Gå til innhold

Åndenes makt - Bare tull eller ligger det noe i det?


Anbefalte innlegg

Det hjelper lite hva jeg påstår, man må oppleve det for å forstå.

Problemet er jo at ingen har opplevd noe som ikke kan ha logiske forklaringer. Enten husker ikke folk nøyaktig hva som skjedde, blitt lurt av "klarsynte" eller er klin gærne.

 

Alle slike overnaturlige forekomster kan nok forklares om bare folk med vitenskaplig bakgrunn hadde tatt en kikk, kontra svindlere som kaller seg klarsynte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det hjelper lite hva jeg påstår, man må oppleve det for å forstå.

Problemet er jo at ingen har opplevd noe som ikke kan ha logiske forklaringer. Enten husker ikke folk nøyaktig hva som skjedde, blitt lurt av "klarsynte" eller er klin gærne.

 

Alle slike overnaturlige forekomster kan nok forklares om bare folk med vitenskaplig bakgrunn hadde tatt en kikk, kontra svindlere som kaller seg klarsynte.

 

Hvis det er din mening skal du få ha den for meg. Folk med vitenskapelig bakgrunn står jo fritt til f.eks å flytte inn i husene som gis vekk gratis om de tør :-)

kontra svindlere som kaller seg klarsynte. Det er nok av svindlere som kaller seg vitenskapsmenn også.

Svindlere er det i alle bransjer, men man er jo ikke TVUNGET til å bruke slike? Med mindre man bevisst velger svindlere slik at man lett kan avsløre dem etterpå? Det er jo slik jeg oppsøker dårlige butikker for å ta selgerne i løgn og svindel av kundene, isteden for å bruke tiden på å handle i butikker hvor selgerne vet forskjellen på en dør og en traktor.

 

Når man lager et "faktaprogram" hvor MÅLET er å avsløre svindlere, så prøver man ikke å finne de beste seriøse. Man søker spesifikt etter svindlere som man kan avsløre på programmet. Det er det som gir gode seertall, når skeptikerne benker seg foran skjermen for å få en dose "sannhet".

Lenke til kommentar

"De"? Nå var det vel snakk om at noen oss her på forumet mener det er bevis for noe, var det ikke det da? Snakker jo rundt deg selv. Jeg har ikke sagt at disse mediene behøver være til å stole på.

 

Dessuten er det deg som nå blir den skråsikre påståelige her: med å konkludere at det er ren svindel, og at de "absolutt ikke har slike evner"

Kanskje ikke, men det kan heller ikke du vite med sikkerhet.

 

Tror du tar ting for personlig her.. Med ''De'' mente jeg såkalte ''klarsynte'', som tjener økonomisk på å svindle folk. Mange av de tror sikkert genuint at de har noen evner også, men da er det heller snakk om selvbedrag o.l.

 

Jeg har på ingen måte påstått at det ikke er mulig for at det finnes noe vi ikke er klar over, jeg fremsetter FAKTA om at vi ikke har fått noe troverdig bevis overhode.

 

Hva sa du om å snakke ''rundt seg selv''?

 

At det ikke kan "bevises" vet jo alle.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

De beste fysiske bevisene ville du fått om du selv opplevde dette. Det er også sånn mange skeptikere overbevises. Pengebiten er grovt misforstått. Folk som bor i hjemsøkte hus flykter til tider fra dem, og vet selv om hus som gis vekk gratis fordi folk bare vil vekk fra huset. Andre brenner ned huset med vilje. Mange opplever også at slike fenomener ødelegger hele familien. Går man i månedsvis uten å få en skikkelig natts søvn, vil man være irritabel og krangle. Å se på dette som en gullgruve for de som opplever dette er utrolig misforstått. Seriøse som fjerner ånder vil normalt kun ta betalt om de har det som heltidsjobb og om det oppnås resultater. Fjernes ikke problemene så betaler man ingenting. Et fåtall tjener bra på det, men da er de normalt veldig dyktige og arrangerer bl.a kurs og foredrag i tillegg, skriver bøker om det osv. Men da skal man ha en bra cv å vise til.

