Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Høres veldig rart ut om de er lovpålagt til å fjerne operatørlåsen gratis mens man er under avtale på abonnementet som fulgte med mobilen.. Men jeg kan godt ha feil, jeg aner ikke. :)

 

Når man binder seg til en operatør, er det urimelig at telefonen også skal være låst.

 

Operatøren - la oss si Telenor - har sine faste inntekter i bindingsperioden, og dersom man bryter bindingen, betaler man operatøren det de skal ha for å heve avtalen.

 

Dersom man vil ha muligheter til å bruke en annen operatør - la oss si NetCom - i bindingsperioden, må telefonen være opplåst. Telenor vil fremdeles være sikret inntekter ifølge bindingsavtalen, mens NetCom vil fakturere for det man bruker av deres tjenester.

 

Skal man selge telefonen videre, vil det ha innvirkning på prisen om telefonen er opplåst eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en kunde som skulle låse opp sin iPhone 4S kjøpt via Tele2, så han trengte et micro sim med sitt nåværende NetCom abo som skulle overføres. Men da vi satte det inn fungerte det ikke, han ringte til Tele2 og sa at de ikke kunne låse den opp før om 2 uker siden det tok litt lang tid å låse opp mobiler, tok telefonen i hånda og snakket med de selv og da låste de den opp dagen etter. Tele2 er et selskap jeg ikke tar seriøst rett og slett.

 

Edit: Trykkleif! Damn you autocorrect!

 

Dersom Tele2 ber sine kunder om å vente 2 uker, er det helt balle, når samme selskap likevel klarer å ordne det til dagen etter, bare det er "rett mann" som ringer dem. Her må Tele2 forbedre seg.

 

Jeg kjøpte min nye iPhone 5 med Telenor-abonnement i butikk på nattsalg (måtte ha den straks den kom i salg). Sim-kort fikk jeg med. Det varte ikke lenge etter at jeg kom hjem og startet den opp, til sim-kortet og telenornettet hadde "harmonisert" seg :) og telefonen var oppe og gikk på 3G-nettet.

Lenke til kommentar

...l Tele2 og sa at de ikke kunne låse den opp før om 2 uker siden det tok litt lang tid å låse opp mobiler, tok telefonen i hånda og snakket med de selv og da låste de den opp dagen etter.

Dette har jeg også opplevd før det ble gratis å låse opp telefonen og det selv etter at bindingstiden har utgått. Så det er flere aktører enn Tele2 som forsøker å villede forbrukeren på dette.

 

 

Ellers har jeg nå fått nano-sim fra Chess og vurderer sterkt om jeg skal hive inn en bestilling på Apple.no, Dog er jeg avhengig av å få tak i en god bilholder, gjerne en tynn gjennomsiktig siliconskin for bruk i fuktig miljø og div. annet tilbehør. Det er slitsomt å sitte med ny telefon uten å ha det tilbehøret som gjør bruken bra. I tillegg dette med produksjonsvansker, skal man vente eller ikke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

...l Tele2 og sa at de ikke kunne låse den opp før om 2 uker siden det tok litt lang tid å låse opp mobiler, tok telefonen i hånda og snakket med de selv og da låste de den opp dagen etter.

Dette har jeg også opplevd før det ble gratis å låse opp telefonen og det selv etter at bindingstiden har utgått. Så det er flere aktører enn Tele2 som forsøker å villede forbrukeren på dette.

 

 

Ellers har jeg nå fått nano-sim fra Chess og vurderer sterkt om jeg skal hive inn en bestilling på Apple.no, Dog er jeg avhengig av å få tak i en god bilholder, gjerne en tynn gjennomsiktig siliconskin for bruk i fuktig miljø og div. annet tilbehør. Det er slitsomt å sitte med ny telefon uten å ha det tilbehøret som gjør bruken bra. I tillegg dette med produksjonsvansker, skal man vente eller ikke.

 

Du kommer nok langt med å vente en snau måned når det gjelder tilbehørsfronten, men som du sa tidligere så vil nok ikke leveringstiden til Apple.no minke i løpet av den neste måneden, så det er kanskje lurt å slenge inn en bestilling nå om du ikke vil vente to måneder. Du kan jo uansett bare kansellere om du ombestemmer deg ;)

Lenke til kommentar

Høres veldig rart ut om de er lovpålagt til å fjerne operatørlåsen gratis mens man er under avtale på abonnementet som fulgte med mobilen.. Men jeg kan godt ha feil, jeg aner ikke. :)

 

Når man binder seg til en operatør, er det urimelig at telefonen også skal være låst.

 

Operatøren - la oss si Telenor - har sine faste inntekter i bindingsperioden, og dersom man bryter bindingen, betaler man operatøren det de skal ha for å heve avtalen.

 

Dersom man vil ha muligheter til å bruke en annen operatør - la oss si NetCom - i bindingsperioden, må telefonen være opplåst. Telenor vil fremdeles være sikret inntekter ifølge bindingsavtalen, mens NetCom vil fakturere for det man bruker av deres tjenester.

 

Skal man selge telefonen videre, vil det ha innvirkning på prisen om telefonen er opplåst eller ikke.

 

Men er det ikke slik at man bare ringe til opperatøren å be om opplåsningskode. Jeg gjorde det dagen etter jeg hadde kjøpt telefon med binding, fordi jeg måtte måtte jo vente 14 dager før den nye opperatøren fikk ut fingern. Jeg bare sa at det var helt uaktuelt at jeg sulle gå uten telefon i 14 dager. Fikk kode uten noen problemer, kostet meg ingenting heller.

Lenke til kommentar

Høres veldig rart ut om de er lovpålagt til å fjerne operatørlåsen gratis mens man er under avtale på abonnementet som fulgte med mobilen.. Men jeg kan godt ha feil, jeg aner ikke. :)

 

Når man binder seg til en operatør, er det urimelig at telefonen også skal være låst.

 

Operatøren - la oss si Telenor - har sine faste inntekter i bindingsperioden, og dersom man bryter bindingen, betaler man operatøren det de skal ha for å heve avtalen.

 

Dersom man vil ha muligheter til å bruke en annen operatør - la oss si NetCom - i bindingsperioden, må telefonen være opplåst. Telenor vil fremdeles være sikret inntekter ifølge bindingsavtalen, mens NetCom vil fakturere for det man bruker av deres tjenester.

 

Skal man selge telefonen videre, vil det ha innvirkning på prisen om telefonen er opplåst eller ikke.

 

Men er det ikke slik at man bare ringe til opperatøren å be om opplåsningskode. Jeg gjorde det dagen etter jeg hadde kjøpt telefon med binding, fordi jeg måtte måtte jo vente 14 dager før den nye opperatøren fikk ut fingern. Jeg bare sa at det var helt uaktuelt at jeg sulle gå uten telefon i 14 dager. Fikk kode uten noen problemer, kostet meg ingenting heller.

 

Godt å høre! Det er slik det skal fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...