Gå til innhold

Norske biler for unge menn kan få fartssperrer. (kjønnsdiskriminering legalisert?)


*F*

Anbefalte innlegg

http://e24.no/bil/norske-biler-kan-faa-fartssperrer/20240257

http://www.dagbladet.no/2012/06/09/nyheter/politikk/samferdsel/22015564/

 

Det kan bli innført fartssperrer i bilene til unge menn for å få ned dødstallene.

 

Hva syns dere?

 

Jeg syns følgende:

 

1. I utgangspungtet negativ til hele greia.

Men om det skal innføres:

2. Man bør ikke skille på alder, ingen i norge trenger kjøre over fartsgrensene, er det egentlig noen grunn til å ikke legge inn slike sperrer i alle biler?

Hvorfor skal en mann på 64 år trenge å kjøre i 150?

3. Kjønnsdiskriminering er enda værre, og nok det som provoserer meg mest. Hvorfor skal det plutselig i dette tilfellet være greit?

 

 

Et par grunner til at dette ikke vil fungere i praksis:

a: Unge menn har gjerne 20 år gamle biler, iverksetter man dette må man nok vente enda 20 år før det vil få noen effekt.

I tilegg vil det oppfordre unge menn til å kjøpe enda gamlere bilder uten sperrer og dermed sørge for en enda gamlere usikker bilpark.

b: Hva med når man er i utlandet? Man kan ikke ligge i 100 å sinke på en motorvei på 130+

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis loven kun skal ramme biler som er registrert på unge menn, kommer de vel til å registrere bilene sine på slektninger for å slippe restriksjoner.

Slik som mange unge registrerer bilen sin på pappa fordi han har langt billigere forsikring.

 

Blir det forbud mot at unge menn låner andre personers biler?

Får den unge mannen ikke lov til å låne mammas Citroën fordi den klarer noen kilometer over grensen?

Får han kun lov til å kjøre sin egen, plombede bil?

 

Dagens unge menn med bilinteresse klarer det meste.

Kan man kameratsenke en BMW, klarer man også å fjerne en unødvendig plombe.

 

 

En annen ting er jo at systemet MÅ vite hva fartsgrensen på veien er.

Hvis plomba er fastsatt til 110 km/t, blir du en sinke på Autobahn om du drar på tur til Tyskland.

Men du kan fremdeles råkjøre i femtisona her hjemme.

 

 

 

Hvem må betale for dette?

Hvem tror du?

Jeg tror neppe den idioten som har bestemt det tar regninga.

Det blir vel som vanlig bilistene som må betale.

De tvinger oss jo til å betale ca. 500 kroner annenhvert år for en EU-kontroll vi ikke engang vil ha.

I stedet for å måtte betale for EU-kontrollen, burde bileier fått erstatning for bryderiet ved å levere den på kontroll.

 

Men selvsagt går regninga til bileier. Det gjør den alltid.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Likte Nrk reportasjen på dagsrevyen igår

 

For det første er det snakk om biler, og de intervjuet en som hadde krasjet med motosykkel, samtidig så var det snakk om 180km/h, kjører de fleste ungdommene så fort?!

 

For det andre så hadde de kun antall drepte delt i mann og kvinne, ikke alder messig.

 

Nå vet jeg at antallet under 24 ligger på rundt 40, og syns det da er imponerende at biltilsynet sier at med dette montert så vil man spare 40 menneskeliv.

Endret av 3Maldini
Lenke til kommentar
En annen ting er jo at systemet MÅ vite hva fartsgrensen på veien er.

Hvis plomba er fastsatt til 110 km/t, blir du en sinke på Autobahn om du drar på tur til Tyskland.

Men du kan fremdeles råkjøre i femtisona her hjemme.

Blåtann-sender på norske fartsgrenseskilt og mottaker i bil?
Lenke til kommentar

Det kommer til å feile ganske ofte.

Jeg har mer tro på en slags GPS.

Men alle vet jo hvor trege kartene er med tenke på oppdateringer.

 

En annen ting jeg frykter, er om bilistene venner seg til at de slipper å tenke.

Hvis plomba passer på toppfarten, kommer de fleste bilistene til å kjøre så fort som systemet tillater, uansett føre.

Da blir det slutt på at man konsentrerer seg om å kjøre etter forholdene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

kopierer igrunn bare svaret som jeg skrev på e24:

 

vel, det er jo en risiko å leve, ingen har overlevd såpass langt. lurer på hvor mange liv som går tapt jeg fordi regjeringen skal sikre veiene. se på 2 feltsveier med midtdeler i betong og hvor mye sykebiler og andre uttrykningskjøretøy sliter med å komme fram fordi bilistene foran ikke har noen mulighet til å komme seg langt nok av veien til å slippe de fram, spesielt lastebiler, buss mm. ja vist er det tragisk at mennesker omkommer i trafikkulykker, like mye som at de omkommer i andre ulykker eller ved sykdom, men saken er uansett at vi DØR. la oss få lov til å ha litt frihet før det skjer!

 

men ja, fart dreper, akuratt det standpunktet er det ingen som kan forandre på, men man bør prøve å få til en holdningsendring, mer UP langs veiene og ikke minst forbedre veiene rundt i landet her samt øke fartsgrensen der det er mulig, ser på e18 her hjemme hvor vi har flere strekninger med 60 og 50km grenser, på en hovedfartsåre! så har man gamle e18 med elendig kvalitet, svinger osv med 80! hvor er logikken hen?

Lenke til kommentar

Et skammelig, kjønnsdiskriminerende og tarvelig forslag på lik linje med det idiotiske forslaget om passasjerforbud og nattkjøringsforbud for menn mellom 18 og 24.

 

Gretne damer i 40-årene og oppover er nok de som hovedsaklig vil stemme frem slikt tull.

 

Her er for mange arrogante og dumme politikere og "forskere" som får fritt spillerom til å fronte slike trollete forbud. Når dette er det beste de kan komme på bør det få bjellene til å ringe og hodene til å rulle.

 

Jeg foreslår herved totalforbud mot ubrukelige mennesker i maktposisjoner.

Endret av LostinSpace
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Alle slike forslag som skal gå utover unge menn synes jeg er helt høl i huet. Jeg kommer antakelig aldri til å bli påvirket av de lovene, men hold det i det minste likt for kjønnene. Skal gutter ha fartssperrer, så skal jentene og ha det.

 

Men det er forsåvidt ikke merkelig at så få bryr seg når det er menn som blir diskriminert. Det er bare å ta en kikk i lovverket, så er svaret der.

Jeg siterer §1 i likestillingsloven: (Min understreking)

Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...