 

Det hjelper lite hva jeg påstår, man må oppleve det for å forstå.

 

Dette med å folk ikke tør å bo i husene sine...er ren mindfuck. Når man er biased (jf confirmation bias, for de som vil lære seg litt mer psykologi) tolker man, i slike tilfeller, alt som hender som f.eks spøkelser. Ikke rart at man blir gal av det

 

En ting til angående det at man må oppleve det for å forstå. En person som er deprimert vil oppleve at verden er trist og grå, men det forandrer ikke det faktum at personen tenker "feil" ved å tolke alt som trist og negativt. Verden _er_ ikke det, han bare tolker den som det

Endret av logaritmemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som tror på ånder.. Gi meg et fysisk bevis på at deres tilstedeværelse er dokumentert. Ikke kom med tåpelige videoer som viser utslag på måleinstrumenter og lignende. Det er lett å manipulere og har ingen troverdighet.

 

Ikke kom med bullshit som at disse klarsynte kan fortelle om energiene og hvor disse kommer fra. Hvor mye tror du ikke folk gjør for å tjene litt penger i en ellers knapp familieøkonomi?

 

Folk gjør mye for penger. Just sayin

 

Haha, måtte le litt når jeg leste den. :wee:

Bruker ikke vitenskapen 'måleinstrumenter og lignende' i sine bevis?

 

(Jeg tror ikke på ånder når det er sagt.)

Lenke til kommentar

 

Bruker ikke vitenskapen 'måleinstrumenter og lignende' i sine bevis?

 

(Jeg tror ikke på ånder når det er sagt.)

 

Jo, men de bruker også repetarbare tester og ikke engangs tilfeller som bevis...

 

 

 

 

 

 

Det hele bunner ut i "Jeg forstår det ikke, derfor må det være...(sett inn passende årsak her)..."

 

I går, når jeg var ute og luftet hundene mine, så jeg et gult lysglimt oppe i åsen der ingen bor. Siden jeg ikke forstår eller skjønner hva dette er så tror jeg det er de gule åndelys heksene (som har blitt fortalt meg av en meget klok mann) som holder høstfest oppe i åsen her.... Det MÅ jo være noe slikt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hele bunner ut i "Jeg forstår det ikke, derfor må det være...(sett inn passende årsak her)..."

 

I går, når jeg var ute og luftet hundene mine, så jeg et gult lysglimt oppe i åsen der ingen bor. Siden jeg ikke forstår eller skjønner hva dette er så tror jeg det er de gule åndelys heksene (som har blitt fortalt meg av en meget klok mann) som holder høstfest oppe i åsen her.... Det MÅ jo være noe slikt....

 

Det er forskjell på å barbere seg og skjære hodet av seg. Hvor mange tenker slik du beskriver her? Det var kanskje satt på spissen jovel.

 

Men igjen vil jeg foreslå at man bedømmer innholdet i programmet i sin helhet, ikke bare spesifikt de en "klarsynt" påstår den føler og ser.

 

Så hvis man setter til side akkurat den biten som dreier seg om hva de klarsynte sier det er, sitter vi igjen med:

Hva er det alle disse hundrevis av familier og vanlige folk opplever gjennom alle disse programmene? Innbiller de alle seg noe, lyver de, eller opplever de faktisk noe?

Og samme med avslutningene, der de unisont mener at 'problemet' er blitt borte, eller hvertfall mye mindre. Også innbildning, løgn, eller noe som faktisk er blitt borte?

 

Vel, jeg kan ikke påstå noe fra eller til. Men spørsmålet om hvorfor ikke forskerteam trekkes inn, og får være til stede i en slik bolig eller bensinstasjon en stund med instrumenter osv, er et godt spørsmål.

