situasjoner der vannforgiftning er en kjent mulighet.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Si meg, Elgen, har du noen gang vært på fest? Vært med på drikkelek? Spilt poker, f.eks, og tapt mye? Du ble JÆVLIG full da, ikke sant? Hadde noen andre drukket NØYAKTIG samme mengde som deg på samme tid, kunne de endt opp på pumping, eller i grava.

 

Man behøver ikke nødvendigvis å drikke ekstremt mye vann, det er andre faktorer som elektrolyttnivå, alder, hvor for nyrene klarer å prosessere vannet, hvor mye du har spist, spiser og kommer til å spise.

 

2 liter på veldig kort tid uten mat det siste døgnet kan være nok. 2 liter vann sluker jeg lett etter en fotballtrening. Tror du meg ikke på det engang? Må jeg kanskje filme det og legge det på youtube?

Lenke til kommentar

fint .jeg hadde begynt å spekulere på det samme men kunne ikke være sikker

Nå var det vanskelig å forstå vikipedia artikkelen

Det er ikke din skyld

 

Spørmålet blir om de som mangler denne mekanismen kan regnes som normale personer.

jeg regner med at det er ytterst som mangler en slik mekanisme

 

Men er det riktig at man kan presse ca 10 liter gjennom systemet på bare 120 minutter som var utgangspunktet

og har alle gjort de på bare 2 timer , jeg kan ikke huske at det stod noe om det var slikt i all tilfellene

Lenke til kommentar

2 liter på veldig kort tid uten mat det siste døgnet kan være nok. 2 liter vann sluker jeg lett etter en fotballtrening. Tror du meg ikke på det engang? Må jeg kanskje filme det og legge det på youtube?

Hjelper jo ikke filme det heller, du kan være "unormal"...

 

Edit: når jeg tenker meg om finnes det i ingen "normale" mennesker, altså uten noen som helst fysiske eller psykiske problemer, alle er "unormale", så på en måte har elgen rett, om definisjonen på normal er perfekt og alt utenom det perfekte defineres som unormalt...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Si meg, Elgen, har du noen gang vært på fest? Vært med på drikkelek? Spilt poker, f.eks, og tapt mye? Du ble JÆVLIG full da, ikke sant? Hadde noen andre drukket NØYAKTIG samme mengde som deg på samme tid, kunne de endt opp på pumping, eller i grava.

 

Man behøver ikke nødvendigvis å drikke ekstremt mye vann, det er andre faktorer som elektrolyttnivå, alder, hvor for nyrene klarer å prosessere vannet, hvor mye du har spist, spiser og kommer til å spise.

 

2 liter på veldig kort tid uten mat det siste døgnet kan være nok. 2 liter vann sluker jeg lett etter en fotballtrening. Tror du meg ikke på det engang? Må jeg kanskje filme det og legge det på youtube?

 

jeg er lite på fest så noe slikt har jeg ikke opplev

nå var det snakk om betydelig mer en 2 liter som som skulle til for at det var farlig

jeg drakk en halv liter brus på ca 5 minutter , men jeg tror ikke jeg ville ha klart 2 liter på kort tid

Lenke til kommentar

Men er det riktig at man kan presse ca 10 liter gjennom systemet på bare 120 minutter som var utgangspunktet

og har alle gjort de på bare 2 timer , jeg kan ikke huske at det stod noe om det var slikt i all tilfellene

Eg har ikkje sett referanse til noko aktuell hending med 10 liter på 2 timar. Dei eg finn er det snakk om 4 og 6 liter.

 

jeg drakk en halv liter brus på ca 5 minutter , men jeg tror ikke jeg ville ha klart 2 liter på kort tid

Brus og vatn er to heilt forskjellige væsker. Kva du klarar er for øvrig ikkje relevant i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Men er det riktig at man kan presse ca 10 liter gjennom systemet på bare 120 minutter som var utgangspunktet

og har alle gjort de på bare 2 timer , jeg kan ikke huske at det stod noe om det var slikt i all tilfellene

Eg har ikkje sett referanse til noko aktuell hending med 10 liter på 2 timar. Dei eg finn er det snakk om 4 og 6 liter.

 

jeg drakk en halv liter brus på ca 5 minutter , men jeg tror ikke jeg ville ha klart 2 liter på kort tid

Brus og vatn er to heilt forskjellige væsker. Kva du klarar er for øvrig ikkje relevant i denne diskusjonen.

 

Første gang var det snakk om en vaskebøtte , den tar 8 liter

til slutt dukker det vel opp en artikkel om en som har dødd av å drikke en halv liter vann på 5 min .

Da kan man lure på hvor mye av det som står det som faktisk stemmer

Lenke til kommentar

Første gang var det snakk om en vaskebøtte , den tar 8 liter

til slutt dukker det vel opp en artikkel om en som har dødd av å drikke en halv liter vann på 5 min .

Da kan man lure på hvor mye av det som står det som faktisk stemmer

Du må gjerne vise til kjelder, for eg kan ikkje hugse det du nemner. Ei vaskebøtte er normalt 10 liter her i landet, men om ikkje anna var spesifisert så veit ein ikkje. Ikkje sikkert den var full eller vart tom heller.

Lenke til kommentar

Alle bøttene jeg har sett tar ti liter. Men det er irrelevant, for du KAN dø av mengder som to liter, om du har veldig lavt elektrolyttnivå.

 

Det er ikke mengden, det er forholdet som teller. 50/50 er optimalt, null mat OG vann i ett døgn, og den kan være 75/25 i favør vann. Drikker du selv to liter (kanskje du må ha 5 for å dø, kanskje jeg må ha 2), så kan du dø.

 

Mtp. at kroppen er noe som 70% vann, så er det såklart ikke like mye elektrolytter, men det er enklere å regne med.

Endret av Jakke
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...