F. eks når det gjaldt forrige episodes voldsomme hendelser på bensinstasjonen, burde det kunne være ekstra relevant å bringe inn noe slikt.

 

I går så jeg en chat med Strømsnes på tv norge webside. Men noen slike spørsmål kom ikke opp. Kanksje de moderer dem vekk? Skulle så gjerne likt å høre hva de hadde som svar på det, at de ikke prøver la forskere teste.

Lenke til kommentar

Åndenes makt er et underholdnings program og personlig tror jeg at de aller fleste som ser på det programmet vil ha det slik. De vil ha wooo og den sitrende usikkerheten om at det "kan" være noe..... Det er vel ganske så slående at de aller fleste som faller ut av fanklubben til jesus ramler rett inn i et eller annet new age greier ala spirutiell wooo og østens mystikk og gud vet hva....

 

Drar du inn tørre forskere og vitenskapelige metoder, som de fleste ikke skjønner en puck av, så vil programmet ødelegges, underholdnings verdien vil bli borte da folk flest VIL ha den usikkerheten, mystikken og troen på dette "noe" i sine liv. De driter egentlig i om det er noe i dette eller ikke, de vil bare fasineres av at det kanskje er noe i dette, og ihvertfall ikke få bekreftet OM det er noe eller ikke.

 

 

Personlig stiller jeg meg helt åpen for at det kan være mer enn det vi ser og hører, men siden bevisene for dette glimrer med sitt fravær (Nei, jeg har ingen tro på disse såkalte "mediumene" som verserer i dette programmet.... De kan, ifølge en jeg kjenner som jobbet i kamera cruet i TVN, ikke finne rumpa si med kart engang...). Så jeg stiller meg skeptisk til dette til slike bevis foreligger. Og nei, arfarings bevis er ikke bevis, det er høyst subjektive erfaringer det og ikke bevis...

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette her blir for dumt...

 

PSYKOLOGER har utført disse eksperimentene. De er den faggruppen i verden som kan MEST om menneskehjernen(sett bort fra nevrologer). Påstander underbygges ut ifra forskning.

 

Man kan forsåvidt ikke bevise noen andre ting enn matematikk(si ifra hvis jeg tar feil her), men man kan bli sikerere gjennom å gjøre flere forsøk. Les noen fliosofibøker om disse temaene.

 

Disse eksperimentene er MER korrekte enn erfaringen til enkeltmennesker som hevder de ser spøkelser. Mennesker er også generelt dårlige til å vite hva de egentlig gjør og hva som egentlig forsårsaker hva. Dette er, overraskende nok, underbygget av forskning.

 

Jeg har også lest nok psykologi til å vite at når jeg skriver dette, så kommer du til å oppleve kognitiv dissonans. Du kommer også til å mest sannsynlig rasjonlisere bort det jeg skriver som tøv, fordi det ikke passer inn i din virkelighetsoppfatning. Sannsynligheten for at du blir enda sikrere på ditt øker også jo mer aggressivt jeg angriper dine synspunkt. Denne tråden er egentlig ment for de som vipper mellom tror-på-ånder/tror-ikke-på-ånder, ikke de som vet hvilken side de tilhører. Blir litt som å overtale en Rødt-politiker til å bytte over til FRP. Derfor kan tråden egentlig stenges, da den bare sliter ut begge parter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette her blir for dumt...

 

PSYKOLOGER har utført disse eksperimentene. De er den faggruppen i verden som kan MEST om menneskehjernen(sett bort fra nevrologer). Påstander underbygges ut ifra forskning.

 

Man kan forsåvidt ikke bevise noen andre ting enn matematikk(si ifra hvis jeg tar feil her), men man kan bli sikerere gjennom å gjøre flere forsøk. Les noen fliosofibøker om disse temaene.

 

Disse eksperimentene er MER korrekte enn erfaringen til enkeltmennesker som hevder de ser spøkelser. Mennesker er også generelt dårlige til å vite hva de egentlig gjør og hva som egentlig forsårsaker hva. Dette er, overraskende nok, underbygget av forskning.

 

Jeg har også lest nok psykologi til å vite at når jeg skriver dette, så kommer du til å oppleve kognitiv dissonans. Du kommer også til å mest sannsynlig rasjonlisere bort det jeg skriver som tøv, fordi det ikke passer inn i din virkelighetsoppfatning. Sannsynligheten for at du blir enda sikrere på ditt øker også jo mer aggressivt jeg angriper dine synspunkt. Denne tråden er egentlig ment for de som vipper mellom tror-på-ånder/tror-ikke-på-ånder, ikke de som vet hvilken side de tilhører. Blir litt som å overtale en Rødt-politiker til å bytte over til FRP. Derfor kan tråden egentlig stenges, da den bare sliter ut begge parter.

 

Poenget er hvor troverdig det de hevder egentlig er. Hva vet vi, om ikke en gjeng forskere og psykologer rotter seg sammen om å underbygge hverandres påstander? På samme måte som klarsynte og andre i alternativmiljøene eventuelt gjør det.

De er alle opptatt av å tjene penger, og at det de representerer skal vinne fram.

Jeg for min del stoler hvertfall ikke blindt på noen side, men avfeier heller ikke noen.

 

Så da skulle man altså konkludere at alle som opp i gjennom åra har stått fram og berettet sine historier er forstyrret i hjernen, påvirket av "magnetisme" osv?

Hele familier, barn, ansatte på ulike steder osv. Og at dette er borte plutselig for alle i det de finner ut at problemene er forsvunnet?

 

Vel vel, det er greit å ha enkle svar på ting, bare man er på "riktig side" tydeligvis :roll:

 

Nei, dette her vil jeg fortsette å anse som et uavklart spørsmål enn så lenge. Linken overbeviste slett ikke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vitenskapelige forskere blir sjelden med og undersøker fordi det er for politisk ukorrekt å bli koblet til slike ting. Straks noen står frem vil alt de har gjort og kommer til å gjøre bli kreditert som useriøst. Ut over det vet jeg hva MINE miljøer gjør:

 

Elektrikere sjekker elanleggene

 

Rørleggere sjekker røropplegg og kraner

 

Snekkere og håndverkere sjekker byggtekniske ting

 

Psykologer og psykiatere sjekker den mentale helsen til de som opplever det

 

Produsenter av utstyr sjekker og kalibrerer måleutstyr

 

Når det fanges opp uvanlige ting refererer man med produsentene av utstyret om det finnes en naturlig forklaring på hva man fanget opp

 

Man har god og lang erfaring i å søke etter naturlige forklaringer

 

Man krysskobler resultatene for å verifisere og utelukke feil. Dette kan f.eks være at en sensor som varsler når noe krysser en stråle, varsler samtidig med at man får visuelle registreringer på flir kamera og/eller videokamera, samtidig som man får utslag på andre sensorer.

 

Til tider får man kraftige fysiske hendelser som for eksempel at tunge kommoder blir kastet ut på stuegulvet, at lampettere blir revet av vegger og kastes i vegger langt unna, eller at f.eks kaffekopper leviterer. Dette er konkrete saker jeg har vært borti og som ihvertfall ikke jeg har noen naturlig forklaring på.

 

Når slike hendelser skjer samtidig som man får visuelle observasjoner, dytting, og andre opplevelser folk har så skjønner man at det ikke er en naturlig forklaring som kan bortforklare hendelsene.

 

Det er jo også slik at man henvender seg til åndenes makt ETTER at "vitenskapelige" undersøkelser er utført av håndverkere, everk, elektrikere, osv og de IKKE har en forklaring og IKKE kan hjelpe.

 

Men igjen, hvordan dette arter seg forstår man først om man opplever det selv. Du velger selv om du vil tro på det eller le av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...